<Henning> skrev i en meddelelse
news:u0uu44pvau67pnu5oo8qaqtbhgc3ofd82l@4ax.com...
> Vi kigger på "ny" bil fra Tyskland.
> Kravet er en Mercedes E320 stationcar, Avantgarde, 6-8 år gammel
> (faceliftet model). Max.pris på danske plader 400.000,-
> Diesel, automatgear, max. 125.000km
>
> Den fåes jo med meget udstyr - hvad er et must i sådan en bil?
> Hvad mangler på nedenstående liste? Partikelfilter ville bl.a. være
> rart, men umuligt at opdrive på denne gamle model.
>
Når du skriver faceliftet går jeg ud fra at du mener det facelift der skete
på W210'eren i starten af århundredet ik? (og som primært kendes på blink i
sidespejlene)
Bestemt ikke umuligt at opdrive i de aldersklasser. Kig efter betegnelsen
DPF (hvis du ikke lige ved det).
Jeg har det på min 320'er fra 2001. Har været nede og hente 4-5 stykker der
alle havde det.
Alt du nævner på listen er nærmest standardudstyr på en Avantgarde
Det jeg selv er glad for er læder, aotomatgear, aircon (og det skal være den
der hedder klimaautomatik = det "store" anlæg), soltag og det ergonomiske
sæde.
Da jeg kører meget om natten er de selvnedblændende spejle også en virkelig
dejlig ting.
Det eneste jeg savner er et oliefyr.
Commanden kan du sagtens holde dig fra. De årgange er ikke kendt for deres
stabilitet, og de er dyre at reparere på. Problemet er ofte, at man ikke
"bare" kan skifte selve Command-enheden (det du kan se i bilen) til en nyere
model da der så også skal skiftes en del styrebokse, og det koster kassen.
Husk også at der sikkert skal nye skiver i - og det koster ca. lige så meget
som en god lille håndholdt GPS.
At det så er SUPER dejligt at alt er integreret er en anden sag, men det
opvejes ikke helt af det bøvl der *kan* være.
Vær også lige opmærksom på den telefon der er i bilen. Ligger der et
telefonrør i kardanboksen, eller er der en holder til en telefon. Hvis det
sidste er tilfældet passer den formentlig kun til en Nokia 6210/6310 og det
kan ikke umiddelbart skiftes ud til noget nyere.
Husk at der på de biler ikke er kørelysrelæ. Nogen af modellerne kan stilles
om i styrecomputeren, men på de årgange skal der et nyt relæ til. Pris i
omegnen af 2000 + montering. (incl. moms).
Og så vil jeg kigge MEGET godt efter rust - og her skal man virkelig have
pudset brillerne.
Hvis der er noget som helst rust i den - eller optræk til det - skal prisen
enten være så du selv kan få det lavet, eller også skal der være *alle*
service overholdt hos MB for at der kan køres en rustsag uden at du skal
betale for det. Bare et service lavet et andet sted kan give problemer.
Hvis jeg husker korrekt kommer du endda under alle omstændigheder til at
betale en andel hvis den er over 8 år gammel.
Med hensyn til autimatgearkassen skal du også "føle godt efter". I de
årgange ændrede man flere gange på serviceintervaller for skift af olie og
filter på tomatkasserne. Faktisk skulle det slet ikke skiftes på et
tidspunkt. Jeg køber ikke sådan en bil i dag uden dokumentation for at det
er skiftet jævnligt. Det gjorde jeg - og det kostede en ny gearkasse. Dyre
lærepenge
Til slut satte man serviceintervallet til for hver 60.000 km svjh - men jeg
skifter olie og filter ved hver 40.000 for at være på den sikre side.
Er det en bil du er rigtig lun på - og den står hos en forhandler - så bed
om at få skiftet olie på gearkassen mens du venter - og kigger.
Jeg plejer at betale for det, men så har jeg også selv set at der ikke er
spåner i olien. Og brugt gearkasseolie lugter forfærdeligt - mere så du ikke
bliver overrasket når du står der
>
> Desværre er den ovnnævnte bil i forkert farve ifølge fruen. Den må
> heller ikke være sølvgrå - vi gider ikke konstant forveksles med
> taxaerne i byen
>
Lad være at købe den i sort. Vi vil ikke forveksles med alle de
privatbilister
Og ellers god fornøjelse med jagten!
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved