Køb af BMW
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-06-08 15:31

Hej gutter

Er ved at realisere en drengedrøm, i form af en BMW 528i fra omkring '96 - '99.

Der er styr på forsikring, finansiering og alt i den skuffe.

Der er nogle stykker af dem på f.eks. bilbasen, så jeg vil se at komme igang.

Jeg mener BESTEMT at have spurgt om et link til en FDM brugtbilstest-artikel
før, men kan ikke finde linket. Nogen der kan hjælpe?

Ellers andet man skal være opmærksom på med sådan en bil? De har jo typisk
200.000km på klokken, og den skal være med TipTronic, klima og læder.
Sidstnævnte kan man evt. finde på EBay eller i Sverige og eftermontere.

Hvordan undersøger jeg sådan en TipTronic gearkasse for fejl og slid? Man skal
vel som et minimum have oliepinden op og checke for brændt olie, især hvis den
har træk, ikke?

Ellers andet? Ruster de specielle steder? Andre typiske fejl?

PS: Fortæl venligst ikke om vægtafgift og/eller bensinøkonomi, for jeg ER klar
over det

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-06-08 15:33

Hej!

Hvad med at forhandle pris, hvad er jeres erfaringer? Er de mon nemme at
forhandle ned i pris, sådan nogle bensinslugere?

De er jo ikke just politisk korrekte ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Søren

Dato : 25-06-08 16:33

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!
>
> Hvad med at forhandle pris, hvad er jeres erfaringer? Er de mon nemme at
> forhandle ned i pris, sådan nogle bensinslugere?

Ejere af tørstige benzinslugere er generelt nemme at presse synnes jeg.
Særligt hvis du køber i USA.. så er det helt vildt hvad du kan presse
selv værdifulde klassikere ned i. Har netop købt en gammel Cadillac i
USA - til ca. halv pris af hvad de kostede for bare få år siden -
udelukkende pga. brændstofpriserne.

> De er jo ikke just politisk korrekte ;)

åhr pyt .. vi er jo nogen der er nødt til at holde co2 udslippet oppe -
så vi kan få noget varme om sommeren.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-06-08 16:39

Hej!

Søren wrote:
> [...]
> selv værdifulde klassikere ned i. Har netop købt en gammel Cadillac i
> USA - til ca. halv pris af hvad de kostede for bare få år siden -

Men i Danmark? Har da tænkt mig at forsøge om ikke andet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-08 18:01

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> De er jo ikke just politisk korrekte ;)

Nej. Blot endnu en grund til at købe BMW

mvh.
Kim Frederiksen
BMW E36 323i

Fra : TDN

Dato : 25-06-08 16:10

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Ellers andet? Ruster de specielle steder? Andre typiske fejl?
>

> PS: Fortæl venligst ikke om vægtafgift og/eller bensinøkonomi, for jeg ER

Så får du dem igen:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D65193CA-59B9-4C88-B644-76D01E044179/0/044.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/FA122245-A253-4511-B407-DB9FBCFB9A2F/0/9899.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-06-08 16:13

Hej!

TDN wrote:
> Så får du dem igen:

Tak.

Ser da ud til, at bilen har mindst eet arnested for rust Ahem, et panel på
dørene :) Har da set værre som Escortejer.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Aage Johansen

Dato : 26-06-08 08:09

> [...]
KVS> slid? Man skal
KVS> vel som et minimum have oliepinden op og checke for brændt olie,

Har selv haft samme tanke, da jeg aldrig har kørt med tiptronic (BMW =
steptronic).

Er der nogen med lidt erfaring på linien ?

--
Aage

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-06-08 08:44

Hej!

Aage Johansen wrote:
> Har selv haft samme tanke, da jeg aldrig har kørt med tiptronic (BMW =
> steptronic).

Nå ja, STEPtronic. Det andet er da vist VW... :)

> Er der nogen med lidt erfaring på linien ?

Må hellere indmelde mig i BMW Klub Danmark, selvom jeg kvier mig lidt ved at
betale fuld pris for de sidste 6 måneder iår ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Aage Johansen

Dato : 26-06-08 09:01

KVS> Må hellere indmelde mig i BMW Klub Danmark, selvom jeg kvier mig
KVS> lidt ved at
KVS> betale fuld pris for de sidste 6 måneder iår ;)

Ja som BMW ejer går pengene til brændstof, service og forsikring :o|

God jagt på "bilen" !

--
Aage (E34 årgang 89 ejer)
Og nej, jeg er ikke så gammel at jeg har haft bilen fra ny !

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-06-08 09:23

Hej!

Aage Johansen wrote:
> Ja som BMW ejer går pengene til brændstof, service og forsikring :o|

Tja, jeg synes da ikke det er SÅ slemt endda. Jeg kan forsikre en 528'er for
5500,- om året incl. kasko (vi taler dog ikke om selvrisikoen før jeg bliver
elitebilist ;)), 6400,- i vægtafgift og dertil brændstof + service/rep.
Sidstnævnte regner jeg med at lave selv da BMW værksteder (generelt værksteder
faktisk) er dyre efter min mening. Og så synes jeg det er sjovt at holde mit
køretøj i 100% optimal stand.

> God jagt på "bilen" !

Jo tak. Bor i Helsingør, men der kommer sikkert en jyllands-tur da de fleste af
dem holder derovre.

> Aage (E34 årgang 89 ejer)
> Og nej, jeg er ikke så gammel at jeg har haft bilen fra ny !

Hvis du siger det

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Aage Johansen

Dato : 26-06-08 10:05

> [...]
KVS> 528'er for
KVS> 5500,- om året incl. kasko (vi taler dog ikke om selvrisikoen før

Det lyder faeme billigt.
Må man spørge hvilket selskab der har givet den pris ?
Og selv om du ikke vil sige det, hvad er din selvrisiko ved den pris?

--
Aage

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-06-08 14:11

Hej!

Aage Johansen wrote:
> Det lyder faeme billigt.
> Må man spørge hvilket selskab der har givet den pris ?
> Og selv om du ikke vil sige det, hvad er din selvrisiko ved den pris?

Det må du da godt. Det er igennem IDA (Ingeniørforeningen Danmark) som er
formidler af Tryg forsikringer. Min selvrisiko bliver lige omkring 7600,- men
det er ok med mig. Nu har jeg kørt bil i 13 år, og det har ikke været mig der
skulle betale da der endelig skete noget (en gut bakkede ind i mig) mere
"alvorligt". Jeg er 31 og har 7 års ancinnitet i egen bil.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N/A

Dato : 26-06-08 22:26

Fra : N/A

Dato : 26-06-08 22:26

Fra : Leo_Jensen

Dato : 26-06-08 03:13

On 26 Jun., 10:23, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> faktisk) er dyre efter min mening. Og så synes jeg det er sjovt at holde mit

Det er nogenlunde de samme tal jeg holder Jaguar for. Og med en
1992'er er den omkostning der hedder afskrivning pga alder ved at være
nul, og så hænger budgettet fint sammen.

Leo

Fra : brian@nolle.dk

Dato : 26-06-08 15:03

On 26 Jun., 09:43, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:

> Må hellere indmelde mig i BMW Klub Danmark, selvom jeg kvier mig lidt ved at
> betale fuld pris for de sidste 6 måneder iår ;)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Hej Kim

Så er jeg sørme on-line på nyhedsgruppen igen - efter års pause

Som jeg svarede dig i mailen, så kan du blive medlem af BMW Club
Danmark (www.bmw-club.dk) nu ved at
indbetale 600,- som dækker for resten af 2008 samt hele 2009
(normalpris er 400,- pr. år)

Så bare se at meld dig ind

Mht. dine spørgsmål omkring E39, så er der ikke så meget at betænke
sig på !

Find en med den mængde ekstraudstyr som du vil have, da du skal være
en dygtig gør det selv mand for
at eftermontere udstyr i E39 (i hvertfald når det gælder Klima,
memorysæder, navigation, DSP lyd, Stor
board computer osv.)

Rust ? Ja, bagklappen ruster (både sedan og touring) - den ruster i
sealingen og der skal en ny på for at
det ikke kommer igen - en ny, original, koster ca. 3000,-
Derudover KAN der (ved biler uden efterbehandlet rustbeskyttelse)
findes rust i den bagerste kan på motorhjælmen
(kig på samlingen ned mod viskerne når hjælmen er åben - lys med en
lygte ind i den nederste del)
Under bagpanelet sidder 2 gummipropper - der kan danne sig rust
omkring disse propper - kan kun ses med
bagkofangeren afmonteret

Bortset fra dette, så er rust en SÆRDELES sjælden gæst på en E39

Andre svagheder kan være vandpumpen - på 96-98 modeller holder den
omkring 150.000km og ryger med et brag - er billig
at skifte

Ved biler med automatgear (alm. og steptronic) kan man komme ud for at
oliekøleren lækker olie - koster 2100,- for en ny

Der er ingen oliepind til olien på automatgearkassen, så du kan derfor
ikke se om den er "brændt", men generelt holder
gearkasserne rigtigt godt - vi trækker selv med 1500kg Campingvogn
efter vores 528i med Steptronic - og det kører
ganske fortrinligt - jeg har på ingen måde indtryk af at den belastes
af det.

