|
| Hj?lp mig med at skifte knastk?de. Arhus. ~ Fra : tdnevmo |
Dato : 01-07-08 15:51 |
|
Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
Jeg bor i Lisbjerg
| |
tdnevmo (01-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 01-07-08 17:39 |
|
>Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>
>Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>
>Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>
>Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>
>Jeg bor i Lisbjerg
Hmm.. Hvorfor bliver den ikke vist pa hjemmesiden?
| |
Ukendt (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-07-08 18:37 |
|
On Tue, 1 Jul 2008 18:39:15 +0200, tdnevmo wrote:
>>Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
> Hmm.. Hvorfor bliver den ikke vist pa hjemmesiden?
Fordi at det _ikke_ er en hjemmeside at Du er havnet på. Dette er en
nyhedsgruppe Du bruger også et besynderligt tegnsæt og/eller opgiver
ikke tegnsæt, så din tekst ser noget underlig ud :-/
Nyhedsgrupper læses bedst med din egen newsreader, koblet op mod din
internetudbyders newsserver. I dit tilfælde nok "news.tele.dk". Så virker
tingene lidt bedre.
Skifte knastkæde på en babygixxer ? Nah, nok ikke lige mig, Håber at Du
finder en hjælpende hånd.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
tdnevmo (01-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 01-07-08 19:02 |
|
>On Tue, 1 Jul 2008 18:39:15 +0200, tdnevmo wrote:
>
>>>Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>
>> Hmm.. Hvorfor bliver den ikke vist pa hjemmesiden?
>
>Fordi at det _ikke_ er en hjemmeside at Du er havnet p?. Dette er en
>nyhedsgruppe Du bruger ogs? et besynderligt tegns?t og/eller opgiver
>ikke tegns?t, s? din tekst ser noget underlig ud :-/
>
>Nyhedsgrupper l?ses bedst med din egen newsreader, koblet op mod din
>internetudbyders newsserver. I dit tilf?lde nok "news.tele.dk". S? virker
>tingene lidt bedre.
>
>Skifte knastk?de p? en babygixxer ? Nah, nok ikke lige mig, H?ber at Du
>finder en hj?lpende h?nd.
>
>--
>mvh
>Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>12-6-08
>
>
Jaja, men der er jo ogsa en hjemmeside tilknyttet hvor man kan l?se hvad folk skriver :)
Jeg bruger et amerikansk program.. Er det fordi den ikke v?re ae oe og aa ? ?oa
| |
Ukendt (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-07-08 19:13 |
| | |
tdnevmo (01-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 01-07-08 19:14 |
|
>On Tue, 1 Jul 2008 20:02:08 +0200, tdnevmo wrote:
>
>> Jaja, men der er jo ogsa en hjemmeside tilknyttet hvor man kan l?se hvad folk skriver :)
>
>N?h, det er der egentlig ikke. Men der er en del hjemmesider der lukrerer
>p? den viden, der er i nyhedsgrupperne. :-/
>
>--
>mvh
>Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>12-6-08
>
>
Ah oki.. www.mc-internet.dk .. hvis man gar ind under debat kan man se det.
Haber der er nogle der er friske pa at hj?lpe mig med den knastk?de :S
| |
Studo (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Studo |
Dato : 01-07-08 19:46 |
|
> Ah oki.. www.mc-internet.dk .. hvis man gar ind under debat kan man se
> det.
>
Og den henter fra newsgroup'en. Jeg kan stærkt anbefale at du finder en
newsreader og får dk.fritid.motorcykel smidt på subscribe listen. Der er
masser af gratis og også open-source læsere derude.
Evt. benytte google's 'lukreren' http://groups.google.dk.
Der er oceaner af viden, info m.m.m.
| |
Armand (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-07-08 00:01 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 1 Jul 2008 20:02:08 +0200, tdnevmo wrote:
>
>> Jaja, men der er jo ogsa en hjemmeside tilknyttet hvor man kan l?se hvad folk skriver :)
>
> Næh, det er der egentlig ikke. Men der er en del hjemmesider der lukrerer
> på den viden, der er i nyhedsgrupperne. :-/
>
Jeg har mere indtrykket af at det er en art service for de der sidder
bag en firewall og ikke kan komme på newsgroup, men derimod ikke har
problemer med regulære hjemmesider :-/
Opstod Bunk's ditto ikke ud fra dét problem??
--
Armand.
| |
"J.C.Kløve" (02-07-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 02-07-08 00:25 |
|
Armand skrev:
> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 1 Jul 2008 20:02:08 +0200, tdnevmo wrote:
>>
>>> Jaja, men der er jo ogsa en hjemmeside tilknyttet hvor man kan l?se
>>> hvad folk skriver :)
>>
>> Næh, det er der egentlig ikke. Men der er en del hjemmesider der lukrerer
>> på den viden, der er i nyhedsgrupperne. :-/
>>
> Jeg har mere indtrykket af at det er en art service for de der sidder
> bag en firewall og ikke kan komme på newsgroup, men derimod ikke har
> problemer med regulære hjemmesider :-/
>
> Opstod Bunk's ditto ikke ud fra dét problem??
>
jo det mener jeg, men i alt væsentlighed støtter jeg Orla's opfattelse,
at der lukreres på gratis indhold leveret af skribenterne i NG.
På den anden side så må man jo håbe at det så smitter af den anden vej,
idet statistikken ikke er med os i disse år, nok især fordi at der fås
færdige fora lige til at smide ind på en hjemmeside, så der i dag er
mange mange mange fora med MC som emne.
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Niels Stoltze (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Stoltze |
Dato : 02-07-08 00:48 |
|
"J.C.Kløve" skrev den 02-07-2008:
> På den anden side så må man jo håbe at det så smitter af den anden vej, idet
> statistikken ikke er med os i disse år, nok især fordi at der fås færdige
> fora lige til at smide ind på en hjemmeside, så der i dag er mange mange
> mange fora med MC som emne.
Hmm... I forhold til andre newsgroups jeg følger med i, så har DKFM en
høj aktivitet.. Skal ikke kunne sammenligne med diverse forummer og
portaler..
Lidt statistik om gruppen...:
Siden 1. april i år, er der blevet skrevet 5898 meddelelser i løbet af
91 dage = ~65 meddelelser hver dag.. Det er faktisk meget godt gået..
Og Top10 skribenter herinde står for 35,31% af disse indlæg, hvilket
vidner om en pænt stor spredning i mængden af skribenter.. Altså.. Det
er ikke de samme 5 der holder liv i det hele..
Faktisk har 551 forskellige navne optrådt i løbet af de sidste 3
måneder..
Og der er samlet blevet startet 650 tråde... Nice..
Og så vil jeg da lige nævne, at den mest aktive dag var den 22 juni med
115 meddelelser...
Og Dak tager suverænt førstepladsen for flest startede tråde i de
sidste 3 måneder.. 24 er det blevet til, mod 11 på andenpladsen..
--
/Stoltze
| |
"J.C.Kløve" (02-07-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 02-07-08 07:54 |
|
Niels Stoltze skrev:
> "J.C.Kløve" skrev den 02-07-2008:
> Lidt statistik om gruppen...:
> Siden 1. april i år, er der blevet skrevet 5898 meddelelser i løbet af
> 91 dage = ~65 meddelelser hver dag.. Det er faktisk meget godt gået..
>
> Og Top10 skribenter herinde står for 35,31% af disse indlæg, hvilket
> vidner om en pænt stor spredning i mængden af skribenter.. Altså.. Det
> er ikke de samme 5 der holder liv i det hele..
>
> Faktisk har 551 forskellige navne optrådt i løbet af de sidste 3 måneder..
>
> Og der er samlet blevet startet 650 tråde... Nice..
>
> Og så vil jeg da lige nævne, at den mest aktive dag var den 22 juni med
> 115 meddelelser...
>
> Og Dak tager suverænt førstepladsen for flest startede tråde i de sidste
> 3 måneder.. 24 er det blevet til, mod 11 på andenpladsen..
