Mest økonomiske hastighed?
Fra : peter

Dato : 25-06-08 13:23

Hej!

Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
f.eks. en Citroën C1?

Mvh og på forhånd tak for svarene

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-06-08 20:26

peter skriver:

> Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
> f.eks. en Citroën C1?

Det er næsten umuligt.

Men som regel ligger den i det højeste gear, ved så lave omdrejninger
som muligt, lige der, hvor motoren stadigvæk har kræfter til at trække.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-06-08 13:50

On 25 Jun., 21:22, peter <peter900...@hotmail.com> wrote:
> Hej!
>
> Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
> f.eks. en Citroën C1?
>
> Mvh og på forhånd tak for svarene

Jeg kender ikke det rigtige svar på dit spørgsmål, men der står noget
om det her http://fpn.dk/motor/bil/article1370610.ece

Jeg har også selv forsøgt mig, dog hverken videnskabeligt eller med så
lave hastigheder som de beskriver. Men jeg blev da overrasket over at
en 1,8 benziner kunne komme over 20 km/l, i dag har jeg kørt 280 km
med ca. 18,8 km/l.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 20:57

On Wed, 25 Jun 2008 12:22:32 -0700 (PDT), peter
<peter900000@hotmail.com> wrote:

>Hej!
>
>Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
>f.eks. en Citroën C1?
>
>Mvh og på forhånd tak for svarene

Min Punto JTD har max moment i 5. ved 72 km/t - så det er et godt bud.
Den går i hvert fald pænt langt ved 80.
Sparegrisene generelt - 60-90 i højgear giver nok små forskelle, men
over 90 begynder luftmodstanden for alvor at være en faktor, der ikke
kan ignoreres.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-06-08 21:02

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen

> Min Punto JTD har max moment i 5. ved 72 km/t - så det er et godt bud.

Det kan åbenbart ikke siges tit nok - max. moment har ikke en pind med
økonomien at gøre.

Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-06-08 21:35

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.

OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
længere på en liter? Hvorfor laver man så ikke højeste gear så tungt at
man kører 110 ved laveste omdrejninger?

--
vh
Torben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-06-08 21:54

"Torben Scheel" skrev

> OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
> længere på en liter? Hvorfor laver man så ikke højeste gear så tungt at
> man kører 110 ved laveste omdrejninger?

Det er også ca det princip fx Greenline (Skoda) serien bygger på da man har
ændret gearingen for at sænke omdrejningstallet
Der er bare en lille detalje som drejningsmoment der gerne skulle kunne
følge med :)

- Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-06-08 22:50

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
> længere på en liter?

Nej - prøv evt. at læse hvad jeg skriver igen ;)

> Hvorfor laver man så ikke højeste gear så tung at man kører 110 ved
> laveste omdrejninger?

Det kommer efterhånden. Jeg kører f.eks. 2400 rpm i højeste gear ved 130 i
en Golf IV. Jeg tør ikke tænke på hvad jeg har kørt af omdrejninger i
tidligere Golf´er :)

Og næste generation af Golf´er har 7 gear .. mon ikke de kører med endnu
lavere omdrejninger i højeste rem?

Ønsket om mindre omdrejninger støder selvfølgelig sammen med motorbladenes
tilbøjelighed til at måle accellerationstider i højeste gear - fabrikanterne
ønsker ikke at udsætte sig for at motorbladene skal til at investere i en
afrivingskalender :)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 26-06-08 07:38

> Nej - prøv evt. at læse hvad jeg skriver igen ;)

Hmm ... i næsthøjeste gear med laveste omdrejninger må hastigheden alt andet
lige være lavere end samme i højeste gear. Det må jo have indflydelse på,
hvor mange kræfter der skal bruges på at flytte den luft der er omkring
bilen. Og jo lavere fart jo lettere må det være, så den med jo højrere
gearing jo bedre for økomien, når vi snakker mest økonomiske hastighed tror
jeg ikke holder. Du skriver du kører 130 med 2400 rpm i højeste gear - hvis
du har kørecomputer i bilen, kunne det være interessant at se forbruget ved
hhv. 2400 rpm i højeste gear og i næsthøjeste gear. Mit bud er at dit
forbrug er lavere i næsthøjeste gear.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-06-08 08:00

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
> være interessant at se forbruget ved hhv. 2400 rpm i højeste gear og i
> næsthøjeste gear. Mit bud er at dit forbrug er lavere i næsthøjeste gear.

Selvfølgelig er forbruget lavere ved lavere hastighed. Kun hvis
gearkassen er helt exceptionelt dårlig i de lavere gear kan det ændre
ved det faktum. Enhver der har cyklet lidt, véd hvad luftmodstanden
betyder for "økonomien".

--
vh
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-06-08 09:56

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> interessant at se forbruget ved hhv. 2400 rpm i højeste gear og i
> næsthøjeste gear. Mit bud er at dit forbrug er lavere i næsthøjeste gear.

Du mener at jeg skal måle forbruget ved 130 km/t i 6. gear og de omkring 110
km/t jeg kører i 5. gear - begge omkring 2.400 omdrejninger?

Jeg har svært ved at se hvad man lige skal bruge det til når man vil vide
hvilken hastighed der er mest økonomisk?

Fordi det vil jo være mest økonoisk at køre 110 i 6. gear..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-06-08 10:35

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Du mener at jeg skal måle forbruget ved 130 km/t i 6. gear og de omkring
> 110 km/t jeg kører i 5. gear - begge omkring 2.400 omdrejninger?

Jeg er ret sikker på at det der menes er at du kører med en given
hastighed i højeste gear, og der aflæser dit forbrug i kørecomputeren.
Derefter skifter du et gear ned, UDEN at ændre hastighed, hvorefter du
så igen aflæser forbruget.

MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Hjemme)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-08 14:49

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

> hastighed i højeste gear, og der aflæser dit forbrug i kørecomputeren.
> Derefter skifter du et gear ned, UDEN at ændre hastighed, hvorefter du så

Ja, det er meget godt - men umuligt i det virkelige liv. Selv med fartpilot
går der et par hundrede meter før målingen bliver stabil og hvordan er det
så med vejens hældning i kørselsretningen - umuligt at se. Man må tilbage og
køre den samme strækning og aflæse igen.

Jeg foretog dog en lille test, hvor følgende ikke videnskabelige
kendsgerninger kom for dagen:

Det koster 5 km/l at forøge farten fra 90 til 110 og igen fra 110 til 130.
Det koster 1 km/l at køre i næsthøjeste frem for højeste gear.

Så´en i runde tal. Jeg har desværre ikke tallene lige her ...

Tallene er fremkommet ved at køre en strækning på 4-5 km _mange_ gange og
målingerne er foretaget både den ene og den anden vej :)