/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ladespænding/strøm og gamle ledninger
Fra : boe


Dato : 20-07-01 11:53

Mit helt nye batteri (Varta) mister langsomt spænding. Det viser sig, at
ladespændingen er ca. 13,5 volt når jeg kører med positionslys og ca. 12,5
volt når jeg kører med nærlyset tændt, og det er åbenbart ikke
tilstrækkeligt til at holde batterispændingen oppe over 12 volt.
Det forleder mig naturligvis til at tro, at min generator ikke er i stand
til at levere tilstrækkelig mængde strøm. Hvordan finder jeg ud af, om det
er statoren, laderelæet eller ensretteren som fejler?
Jeg er opmærksom på, at der også kan være tale om en dårlig/korroderet
forbindelse i ledningsnettet.

Bo, VF1000F



 
 
Hans Olesen (20-07-2001)
Kommentar
Fra : Hans Olesen


Dato : 20-07-01 12:35

lyser din ladelampe når du sætter tænding til, hvis ikke og pæren er ok er
det rotoren der ingen gennemgang er i, slidt kul, mål modstanden
slæberingene, skal være ca. 6 ohm. Ved drift skal der ligge 12 volt over
kullene, hvis ikke laderelæ. De 6 store dioer skal du også måle gennemgang
i, se efter om lodningen er god, de kan godt ryste istykker. du kan måle
dioer med en prøvelampe bare spændingen er over 3 volt eller ringeapparat
mhv Hans bmw k100
boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b580daa$0$9449$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Mit helt nye batteri (Varta) mister langsomt spænding. Det viser sig, at
> ladespændingen er ca. 13,5 volt når jeg kører med positionslys og ca. 12,5
> volt når jeg kører med nærlyset tændt, og det er åbenbart ikke
> tilstrækkeligt til at holde batterispændingen oppe over 12 volt.
> Det forleder mig naturligvis til at tro, at min generator ikke er i stand
> til at levere tilstrækkelig mængde strøm. Hvordan finder jeg ud af, om det
> er statoren, laderelæet eller ensretteren som fejler?
> Jeg er opmærksom på, at der også kan være tale om en dårlig/korroderet
> forbindelse i ledningsnettet.
>
> Bo, VF1000F
>
>



boe (23-07-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 23-07-01 08:55


"Hans Olesen" <hans.olesen@ouh.dk> wrote in message
news:9j94v1$16im$1@news.net.uni-c.dk...
> lyser din ladelampe når du sætter tænding til, hvis ikke og pæren er ok er
> det rotoren der ingen gennemgang er i, slidt kul, mål modstanden
> slæberingene, skal være ca. 6 ohm. Ved drift skal der ligge 12 volt over
> kullene, hvis ikke laderelæ. De 6 store dioer skal du også måle gennemgang
> i, se efter om lodningen er god, de kan godt ryste istykker. du kan måle
> dioer med en prøvelampe bare spændingen er over 3 volt eller ringeapparat
> mhv Hans bmw k100

Tak for svaret. Nu har jeg checket dioderne og spændinger forskellige
steder. Jeg har også udskiftet de tre stik på ledningerne fra rotoren.
Rotoren har i
øvrigt ingen kul, det er jo bare en magnet, der roterer rundt om nogle faste
viklinger. I følge min manual, er der ingen justerbare elementer og der er
heller ingen sliddele. Ikke desto mindre har jeg stadig problemer med at nå
ladespændingen når jeg kører med lys, men for at checke, om ensretteren
leverer strøm nok, skal jeg have fat i et amperemeter, der kan måle op til
25 amp. - mit går kun til 10, hvilket er minimum ladestrøm i testopstilling
ved idle, hvorimod strømmen ved 5000rps skal være min. 25 amp.
I øvrigt bør du ændre din Outlook, så den ikke skriver SV: i dine svarmails
men derimod RE: - ellers er der mange servere, som ikke viser dine guldkorn


Bo, VF1000F





Preben Riis Sørensen (23-07-2001)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 23-07-01 23:11

<snip>det er jo bare en magnet, der roterer rundt om nogle faste
> viklinger. I følge min manual, er der ingen justerbare elementer og der er
> heller ingen sliddele. Ikke desto mindre har jeg stadig problemer med at

> ladespændingen <snip>
> Bo, VF1000F
>
>
>
>
Nej, det ligner jo noget der virker evigt. Det gør den desværre ikke. Dels
kan magneten blive træt, dels kan der være brændt mere eller mindre
beviklinger af. Så mon ikke det nemmeste er at gå til biddet og købe en
anden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jes Vestervang (26-07-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-07-01 22:12

boe skrev:

> I vrigt br du �dre din Outlook, s�den ikke skriver SV: i dine
> svarmails men derimod RE: - ellers er der mange servere, som ikke viser
> dine guldkorn
>
>
Og hvis Hans' OE er af den version hvor man ikke har en checkbox til at
ændre det med, så har jeg en patch liggende på
<http://the.subnet.dk/oefix.exe>
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste