|
| Mest økonomiske hastighed? Fra : peter |
Dato : 25-06-08 13:23 |
|
Hej!
Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
f.eks. en Citroën C1?
Mvh og på forhånd tak for svarene
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-06-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-06-08 20:26 |
|
peter skriver:
>
> Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
> f.eks. en Citroën C1?
Det er næsten umuligt.
Men som regel ligger den i det højeste gear, ved så lave omdrejninger
som muligt, lige der, hvor motoren stadigvæk har kræfter til at trække.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Kim Kristensen (25-06-2008)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 25-06-08 13:50 |
|
On 25 Jun., 21:22, peter <peter900...@hotmail.com> wrote:
> Hej!
>
> Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
> f.eks. en Citroën C1?
>
> Mvh og på forhånd tak for svarene
Jeg kender ikke det rigtige svar på dit spørgsmål, men der står noget
om det her http://fpn.dk/motor/bil/article1370610.ece
Jeg har også selv forsøgt mig, dog hverken videnskabeligt eller med så
lave hastigheder som de beskriver. Men jeg blev da overrasket over at
en 1,8 benziner kunne komme over 20 km/l, i dag har jeg kørt 280 km
med ca. 18,8 km/l.
Med venlig hilsen Kim
| |
Ukendt (25-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-06-08 20:57 |
|
On Wed, 25 Jun 2008 12:22:32 -0700 (PDT), peter
<peter900000@hotmail.com> wrote:
>Hej!
>
>Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
>f.eks. en Citroën C1?
>
>Mvh og på forhånd tak for svarene
Min Punto JTD har max moment i 5. ved 72 km/t - så det er et godt bud.
Den går i hvert fald pænt langt ved 80.
Sparegrisene generelt - 60-90 i højgear giver nok små forskelle, men
over 90 begynder luftmodstanden for alvor at være en faktor, der ikke
kan ignoreres.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter
| |
Per Henneberg Kriste~ (25-06-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 25-06-08 21:02 |
|
"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
news:7k85645o641ls4c1ms7ceggh43or062j10@4ax.com...
> On Wed, 25 Jun 2008 12:22:32 -0700 (PDT), peter
> <peter900000@hotmail.com> wrote:
>
>>Hej!
>>
>>Hvordan finder man en given bils mest brændstoføkonomiske hastighed,
>>f.eks. en Citroën C1?
>>
>>Mvh og på forhånd tak for svarene
>
> Min Punto JTD har max moment i 5. ved 72 km/t - så det er et godt bud.
Det kan åbenbart ikke siges tit nok - max. moment har ikke en pind med
økonomien at gøre.
Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.
--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse
for at skrive direkte
| |
Torben Scheel (25-06-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-06-08 21:35 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.
>
OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
længere på en liter? Hvorfor laver man så ikke højeste gear så tungt at
man kører 110 ved laveste omdrejninger?
--
vh
Torben
| |
Peter Lykkegaard (25-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 25-06-08 21:54 |
|
"Torben Scheel" skrev
>
> OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
> længere på en liter? Hvorfor laver man så ikke højeste gear så tungt at
> man kører 110 ved laveste omdrejninger?
>
Det er også ca det princip fx Greenline (Skoda) serien bygger på da man har
ændret gearingen for at sænke omdrejningstallet
Der er bare en lille detalje som drejningsmoment der gerne skulle kunne
følge med :)
- Peter
| |
Per Henneberg Kriste~ (25-06-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 25-06-08 22:50 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4862ac84$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>
>> Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.
>>
> OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
> længere på en liter?
Nej - prøv evt. at læse hvad jeg skriver igen ;)
> Hvorfor laver man så ikke højeste gear så tung at man kører 110 ved
> laveste omdrejninger?
Det kommer efterhånden. Jeg kører f.eks. 2400 rpm i højeste gear ved 130 i
en Golf IV. Jeg tør ikke tænke på hvad jeg har kørt af omdrejninger i
tidligere Golf´er :)
Og næste generation af Golf´er har 7 gear .. mon ikke de kører med endnu
lavere omdrejninger i højeste rem?
Ønsket om mindre omdrejninger støder selvfølgelig sammen med motorbladenes
tilbøjelighed til at måle accellerationstider i højeste gear - fabrikanterne
ønsker ikke at udsætte sig for at motorbladene skal til at investere i en
afrivingskalender :)
--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse
for at skrive direkte
| |
.°o.O Thomas O.o°. (26-06-2008)
| Kommentar Fra : .°o.O Thomas O.o°. |
Dato : 26-06-08 07:38 |
|
>>> Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.
>>>
>> OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
>> længere på en liter?
>
> Nej - prøv evt. at læse hvad jeg skriver igen ;)
Hmm ... i næsthøjeste gear med laveste omdrejninger må hastigheden alt andet
lige være lavere end samme i højeste gear. Det må jo have indflydelse på,
hvor mange kræfter der skal bruges på at flytte den luft der er omkring
bilen. Og jo lavere fart jo lettere må det være, så den med jo højrere
gearing jo bedre for økomien, når vi snakker mest økonomiske hastighed tror
jeg ikke holder. Du skriver du kører 130 med 2400 rpm i højeste gear - hvis
du har kørecomputer i bilen, kunne det være interessant at se forbruget ved
hhv. 2400 rpm i højeste gear og i næsthøjeste gear. Mit bud er at dit
forbrug er lavere i næsthøjeste gear.
--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer
http://www.mobil-navigation.dk - få din mobil til at navigere med GPS
http://www.pageview.dk - online 3D PDF til kun USD 199,- for et år!
http://www.central-stoevsugere.dk - få bedre indeklima billigere end du tror
| |
Torben Scheel (26-06-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-06-08 08:00 |
|
..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> Hmm ... i næsthøjeste gear med laveste omdrejninger må hastigheden alt
> andet lige være lavere end samme i højeste gear. Det må jo have
> indflydelse på, hvor mange kræfter der skal bruges på at flytte den luft
> der er omkring bilen. Og jo lavere fart jo lettere må det være, så den
> med jo højrere gearing jo bedre for økomien, når vi snakker mest
> økonomiske hastighed tror jeg ikke holder. Du skriver du kører 130 med
> 2400 rpm i højeste gear - hvis du har kørecomputer i bilen, kunne det
> være interessant at se forbruget ved hhv. 2400 rpm i højeste gear og i
> næsthøjeste gear. Mit bud er at dit forbrug er lavere i næsthøjeste gear.
>
Selvfølgelig er forbruget lavere ved lavere hastighed. Kun hvis
gearkassen er helt exceptionelt dårlig i de lavere gear kan det ændre
ved det faktum. Enhver der har cyklet lidt, véd hvad luftmodstanden
betyder for "økonomien".
--
vh
Torben
| |
Per Henneberg Kriste~ (27-06-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 27-06-08 09:56 |
|
".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
news:g3vdfp$6mk$1@aioe.org...
>>>> Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.
>>>>
>>> OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe bilen
>>> længere på en liter?
>>
>> Nej - prøv evt. at læse hvad jeg skriver igen ;)
>
> Hmm ... i næsthøjeste gear med laveste omdrejninger må hastigheden alt
> andet lige være lavere end samme i højeste gear. Det må jo have
> indflydelse på, hvor mange kræfter der skal bruges på at flytte den luft
> der er omkring bilen. Og jo lavere fart jo lettere må det være, så den med
> jo højrere gearing jo bedre for økomien, når vi snakker mest økonomiske
> hastighed tror jeg ikke holder. Du skriver du kører 130 med 2400 rpm i
> højeste gear - hvis du har kørecomputer i bilen, kunne det være
> interessant at se forbruget ved hhv. 2400 rpm i højeste gear og i
> næsthøjeste gear. Mit bud er at dit forbrug er lavere i næsthøjeste gear.
Du mener at jeg skal måle forbruget ved 130 km/t i 6. gear og de omkring 110
km/t jeg kører i 5. gear - begge omkring 2.400 omdrejninger?
Jeg har svært ved at se hvad man lige skal bruge det til når man vil vide
hvilken hastighed der er mest økonomisk?
Fordi det vil jo være mest økonoisk at køre 110 i 6. gear..
--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse
for at skrive direkte
| |
Finn Guldmann (27-06-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 27-06-08 10:35 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
>>>>> Højeste gear, laveste omdrejninger. Sådan er det.
>>>> OK - og næsthøjeste gear - laveste omdrejninger vil ikke bringe
>>>> bilen længere på en liter?
>>> Nej - prøv evt. at læse hvad jeg skriver igen ;)
>> Hmm ... i næsthøjeste gear med laveste omdrejninger må hastigheden alt
>> andet lige være lavere end samme i højeste gear. Det må jo have
>> indflydelse på, hvor mange kræfter der skal bruges på at flytte den
>> luft der er omkring bilen. Og jo lavere fart jo lettere må det være,
>> så den med jo højrere gearing jo bedre for økomien, når vi snakker
>> mest økonomiske hastighed tror jeg ikke holder. Du skriver du kører
>> 130 med 2400 rpm i højeste gear - hvis du har kørecomputer i bilen,
>> kunne det være interessant at se forbruget ved hhv. 2400 rpm i højeste
>> gear og i næsthøjeste gear. Mit bud er at dit forbrug er lavere i
>> næsthøjeste gear.
> Du mener at jeg skal måle forbruget ved 130 km/t i 6. gear og de omkring
> 110 km/t jeg kører i 5. gear - begge omkring 2.400 omdrejninger?
>
Jeg er ret sikker på at det der menes er at du kører med en given
hastighed i højeste gear, og der aflæser dit forbrug i kørecomputeren.
Derefter skifter du et gear ned, UDEN at ændre hastighed, hvorefter du
så igen aflæser forbruget.
> Jeg har svært ved at se hvad man lige skal bruge det til når man vil
> vide hvilken hastighed der er mest økonomisk?
> Fordi det vil jo være mest økonoisk at køre 110 i 6. gear..
>
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Hjemme)
| |
Per Henneberg Kriste~ (30-06-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 30-06-08 14:49 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen
news:4864b447$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Henneberg Kristensen skrev:
> Jeg er ret sikker på at det der menes er at du kører med en given
> hastighed i højeste gear, og der aflæser dit forbrug i kørecomputeren.
> Derefter skifter du et gear ned, UDEN at ændre hastighed, hvorefter du så
> igen aflæser forbruget.
Ja, det er meget godt - men umuligt i det virkelige liv. Selv med fartpilot
går der et par hundrede meter før målingen bliver stabil og hvordan er det
så med vejens hældning i kørselsretningen - umuligt at se. Man må tilbage og
køre den samme strækning og aflæse igen.
Jeg foretog dog en lille test, hvor følgende ikke videnskabelige
kendsgerninger kom for dagen:
Det koster 5 km/l at forøge farten fra 90 til 110 og igen fra 110 til 130.
Det koster 1 km/l at køre i næsthøjeste frem for højeste gear.
Så´en i runde tal. Jeg har desværre ikke tallene lige her ...
Tallene er fremkommet ved at køre en strækning på 4-5 km _mange_ gange og
målingerne er foretaget både den ene og den anden vej :)
--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse
for at skrive direkte
| |
|
|