/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Oplade extra batteri
Fra : OZ3BTO


Dato : 11-06-08 03:58

Har et extra batteri til bilen .. Bruges primært til at holde køletasken
kørende uden at suge alt strømmen fra bilen

Nu er jeg så træt af at tage den ud af bilen for at lade den op og tænkte så
på om man bare kunne serieforbinde den med bilens batteri også få den ladet
på den måde eller skal der noget elektronik imellem

Ved godt at køletasken vil tappe bilens batteri på den måde men det har jeg
løsning på med hjælp fra et relæ der afbryder forbindelsen når man slukker
for tændingen på bilen

Nummer 2 ting er så kan man også lade et 12V scooter batteri op på samme
måde ?
Bruger nemlig sådan en til at holde liv i en PDA(Egen GPS overvågning af
bilen) i bilen når der ikke er tænding på... scooter batteriet er på 4-6AH
og 12V altså langt færre AH som et alm bil batteri


Erik



 
 
Klaus D. Mikkelsen (11-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-06-08 05:17

OZ3BTO skriver:
>
> Nu er jeg så træt af at tage den ud af bilen for at lade den op og tænkte så
> på om man bare kunne serieforbinde den med bilens batteri også få den ladet
> på den måde eller skal der noget elektronik imellem

Du skal have et campingskillerelæ.

Sådan et forbinder de 2 batterier i parallel så længe spændingen er over
et vist niveau. Falder spændingen langt nok ned, åbner relæet så der kun
bruges strøm fra det ekstra batteri.

> Nummer 2 ting er så kan man også lade et 12V scooter batteri op på samme
> måde ?
> Bruger nemlig sådan en til at holde liv i en PDA(Egen GPS overvågning af
> bilen) i bilen når der ikke er tænding på... scooter batteriet er på 4-6AH
> og 12V altså langt færre AH som et alm bil batteri

Sagtens

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus G. (11-06-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 11-06-08 13:07

>> Nu er jeg så træt af at tage den ud af bilen for at lade den op og tænkte
>> så
>> på om man bare kunne serieforbinde den med bilens batteri også få den
>> ladet
>> på den måde eller skal der noget elektronik imellem
>
> Du skal have et campingskillerelæ.
>
> Sådan et forbinder de 2 batterier i parallel så længe spændingen er over
> et vist niveau. Falder spændingen langt nok ned, åbner relæet så der kun
> bruges strøm fra det ekstra batteri.
Jeg vil nok også kraftig understrege at der IKKE må serieforbindes, så ender
man jo på 24v og så rister man alt i bilen.


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery




OZ3BTO (11-06-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 11-06-08 14:14


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:484fbfdd$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> >> Nu er jeg så træt af at tage den ud af bilen for at lade den op og
tænkte
> >> så
> >> på om man bare kunne serieforbinde den med bilens batteri også få den
> >> ladet
> >> på den måde eller skal der noget elektronik imellem
> >
> > Du skal have et campingskillerelæ.
> >
> > Sådan et forbinder de 2 batterier i parallel så længe spændingen er over
> > et vist niveau. Falder spændingen langt nok ned, åbner relæet så der kun
> > bruges strøm fra det ekstra batteri.
> Jeg vil nok også kraftig understrege at der IKKE må serieforbindes, så
ender
> man jo på 24v og så rister man alt i bilen.
>
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch
> www.seth-enoch.dk/gallery
>
>
>


Ja den er jeg med på .. Bilen er i forvejen født me 2 batterier



Per Henneberg Kriste~ (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 15-06-08 04:20


"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen
news:g2nf20$1d4j$1@newsbin.cybercity.dk...
> Har et extra batteri til bilen .. Bruges primært til at holde køletasken
> kørende uden at suge alt strømmen fra bilen
>
> Nu er jeg så træt af at tage den ud af bilen for at lade den op og tænkte
> så
> på om man bare kunne serieforbinde den med bilens batteri også få den
> ladet
> på den måde eller skal der noget elektronik imellem
>
> Ved godt at køletasken vil tappe bilens batteri på den måde men det har
> jeg
> løsning på med hjælp fra et relæ der afbryder forbindelsen når man
> slukker
> for tændingen på bilen

Husk et relæ der kan trække de 70-100A en generator kan afgive og ikke bare
de 5-6A en køletaske bruger.
>
> Nummer 2 ting er så kan man også lade et 12V scooter batteri op på samme
> måde ?
> Bruger nemlig sådan en til at holde liv i en PDA(Egen GPS overvågning af
> bilen) i bilen når der ikke er tænding på... scooter batteriet er på 4-6AH
> og 12V altså langt færre AH som et alm bil batteri

Et batteri må normalt kun lades på med 1/10 af batteriets kapacitet - det
gælder hvert fald for ladning med almindelig lader. Hvorfor denne regel så
tilsyneladende ikke gælder med en generator ved jeg ikke.

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse
for at skrive direkte


Ukendt (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-08 08:18

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev :

>Et batteri må normalt kun lades på med 1/10 af batteriets kapacitet - det
>gælder hvert fald for ladning med almindelig lader. Hvorfor denne regel så
>tilsyneladende ikke gælder med en generator ved jeg ikke.

1/10 reglen er da vist kun NiCd celler ?
--
Jan_stevns

alexbo (15-06-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 15-06-08 09:07


"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Et batteri må normalt kun lades på med 1/10 af batteriets kapacitet - det
> gælder hvert fald for ladning med almindelig lader. Hvorfor denne regel så
> tilsyneladende ikke gælder med en generator ved jeg ikke.

Det gør den også,
at en generator kan lade så meget skyldes at den samtidig skal klare et
forbrug på bilen, som kan være 30-40 A.
Batteriet bliver ikke ladet med mere end det kan klare, derfor er det bedre
at en bilgenerator lader et lille batteri op end en ustyret hjemmelader.
Et batteri på 4-6 Ah kan bilen lade op uden problemer, mens 6A hjemmelader
koger det i stykker.

Forskellen ligger i at en hjemmelader er en omformer den omformer 230v til
12v og er den ikke styret gør den det bare lige ud i luften.
En generator er et elværk, den er styret så den producerer ikke mere end der
skal bruges.
Man kan ofte direkte høre det på motoren når man tænder elbagruden eller
andre store forbrugere, navnlig på ældre biler hvor tomgangen ikke kan
regulere sig selv.

Exide har en ganske glimrende side.
http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

mvh
Alex Christensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste