Er der forskel på vinterdæk
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-06-08 19:58

Jeg ved godt vi skriver juni måned, men jeg har diskuteret med nogle
kolleger om gummiet på vinterdæk. I vinter var jeg med familien i Norge og
jeg følte mig egenligt godt kørende på vores kun halvslidte Michelin dæk. Da
vi så skulle køre det sidste stykke op til hytten, så var det helt umuligt
uden snekæder. Jeg lagde dog mærke til at nordmændende uden større problemer
kørte op ad den bakke jeg havde problemer med og jeg kunne efterfølgende se
at de ikke have pigdæk på. Mit spørgsmål er så om mine dæk alligevel er for
ringe eller om de blot er lavet af noget "forkert" gummi?

PS. Chaufførens evner kan der naturligvis ikke stilles spørgsmålstegn ved

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-08 22:18

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> på. Mit spørgsmål er så om mine dæk alligevel er for ringe eller om
> de blot er lavet af noget "forkert" gummi?

Hvis du mener om der er forskel på sommer- og vinterdæk i sne, så er svaret
ja - som dag og nat.
Hvis du tillige får fat i nogle ordentlige vinterdæk, så skal der altså en
del til at hive dig af vejen i sne. Og traktionen er ret imponerende. Altså
med de bedste vinterdæk.
Jeg kører med vinterdæk i vinterhalvåret herhjemme, så jeg ved ikke hvordan
bilen ville opføre sig med sommerdæk i dansk "vintervejr". Jeg vil dog tro,
at man godt kunne klare sig men sommerdæk hele året. Jeg føler næsten at det
er overkill med nogle af de bedste Continental vinterdæk i dansk
vinterhalvår. Men jeg har ikke været ude i farlige situationer de seneste 5
vintre pga. dæk, så hvorfor lave om på noget der virker.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-06-08 07:58

"Peter S." skrev

> Jeg vil dog tro, at man godt kunne klare sig men sommerdæk hele året.

Ikke hvis der falder sne så skal du blive hjemme hvis du kun har sommerdæk

Jeg har prøvet det med en udlejningsbil :(
Dog uden at lave buler :)

- Peter

Fra : OZ3BTO

Dato : 26-06-08 22:29

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ringe eller om de blot er lavet af noget "forkert" gummi?
>
> PS. Chaufførens evner kan der naturligvis ikke stilles spørgsmålstegn ved

Kikkede du så hvad dæk mærke der sad på ? :P

Tror nu det mest er førens evner men også hvilken bil der er tale om
Nu har jeg prøvet nyere VW samt volvo og bare der er der stor forskel på
vinter egenskaberne. Volvoen er klart en vinder der

Fra : Borge

Dato : 27-06-08 06:57

> [...]
> gummi?
>
> PS. Chaufførens evner kan der naturligvis ikke stilles spørgsmålstegn ved

Der er forskel på vinterdæk, fdm samt andre blade var ude med en test sidste
efterår som viste stor forskel. De gode dæk havde et mærke udover ms (mud
snow). se det der står her om forskel på vinterdæk.

http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Sikkerhed/2006/vinterdak.htm

Mvh
Borge

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-06-08 09:42

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gummi?
>
> PS. Chaufførens evner kan der naturligvis ikke stilles spørgsmålstegn ved

Bob bob :)

Jeg er dog overbevist om at halvslidte dæk kan være årsagen. Jeg har prøvet
køreteknisk anlæg med ens biler men med forskellig mønsterdybde og der var
en udskridning hver gang til forskel (for visse af deltagernes vedkommende)
når man kørte med dårlige dæk på baghjulene.

Så hvorfor ikke også foran? :)

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse