Køge Bugt er det rene vand....!
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 11:35

En del af mit embede består desværre i at passere gennem Stockholm i
eftermiddagsmyldretiden.

Der kan Køge Bugt godt gå hjem og lægge sig.

Hold da kæft et tabernakel.

De har ellers taget forbehold for de 5-7 uheld der sker på E4 hver
eftermiddag, ved at have bjergningsbiler holdende på strategisk
vigtige steder, men det hjælper ikke en hujende fis.

Min målestrækning er fra Arlanda, hvor jeg starter, og til Scania i
Södertälje. Det tager om natten 55 minutter. Om eftermiddagen på en
god dag kan man roligt lægge minimum 50 minutter til.

Hvad er det så der går galt?

Jamen det er dette evige kørebaneskift, og deroppe bruger man både
busbaner og nødspor, hvis det findes, så der er rigeligt at skifte
imellem.

Iøvrigt er Stockholm og Göteborg ramt af samme fænomen som andre
storbyer i hele verden. Bilisterne der kører meget mere sindssygt end
alle andre steder.

Hvorfor er det forresten sådan?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-06-08 11:47

> Hvorfor er det forresten sådan?

Det er vel bare den generelle udvikling i samfundet - efterhånden som
nutidens curlingbørn vokser op og kommer ud i samfundet. Bare vent til dem
der er en 8-14 år i dag bliver gamle nok til at få kørekort, så skal du bare
se løjer....
Jeg synes også jeg kan mærke en væsentlig forskel i folks måde at beté sig
på i den svenske trafik på de 15 år hvor jeg har taget turen
Sverige-på-langs en gang eller to om året. Før var det jo udpræget hyggeligt
når man cruisede derop ad, og oplevede hvordan folk fint tog hensyn til
hinanden, trak ud i sidesporet, og pænt sagde tak for hjælpen - dette er
efterhånden også ved at være fortid.
Jeg er sgu helt glad for at vi i år har valgt at prøve at sejle fra Rostock
til Helsinki på turen derop

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 12:06

On Thu, 19 Jun 2008 12:46:37 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>der er en 8-14 år i dag bliver gamle nok til at få kørekort, så skal du bare

Det bliver ikke morsomt.

> [...]

>når man cruisede derop ad, og oplevede hvordan folk fint tog hensyn til
>hinanden, trak ud i sidesporet, og pænt sagde tak for hjælpen - dette er

Det kan stadig forekomme, meget langt ude på landet.

Når du skriver derop, hvor er det så?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-06-08 14:03

> Når du skriver derop, hvor er det så?

Min kone kommer fra Kemi - det er helt oppe i bunden af den botniske bugt -
ca. 30 km fra Haparanda.
Vi har oftest kørt hele vejen op gennem Sverige - men i år skal vi besøge
venner i Helsinki, så derfor kom ideen med at sejle fra Rostock.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 14:31

On Thu, 19 Jun 2008 15:03:25 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Vi har oftest kørt hele vejen op gennem Sverige - men i år skal vi besøge
>venner i Helsinki, så derfor kom ideen med at sejle fra Rostock.

Kylla.

Jeg ville bare nævne for dig, at hvis det ikke haster mere end det
jawwer, så er den svenske indlandsvej (rute 45), et meget fint
alternativ.

Den har lige fået status som Europavej, og derfor har svenskerne følt
sig forpligtiget til at lave den lidt i stand.

Der er indtil flere steder på ruten, hvor der er meget smukt.

God tur...anyway.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-06-08 17:19

> Jeg ville bare nævne for dig, at hvis det ikke haster mere end det
> jawwer, så er den svenske indlandsvej (rute 45), et meget fint
> alternativ.

Tanken har strejfet mig, men her i huset betragtes Sverige som et
transportmedium - da det er årets eneste familiebesøg så er
hovedprioriteten max. tid i Finland.
Turen fra Haparanda til Augustenborg deles ind i to bidder med overnatning
på Scandic i Uppsala - det er nogenlunde på halvvejen.
Det er ganske sjovt som man tillægger sig vaner - vi plejer som regel at
holde pauser de samme steder hvert år, og når så der pludselig sker en
dramatisk ændring, så er fanden jo løs - jeg husker f.eks at vi i mange år
plejede at spise aftensmad i den nordlige udkant af Skelefteå - der var der
et cafeteria som lavede en vidunderlig elgskarv. Lige pludselig var den så
et år blevet annekteret af Dinners - og så var der bare hundeæde...

> God tur...anyway.

Mange tak! - vi glæder os.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 17:35

On Thu, 19 Jun 2008 18:18:46 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Tanken har strejfet mig, men her i huset betragtes Sverige som et
>transportmedium - da det er årets eneste familiebesøg så er
>hovedprioriteten max. tid i Finland.

>--

Det er der ikke noget at sige til.

> [...]

>et cafeteria som lavede en vidunderlig elgskarv. Lige pludselig var den så
>et år blevet annekteret af Dinners - og så var der bare hundeæde...

Det ved jeg alt om. De der kæder, uanset hvad de hedder, er godt nok
noget kolort. ,-) Noget af det værste i Sverige i nyere tid er Frasses
Burgere. De har andet end burgere, men det er uspiseligt - det hele.

>--

>Mange tak! - vi glæder os.

>--

Det forstår jeg godt. Finland er et vidunderligt land, med nogen
underskønne kvinder.

Jeg havde for mange år siden noget kørende med Maja fra Karelen. Det
var ikke meget nattesøvn man fik dengang.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-06-08 18:48

Folmer Rasmussen skrev:
> Det ved jeg alt om. De der kæder, uanset hvad de hedder, er godt nok
> noget kolort. ,-) Noget af det værste i Sverige i nyere tid er Frasses
> Burgere. De har andet end burgere, men det er uspiseligt - det hele.

Jamen tak for tippet.

Havde overvejelser om at skulle prøve dem også. Men det lader jeg så
være med.

Nå, konen læser ikke med her?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Strömnäsbruk)

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 18:51

On Thu, 19 Jun 2008 19:47:44 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jamen tak for tippet.
>
>Havde overvejelser om at skulle prøve dem også. Men det lader jeg så
>være med.

>Nå, konen læser ikke med her?

Det er sq da hende han er gift med - men tidens tand har givet ham
nattesøvnen tilbage )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-06-08 19:26

Ivan Madsen skrev:
> Det er sq da hende han er gift med - men tidens tand har givet ham
> nattesøvnen tilbage )

Nu er jeg jo ikke indviet i Folmers privatliv. Han hører jo ikke
ligefrem til dem der udstiller det her. Og hvorfor skulle han da også
det?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Strömnäsbruk)

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 19:58

On Thu, 19 Jun 2008 20:25:33 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Nu er jeg jo ikke indviet i Folmers privatliv. Han hører jo ikke
>ligefrem til dem der udstiller det her. Og hvorfor skulle han da også
>det?

Selvfølgelig ikke, var bare i drillemode

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 18:51

>Jamen tak for tippet.

>--

Hundeæde!

>--

>Havde overvejelser om at skulle prøve dem også. Men det lader jeg så
>være med.

>Nå, konen læser ikke med her?

>--

næh, det gør hun ikke, men hun er orienteret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-06-08 18:11

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> sig forpligtiget til at lave den lidt i stand.
> Der er indtil flere steder på ruten, hvor der er meget smukt.

Du glemte lige at fortælle at den flere steder er plastret til med
fartkameraer.

Nogle steder står de endda så tæt at ikonerne på navi'en næsten mødes.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Strömnäsbruk)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 18:43

On Thu, 19 Jun 2008 19:10:49 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Du glemte lige at fortælle at den flere steder er plastret til med
>fartkameraer.
>
>Nogle steder står de endda så tæt at ikonerne på navi'en næsten mødes.

>--

Det er værst i den sydlige ende.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-06-08 19:11

Folmer Rasmussen skrev:
> Det er værst i den sydlige ende.

Og så er der kommet et antal nye op indenfor den seneste tid.