>
Ohh jeg er skal ikke uenig i at det er en aktiv gruppe, men tendensen er
vigende:
2004 - 31976 indlæg
2005 - 40230 indlæg
2006 - 30683 indlæg
2007 - 24391 indlæg
2008 - 11749 indlæg pr. 2 Juli, mod 14618 indlæg på samme tid sidste år
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Ukendt (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-07-08 05:57 |
| | |
Schlæger (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 02-07-08 06:04 |
|
Orla Pedersen wrote:
>> Jaja, men der er jo ogsa en hjemmeside tilknyttet hvor man kan l?se hvad
folk skriver :)
> Næh, det er der egentlig ikke. Men der er en del hjemmesider der lukrerer
> på den viden, der er i nyhedsgrupperne. :-/
Mjaaeeh - det er nu ikke helt rigtigt.
Jeg tilgår da dk.fritid.motorcykel via:
http://news.dkfritidmotorcykel.dk
Dette er netop på grund af en firewall (Århus Kommunes - som jeg dog ikke
længere er hæmmet af).
Mch Schlæger
| |
Jacob Bunk Nielsen (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 02-07-08 10:17 |
|
gertschlaeger@gmail.com (Schlæger) writes:
> Orla Pedersen wrote:
>
>> Næh, det er der egentlig ikke. Men der er en del hjemmesider der lukrerer
>> på den viden, der er i nyhedsgrupperne. :-/
>
> Mjaaeeh - det er nu ikke helt rigtigt.
>
> Jeg tilgår da dk.fritid.motorcykel via:
> http://news.dkfritidmotorcykel.dk
Det er mig der driver den side, og jeg vil altså lige minde om at den i
høj grad ikke er sat op for at lukrere på denne gruppe, men snarere for
at tilføre noget til gruppen i form af indlæg fra de (ofte faste
skribenter) der midlertidig er uden et rigtigt nyhedsprogram.
Jeg synes også at jeg har gjort mig umage for at fortælle at det er en
nyhedsgruppe man poster i via siden.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Ukendt (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-07-08 10:24 |
|
On Wed, 02 Jul 2008 11:16:55 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Jeg synes også at jeg har gjort mig umage for at fortælle at det er en
> nyhedsgruppe man poster i via siden.
Netop, og det er bestemt ikke dig at jeg er ude efter...
Men de, som ikke skriver kildeangivelse på, og lader som om at det er deres
eget debatforum, dem har jeg ikke så meget til overs for.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
"J.C.Kløve" (02-07-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 02-07-08 17:01 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Wed, 02 Jul 2008 11:16:55 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
>> Jeg synes også at jeg har gjort mig umage for at fortælle at det er en
>> nyhedsgruppe man poster i via siden.
>
> Netop, og det er bestemt ikke dig at jeg er ude efter...
>
> Men de, som ikke skriver kildeangivelse på, og lader som om at det er deres
> eget debatforum, dem har jeg ikke så meget til overs for.
>
Lige netop, og desuden ligger "bunk" som sagt under vor egen HP, så
ingen problemer der, det er jo netop en service.
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
tdnevmo (05-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 05-07-08 00:29 |
|
>Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>
>Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>
>Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>
>Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>
>Jeg bor i Lisbjerg
Jeg har ALDRIG set en trad med SA meget off topic snak! kan i ikke diskutere nyhedsgrupper et andet sted?
0/20 har skrevet om noget jeg kan bruge til noget.
Var i MC norder eller nyhedsgruppe norder?
| |
Grunnet (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 05-07-08 07:37 |
|
I nyhedsmeddelelse: 486eb234$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
skrev tdnevmo <epicfail@forum.dk> følgende:
>> Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har
>> skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>>
>> Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>>
>> Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>>
>> Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>>
>> Jeg bor i Lisbjerg
>
>
> Jeg har ALDRIG set en trad med SA meget off topic snak! kan i ikke
> diskutere nyhedsgrupper et andet sted?
>
> 0/20 har skrevet om noget jeg kan bruge til noget.
>
> Var i MC norder eller nyhedsgruppe norder?
Nu var det jo dig selv der begyndte.
---citat
"Hmm.. Hvorfor bliver den ikke vist pa hjemmesiden?"
citat slut---
Men du har da ret i at hele tråden - på nær dit første indlæg - er off topic
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)
| |
tdnevmo (05-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 05-07-08 16:51 |
|
>Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>
>Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>
>Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>
>Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>
>Jeg bor i Lisbjerg
Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
| |
Michael Dahlberg (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 05-07-08 19:42 |
|
"tdnevmo" <epicfail@forum.dk> skrev i en meddelelse
news:486f9875$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har
> >skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>>
>>Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>>
>>Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>>
>>Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>>
>>Jeg bor i Lisbjerg
>
>
> Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
Man kan ikke hjælpe folk uden humoristisk sans!
;o(
--
Michael D
>
| |
tdnevmo (06-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 06-07-08 18:40 |
|
>
>"tdnevmo" <epicfail@forum.dk> skrev i en meddelelse
>news:486f9875$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har
>> >skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>>>
>>>Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>>>
>>>Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>>>
>>>Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>>>
>>>Jeg bor i Lisbjerg
>>
>>
>> Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
>
>Man kan ikke hj?lpe folk uden humoristisk sans!
>;o(
>--
>Michael D
>
>>
>
Hvad er det sa det er sa sjov Michael? heh
| |
Armand (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-07-08 19:46 |
|
tdnevmo skrev:
>> Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>>
>> Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>>
>> Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>>
>> Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>>
>> Jeg bor i Lisbjerg
>
>
> Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
>
Når nu du har topdækslet afmonteret, så genopfrisk lige min hukommelse:
Knastkæden sidder på midten af knastakslerne og ikke i enden, vel?
Og knastkæden er ikke "cykelkæde-agtig"!?
--
Armand.
(der ikke har rutine i at sprænge og samle spinkle HyWo-kæder)
| |
Jon&Ann-Rikka (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Jon&Ann-Rikka |
Dato : 06-07-08 06:39 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:486fc147$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> tdnevmo skrev:
>>> Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet
>>> strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>>>
>>> Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>>>
>>> Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>>>
>>> Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>>>
>>> Jeg bor i Lisbjerg
>>
>>
>> Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
>>
> Når nu du har topdækslet afmonteret, så genopfrisk lige min hukommelse:
> Knastkæden sidder på midten af knastakslerne og ikke i enden, vel?
> Og knastkæden er ikke "cykelkæde-agtig"!?
>
> --
> Armand.
> (der ikke har rutine i at sprænge og samle spinkle HyWo-kæder)
Hej Armand.
Kæden er helt rigtig ikke en cykelagtig kæde, men er ca . 3-4 cm bred. Den
sidder i midten, og det nemmeste er at sprænge den, sætte den nye fast i
enden af den gamle, og trækker den nye igennem..Timingen af knasterne er det
sværeste.
--
Jon Søgaard & Ann-Rikka Mia Søgaard.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P
Forældre til Snorre, født d. 28/6 2007.
Fiat Punto 1,2 ELX
Nu er mindesiden opdateret: http://www.home1.stofanet.dk/tikasminde/
| |
Armand (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-07-08 13:22 |
|
Jon&Ann-Rikka skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:486fc147$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Når nu du har topdækslet afmonteret, så genopfrisk lige min hukommelse:
>> Knastkæden sidder på midten af knastakslerne og ikke i enden, vel?
>> Og knastkæden er ikke "cykelkæde-agtig"!?
>>
>> ...Armand.
>> (der ikke har rutine i at sprænge og samle spinkle HyWo-kæder)
>
> Kæden er helt rigtig ikke en cykelagtig kæde, men er ca . 3-4 cm bred. Den
> sidder i midten, og det nemmeste er at sprænge den, sætte den nye fast i
> enden af den gamle, og trækker den nye igennem..Timingen af knasterne er det
> sværeste.
>
"en cykelagtig kæde" ??
Tak for oplysningen, der bekræfter mig hvorfor der ikke er mange der
byder ind:
Havde den siddet i enden af krumtap/knaster havde det sikkert været helt
anderledes at af og gen -montere uden at skulle sprænge (=adskille) hhv.
samle.
Med monteringen midt på krumtap/knastaksler skal man sprænge/gensamle
hvis man vil undgå at adskille hele motoren og for mit vedkommende har
jég ikke den mindste rutine deri. Ligeledes har jeg fuld forståelse for
de der måtte have prøvet det en enkelt gang (af samme nød) men ikke
vover at tage ansvaret for retudført arbejde for andenmand: Det er jo
ikke småting der sker hvis det fejler omkring knastdrevet =
--
Armand.
| |
tdnevmo (06-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 06-07-08 18:51 |
|
>
>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>news:486fc147$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> tdnevmo skrev:
>>>> Hey. Min knastk?de har raslet det sidste stykke tid, og jeg har skiftet
>>>> strammeren pa den, men det hjalp ikke.
>>>>
>>>> Nu har far jeg sa en knastk?de hjem her imorgen eller overmorgen.
>>>>
>>>> Nogen der vil hj?lpe mig med at skifte den?
>>>>
>>>> Jeg har skildt den ad og pillet topd?kslet af.
>>>>
>>>> Jeg bor i Lisbjerg
>>>
>>>
>>> Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
>>>
>> N?r nu du har topd?kslet afmonteret, s? genopfrisk lige min hukommelse:
>> Knastk?den sidder p? midten af knastakslerne og ikke i enden, vel?
>> Og knastk?den er ikke "cykelk?de-agtig"!?
>>
>> --
>> Armand.
>> (der ikke har rutine i at spr?nge og samle spinkle HyWo-k?der)
>
>Hej Armand.
>
>K?den er helt rigtig ikke en cykelagtig k?de, men er ca . 3-4 cm bred. Den
>sidder i midten, og det nemmeste er at spr?nge den, s?tte den nye fast i
>enden af den gamle, og tr?kker den nye igennem..Timingen af knasterne er det
>sv?reste.
>
>
>--
>Jon S?gaard & Ann-Rikka Mia S?gaard.
>For?ldre til englebarnet Tika, f?dt 18/3-06, R.I.P
>For?ldre til Snorre, f?dt d. 28/6 2007.
>Fiat Punto 1,2 ELX
>Nu er mindesiden opdateret: http://www.home1.stofanet.dk/tikasminde/
>
Men.. Hvorfor er det du skriver om knasttiming? Man skal da ikke time knasthjulene nar du drejer hele k?den rundt og samler den igen.
Alle tandhjulene (de 2 knasthjul og krumtappen) skal da bare dreje lige meget som de altid gor ikke? Sa er man vel sikker pa at de sidder som for.
Bare s?tte dne gamle sammen med den nye og dreje krumtappen rundt til det kun er den nye k?de der sidder pa, og sa samle k?den?
/Simon
| |
Ukendt (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-07-08 20:14 |
|
On Sun, 6 Jul 2008 19:51:22 +0200, tdnevmo wrote:
> Men.. Hvorfor er det du skriver om knasttiming? Man skal da ikke time
> knasthjulene nar du drejer hele k?den rundt og samler den igen. Alle
> tandhjulene (de 2 knasthjul og krumtappen) skal da bare dreje lige meget
> som de altid gor ikke? Sa er man vel sikker pa at de sidder som for.
Jup, men det er bare ikke så let som det lyder, for knastaksler bevæger sig
ikke med ensartet belastning, de "smutter" i ryk pga. ventilfjedrene. Og
specielt indsugningsknasten er et helvede, for den skal Du selv dreje med
hånden, kæden kan jo ikke trække når at den er brudt. 10 ud af 9 på at den
takker over i processen.
> Bare s?tte dne gamle sammen med den nye og dreje krumtappen rundt til
> det kun er den nye k?de der sidder pa, og sa samle k?den?
Har Du nitteværktøj til kæden ? Det er jo ikke bare at "clipse på" som en
cykelkæde. :-/
--
mvh
Orla Pedersen, som ikke gider kæder midt i motorer.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
tdnevmo (06-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 06-07-08 22:36 |
|
>On Sun, 6 Jul 2008 19:51:22 +0200, tdnevmo wrote:
>
>> Men.. Hvorfor er det du skriver om knasttiming? Man skal da ikke time
>> knasthjulene nar du drejer hele k?den rundt og samler den igen. Alle
>> tandhjulene (de 2 knasthjul og krumtappen) skal da bare dreje lige meget
>> som de altid gor ikke? Sa er man vel sikker pa at de sidder som for.
>
>Jup, men det er bare ikke s? let som det lyder, for knastaksler bev?ger sig
>ikke med ensartet belastning, de "smutter" i ryk pga. ventilfjedrene. Og
>specielt indsugningsknasten er et helvede, for den skal Du selv dreje med
>h?nden, k?den kan jo ikke tr?kke n?r at den er brudt. 10 ud af 9 p? at den
>takker over i processen.
>
>> Bare s?tte dne gamle sammen med den nye og dreje krumtappen rundt til
>> det kun er den nye k?de der sidder pa, og sa samle k?den?
>
>Har Du nittev?rkt?j til k?den ? Det er jo ikke bare at "clipse p?" som en
>cykelk?de. :-/
>
>--
>mvh
>Orla Pedersen, som ikke gider k?der midt i motorer.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>12-6-08
>
>
Hej Orla.
Hmm.. Det med at den smutter i ryk, det kan den vel ikke nar man holder fast i krumtappen?
Og den hopper vel ikke hvis man holder k?den stram?
Men hvis det nu sker, hvordan ser jeg sa hvordan krumtappen star?
Kan man ikke ogsa bare afm?rke pa svinghjulet og blokken eller hvad? For sa er det vel ogsa let ikke?
Hvis man s?tter et hak pa den tand der er overst pa begge k?dehjul, og s?tter et hak pa svinghjulet. Sa kan man vel bare kore den nye k?de rundt og stille den sa den passer pa krumtappen og sa indstille knasthjulene bagefter saledes at de to hakker er i top, og sa kan man s?tte k?den ind pa og samle den igen. ?
Tak.
/Simon
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 06-07-08 22:45 |
|
tdnevmo skrev:
>>
>
> Men hvis det nu sker, hvordan ser jeg sa hvordan krumtappen star?
> Kan man ikke ogsa bare afm?rke pa svinghjulet og blokken eller hvad? For sa er det vel ogsa let ikke?
> Hvis man s?tter et hak pa den tand der er overst pa begge k?dehjul, og s?tter et hak pa svinghjulet. Sa kan man vel bare kore den nye k?de rundt og stille den sa den passer pa krumtappen og sa indstille knasthjulene bagefter saledes at de to hakker er i top, og sa kan man s?tte k?den ind pa og samle den igen. ?
>
http://www.dethlefsens.dk/openosc/product_info.php?products_id=36&osCsid=2b3588a061f10be813a64e7cbcfe108d
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
tdnevmo (07-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 07-07-08 16:57 |
|
>tdnevmo skrev:
>>>
>>
>> Men hvis det nu sker, hvordan ser jeg sa hvordan krumtappen star?
>> Kan man ikke ogsa bare afm?rke pa svinghjulet og blokken eller hvad? For sa er det vel ogsa let ikke?
>> Hvis man s?tter et hak pa den tand der er overst pa begge k?dehjul, og s?tter et hak pa svinghjulet. Sa kan man vel bare kore den nye k?de rundt og stille den sa den passer pa krumtappen og sa indstille knasthjulene bagefter saledes at de to hakker er i top, og sa kan man s?tte k?den ind pa og samle den igen. ?
>>
>
> http://www.dethlefsens.dk/openosc/product_info.php?products_id=36&osCsid=2b3588a061f10be813a64e7cbcfe108d
>
>
>--
>Dan "748" Dethlefsen
>748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk
>
>
Hejsa, jeg har alt det der. Bare ikk den der haynes ting.
/Simon
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 07-07-08 21:02 |
| | |
tdnevmo (07-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 07-07-08 22:10 |
| | |
Dan \"748\" Dethlefs~ (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 07-07-08 22:46 |
|
tdnevmo skrev:
>> tdnevmo skrev:
>>>> tdnevmo skrev:
>>>> http://www.dethlefsens.dk/openosc/product_info.php?products_id=36&osCsid=2b3588a061f10be813a64e7cbcfe108d
>>>>
>>> Hejsa, jeg har alt det der. Bare ikk den der haynes ting.
>>>
>> og s?dan en "ting" finder du aldrig til en GSX-R250, det der er p? min
>> siden er mig bekendt de "ting" der findes !!!!!
>>
>>
>> Men g?r nu som Jon skriver, l?s manualen til GSX250F`eren, det er samme
>> motor som R`eren.
>>
>> http://www.dethlefsens.dk/download/suzuki/suzuki_gsx250f_workshop_manual.pdf
>> L?s (og forst?) side 76-79
>>
>> --
>> Dan "748" Dethlefsen
>> 748 - KLR250 - GPZ500S
>> www.dethlefsens.dk
>> www.robertsmc.dk
>>
>>
>
> Ja, men jeg har den i forvejen, og har l?st det stykke, men fatter ikke hvorfor jeg skal pille ved "journal holders" hvad det sa end er.
> Der star heller ikke beskrevet hvordan jeg far drejet knasthjulene, og hvordan jeg af k?den rundt om krumtappen. Der star heller ikke hvad den der langt flade stang er til som gar hele vejen ned ad blokken.(Den man kan hive lidt op)
Journal holders = de broer knasterne er monteret på topstykket med (lidt
søgt ord valg)
Lange stang = fast nøgle, den drejer du krumtappen med
Som andre har sagt sættes den nye kæde sammen med den gamle og motoren
drejes.
Send den på værksted og lær lidt om en 4-takts motors opbygning/funktion
så du er klar til næste gang
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
tdnevmo (08-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 08-07-08 19:57 |
|
>tdnevmo skrev:
>>> tdnevmo skrev:
>>>>> tdnevmo skrev:
>>>>> http://www.dethlefsens.dk/openosc/product_info.php?products_id=36&osCsid=2b3588a061f10be813a64e7cbcfe108d
>>>>>
>>>> Hejsa, jeg har alt det der. Bare ikk den der haynes ting.
>>>>
>>> og s?dan en "ting" finder du aldrig til en GSX-R250, det der er p? min
>>> siden er mig bekendt de "ting" der findes !!!!!
>>>
>>>
>>> Men g?r nu som Jon skriver, l?s manualen til GSX250F`eren, det er samme
>>> motor som R`eren.
>>>
>>> http://www.dethlefsens.dk/download/suzuki/suzuki_gsx250f_workshop_manual.pdf
>>> L?s (og forst?) side 76-79
>>>
>>> --
>>> Dan "748" Dethlefsen
>>> 748 - KLR250 - GPZ500S
>>> www.dethlefsens.dk
>>> www.robertsmc.dk
>>>
>>>
>>
>> Ja, men jeg har den i forvejen, og har l?st det stykke, men fatter ikke hvorfor jeg skal pille ved "journal holders" hvad det sa end er.
>> Der star heller ikke beskrevet hvordan jeg far drejet knasthjulene, og hvordan jeg af k?den rundt om krumtappen. Der star heller ikke hvad den der langt flade stang er til som gar hele vejen ned ad blokken.(Den man kan hive lidt op)
>
>Journal holders = de broer knasterne er monteret p? topstykket med (lidt
>s?gt ord valg)
>Lange stang = fast n?gle, den drejer du krumtappen med
>
>Som andre har sagt s?ttes den nye k?de sammen med den gamle og motoren
>drejes.
>
>Send den p? v?rksted og l?r lidt om en 4-takts motors opbygning/funktion
>s? du er klar til n?ste gang
>
>--
>Dan "748" Dethlefsen
>748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk
>
>
Hvorfor ikke l?re lidt om det, og lave det selv, end ikke at l?re noget, og give en masse penge ud? Det forstar jeg simpelthen ikke det der!
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (08-07-2008)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 08-07-08 20:51 |
|
tdnevmo skrev:
>>
>
> Hvorfor ikke l?re lidt om det, og lave det selv, end ikke at l?re noget, og give en masse penge ud? Det forstar jeg simpelthen ikke det der!
>
Jeg har alt mulig respekt for folk der gerne vil lære og lave tingene
selv, men samtidigt skal man også kende sine egne begrænsninger, og
holde fingerne fra det man ikke kan magte. Ellers kan det meget
hurtigere blive dyrt at reparere "istykker" end at sende modellen på
værksted.
Suzuki GSX-R250 er en højtydende motor (litereffekt = 180 hk), og den
skal laves korrekt for ellers kører den ikke længe, i bedste fald kører
den bare dårligt, jeg taler af erfaring efter at havde købte en dårligt
serviceret GSX-R250 til min kone, den motorcykel brugte jeg bare mange
timer før den kørte perfekt.
Dine spørgsmål viser (måske) at du ikke forstår det værkstedshånden
fortæller, og det er det første punkt du skal have styr på, altså
værkstedshåndbogen i den ene hånd og motoren i den den anden også er det
bare at blive ved med at læse og kigge indtil du forstår fremgangsmåden.
Når du har forstået værkstedsbogen, skal du sørge for at have det
korrekte og nødvendige værktøj som "operationen" kræver, husk
kvlitetsværktøj betaler sig.
Først nu kan du begynde på opgaven, som i dit tilfælde har følgende
hovedpunkter, følg værkstedsbogen anvisninger 100%.
- Afmontere knaster, markere ALLE stumper så de kommer til at sidde
samme sted igen når du samler
- Afmontere Knastkæde spænderen
- Adskil den gamle knastkæde, pas på at ikke at tabe noget ned i motoren
- Hæg den nye Knastkæde fast i den gamle, turn motoren så den nye kommer
ned omkring krumtappen og den gamle ud
- Saml den nye Knastkæde
- Montere knaster
- Indtil motor timning
- Montere Knastkæde spænderen
- Check/Indtil motor timning, igen evt em 1-7 gange indtil du er sikker
på at det er korrekt.
- Turn motoreren forsigtigt et par gange
- Check motor timning igen, hvis den ikke er korrekt nu har du måske
bukket 1 ventil eller 16 ;-(
Check alle stumper du bygger udaf motoren, hvis de er slidte (opmål dem)
udskift.
Held og lykke med operationen, du kan jo skrive om reslutatet her i
gruppen.
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
tdnevmo (09-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 09-07-08 14:55 |
|
>tdnevmo skrev:
>>>
>>
>> Hvorfor ikke l?re lidt om det, og lave det selv, end ikke at l?re noget, og give en masse penge ud? Det forstar jeg simpelthen ikke det der!
>>
>
>Jeg har alt mulig respekt for folk der gerne vil l?re og lave tingene
>selv, men samtidigt skal man ogs? kende sine egne begr?nsninger, og
>holde fingerne fra det man ikke kan magte. Ellers kan det meget
>hurtigere blive dyrt at reparere "istykker" end at sende modellen p?
>v?rksted.
>Suzuki GSX-R250 er en h?jtydende motor (litereffekt = 180 hk), og den
>skal laves korrekt for ellers k?rer den ikke l?nge, i bedste fald k?rer
>den bare d?rligt, jeg taler af erfaring efter at havde k?bte en d?rligt
>serviceret GSX-R250 til min kone, den motorcykel brugte jeg bare mange
>timer f?r den k?rte perfekt.
>Dine sp?rgsm?l viser (m?ske) at du ikke forst?r det v?rkstedsh?nden
>fort?ller, og det er det f?rste punkt du skal have styr p?, alts?
>v?rkstedsh?ndbogen i den ene h?nd og motoren i den den anden ogs? er det
>bare at blive ved med at l?se og kigge indtil du forst?r fremgangsm?den.
>N?r du har forst?et v?rkstedsbogen, skal du s?rge for at have det
>korrekte og n?dvendige v?rkt?j som "operationen" kr?ver, husk
>kvlitetsv?rkt?j betaler sig.
>F?rst nu kan du begynde p? opgaven, som i dit tilf?lde har f?lgende
>hovedpunkter, f?lg v?rkstedsbogen anvisninger 100%.
>- Afmontere knaster, markere ALLE stumper s? de kommer til at sidde
>samme sted igen n?r du samler
>- Afmontere Knastk?de sp?nderen
>- Adskil den gamle knastk?de, pas p? at ikke at tabe noget ned i motoren
>- H?g den nye Knastk?de fast i den gamle, turn motoren s? den nye kommer
>ned omkring krumtappen og den gamle ud
>- Saml den nye Knastk?de
>- Montere knaster
>- Indtil motor timning
>- Montere Knastk?de sp?nderen
>- Check/Indtil motor timning, igen evt em 1-7 gange indtil du er sikker
>p? at det er korrekt.
>- Turn motoreren forsigtigt et par gange
>- Check motor timning igen, hvis den ikke er korrekt nu har du m?ske
>bukket 1 ventil eller 16 ;-(
>
>Check alle stumper du bygger udaf motoren, hvis de er slidte (opm?l dem)
>udskift.
>
>Held og lykke med operationen, du kan jo skrive om reslutatet her i
>gruppen.
>
>--
>Dan "748" Dethlefsen
>748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk
>
>
Hej dan. Der star ikke noget om at man skal afmontere knaster, og jeg kan heller ikke se knasterne. Skal man skrue alle de der skruer ud og tage topstykke af for man kan se knasterne?
/Simon
| |
Ukendt (09-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-07-08 16:04 |
|
On Wed, 9 Jul 2008 15:55:05 +0200, tdnevmo wrote:
> Hej dan. Der star ikke noget om at man skal afmontere knaster
Men det skal man, med mindre at man vil risikere at ødelægge motoren
> og jeg kan heller ikke se knasterne.
Jo Du kan, de sidder på de to aksler, der drives af kædehjulene. Begrebet
knaster, og knastaksler bruges i flæng, nok derfor.
> Skal man skrue alle de der skruer ud og tage
> topstykke af for man kan se knasterne?
Nej. Tag lige et kig på min hjemmeside igen, (afsnittet om
ventiljustering), og få en fornemmelse af hvordan tingene er skruet sammen.
Det ligner dog trodsalt lidt, selvom at det er en tocylindret V-motor, jeg
har adskilt.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Ukendt (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-08 10:22 |
|
On Sun, 6 Jul 2008 23:36:04 +0200, tdnevmo wrote:
> Hej Orla.
>
> Hmm.. Det med at den smutter i ryk, det kan den vel ikke nar man holder fast i krumtappen?
> Og den hopper vel ikke hvis man holder k?den stram?
Nu skal vi lige have det grundlæggende på plads.
Du har brudt den gamle kæde, (mellem de to knastaksler for oven), for at
hægte en ny kæde i. Altså har Du slet ingen hjælp fra krumtappen til at
dreje indsugningsknasten.
Altså skal Du selv trække op/frem i den gamle kædeende, og dét træk er
meget ujævnt, og Du skal samtidig sikre dig indgreb i kædehjulet.
(Hyvo/tandkæder "smutter" meget let når indgrebet er under 90°, og det er
det når at Du trækker opad i kæden.)
> Men hvis det nu sker, hvordan ser jeg sa hvordan krumtappen star?
> Kan man ikke ogsa bare afm?rke pa svinghjulet og blokken eller hvad? For sa er det vel ogsa let ikke?
> Hvis man s?tter et hak pa den tand der er overst pa begge k?dehjul, og s?tter et hak pa svinghjulet. Sa kan man vel bare kore den nye k?de rundt og stille den sa den passer pa krumtappen og sa indstille knasthjulene bagefter saledes at de to hakker er i top, og sa kan man s?tte k?den ind pa og samle den igen. ?
Der er et topmærke på krumtapenden, eller på generatoren. Generatordækslet
har måske to propper. En ind til "topmærket", og en prop ind til bolten,
der holder generatorrotoren fastspændt. Den bolt kan som regel bruges til
at tørne motoren med. Knasthjulene har også mærker, der som regel skal
flugte med pakfladen på topstykket. Om det er ind mod hinanden, eller udad,
må en test afgøre FØR at Du adskiller kæden.
Bemærk også, at hopper kæden over på knasten, så kan Du ikke dreje
krumtappen rundt uden at ødelægge ventilerne ! Derfor er den sikre metode
af demontere knastakslerne mens at Du trækker den ny kæde i. Husk også at
tælle led på den nye kæde, derefter på den gamle når den er trukket ud.
Herefter afkorter Du den ny kæde til korrekt længde.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
tdnevmo (07-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 07-07-08 16:54 |
|
>On Sun, 6 Jul 2008 23:36:04 +0200, tdnevmo wrote:
>
>> Hej Orla.
>>
>> Hmm.. Det med at den smutter i ryk, det kan den vel ikke nar man holder fast i krumtappen?
>> Og den hopper vel ikke hvis man holder k?den stram?
>
>Nu skal vi lige have det grundl?ggende p? plads.
>
>Du har brudt den gamle k?de, (mellem de to knastaksler for oven), for at
>h?gte en ny k?de i. Alts? har Du slet ingen hj?lp fra krumtappen til at
>dreje indsugningsknasten.
>
>Alts? skal Du selv tr?kke op/frem i den gamle k?deende, og d?t tr?k er
>meget uj?vnt, og Du skal samtidig sikre dig indgreb i k?dehjulet.
>(Hyvo/tandk?der "smutter" meget let n?r indgrebet er under 90°, og det er
>det n?r at Du tr?kker opad i k?den.)
>
>> Men hvis det nu sker, hvordan ser jeg sa hvordan krumtappen star?
>> Kan man ikke ogsa bare afm?rke pa svinghjulet og blokken eller hvad? For sa er det vel ogsa let ikke?
>> Hvis man s?tter et hak pa den tand der er overst pa begge k?dehjul, og s?tter et hak pa svinghjulet. Sa kan man vel bare kore den nye k?de rundt og stille den sa den passer pa krumtappen og sa indstille knasthjulene bagefter saledes at de to hakker er i top, og sa kan man s?tte k?den ind pa og samle den igen. ?
>
>Der er et topm?rke p? krumtapenden, eller p? generatoren. Generatord?kslet
>har m?ske to propper. En ind til "topm?rket", og en prop ind til bolten,
>der holder generatorrotoren fastsp?ndt. Den bolt kan som regel bruges til
>at t?rne motoren med. Knasthjulene har ogs? m?rker, der som regel skal
>flugte med pakfladen p? topstykket. Om det er ind mod hinanden, eller udad,
>m? en test afg?re F?R at Du adskiller k?den.
>
>Bem?rk ogs?, at hopper k?den over p? knasten, s? kan Du ikke dreje
>krumtappen rundt uden at ?del?gge ventilerne ! Derfor er den sikre metode
>af demontere knastakslerne mens at Du tr?kker den ny k?de i. Husk ogs? at
>t?lle led p? den nye k?de, derefter p? den gamle n?r den er trukket ud.
>Herefter afkorter Du den ny k?de til korrekt l?ngde.
>
>--
>mvh
>Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>12-6-08
>
>
Ok! Tak for de tips!!
Mangler bare den der skide tang :)
| |
Torben Scheel (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 05-07-08 22:03 |
|
tdnevmo wrote:
>
> Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
>
Jamen hvorfor forventer du at få gratis mekanikerhjælp her? Som regel er
folk hjælpsomme herinde, men at dukke op som noob og bede om hjælp uden
først at kende gruppen er dødfødt IMHO.
Teoretisk hjælp til selvhjælp kan alle få, men så er du nok nød til at
beskrive dit problem lidt nærmere. Jeg har skiftet knastkæde
(mangelaskekæde (HYWO?)) på en CB450S - med en kæde med samleled. Hvis
det er samme type du har, vil jeg da hjertens gerne indvie dig i
detaljerne - men uden garantier for dit resultat
--
vh
Torben
| |
tdnevmo (06-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 06-07-08 18:46 |
|
>tdnevmo wrote:
>
>>
>> Kan i ikke droppe offtopic og sa hj?lpe mig med mit problem istedet?
>>
>Jamen hvorfor forventer du at f? gratis mekanikerhj?lp her? Som regel er
>folk hj?lpsomme herinde, men at dukke op som noob og bede om hj?lp uden
>f?rst at kende gruppen er d?df?dt IMHO.
>
>Teoretisk hj?lp til selvhj?lp kan alle f?, men s? er du nok n?d til at
>beskrive dit problem lidt n?rmere. Jeg har skiftet knastk?de
>(mangelaskek?de (HYWO?)) p? en CB450S - med en k?de med samleled. Hvis
>det er samme type du har, vil jeg da hjertens gerne indvie dig i
>detaljerne - men uden garantier for dit resultat
>
>--
>vh
>Torben
>
>
Gratis mekaniker hj?lp? HEY! Hvad skrev jeg? Selvfolgelig er der penge pa hojkant, men ikke 1000 kroner som mekanikeren forlangte!