Generelt er E39 noget nær den perfeke bil - den er rigtigt godt skruet
sammen og kører virkelig godt - også nok derfor
at vi i BMW Club Danmark har registreret næsten 100 E39'er blandt
vores 710 medlemmer

Håber du finder den rigtige - og glemte jeg at fortælle at Tyskland
ikke er et dumt sted at lede ! (stort udvalg og masser af udstyr)

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-06-08 22:20

Hej!

brian@nolle.dk wrote:
> Så er jeg sørme on-line på nyhedsgruppen igen - efter års pause

Super. Det var skisme da heldigt, at du opdagede mit indlæg ved et tilfælde

> Mht. dine spørgsmål omkring E39, så er der ikke så meget at betænke sig på !

Åbenbart ikke :)

> [...]
> det gælder Klima, memorysæder, navigation, DSP lyd, Stor board computer osv.)

Ja ok, ville også kun skifte kabinen om til læder hvis det manglede på den
perfekte bil. Orker ikke at installere klima e.lign.

Hvordan kan jeg iøvrigt genkende DSP anlægget og er det væsentligt bedre end det
originale?

Er det kun i 523'eren der er varmegenindvindings-anlæg?

> [...]
> nederste del) Under bagpanelet sidder 2 gummipropper - der kan danne sig rust
> omkring disse propper - kan kun ses med bagkofangeren afmonteret

Ok, der er den første ti-tusindkrone af i prisen

> Bortset fra dette, så er rust en SÆRDELES sjælden gæst på en E39

Lyder godt. Er ved at være en anelse træt af rust som Escort-ejer.

> Andre svagheder kan være vandpumpen - på 96-98 modeller holder den omkring
> 150.000km og ryger med et brag - er billig at skifte

Ok. Så det er nemt at opdage når det sker?

> [...]
> kører ganske fortrinligt - jeg har på ingen måde indtryk af at den belastes

Ok, så vil jeg ikke bekymre mig særligt om den.

Men hvordan skal en StepTronic "føles" for at være iorden? Som en alm.
tomatkasse med små ryk når man skifter position?

> Håber du finder den rigtige - og glemte jeg at fortælle at Tyskland ikke er
> et dumt sted at lede ! (stort udvalg og masser af udstyr)

Tjo, det er der jo noget om. Men kan det svare sig længere? Efter omlægningen af
afgifterne und alles. Har omkring 140kkr til projektet, men bruger gerne mindre
hvis jeg kan nøjes med det.

PS: Tror du nogle af sælgerne kan presses 10-15kkr i pris? Der er nogle
interessante, men de er lige i overkanten prismæssigt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : brian@nolle.dk

Dato : 26-06-08 15:05

On 26 Jun., 15:11, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> skulle betale da der endelig skete noget (en gut bakkede ind i mig) mere
> "alvorligt". Jeg er 31 og har 7 års ancinnitet i egen bil.

Hej igen

Glemte at fortælle at jeg har forsikret vores E39 528i igennem BMW
Klubben for 4800,- årligt ansvar & kasko (3000,- i selvrisiko)

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-06-08 22:26

Hej!

brian@nolle.dk wrote:
> Glemte at fortælle at jeg har forsikret vores E39 528i igennem BMW
> Klubben for 4800,- årligt ansvar & kasko (3000,- i selvrisiko)

Billigt. Kan jeg dog ikke bruge selv, da jeg skal være helkunde hos mit eget
forsikringsselvskab. Men ok, den væsentligste forskel er selvrisikoen, og jeg
laver jo ikke skader ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N/A

Dato : 26-06-08 22:20

Fra : brian@nolle.dk

Dato : 26-06-08 15:45

On 26 Jun., 23:20, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:

> Super. Det var skisme da heldigt, at du opdagede mit indlæg ved et tilfælde

Ja, nogle tilfælde er jo mere tilfældige end andre

> Hvordan kan jeg iøvrigt genkende DSP anlægget og er det væsentligt bedre end det
> originale?

Der findes "standard", "Hifi", "Top-Hifi" og endelig "DSP" (nogle
gange er TopHifi også DSP - lidt forvirrende), men hvis du vil
have god lyd i en E39, så skal den være med DSP - Det betyder at der
er en 340 Watt forstærker samt ikke mindre en 12 enheder
(inkl. sudwoofer i fuld længde under hattehylden)

Du kan kende det på at der er en knap på højre side af MID-Displayet
(det over varme/klima panelet) hvor der står DSP på - hvis der
er navigation i bilen, skal der ved try på "Menu" dukke et punkt op
som hedder DSP

Er meget besværligt at eftermontere

> Er det kun i 523'eren der er varmegenindvindings-anlæg?

523i har IKKE varmegenindvindingsanlæg (selvom det står i en gammel
artikel om E39 da den lige kom frem) - det der nogle gange tages
fejl af, er "REST"(eller MAX. som den hedder i modeller efter 2000)
knappen - men den er "bare" til at udnytte den sidste motorvarme ved
parkering (f.eks. hvis chaufføren efterlader passagerer i bilen ved
parkering i kortere tid, så trykker mn REST og klimaanlæget starter op
uden start af motor - ret smart)

Varmegenindvindingsanlæg kan fåes til E39 (har dog aldrig set en med
det), men det består af en slags tank som akkumulerer varmen
og derved kan holde motoren lidt varm i op til 1½ døgn

> Ok. Så det er nemt at opdage når det sker?

JA - Motoren koger i løbet af 5 minutter "normalt" ryger en
vandpumpe jo ved at den begynder at larme / blive utæt, men i E39
knækker skovlhjulet simpelthen af !! og dermed stopper
vandcirkulationen lige nu og her

Heldigvis kommer boardcomputeren da med et højt "DIIIIINGG !!" og
skriver at Kølevandstemperaturen er høj - og så er det altså
med at stoppe med det samme

> Ok, så vil jeg ikke bekymre mig særligt om den.
>
> Men hvordan skal en StepTronic "føles" for at være iorden? Som en alm..
> tomatkasse med små ryk når man skifter position?

Ja, den skifter sådan set ligesom en almindelig - forskellen er at du
kan skifte manuelt og vælge sport

> Tjo, det er der jo noget om. Men kan det svare sig længere? Efter omlægningen af
> afgifterne und alles. Har omkring 140kkr til projektet, men bruger gerne mindre
> hvis jeg kan nøjes med det.

Tjaaaa, det er i hvertfald helt sikkert at min næste BMW bliver hentet
syd for grænsen

> PS: Tror du nogle af sælgerne kan presses 10-15kkr i pris? Der er nogle
> interessante, men de er lige i overkanten prismæssigt.

Det er svært at svare på - generelt er E39 en populær model - samtidig
med at det er upopulært med en motor som kører under 20km/l - så
prøv !

Mvh.
Brian S Jensen
BMW Club Danmark - www.bmw-club.dk

Fra : Lars

Dato : 27-06-08 20:00

Hey,

On Wed, 25 Jun 2008 16:30:50 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Er ved at realisere en drengedrøm, i form af en BMW 528i fra omkring '96 - '99.

Fin bil

>Ellers andet man skal være opmærksom på med sådan en bil? De har jo typisk
>200.000km på klokken, og den skal være med TipTronic, klima og læder.
>Sidstnævnte kan man evt. finde på EBay eller i Sverige og eftermontere.

Det letteste er jo at finde en der har det hele i stedet for at bøvle
med at eftermontere.

>Hvordan undersøger jeg sådan en TipTronic gearkasse for fejl og slid? Man skal
>vel som et minimum have oliepinden op og checke for brændt olie, især hvis den
>har træk, ikke?

Jeg havde en E39 530dA fra 2002 fra 140 til 250 tkm cirka, gearkassen
var der bestemt ingen problemer med. Den er i øvrigt
vedligeholdelsesfri. Den skal skifte præcist, umærkeligt og godt både
når den er kold og varm.

>Ellers andet? Ruster de specielle steder? Andre typiske fejl?

Rust i bagklappen på stationcarudgaven er normal.

Jeg havde en del problemer med min, men den var (forhåbentlig) bare en
mandagsmodel.

>PS: Fortæl venligst ikke om vægtafgift og/eller bensinøkonomi, for jeg ER klar
>over det

Ville jeg ikke drømme om

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 27-06-08 21:48

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i en meddelelse

> Fin bil

Jow jow...

> Det letteste er jo at finde en der har det hele i stedet for at bøvle
> med at eftermontere.

Jep, man henter den i Tyskland...

> [...]
> var der bestemt ingen problemer med. Den er i øvrigt
> vedligeholdelsesfri. Den skal skifte præcist, umærkeligt og godt både

Enig

> Jeg havde en del problemer med min, men den var (forhåbentlig) bare en
> mandagsmodel.

Jep - min '03 BMW 530d touring steptronic kørte fantastisk.
Ville bestemt købe E39 igen, hvis det var - og helst med 8 cylindret
motor...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-06-08 10:14

Hej!

Lars wrote:
> Det letteste er jo at finde en der har det hele i stedet for at bøvle
> med at eftermontere.

Men hvis jeg kan spare 30kkr på een uden lædersæder og eftermontere dem for 5kkr
så gør jeg skisme dét :) Og nu synes jeg rent faktisk det er sjovt at rode med
bilen. Visse sælgere tror jo snildt de kan presse prisen op pga. lidt
ekstraudstyr...

> [...]
> var der bestemt ingen problemer med. Den er i øvrigt
> vedligeholdelsesfri. Den skal skifte præcist, umærkeligt og godt både

Ok, så der er ingen bremsebånd der skal justeres som på andre tomatkasser? Og
intet olieskift?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 28-06-08 10:21

> Men hvis jeg kan spare 30kkr på een uden lædersæder og eftermontere dem
> for 5kkr så gør jeg skisme dét

Hallo - det er ik en ny, men en noget brugt bil du er på vej ud i. I den
forbindelse sparer du langt fra det angivne beløb på læder eller ej.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-06-08 10:58

Hej!

Mogens wrote:
> Hallo - det er ik en ny, men en noget brugt bil du er på vej ud i. I den
> forbindelse sparer du langt fra det angivne beløb på læder eller ej.

Det ser unægteligt sådan ud hvis man bladrer lidt rundt i brugtbilsannoncer. Men
uanset hvad, pointen er bare, at jeg går efter et flot eksemplar til en god
pris. Har den ikke læder kan jeg skisme altid sætte det i efterfølgende.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars

Dato : 28-06-08 20:41

On Sat, 28 Jun 2008 11:13:58 +0200, Kim Voss Schrader

>Men hvis jeg kan spare 30kkr på een uden lædersæder og eftermontere dem for 5kkr
>så gør jeg skisme dét :) Og nu synes jeg rent faktisk det er sjovt at rode med
>bilen.

Klart - ok.. Ja hvis det er sådan - ja så forstår jeg dig godt. Jeg
skal bare ikke ha' noget med at bøvle nye sæder i en bil... De ville
gå ganske galt Jeg syntes bare tit det er sådan med BMW'erne at
hvis de har det rigtig udstyr med fuldaut klima, automatgear osv - så
er læderkabinen tit også på plads.

>Ok, så der er ingen bremsebånd der skal justeres som på andre tomatkasser? Og
>intet olieskift?

Ikke på den årgang 2002 jeg havde. Er ret sikker på, at det er det
samme på de du kigger på. De har "lifetime" olie - der er givetvis
nogen der vil mene at den bør skiftes ind imellem, men i henhold til
serviceplanen skal den det ikke.

Jeg oplevede ingen behov for justering af bremsebånd (ved dog ikke
hvordan behovet giver sig til kende?!) i den tid jeg havde min.

hilsen Lars

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-06-08 22:34

Lars wrote:
> [...]
> gå ganske galt Jeg syntes bare tit det er sådan med BMW'erne at
> hvis de har det rigtig udstyr med fuldaut klima, automatgear osv - så

Ja tit, men åbenbart ikke altid. Men læderkabinen har jo sikkert også kostet et
halvt hundrede tusinde (eller deromkring) dengang, så der er sikkert mange som
har fravalgt den.

> Jeg oplevede ingen behov for justering af bremsebånd (ved dog ikke
> hvordan behovet giver sig til kende?!) i den tid jeg havde min.

Nu ved jeg ikke om sådan en steptronic overhovedet er bygget sådan op, men det
burde give skift i ryk hvis de trænger til justering.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars

Dato : 29-06-08 08:11

On Sat, 28 Jun 2008 23:34:13 +0200, Kim Voss Schrader

>Ja tit, men åbenbart ikke altid. Men læderkabinen har jo sikkert også kostet et
>halvt hundrede tusinde (eller deromkring) dengang, så der er sikkert mange som
>har fravalgt den.

Ahja, det er nok rigtigt. Specielt hvis du kigger på dem der er solgt
fra ny i Danmark. Og i øvrigt er jeg enig i din betragtning hvis du
ellers finder eksemplaret der er "lige i øjet" uden læderkabine, så er
det da den du skal nappe og så bare få det lavet.

>Nu ved jeg ikke om sådan en steptronic overhovedet er bygget sådan op, men det
>burde give skift i ryk hvis de trænger til justering.

OK. Ja det gjorde min ikke så. I den tid jeg havde den skiftede den
fuldstændig rykfrit.

hilsen Lars