En af dagens, svenske, aviser gennemgår dem alle.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Strömnäsbruk)

Fra : alexbo

Dato : 19-06-08 12:33

"Folmer Rasmussen" skrev

> Iøvrigt er Stockholm og Göteborg ramt af samme fænomen som andre
> storbyer i hele verden. Bilisterne der kører meget mere sindssygt end
> alle andre steder.
> Hvorfor er det forresten sådan?

Jeg tror tolerancetærsklen falder i takt med gennemsnithastigheden, hvis
trafikken går derudaf er man mere tilbøjelig til at tilgive en eller anden
der fjumrer rundt, eller maser på, det hele går stille og roligt.
Men når man sidder og koger i bilen over der ingenting sker, så bruger man
alle midler, hver eneste lille chance for at komme frem bliver udnyttet til
det yderste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-06-08 14:32

Folmer Rasmussen wrote:

> Hvorfor er det forresten sådan?

Omkring storbyer er trafikken blandet - langtrejsende der har indstillet
sig på en hastighed og er nede i tempo rent mentalt - og lokale der skal
et par km ad motorvejen som alle andre dage på kortest muligt tid så de
kan komme på arbejde/hente børn/til badminton. Alle smuthullerne kendes
af de lokale, og de udnyttes, så den generelle stress stiger i den
blandede trafik. Det er efter min opfattelse storbyvejnettes primære
problem - alle vegne.

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-06-08 17:57

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> Iøvrigt er Stockholm og Göteborg ramt af samme fænomen som andre
> storbyer i hele verden. Bilisterne der kører meget mere sindssygt end

Kan hilse og sige at Oslo ikke er en undtagelse.

På min tur rundt i den sydøstlige del af den by i går følte jeg mig
nærmest hensat til Messina.

Var der blot 2 cm mere end bilen var bred kom der en Oslo'eaner ('genser
- - FJELDABE!). Og så var det ligegyldigt på hvilken side. Og endda også
om der var streger eller i det hele taget vej. Selv græsrabatten blev
brugt til at komme inden om.

> Hvorfor er det forresten sådan?

Tror de vil vise at de er fra storbyen, og derfor bare ved hvad det hele
handler om.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Strömnäsbruk)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-06-08 18:31

On Thu, 19 Jun 2008 18:57:13 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Kan hilse og sige at Oslo ikke er en undtagelse.
>
>På min tur rundt i den sydøstlige del af den by i går følte jeg mig
>nærmest hensat til Messina.

>--

Kan du ikke klare presset? *LOL*

> [...]

>- - FJELDABE!). Og så var det ligegyldigt på hvilken side. Og endda også
>om der var streger eller i det hele taget vej. Selv græsrabatten blev

Ork ja. Dengang de lavede bomstationerne, måtte de lægge kampesten
hele vejen rundt om Vigelandsparken. Folk høvlede bare ud ad
parkstierne, for at slippe for at betale.

>--

>Tror de vil vise at de er fra storbyen, og derfor bare ved hvad det hele
>handler om.

>--

Det er en teori der er udviklet henne i Jylland.

Alle dem der ikke slap væk i tide, føler sig - med rette - hensat til
et lavere stadie i udviklingen. *LOL*

Jeg behøver blot at erindre dig om, at da Phillip Morris Tobacco
lavede en undersøgelse, for at finde ud af hvor det var lettest at
finde nye ofre for tobakken (læs mindre begavede), da fandt man ud af,
at de nemmeste ofre var tilskuere til Tractor Pulling.

Du véd godt hvor den slags bliver kørt i Danmark, ikk'?? *LOL*

Marlboro har lavet den samme undersøgelse, og så kan Formel 1
tilhængerne jo tygge lidt på den.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-06-08 19:09

Folmer Rasmussen skrev:
> Kan du ikke klare presset? *LOL*

Jeg kom da vist godtnok til at snakke med store bogstaver på et
tidspunkt. Men det var kun forruden der hørte det.

> Det er en teori der er udviklet henne i Jylland.

Det er det så ikke, for mit vedkommende.

Men mere en følge af at havde konstateret at i samtlige de hovedstæder,
og en stor del af storbyerne i øvrigt, hvor jeg har kørt har problemet
været det samme.

Betragter man bilerne fra et lands hovedstad (i de lande hvor det lader
sig gøre ("B"=Berlin "75" = Paris mfl.)) får man øje på at deres kørsel
er lidt anderledes en dem fra øvrige dele af landet.

> [...]
> finde nye ofre for tobakken (læs mindre begavede), da fandt man ud af,
> at de nemmeste ofre var tilskuere til Tractor Pulling.

Er det i orden at jeg ryger 60 stk/dag uden at interessere mig for den
der "sport"?

> Du véd godt hvor den slags bliver kørt i Danmark, ikk'?? *LOL*

Faktisk ikke. Ser sommetider ordne på en plakat, men da det interesserer
mig lige så meget (læs: Lidt) som bold og billøb lægger jeg ikke mærke
til hvor det skal foregå.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 19:13

On Thu, 19 Jun 2008 12:34:53 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>Södertälje. Det tager om natten 55 minutter. Om eftermiddagen på en
>god dag kan man roligt lægge minimum 50 minutter til.

Køge Bugt tager om natten 15 minutter (i agetempo) og mandag morgen
ca. 60 Så de der 50 minutter er billigt sluppet over så lang en
strækning )

>Hvad er det så der går galt?
>
>Jamen det er dette evige kørebaneskift, og deroppe bruger man både
>busbaner og nødspor, hvis det findes, så der er rigeligt at skifte
>imellem.

Det er nok også forklaringen på bugten - folk skal liige have den
sidste bil med i magnetbanen og så nå ind igen, fordi magnetbanen
bliver ledt uden om Greve/m4 pt. )

>Iøvrigt er Stockholm og Göteborg ramt af samme fænomen som andre
>storbyer i hele verden. Bilisterne der kører meget mere sindssygt end
>alle andre steder.
>
>Hvorfor er det forresten sådan?

Måske forde de lokale er utålmodige? De skulle lige bruge 5 minutter
på vejen og så tager det 20? Aner egentlig ikke hvorfor det koger
sådan op med et par ekstra biler, men den stigende egoisme ligner et
bud på forklaring.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-06-08 19:29

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> på vejen og så tager det 20? Aner egentlig ikke hvorfor det koger
> sådan op med et par ekstra biler, men den stigende egoisme ligner et

Så forøvrigt en bus oppe ved Mercedes i Oslo hvor der bagpå stod "Jeg
erstatter 1 km kø"

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Strömnäsbruk)

Fra : Jens Høgh

Dato : 19-06-08 20:01

> Så forøvrigt en bus oppe ved Mercedes i Oslo hvor der bagpå stod "Jeg
> erstatter 1 km kø"
>
> --
> MVH Finn Guldmann
>
> www.guldfinn.dk
> www.danskvejbruger.dk
> (QSH: Strömnäsbruk)

Som om at det var noget. Jeg har lige været en tur i Florida. Kørte en
eftermiddag fra Miami til Fort Lauderdale. Klokken var ca. 16. Der var kø i
ALLE 8 spor i hver retning. Det viste sig at køen varede 20 miles ( ca. 32
km ). Det var ikke på grund af uheld eller endet, men bare fordi der var
mange biler. Det er dagligt, det ser sådan ud, men der var ingen sure, alle
kom igennem, vi kørte hele tiden, ikke stærkt, men vi kørte. Se det var en
kø man kan forstå. Så er Køge bugt eller Holbækmotorvejen bare en lille
prop.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 19:39

Ivan Madsen <> skrev :

>Det er nok også forklaringen på bugten - folk skal liige have den
>sidste bil med i magnetbanen og så nå ind igen, fordi magnetbanen
>bliver ledt uden om Greve/m4 pt. )

Åehhhhh - det er derfor det pt. er endnu sjovere at sende
magnetbanefolket til Amager ?

De får dælme nervøse trækninger, når de ser skiltet :)
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 19:58

On Thu, 19 Jun 2008 20:38:56 +0200, jan_stevns wrote:

>Åehhhhh - det er derfor det pt. er endnu sjovere at sende
>magnetbanefolket til Amager ?
>
>De får dælme nervøse trækninger, når de ser skiltet :)

Det er ikke mig du ser på Køge Bugt om morgenen pt. - gider ikke !