"Jacob" <SuNk@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
news:g3ie25$2ob9$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> news:485c2097$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej NG!
>>
>> Min udstødninger har fået et "temmeligt" stort hul i forrøret lige før 1.
>> potte. Nu synes jeg at den trækker "noget" dårligere end før (og larmer
>> selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort
>> indflydelse på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?
>>
>> hilsen
>> Peter
>>
>
> Jep, udstødningens udformning og flow deri har stor indflydelse på hvordan
> din motor går. Det er almen "overtro" at man kan sætte en sportspotte på
> sin bil ( eller mc), og så få flere Hk ud af motoren, uden at ændre andet.
> De såkaldte sportspotter har et mere åbent flow, og derfor må motoren jo
> nemmere kunne komme af med udstødningen - det er da logisk?
> Men, så simpelt er det ikke at designe en udstødning...
> I en mere åben udstødningen (større rør / hul i rør) vil udstødningsgassen
> ikke opnå samme hastighed, og netop hastigheden er vigtig.
> Udstødningsgassen bliver skudt ud i pulser, dette skaber et overtryk i
> fronten af pulsen, og et undertryk i enden. Undertrykket er med til at
> suge den sidste del at udstødningsgassen ud af cylinderen, og er i flere
> tilfælde også med til at suge benzin/luft blanding ind i cylinderen (når
> indsugningsventilen åbner før udstødningsventilen er lukket).
>
> Så med en mere åben udstødning, uanset om det er en "sports"potte eller
> pga. huller, vil motorens ydelse lide under at mangle suge-effekten fra
> udstødningen.
>
> Mvh Jacob
Og for en god ordens skyld kan man tilføje, at en fjernelse af
katalysatorer, som nogle ynder, vil have samme effekt (= den modsatte af den
ønskede). Til gengæld stiger forureningen så.....