Skoda Felicia aflader
Fra : Christian Lacoppidan

Dato : 10-06-08 11:31

I denne skønne sommertid hvor jeg får det meste får brugt cyklen og
bilen (Skoda Felicia 1.6 fra 96) står stille i f.eks. 2-3 dage oplever
jeg mere og mere at den ikke vil starte og jeg skal have starthjælp
for at få den startet.

Hvordan griber jeg dette problem an? Jeg ved ikke så forfærdelig meget
om emnet, men er villig til at få fat i noget der kan måle modstand
når den står i stilstand. Jeg mangler bare lidt hjælp til hvordan jeg
gør?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-08 19:11

Christian Lacoppidan skriver:

> [...]
> bilen (Skoda Felicia 1.6 fra 96) står stille i f.eks. 2-3 dage oplever
> jeg mere og mere at den ikke vil starte og jeg skal have starthjælp

Hvor langt kører du så?
Altså får du batteriet ladet _helt_ op bagefter ?

Hvor gammelt er batteriet ?

> [...]
> om emnet, men er villig til at få fat i noget der kan måle modstand
> når den står i stilstand. Jeg mangler bare lidt hjælp til hvordan jeg

Først afmonterer man minuspolen på batteriet. Holder den ind på plads og
ser om der springer "gnister" når man får skabt kontakt.

Gør der det, har du en strømforbuger et sted......

Af med polen igen og et amperemeter i serie med ledningen.

Trækker du under 100mA er det fint nok.

Vil du finde strømforburgeren tager du sikringer ud 1 og remonterer 1
efter 1. Den sikring der får amperemeteret til at gå i nul er den der
har strømforbruget.

Har du ikke et måleinstrument kan et 59.95 krs multimeter fra Harald
Nyborg fint bruges

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lacops

Dato : 11-06-08 01:19

Først tak for en fin vejledning i hvordan jeg få fejlsøgt nærmere.
Batteriet er relativt nyt (nærmere et ½ år gammel end 1 år)... Og
problemet er ikke nyt, hvad angår afladningen, så jeg gætter på
batteriet har det fint trods flere "genoplivningsforsøg"

Jeg har dog lige et par uddybende spørgsmål.
Når du spørger hvor meget jeg kører efterfølgende i bilen snakker vi
5-10 km... Altså i småtingsafdelingen, men hvad er nok?
Når jeg tager polskoen af minuspolen på batteriet... Skal jeg da være
opmærksom på noget i.f.t. strøm? Får jeg med andre ord stød eller
noget
Jeg lagde mærke til at polskoen til pluspolen på batteriet er løs og
skruen der holder skoen fast er ødelagt så man kan tage skoen af uden
problemer. Kan det have en indvirkning? Jeg mener ... Der er jo
kontakt mellem polsko og pol.

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 11-06-08 01:46

On 11 Jun., 09:19, Lacops <bit...@gmail.com> wrote:
> Først tak for en fin vejledning i hvordan jeg få fejlsøgt nærmere.

Velbekom

> Batteriet er relativt nyt (nærmere et ½ år gammel end 1 år)... Og
> problemet er ikke nyt, hvad angår afladningen, så jeg gætter på
> batteriet har det fint trods flere "genoplivningsforsøg"

Det kan man måle sig ud af, men hvad med generatoren ?

> Jeg har dog lige et par uddybende spørgsmål.
> Når du spørger hvor meget jeg kører efterfølgende i bilen snakker vi
> 5-10 km... Altså i småtingsafdelingen, men hvad er nok?

Hvis batteriet er fladt, hedder det minimum 50 km, nok nærmere 100 km.

> Når jeg tager polskoen af minuspolen på batteriet... Skal jeg da være
> opmærksom på noget i.f.t. strøm? Får jeg med andre ord stød eller
> noget

Nej.

> [...]
> skruen der holder skoen fast er ødelagt så man kan tage skoen af uden
> problemer. Kan det have en indvirkning? Jeg mener ... Der er jo

Skoen skal klemme om polen, ellers får du dårlig forbindelse og dermed
svært ved at trække strøm og lade på batteriet.

Klaus

Fra : Lacops

Dato : 12-06-08 01:06

Desværre har jeg nu det problem at bilen er helt død og ikke til at få
jumpstartet. Når jeg drejer nøglen er der ingen lamper der lyser trods
at motoren giver et par omgange for til sidst at dø ud. Derfor er det
lidt svært at få målt noget som helst på nuværende tidspunkt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-06-08 13:58

Lacops skriver:

> [...]
> at motoren giver et par omgange for til sidst at dø ud. Derfor er det
> lidt svært at få målt noget som helst på nuværende tidspunkt.

Så investerer man i en batterialder.

Fra : Lacops

Dato : 13-06-08 01:27

On 12 Jun., 14:58, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Lacops skriver:

> Så investerer man i en batterialder.
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Batteriladeren har jeg... Den står på i ca. ½ time og den prøver at
starte. Som sagt lyser ingen lamper når batteriet er ladet lidt op.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-06-08 14:45

Lacops skriver:

> Batteriladeren har jeg... Den står på i ca. ½ time og den prøver at
> starte. Som sagt lyser ingen lamper når batteriet er ladet lidt op.

Du skal lade batteriet _helt_ op.

Det tager en nat.