Brenderup SAMSON 205 trailer fra 1994..hop~
Fra : Magnum

Dato : 23-06-08 11:13

Måske kan en hjælpe mig med at løse følgende problem...

Min Traller ryster/hopper ved 80 km. og jeg har været bange for om det
var akslen der var skæv efter utallige overlæs (Hvilket jeg er holdt
op med),

Jeg har fået begge hjul tjekket på dækcenteret og de er ok. Idag
afmonterede jeg så hele akslen og spændte den på værkstedsbordet og
målte med skydelære, og på lutter kig, på alt hvad jeg kunne måle på.
Alt så ud til at være fuldstændig perfekt, så jeg monterede skidtet
igen.

Herefter løftede jeg traileren og drejede hjulene med foden, og den
slår faktisk i den ene side op/ned nogle få mililmeter i den ene side.
Jeg kan se det på øjemål.

Kan det være et defekt leje? Den hyler ikke og jeg syntes ikke lejet
siger noget særligt?

Og jeg har jo konstateret at når man drejer lejerne på værkstedsbordet
og ligger et søgeblad hen til dem, så ser de altså ud til at køre helt
lige rundt. Måske kan de kun slå med en stor fælg monteret?

Har du oplevet et tilsvarende problem og har et løsningsforslag?

Kort svar imødeses

kh

Henrik - Herning

TIP: En komplet aksel med lejer til ovennævnte trailer koster kr.
1000,- leveret i Herning hos fa. Wiedemann Fahrzeugtechnik i Tyskland.
Det er efter min mening super billigt!!!! Det er samme pris til de
fleste andre trailere.

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-06-08 19:32

Dæk eller fælg er skæv. Eller der er slør i lejet, men det har du jo haft
fat i.
Prøv om du kan finde en mekaniker der gider spænde hjulet op i sin
afbalanceringsmaskine uden at skrive en regning, så bliver det meget synligt
for dig. Måske er en afbalancering tilstrækkeligt. Opel-hjul (4x100, ET 30)
passer på hvis du har en kammerat der kører Kadett..

MVH Leo - tidligere udviklingsingeniør ved Brenderup Trailers...

Fra : Sørensen

Dato : 24-06-08 07:17

"Magnum" > skrev
Herefter løftede jeg traileren og drejede hjulene med foden, og den
slår faktisk i den ene side op/ned nogle få mililmeter i den ene side.
Jeg kan se det på øjemål.

Prøv at bytte hjulene rundt og se om ikke problemet flytter sig til den
anden side

vh.
Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-06-08 09:35

[...]

Afbalancer hjulene.

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Magnum

Dato : 24-06-08 03:25

On 24 Jun., 10:35, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:
> [...]
> Per
> Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Tak for tilbagemeldinger.

Jeg har, som jeg også skrev, fået testet begge hjul hos mit lokale
dækcenter og de fejler intet. Og jeg har selvfølgelig også prøvet at
bytte fælgene rundt, hvilket har gjort at problemet er lokaliseret til
akslen i højre side. Nu er jeg hoppet i min kedeldragt og vil gå ud og
adskille lejerne i højre side og så skal jeg nok holde de herrer
underettet om hvad jeg finder ud af. Hvis nu det er akslen der er skæv
(?), så er den jo nærmest umulig at måle på når den ikke kan køre
rundt.

Jeg rapporterer tilbage hurtigst muligt.

kh

Henrik - Herning

Fra : alexbo

Dato : 24-06-08 10:52

"Magnum" <2005@email.dk> skrev

>Jeg har fået begge hjul tjekket på dækcenteret og de er ok.

Derfor ville jeg nu alligevel først og fremmest mistænke dækkene, en lille
bule kan nemt overses ved en almindelig afbalancering, men giver netop et
par mm skævhed.

Dernæst ville jeg kontrollere sporingen, et langt lige bræt holdt direkte på
hjulet, mål ind til traileren i begge ender, drej hjulet en halv omgang og
mål igen.
Hvis det ene hjul ikke kører ligeud vil det slide dækket skævt, men med en
tom let trailer kan det være nemmere lige at hoppe sidelæns for at
kompensere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 24-06-08 04:50

On 24 Jun., 11:24, Magnum <2...@email.dk> wrote:

> [...]
> (?), så er den jo nærmest umulig at måle på når den ikke kan køre
> rundt.
>
> Jeg rapporterer tilbage hurtigst muligt.

Ups, jeg havde da vist ikke læst dit indlæg specielt grundigt inden
jeg svarede.

Akslen kører som du selv siger ikke rundt og vil derfor ikke kunne få
noget til at hoppe, hvis der ikke er slør i den, og det bliver der
ikke sådan lige.
De mange gange overlæs kan dog på en gammel trailer få akslen til at
blive nede, dvs du mister fjederevnen. Det kan du kontrollere ved at
kigge på dine svingarme, de skal stå i en vinkel på ca. 25° ift.
asfalten ved tom trailer og tæt på vandret ved fuld last. Vandrette
arme ved tom trailer = defekt aksel
Hvis affjedringen bevæger sig som beskrevet ovenfor kan du nøjes med
at koncentrere díg om navet, når nu hjulene også ser ud til at være
OK. Balance er ikke det samme som rundhed, men det har du vist selv
fat i. Jeg ville prøve at løfte hjulet fri af jorden (monteret på
traileren) og dreje det langsomt rundt og måle hvor meget det slår op/
ned og fra side til side.

MVH Leo

Fra : Magnum

Dato : 24-06-08 06:03

On 24 Jun., 12:50, Leo_Jensen <maigaard-jen...@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> fat i. Jeg ville prøve at løfte hjulet fri af jorden (monteret på
> traileren) og dreje det langsomt rundt og måle hvor meget det slår op/

Jamen man bliver helt rørt over at så mange deltager i min lille
debat

Følgende kan d.d. konstateres:

1: Trailerens affjedning er lige og nøje målt efter på værkstedsbordet
(Som er helt lige)

2. Hjulvinklerne er målt efter og er fuldstændig lige.

3. Eftersom akslen er fast, har jeg også selv fastslået at det ikke er
der skævheden ligger. Et hjul vil også køre lige på en skæv aksel når
traileren hænger i loftet.

4. Jeg har lavet forskellige eksperimenter med en løs fælg og med de
alufælge jeg normalt kører med og de slår alle (ikke slår, men op/ned
få mm.) på højre aksel.

Jeg har nu rengjort alle dele så de ser ud som nye, og monteret alt
uden fedt, og det slår stadig. Jeg kan ikke se, høre eller mærke fejl
på de koniske lejer, men jeg har konkluderet at fejlen næsten kun kan
ligge der, eftersom selve hjulklumpen er meget kraftig.

Summa summarum: Jeg har brugt 1,5 time på at finde et lejesæt billigst
muligt, og det blev hos TRAILERTEK.COM i England, som ville levere mig
2 lejer og 1 pakdåse for 187,- incl. fragt. (billigst i DK ca. 400)

Jeg skal selvfølgelig nok videregive mine erfaringer når jeg modtager/
monterer det nye leje engang i løbet af de næste par uger. MEN
foreløbig tak for de gode råd!!!!!

kh

Henrik - Herning