Motorcykel til nybegynder?
Fra : MRN

Dato : 04-07-08 07:07

Hejsa gruppe!

Jeg skal tage MC-kørekort her til efteråret, og når nu det er taget, så skal
man jo også have noget at køre på!

Da jeg aldrig har siddet på en mc før, så er jeg fuldt ud klar over mine
egne begrænsninger, og jeg skal derfor have så 'lille' en motorcykel som
muligt til at starte med. Jeg har kigget meget på (og forelsket mig i)
Kawasakis 250 cc udgave af deres ninja:

http://www.kawasaki.dk/product.asp?Id=3404434F331

Jeg synes at 50k lyder fint for en helt ny motorcykel, men har i andre
forslag? Og hvad kan den mon koste i forsikring?

I er vel helt enige med mig i at jeg skal starte i det små

Hvis det har nogen betydning, så kan jeg sige at jeg har haft egen bil uden
skader i fem år, og jeg er en fyr på 26.

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins...

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 04-07-08 07:16

Baby ninjaen er et rigtig godt bud på en god begyndercykel. Den tror jeg du
vil blive rigtig glad for. Men så vidt jeg ved, er der lang ventetid på den,
så måske du allerede skal bestille en nu, hvis den er den du beslutter dig
for?

/Lars

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-07-08 07:34

> [...]
>
> Jeg synes at 50k lyder fint for en helt ny motorcykel, men har i andre
> forslag? Og hvad kan den mon koste i forsikring?

det er en sød lille maskine, men jeg tror den bliver lille for hurtigt,
forstået på den måde, at når du først har lært at tumle den, så bliver den
måske lidt kedelig?
Så sælger man den hurtigt, er da det er en ny cykel, nok med et pænt tab
Dette afhænger selvfølgelig af, hvordan man er som person.

Jeg ville starte på en 5-600ccm, som ikke behøver at være vild og frådig. Fx
en Kawa ER6, Suzuki GS 500 eller lign. Den vil måske holde lidt længere
inden man får lysten til at skifte.
Min egne erfaringer siger, at hvis man begynder at køre meget sammen med
andre, er det rart ikke at have en for lille cykel. Jeg startede selv på en
Yamaha XJ600S, den holdt i 5 år inden den blev skiftet.

Men du skal selvfølgelig have det godt med den maskine du køber, og drømmer
du om den lille Kawa 250, så er det den du skal have.
Men prøv lige noget andet også...
Og husk så lige at sætte penge af til tøj, støvler. rygskjold osv.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-07-08 07:54

MRN skrev:
> Hejsa gruppe!
>
> Jeg skal tage MC-kørekort her til efteråret, og når nu det er taget, så
> skal man jo også have noget at køre på!

Tillykke med det, det bliver du glad for

> [...]
> egne begrænsninger, og jeg skal derfor have så 'lille' en motorcykel som
> muligt til at starte med. Jeg har kigget meget på (og forelsket mig i)

Det lyder som et rigtig godt bud, hvis du er til de mere race prægede
motorcykler,jeg syntes den er ret "fed"

> Jeg synes at 50k lyder fint for en helt ny motorcykel, men har i andre
> forslag? Og hvad kan den mon koste i forsikring?
>
> I er vel helt enige med mig i at jeg skal starte i det små

tag dog følgende i betragtning

Ninjaen er fuldkåbe motorcykel, typisk smider man sin første motorcykel
oftere end de senere, vi har indtil nu registreret vel 148 tossede måder
at smide en MC på Det koster at tabe en kåbemaskine!

Hvis du drømmer om touring er den ikke så forfærdentlig godt egnet til
større oppakning.

Inden du bestiller, lav da en liste over hvad du gerne vil bruge din
motorcykel til, langture verden rundt, et hyggesmut ned på den lokale
café, små raske ture rundt på de danske veje, osv. osv.

Smid listen i denne tråd, og der vil komme en sand syndflod af
anbefalinger til motorcykler der lige præcis er egnede til den form for
motorcyklisme.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : svum

Dato : 04-07-08 08:42

> [...]
> egne begrænsninger, og jeg skal derfor have så 'lille' en motorcykel som
> muligt til at starte med. Jeg har kigget meget på (og forelsket mig i)

Hentede min ninja 250 for en uge siden, kan kun anbefale den ( har ikke kørt
på så meget andet så jeg har ingen sammenligning )
Man sidder godt, den kører godt og har overskud så man kan sagtens køre
sammen med andre, der er som skrevet ike megen plads til oppakning. Der er
ventetid på levering, formentlig måneder

> Jeg synes at 50k lyder fint for en helt ny motorcykel, men har i andre
> forslag? Og hvad kan den mon koste i forsikring?