Hvis en eller anden tilf?ldig spurgte om jeg ikke ville hj?lpe ham med det, og jeg ikke skulle andet, sa ville jeg da hellere kore forbi ham og tjene et par hundrede end at sidde derhjemme og kukke!!!
Jeg vil l?re hvordan man gor det, og ikke bare kore den til mekaniker.
Jeg er ikke noob, men det her 4-takter noget har jeg aldrig provet for. Derfor er sadan noget som knastk?der noget nyt for mig! Jeg har da skildt mange scootermotore helt ad og samlet dem igen sa de virkede :)
Har da stillet karburatornalene pa MCen fordi at den sovsede en smule i lave rpm - Det gor man sqda ikke som komplet noob :D
/Simon
| |
Ukendt (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-07-08 20:14 |
|
On Sun, 6 Jul 2008 19:46:21 +0200, tdnevmo wrote:
> Gratis mekaniker hj?lp? HEY! Hvad skrev jeg? Selvfolgelig er der penge pa
> hojkant, men ikke 1000 kroner som mekanikeren forlangte!
Kr. 1000,- er billigt for en centermonteret knastkæde. :-/ Se andet svar.
> Har da stillet karburatornalene pa MCen fordi at den sovsede en smule i
> lave rpm - Det gor man sqda ikke som komplet noob :D
Firtaktere "sovser" ikke, for der er ingen olie i forbrændingsrummet, med
mindre at lortet er totalt opslidt. Nålenes justering relaterer overhovedet
ikke til omdrejningstal, men til belastning á hvor åbent gassjæld. Mon ikke
at det er tomgangsblandeskruerne Du har pillet ved, for CV-nålene kan svjh.
slet ikke justeres på en babygixxer
Indrøm det, Du er totalt firtakt/mc noob
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
tdnevmo (06-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 06-07-08 22:44 |
|
>On Sun, 6 Jul 2008 19:46:21 +0200, tdnevmo wrote:
>
>> Gratis mekaniker hj?lp? HEY! Hvad skrev jeg? Selvfolgelig er der penge pa
>> hojkant, men ikke 1000 kroner som mekanikeren forlangte!
>
>Kr. 1000,- er billigt for en centermonteret knastk?de. :-/ Se andet svar.
>
>> Har da stillet karburatornalene pa MCen fordi at den sovsede en smule i
>> lave rpm - Det gor man sqda ikke som komplet noob :D
>
>Firtaktere "sovser" ikke, for der er ingen olie i forbr?ndingsrummet, med
>mindre at lortet er totalt opslidt. N?lenes justering relaterer overhovedet
>ikke til omdrejningstal, men til belastning ? hvor ?bent gassj?ld. Mon ikke
>at det er tomgangsblandeskruerne Du har pillet ved, for CV-n?lene kan svjh.
>slet ikke justeres p? en babygixxer
>
>Indr?m det, Du er totalt firtakt/mc noob
>
>--
>mvh
>Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>12-6-08
>
>
Haha Orla! Find mig en karburator hvor man ikke kan indstille nalen i? Self. kan man stille nalene i en mikuni ;)
Yees clipsene er blevet sat et hak op pa nalene sa den ikke "sovser" for meget. - Med det mente jeg sq bare at den far for meget benzin (hakker, prutter, sovser). Jeg ved godt at den ikke "bruger" olien :)
Tomgangen skulle ogsa lidt op. Men som du jo selvfolgelig ved er der kun EN tomgangsskrue som virker pa den f?lles udveksling karburatorene har - ikke flere. L?g m?rke til at jeg i traden skrev "nalenE" = flertal. hehe.
Har ogsa l?rt hvordan jeg synkronisere karburatorene. Ingen problem.
| |
Ukendt (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-08 10:22 |
|
On Sun, 6 Jul 2008 23:43:50 +0200, tdnevmo wrote:
> Haha Orla! Find mig en karburator hvor man ikke kan indstille nalen i?
Keihin CV-fladspjælds, bare som et eksempel, og sikkert også nyere Mikuni.
> Med det mente jeg sq bare at den far for meget benzin (hakker, prutter, sovser)
Og risiker hullede stempler ved høj belastning, dit valg, den slags
justeres på rullefelt med Co måling. Faktisk har nålene minimal betydning
de første 20% åbning af gasspjældet. Den rigtige løsning er at give mindre
benzin gennem tomgangsblandeskruerne, og lade nålene være urørt. Det, som
Du risikerer nu, er mager blanding ved 50-90% gasspjældsåbning, og dét kan
være fatalt forsåvidt at motoren som regel i de situationer er under pæn
belastning > nedsmeltning af stempler.
> Tomgangen skulle ogsa lidt op. Men
> som du jo selvfolgelig ved er der kun EN tomgangsskrue som virker pa den
> f?lles udveksling karburatorene har - ikke flere.
Jeg taler om tomgangsblandingsskruer. :-/ Dem er der 4 af, Sansynligvis
underop foran gasspjældene.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
tdnevmo (07-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 07-07-08 16:50 |
|
>On Sun, 6 Jul 2008 23:43:50 +0200, tdnevmo wrote:
>
>> Haha Orla! Find mig en karburator hvor man ikke kan indstille nalen i?
>
>Keihin CV-fladspj?lds, bare som et eksempel, og sikkert ogs? nyere Mikuni.
>
>> Med det mente jeg sq bare at den far for meget benzin (hakker, prutter, sovser)
>
>Og risiker hullede stempler ved h?j belastning, dit valg, den slags
>justeres p? rullefelt med Co m?ling. Faktisk har n?lene minimal betydning
>de f?rste 20% ?bning af gasspj?ldet. Den rigtige l?sning er at give mindre
>benzin gennem tomgangsblandeskruerne, og lade n?lene v?re ur?rt. Det, som
>Du risikerer nu, er mager blanding ved 50-90% gasspj?lds?bning, og d?t kan
>v?re fatalt fors?vidt at motoren som regel i de situationer er under p?n
>belastning > nedsmeltning af stempler.
>
>> Tomgangen skulle ogsa lidt op. Men
>> som du jo selvfolgelig ved er der kun EN tomgangsskrue som virker pa den
>> f?lles udveksling karburatorene har - ikke flere.
>
>Jeg taler om tomgangsblandingsskruer. :-/ Dem er der 4 af, Sansynligvis
>underop foran gasspj?ldene.
>
>--
>mvh
>Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>12-6-08
>
>
Nah, blandingsskruer. Nej dem har jeg ikke pillet ved!
Den pludrede hvis jeg korte i lae omdrejninger for langt tid (5000-9000 rpm) sa det er nalene jeg skal pille ved.
For at se om den er stillet korrekt triller du bare en tur og kigger pa t?ndrorets farve. Skal v?re lysebrunt.
Triller alt en tur pa 2 km med 3 forskellige rpm. Med suzukien er det 5000, 10000 og 15000 rpm jeg tester den. Hvis den er lysebrun efter alle turene sa skulle den v?re stillet godt :)
_______
Jeg fik lige at vide af en mekaniker at hvis jeg var i tvivl om den var timet ordentligt, sa skulle jeg bare have en nogle pa svinghjulet og sa dreje forsigtigt rundt. Hvis jeg sa foler for meget modstand er de ikke timet ordentligt.
Men knasthjulene, kan man ikke dreje dem rundt bare med handkraft som man har lyst, eller hvordan fungere det?
/Simon
| |
Ukendt (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-08 17:56 |
|
On Mon, 7 Jul 2008 17:49:38 +0200, tdnevmo wrote:
> Nah, blandingsskruer. Nej dem har jeg ikke pillet ved!
>
> Den pludrede hvis jeg korte i lae omdrejninger for langt tid (5000-9000
> rpm) sa det er nalene jeg skal pille ved.
Nej det er ej, for det har intet med omdrejninger at gøre. Du skal tænke i
gasspjældsåbning, og belastning. Jeg garanterer for at Du ved testen kørte
med stortset lukket gasspjæld :-/
> For at se om den er stillet
> korrekt triller du bare en tur og kigger pa t?ndrorets farve. Skal v?re
> lysebrunt. Triller alt en tur pa 2 km med 3 forskellige rpm. Med
> suzukien er det 5000, 10000 og 15000 rpm jeg tester den. Hvis den er
> lysebrun efter alle turene sa skulle den v?re stillet godt :)
Nej, og atter nej, for Du kører næsten uden belastning, så testen er
stortset intet værd.
