Hvilket helårsdæk skal man vælge når......~
Fra : mugge

Dato : 16-06-08 14:35

1. Sikkerhed er vigtigst
2. SKAL altså også du omvinteren
3. Komfort.
4. Prisen er ikke afgørende - vil ikke spare her.

Størrelsen er 195/60/15 - sidder på en Astra 1,7 diesel - og det er jo ikke
verdens hurtigste og tungeste bil...........

Vi kører ca. 20.000 om året, og jeg kunne godt have et sæt sommer og et sæt
vinterdæk stående, men jeg er lidt bange for at jeg ender med at have to sæt
"gamle" dæk stående der ikke er slidt færdige før de bør udskiftes. Det er
min fornemmelse - sig til hvis jeg tager fejl - at jeg med et kvali
helårsdæk ikke er meget ringere stillet ved vinterkørsel ( de par dage om
året det endelige skulle sne - og hvor man sskal køre - dem er der ikke
nødvendigvis mange af - så bliver vi hjemme) end jeg ville være med et sæt
vinterdæk (str taget i betragtning.

Jeg har ikke kunnet finde nogen test på nettet af helårsdæk i denne
størrlse.

Lad mig høre jeres input

Takker

VK

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 14:46

> 2. SKAL altså også du omvinteren

SKAL du ud i alt slags værd så SKAL du køre på vinterdæk

> ( de par dage om året det endelige skulle sne - og hvor man sskal køre -
> ... - så bliver vi hjemme)

Jeg havde vector 5 på en mazda stationcar for nogle år siden. Det gjorde det
rigtig godt, men er ikke på højde med rigtige vinterdæk Men i adac's dæktest
af vinterdæk faldt de heller ikke igennem. De endte som et middelmådigt dæk.

Jeg kan ikke huske dimensionerne på mazdaen'en men det var vist 185/70R14

Men der for et år siden var valget imellem
Dunlop All Season, Goodyear Vector, Vredestein Quatrac 2

Fra : mugge

Dato : 16-06-08 15:08

Eller skal jeg bare vælge et super kvali sommerdæk og køre hele året???

Er det også en mulighed?

Hvilket skal man i givet fald så vælge?????

http://www.alfaklub.dk/acrobat/kb_2003-1.pdf

VK

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 15:15

> Eller skal jeg bare vælge et super kvali sommerdæk og køre hele året???

Det er fint hvis du lover at blive hjemme de dage hvor det ikke er egnet
..... Din artikel siger op til 10% af vinterdagene ...

MEN jeg køre motorcykel hele året og de dage hvor vejret ikke er til det,
har de sidste vintre været ganske få... Vil tro at dage jeg vurderer vejene
som farbare på mc ville en bil på sommerdæk også kunne føres forsvarligt
(med forsigtighed)

/A

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-08 15:28

"mugge" skrev

> Eller skal jeg bare vælge et super kvali sommerdæk og køre hele året???

Jeg har een gang kørt i en udlejningsbil om vinteren hvor der var glat føre
Aldrig mere igen! - om det så koster mig samme beløb uanset om jeg afhenter
den eller ej

Egentlig ufattelig at der ikke er en lov der "tvinger" udlejningsfirmaerne
at sætte vinterdæk på skramlet
Det kan lade sig gøre i Finland (uden særlig merpris/bilerne koster det
samme året rundt - iirc) så hvorfor ikke herhjemme?

- Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-06-08 15:12

mugge wrote:
> [...]
> vinterdæk (str taget i betragtning.
>
> Jeg har ikke kunnet finde nogen test på nettet af helårsdæk i denne

Vælg et sæt vinter og et sæt sommerdæk, du er bedre stillet end et
helårsdæk der performer fornuftigt på alle tider af året.

Jeg havde helårsdæk på min golf, og har rigtige vinterdæk på min
primera, og der var STOR forskel i grippet når der først var kommet en
omgang sjap og sne.

Så baseret på dit punkt 1+2, så vælg det vinterdæk der har scoret højest
i den nyeste dæktest (mener dæktestene efterhånden er kommet op i en
størrelse 195/65/15 eller så'n.

I år var der ikke meget brug for vinterdæk, men det var der da forrige
vinter, og der var jeg dælme glad for mine vinterdæk, de kom frem.

Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-06-08 01:47

On Jun 16, 4:07 pm, "mugge" <mogenslarsen2...@FJERNyahoo.dk> wrote:
> Eller skal jeg bare vælge et super kvali sommerdæk og køre hele året???

NEJ

Jeg har IMO gode sommerdæk, Bridgestone Turanza ER300, men de er helt
sikkert livsfarlige på glatte veje og i sne.
Så jeg har også vinterdæk.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....