Prisen på forsikring er vel individuel, jeg har spurgt mit
forsikringsselskab ( alm. brand ) og fået oplyst at det koster 2500 med
kasko,jeg er 50 år 3 års mc erfaring.

Kim

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 04-07-08 02:52

Jeg er også imponeret over den lille ninja - ex. har den benzinmåler
hvilket jeg synes er for vildt i den klasse. Bemærk dog at den er
tocylindret hvilket IMO går lidt udover lyden. Afhænging af din højde
kan den også være for lille, så det er en rigtig god ide at min.
prøvesidde inden du beslutter dig.

Alternativt kunne du kigge efter en droslet "400" eller "600" - de er
ex. en del CBR600F i omløb med drosling. De er nemme af afdrosle når
tiden kommer så sådan en kan du "vokse med".

Under alle omstændigheder bør du checke forsikring først og så købe
bagefter.

Men ellers, køb med hjertet og velkommen i "klubben".

Mvh Jesper

CBR 600 F3 '98

Fra : svum

Dato : 04-07-08 16:53

Jeg er også imponeret over den lille ninja - ex. har den benzinmåler

Njaaa ikke helt, Der er en temperaturmåler, og så er der en lille gul
kontrollampe når det er tid til at tanke op igen. På dem der kører iUSA er
der tankmåler på.

hvilket jeg synes er for vildt i den klasse. Bemærk dog at den er
tocylindret hvilket IMO går lidt udover lyden.

Det er allerede muligt at købe andre potter som hjælper en hel del på lyden,
som egentlig ikke er så værst, priser fra 2700 til 3700 fopr en IXIL

Afhænging af din højde
kan den også være for lille, så det er en rigtig god ide at min.
prøvesidde inden du beslutter dig.

Jeg er 180 cm og tæt på 100 kg, sidder udemærket

Fra : Sune

Dato : 04-07-08 11:20

"MRN" <news@m-r-n.dk> skrev i meddelelsen
> Hejsa gruppe!
>
> Jeg skal tage MC-kørekort her til efteråret, og når nu det er taget, så
> skal man jo også have noget at køre på!

God fornøjelse. Du bliver så en af de første skal skal op til prøver efter
de nye regler .

> [...]
> egne begrænsninger, og jeg skal derfor have så 'lille' en motorcykel som
> muligt til at starte med. Jeg har kigget meget på (og forelsket mig i)

Hvis du tager stort MC-kort, hvad du sandsynligvis gør, når du er over 21,
vil du komme til at lære at køre på en MC, der er mindst 500 cc.

Det er en lækker maskine, men Kawa'ens målgruppe er typisk de unge, der kun
kan tage lille kørekort.

Når du først har lært at køre på en større maskine, vil Kawaen virke dræbene
kedelig.
Får 50 k kan du sagtens få en god brugt maskine på 5-600 cc til voksne
mennesker

> Jeg synes at 50k lyder fint for en helt ny motorcykel, men har i andre
> forslag? Og hvad kan den mon koste i forsikring?
>
> I er vel helt enige med mig i at jeg skal starte i det små

Jo da, men det kan også blive for småt.

Vh Sune

Fra : MRN

Dato : 04-07-08 11:42

> God fornøjelse. Du bliver så en af de første skal skal op til prøver efter
> de nye regler .
Ny regler? Hvad går de ud på?

> Når du først har lært at køre på en større maskine, vil Kawaen virke
> dræbene kedelig.
> Får 50 k kan du sagtens få en god brugt maskine på 5-600 cc til voksne
> mennesker
Ok Umiddelbart skal den i første omgang bruges til at køre nogle
'hygge-ture' sammen med et par kammerater jeg har. Og til at køre på arbejde
på (når vejret tillader det , 35 km hver vej. Altså ikke noget med lange
teltture med masser af oppakning (endnu).

Udseendemæssigt skal den helst være nogenlunde magen til Kawaen - jeg kan
godt lide det lidt sportsprægede 'look'

Fra : Sune

Dato : 04-07-08 18:21

> Ny regler? Hvad går de ud på?

Inden man til køreprøven får lov til at køre ud på offentlig vej, skal man
vise forskellige manøvrer på bane.
Det er :
- Gå med MC.
- Sætte igang og dreje skarp til venstre og køre slalom meget langsomt.
Kræver virklig god balance.
- Køre med mindst 30 km/t i et sving med en radius på 12 m på banen.
- Lave katastrofeopbremsning med 50 km/t.
- Flere undvigemanører med kontrastyring med 50 km/t

Man kan faktisk godt nå at dumpe inden man kommer ud på offentlig vej.