Den rigtige metode er:
Markere felter på dit gashåndtag. Eksempelvis 1/4, 1/2, 3/4, og fuld.
Accelere med med hver indstilling, og afbryde tænding inden max
omdrejninger er nået.
Så kan Du kigge tændrør.
Dette er måden med en firetakter med CV-karburatorer.
> Jeg fik lige at vide af en mekaniker at hvis jeg var i tvivl om den var
> timet ordentligt, sa skulle jeg bare have en nogle pa svinghjulet og sa
> dreje forsigtigt rundt. Hvis jeg sa foler for meget modstand er de ikke
> timet ordentligt.
Skift mekaniker :-/
> Men knasthjulene, kan man ikke dreje dem rundt bare med handkraft som
> man har lyst, eller hvordan fungere det?
Nej, kun hvis krumtappen, og stempler er midtvejs i slaget. Ventilerne kan
ikke åbnes helt når stemplet er i top.
Kan kun anbefale dig at læse noget firetakts motorteori.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
tdnevmo (07-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 07-07-08 22:01 |
|
>On Mon, 7 Jul 2008 17:49:38 +0200, tdnevmo wrote:
>
>> Nah, blandingsskruer. Nej dem har jeg ikke pillet ved!
>>
>> Den pludrede hvis jeg korte i lae omdrejninger for langt tid (5000-9000
>> rpm) sa det er nalene jeg skal pille ved.
>
>Nej det er ej, for det har intet med omdrejninger at g?re. Du skal t?nke i
>gasspj?lds?bning, og belastning. Jeg garanterer for at Du ved testen k?rte
>med stortset lukket gasspj?ld :-/
>
>> For at se om den er stillet
>> korrekt triller du bare en tur og kigger pa t?ndrorets farve. Skal v?re
>> lysebrunt. Triller alt en tur pa 2 km med 3 forskellige rpm. Med
>> suzukien er det 5000, 10000 og 15000 rpm jeg tester den. Hvis den er
>> lysebrun efter alle turene sa skulle den v?re stillet godt :)
>
>Nej, og atter nej, for Du k?rer n?sten uden belastning, s? testen er
>stortset intet v?rd.
>
>Den rigtige metode er:
>
>Markere felter p? dit gash?ndtag. Eksempelvis 1/4, 1/2, 3/4, og fuld.
>Accelere med med hver indstilling, og afbryde t?nding inden max
>omdrejninger er n?et.
>
>S? kan Du kigge t?ndr?r.
>
>Dette er m?den med en firetakter med CV-karburatorer.
>
>> Jeg fik lige at vide af en mekaniker at hvis jeg var i tvivl om den var
>> timet ordentligt, sa skulle jeg bare have en nogle pa svinghjulet og sa
>> dreje forsigtigt rundt. Hvis jeg sa foler for meget modstand er de ikke
>> timet ordentligt.
>
>Skift mekaniker :-/
>
>> Men knasthjulene, kan man ikke dreje dem rundt bare med handkraft som
>> man har lyst, eller hvordan fungere det?
>
>Nej, kun hvis krumtappen, og stempler er midtvejs i slaget. Ventilerne kan
>ikke ?bnes helt n?r stemplet er i top.
>
>Kan kun anbefale dig at l?se noget firetakts motorteori.
>
>--
>mvh
>Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
>12-6-08
>
>
Jamen 5000 og 10000 og 15000 svare jo netop til 1/3 2/3 og 3/3, sa det burde v?r fint?
Jeg kore bare 1? km med hver position, bremser, og ser pa t?ndroret. tort/vadt, sort/hvidt
Men har ham mekanikeren ikke ret eller hvad?
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves/disasemb.html <-- Det hj?lper mig ikke sa meget igen. Er det rigtigt forstaet at jeg bare tr?kker k?den rundt og sa stiller svinghjulet pa RT og derefter drejer knasthjulene rundt til de streger flugter topstykkets kant? Hvorfor faan er der flere streger?
/Simon
| |
Ukendt (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-08 22:18 |
|
On Mon, 7 Jul 2008 23:00:39 +0200, tdnevmo wrote:
> Jamen 5000 og 10000 og 15000 svare jo netop til 1/3 2/3 og 3/3, sa det
> burde v?r fint?
Det kommer dælme da an på, om det er op ad bakke, modvind, hvilket gear.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves/disasemb.html <-- Det hj?lper
> mig ikke sa meget igen. Er det rigtigt forstaet at jeg bare tr?kker
> k?den rundt og sa stiller svinghjulet pa RT og derefter drejer
> knasthjulene rundt til de streger flugter topstykkets kant? Hvorfor faan
> er der flere streger?
Nej, Du trækker ikke bare rundt, for så har Du ingen ventiler mere
Enten så bruger Du din trække det hele rundt løsning, men tro mig, der skal
trækkes hårdt i den gamle kæde, og der må bare ikke takke over en eneste
gang. Eller, som manualen givetvis foreskriver, afmonterer Du
knastakslerne, trækker den ny kæde i, stiller på topmærke, (som på GSXR'en
ikke hedder RT, men sansynligvis kun T), og monterer knastakslerne efter
kædehjulenes mærker.
Men, med de spørgsmål som Du stiller, så kør den på værksted :-|
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Dan \"748\" Dethlefs~ (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Dan \"748\" Dethlefs~ |
Dato : 07-07-08 22:21 |
|
Orla Pedersen skrev:
>
> Men, med de spørgsmål som Du stiller, så kør den på værksted :-|
>
Jeg kan kun være enig
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk
| |
Ukendt (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-08 21:10 |
| | |
Torben Scheel (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-07-08 20:57 |
|
tdnevmo wrote:
>
> Gratis mekaniker hj?lp? HEY! Hvad skrev jeg? Selvfolgelig er der penge pa hojkant, men ikke 1000 kroner som mekanikeren forlangte!
Noget med en masse spørgsmålstegn i Ikke noget om betaling i første
omgang SVJH.
> Hvis en eller anden tilf?ldig spurgte om jeg ikke ville hj?lpe ham med det, og jeg ikke skulle andet, sa ville jeg da hellere kore forbi ham og tjene et par hundrede end at sidde derhjemme og kukke!!!
> Jeg vil l?re hvordan man gor det, og ikke bare kore den til mekaniker.
OK - jeg har en hæk der skal klippes. Interesseret?
> Jeg er ikke noob, men det her 4-takter noget har jeg aldrig provet for. Derfor er sadan noget som knastk?der noget nyt for mig! Jeg har da skildt mange scootermotore helt ad og samlet dem igen sa de virkede :)
Det var ikke dine mekaniske evner jeg hentydede til.. i d.f.m. er du
"ny". Når man har hængt ud her et stykke tid uden at træde folk for
hårdt over tæerne stiger hjælpsomheden helt naturligt.
Vedr. knastkæden -
Jeg "lærte" det af Haynes og google. Virkede fint. Har du den nye kæde
parat? Samleled? Hvordan skal samleleddet nittes - med specifikt
nitteværktøj eller hammer? Har du en værkstedshåndbog? Få en. Løber du
ind i problemer derefter, så spørg igen. Vi kan sgu ikke heale den via
http over port 80, du må ind i kampen
--
vh
Torben
| |
tdnevmo (06-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 06-07-08 22:52 |
|
>tdnevmo wrote:
>>
>> Gratis mekaniker hj?lp? HEY! Hvad skrev jeg? Selvfolgelig er der penge pa hojkant, men ikke 1000 kroner som mekanikeren forlangte!
>
>Noget med en masse sp?rgsm?lstegn i Ikke noget om betaling i f?rste
>omgang SVJH.
>
>> Hvis en eller anden tilf?ldig spurgte om jeg ikke ville hj?lpe ham med det, og jeg ikke skulle andet, sa ville jeg da hellere kore forbi ham og tjene et par hundrede end at sidde derhjemme og kukke!!!
>> Jeg vil l?re hvordan man gor det, og ikke bare kore den til mekaniker.
>
>OK - jeg har en h?k der skal klippes. Interesseret?