Ud over det er der et par små ændringer på manøvrebane og køreteknisk anlæg
(her er farten bl.a. sat op)

Obs : til dem der er i gang med at tage kortet lige nu : Det gælder alle,
der går til prøve efter 30. september 2008, også selvom man er startet før
den dato.

> [...]
> med lange teltture med masser af oppakning (endnu).
>
> Udseendemæssigt skal den helst være nogenlunde magen til Kawaen - jeg kan

Jeg må medgive dig at den er flot. (hvis man kan lide grønne motorcykler
Men der findes også flotte alternativer. Jeg ville f.eks. kigge efter en
brugt CBR600, men det er der sikkert andre her i gruppen, der ved meget mere
om end jeg gør.
Jeg tror der skulle være en enkelt eller to Honda fanatikere her omkring
))
Vh Sune

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-07-08 21:53

MRN skrev:
> [...]
>
> Udseendemæssigt skal den helst være nogenlunde magen til Kawaen - jeg
> kan godt lide det lidt sportsprægede 'look'

tag roligt Ninjaen med på hyggeture, med kammierne. Hvis de har valgt en
600RR --> og opefter som første cykel, kan du køre cirkler omkring dem
efter et ½ år

De fleste der påstår at kede sig på en 250, tør trods alt ikke køre
skidtet til grænsen alligevel :-\

Fra : Armand

Dato : 05-07-08 09:26

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> efter et ½ år
>
> De fleste der påstår at kede sig på en 250, tør trods alt ikke køre

Hørt!
Jeg har tidligere skrevet om min ungdomskammerat Lars-Lodret der faldt
for lige netop dén detalje:
<http://groups.google.com/groups?as_umsgid=bvgmlg$1jjp$6@news.cybercity.dk>

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 05-07-08 13:28

> Hørt!
> Jeg har tidligere skrevet om min ungdomskammerat Lars-Lodret der faldt for
> [...]

Din fiktive ungdomskammerat er det vist, ikke sandt Armand
Men historien er da meget god.

Ole Baun

Fra : Armand

Dato : 05-07-08 15:59

Ole Baun skrev:

> Din fiktive ungdomskammerat er det vist, ikke sandt Armand
> Men historien er da meget god.

Mnjaarh, ikke helt. Men det kræver jo også lidt diskretion på et
offentligt sted som her, hvis man skal bevare sine kammeratskaber!
Specielt hám "der begav sig i RR-DM'et" er en frygtelig ka'l, som jeg
nødigt vil rede mig uklar med

--
Armand.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-07-08 07:27

On 4 Jul., 08:06, "MRN" <n...@m-r-n.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvis det har nogen betydning, så kan jeg sige at jeg har haft egen bil uden
> skader i fem år, og jeg er en fyr på 26.

Ikke et dumt valg, og når du får stor kort vil den stadig være til at
sælge igen.
Har haft 2 stk Honda VTZ-250 i hustanden, og var endda i Norge på
sådan en. Så en 250'er kan sagtens toure, man skal bare ikke have en
forventning om høj fart, men de danske motorveje klarer sådan en uden
problemer.

Som alternativ kan du springe på en Hyosung GT250(R). Finishen er lidt
ringere, men kvaliteten fejler ikke noget.

Fra : svum

Dato : 04-07-08 16:59

[...]

ca 160 km/t på toppen, har man brug for mere ?

Som alternativ kan du springe på en Hyosung GT250(R). Finishen er lidt
ringere, men kvaliteten fejler ikke noget.

http://www.youtube.com/watch?v=WkqDzeCVkX0

En subjektiv test af de 2, som ikke falder ud til fordel til Hyosung

Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 17:38

>ca 160 km/t på toppen, har man brug for mere ?

Ja har man ikke? Den vil sikkert gå "død" op af en mindre stigning
hvis man forsøger at holde de 140 .. men blot et gæt.

Høj topfart er altid guld... så er der masser af reserver til de
lavere hastigheder

Fra : MRN

Dato : 04-07-08 23:35

Da vi nu alligevel er ved snakken, er der så nogen der kan anbefale en god
kørelærer i Odense eller omegn?

Fra : Michael Poulsen

Dato : 07-07-08 10:49

> [...]
>
> "I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
> than half of you half as well as you deserve!"

Jeg startede på en Kawasaki ZXR400, plomberet til 35hk, senere
opgraderet til 65hk., og har ikke fortrudt, men maskinen ligger også
omkring de 60.000kr. brugt. For at komme med en lille salgstale, så
har jeg min til salg, kun pga. jeg skal til at flytte, du skal være
mere end velkommen til at prøve en tur, og se om det er noget, eller
høre andre hvad de har at sige om denne maskine, det er en rigtig fin
"lille" racer, der også gør sig i 500cc klassen.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?AnnonceId=55480814