>
>> Jeg er ikke noob, men det her 4-takter noget har jeg aldrig provet for. Derfor er sadan noget som knastk?der noget nyt for mig! Jeg har da skildt mange scootermotore helt ad og samlet dem igen sa de virkede :)
>
>Det var ikke dine mekaniske evner jeg hentydede til.. i d.f.m. er du
>"ny". N?r man har h?ngt ud her et stykke tid uden at tr?de folk for
>h?rdt over t?erne stiger hj?lpsomheden helt naturligt.
>
>Vedr. knastk?den -
>Jeg "l?rte" det af Haynes og google. Virkede fint. Har du den nye k?de
>parat? Samleled? Hvordan skal samleleddet nittes - med specifikt
>nittev?rkt?j eller hammer? Har du en v?rkstedsh?ndbog? F? en. L?ber du
>ind i problemer derefter, s? sp?rg igen. Vi kan sgu ikke heale den via
>http over port 80, du m? ind i kampen
>
>--
>vh
>Torben
>
>
Hej Torben.
Nej hehe. Men jeg n?vnte heller ikke noget om gratis arbejde ;)
Skal faame ikke klippe nogen h?k! Eller... Ma det gerne blive grimt? :D - Hvis det er computer eller motorcykelrelateret sa er jeg faame klar ;)
Jeg har ikke haynes. Men jeg har owner manual, ledningsdiagram, service manual. Det star beskrevet i service manual, men i det eksempel gar de ud dra at man bare tager den af, og s?tter en ny pa.
Service manualen ma sa v?re v?rkstedshandbogen.
http port 80 -> Du kan da bare svare pa om den metode jeg n?vner vil kunne virke, og om jeg skal v?re opm?rksom pa noget nar jeg gor det. vi kan ogsa ordne det over andre porte hvis det er? :D
/Simon
| |
Jon&Ann-Rikka (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Jon&Ann-Rikka |
Dato : 07-07-08 19:55 |
|
>
> Vedr. knastkæden -
> Jeg "lærte" det af Haynes og google. Virkede fint. Har du den nye kæde
> parat? Samleled? Hvordan skal samleleddet nittes - med specifikt
> nitteværktøj eller hammer? Har du en værkstedshåndbog? Få en. Løber du ind
> i problemer derefter, så spørg igen. Vi kan sgu ikke heale den via http
> over port 80, du må ind i kampen
>
> --
> vh
> Torben
xxxxxxxxxxxxxxxxx
Træder lige ind i kampen igen som ex-baby-gixxer ejer ,-)
Læs for guds skyld servicemanualen til GSXF 250'eren, det er samme motor, og
den er guld værd.
Jeg brugte den selv da jeg klargjorde reservemotoren til min egen.
MHT til timing af knasterne så står der præcis i manualen hvordan man gør,
det er ikke så nemt som det lyder, når knastkæden skal være på plads,
mærkerne skal stå rigtigt og så skal man have spændt de der "broer" der
holder skidtet sammen.
--
Jon Søgaard & Ann-Rikka Mia Søgaard.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P
Forældre til Snorre, født d. 28/6 2007.
Fiat Punto 1,2 ELX
Nu er mindesiden opdateret: http://www.home1.stofanet.dk/tikasminde/
| |
tdnevmo (07-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 07-07-08 20:43 |
|
>
>>
>> Vedr. knastk?den -
>> Jeg "l?rte" det af Haynes og google. Virkede fint. Har du den nye k?de
>> parat? Samleled? Hvordan skal samleleddet nittes - med specifikt
>> nittev?rkt?j eller hammer? Har du en v?rkstedsh?ndbog? F? en. L?ber du ind
>> i problemer derefter, s? sp?rg igen. Vi kan sgu ikke heale den via http
>> over port 80, du m? ind i kampen
>>
>> --
>> vh
>> Torben
>xxxxxxxxxxxxxxxxx
>
>Tr?der lige ind i kampen igen som ex-baby-gixxer ejer ,-)
>
>L?s for guds skyld servicemanualen til GSXF 250'eren, det er samme motor, og
>den er guld v?rd.
>Jeg brugte den selv da jeg klargjorde reservemotoren til min egen.
>
>MHT til timing af knasterne s? st?r der pr?cis i manualen hvordan man g?r,
>det er ikke s? nemt som det lyder, n?r knastk?den skal v?re p? plads,
>m?rkerne skal st? rigtigt og s? skal man have sp?ndt de der "broer" der
>holder skidtet sammen.
>
>
>--
>Jon S?gaard & Ann-Rikka Mia S?gaard.
>For?ldre til englebarnet Tika, f?dt 18/3-06, R.I.P
>For?ldre til Snorre, f?dt d. 28/6 2007.
>Fiat Punto 1,2 ELX
>Nu er mindesiden opdateret: http://www.home1.stofanet.dk/tikasminde/
>
>
>
Ok, ja det lyder godt nok advanceret. men man kan ikke bare hiver k?derne hele vejen rundt og sa samle den nye k?de eller hvordan? Er det fordi at knasthjulene er for stramme at hive rundt?
Du bor ikke n?r Arhus? :)
| |
Steen Gruby (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-07-08 22:30 |
|
On Mon, 7 Jul 2008 21:42:33 +0200, "tdnevmo" <epicfail@forum.dk>
wrote:
Hej.
>
>Ok, ja det lyder godt nok advanceret. men man kan ikke bare hiver k?derne hele vejen rundt og sa samle den nye k?de eller hvordan? Er det fordi at knasthjulene er for stramme at hive rundt?
>
>Du bor ikke n?r Arhus? :)
Nu har jeg fået læst mig gennem tråden og andre 500 posteringer der er
løbet ind medens jeg har været til Classic Race på SPA.
Du har fået mange gode råd om kædeskift på vejen, og ikke for at
nedgøre dig på nogen måde, ville jeg, med det kendskab du har til den
operation, betale mekanikeren de 1000 Kr han vil have for at skifte
kæden - Det er en meget fair pris.
Gjort forkert kan du tilføje motoren ubodelig skade, også set i det
perspektiv er de 1000 Kr givet godt ud.
At forvente at en af DFM's skribenter vil tage ansvaret for din motor
er for meget forlangt - Jeg ville kun deltage i den operation for en
meget god ven eller på min egen MC.
Og alligevel ville jeg nok vælge at lade mekanikeren gøre det - Han
har værktøjet og rutinen - Og så er jeg for i øvrigt doven
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
tdnevmo (08-07-2008)
| Kommentar Fra : tdnevmo |
Dato : 08-07-08 19:54 |
|
>On Mon, 7 Jul 2008 21:42:33 +0200, "tdnevmo" <epicfail@forum.dk>
>wrote:
>
>Hej.
>>
>>Ok, ja det lyder godt nok advanceret. men man kan ikke bare hiver k?derne hele vejen rundt og sa samle den nye k?de eller hvordan? Er det fordi at knasthjulene er for stramme at hive rundt?
>>
>>Du bor ikke n?r Arhus? :)
>
>Nu har jeg f?et l?st mig gennem tr?den og andre 500 posteringer der er
>l?bet ind medens jeg har v?ret til Classic Race p? SPA.
>
>Du har f?et mange gode r?d om k?deskift p? vejen, og ikke for at
>nedg?re dig p? nogen m?de, ville jeg, med det kendskab du har til den
>operation, betale mekanikeren de 1000 Kr han vil have for at skifte
>k?den - Det er en meget fair pris.
>Gjort forkert kan du tilf?je motoren ubodelig skade, ogs? set i det
>perspektiv er de 1000 Kr givet godt ud.
>At forvente at en af DFM's skribenter vil tage ansvaret for din motor
>er for meget forlangt - Jeg ville kun deltage i den operation for en
>meget god ven eller p? min egen MC.
>Og alligevel ville jeg nok v?lge at lade mekanikeren g?re det - Han
>har v?rkt?jet og rutinen - Og s? er jeg for i ?vrigt doven
>
>--
>
>Steen Gruby
>Suzuki XN85 Turbo
>Ducati Paso 750
>NSU MAX Special 1956
>NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
>
>
Ikke noget med at tage ansvar! Jeg checker selv om det bliver rigtigt lavet! Ingen bekymringer om det! Jeg tager ansvaret, og giver stadig det jeg har lovet.
/Simon
| |
|
|