|
| Dæk - hjælp - haster (undskyld) Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 01-07-08 00:57 |
|
Trillede Banditten til service her til morgen. Han kigger på
bagdækket, og siger "den får noget gas, ikke?". Det havde jeg ikke
lige tænkt over, men nu skal den så have nyt bagdæk.
Jeg burde jo være forberedt, men har haft stressende travlt, så nu
ligger håret i postkassen.
Pirelli eller Metzeler, det er hvad han har. Bandit 1250 skal have det
på. 180/55ZR17 M/C (73W), Dunlop D218N står der i manualen, og det var
egentlig fint nok til mig.
Det må gerne være slidstærkt på midten, men jeg prioriterer nu
alligevel vedhæftningsevne højere, selvom det slides hurtigere.
Specielt i regnvejr, da jeg ikke bliver hjemme bare fordi det regner.
Hvad synes gruppen?
På forhånd; af hjertet tak.
--
Niels
| |
Jacob Bunk Nielsen (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 01-07-08 08:27 |
|
Niels.Pein@gmail.com writes:
> Pirelli eller Metzeler, det er hvad han har. Bandit 1250 skal have det
> på. 180/55ZR17 M/C (73W), Dunlop D218N står der i manualen, og det var
> egentlig fint nok til mig.
Jeg kørte ca. 15.000 km på Metzler Sportec M-1 for forhjulet og Roadtec
Z6 på baghjulet på min fazer. De var med en tur i Alperne og blev kørt
til kanten. Jeg var glade for dem, men er nu skiftet til Michelin Pilot
Power, som bare har lidt mere bid. Det sidste sæt holdt så "kun" 12.000
km, hvilket jeg synes var rigtig flot.
> Det må gerne være slidstærkt på midten, men jeg prioriterer nu
> alligevel vedhæftningsevne højere, selvom det slides hurtigere.
> Specielt i regnvejr, da jeg ikke bliver hjemme bare fordi det regner.
Jeg synes jeg har fint bid både med Z6 og Pilot Power i regnvejr, hvor
Pilot Power dog er lidt bedre, men det er også et sportsdæk, mens Z6 er
et sport-touring.
Hvis det skal være slidstærkt midtpå, så er det nok alligevel ikke et
sportsdæk du skal have.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Ukendt (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-07-08 09:25 |
| | |
Niels.Pein@gmail.com (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 01-07-08 02:47 |
|
On 1 Jul., 10:25, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Mon, 30 Jun 2008 23:57:04 -0700 (PDT), Niels.P...@gmail.com wrote:
> > Pirelli eller Metzeler,
>
> Metzeler M1 er IMHO totalt utåleligt som bagdæk. :-/ Z6 har et godt ry ude
> i verden.
>
Tak begge to hurtige svarere. Og lidt Google oveni, så er beslutningen
truffet: Metzeler Z6. Glæder mig.
Jeg har også bestilt en tur på rullefeltet med den. Den havde kørt
6.623 km. da jeg afleverede den (egentlig lidt kort for et bagdæk, men
det var også kun lige under 1 mm. på midten).
--
Med venlig hilsen
Niels
Bandit 1250 SA
| |
Niels Munk (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Munk |
Dato : 01-07-08 20:51 |
|
<Niels.Pein@gmail.com> wrote in message
news:51bc26f5-056b-4df7-931e-1532ec8f6445@m44g2000hsc.googlegroups.com...
Tak begge to hurtige svarere. Og lidt Google oveni, så er beslutningen
truffet: Metzeler Z6. Glæder mig.
Det dæk bliver du glad for! Jeg er på mit Z6 bagdæk nr. 2. Det første holdt
15.000km på min RF 900, som bliver kørt ganske "pænt", og jeg har aldrig
manglet grip. Jeg kører det helt til kanten, pånær ca. 6mm. Det drejer sig
om et 180/55-17.
/Niels Munk
| |
Niels.Pein@gmail.com (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 01-07-08 04:00 |
|
On 1 Jul., 10:46, Niels.P...@gmail.com wrote:
>
> Tak begge to hurtige svarere. Og lidt Google oveni, så er beslutningen
> truffet: Metzeler Z6. Glæder mig.
> Jeg har også bestilt en tur på rullefeltet med den. Den havde kørt
> 6.623 km. da jeg afleverede den (egentlig lidt kort for et bagdæk, men
> det var også kun lige under 1 mm. på midten).
>
Ups trykfjel. 6.223 km. Det korteste jeg hidtil har kørt på et dæk.
Men pyt. Jeg skal bare lige revidere min beregning af
driftomkostningerne (som kun er lavet for sjov).
--
Niels
Bandit 1250
| |
Ole Schultz (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Ole Schultz |
Dato : 01-07-08 11:38 |
|
On Mon, 30 Jun 2008 23:57:04 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:
>Pirelli eller Metzeler, det er hvad han har. Bandit 1250 skal have det
>på. 180/55ZR17 M/C (73W), Dunlop D218N står der i manualen, og det var
>egentlig fint nok til mig.
>Det må gerne være slidstærkt på midten, men jeg prioriterer nu
>alligevel vedhæftningsevne højere, selvom det slides hurtigere.
>Specielt i regnvejr, da jeg ikke bliver hjemme bare fordi det regner.
>
>Hvad synes gruppen?
>På forhånd; af hjertet tak.
Hej Niels.
Kan på det varmeste anbefale Michelin Pilot Road 2.
Har kørt knap 7 kkm på det og der er overhovedet ikke nævneværdigt
slid. Regner da også med at få +15 kkm ud af det.
Grip er rigtigt godt under alle forhold.
Læste en tidligere tråd om en der fik 19 kkm ud af samme dæk på en
SV1000. Det eneste jeg kan huske er at Flemming (Discteknik) var "inde
over" og bekræftede at det passede og dækket stadig var lovligt.
Z6 er jeg IKKE vild med. Grip er som sådan godt nok, men holdbarheden
er væsentligt ringere (ca. det ½).
Desuden er det ret svært at se hvornår et Z6 dæk er slidt og hvornår
det er livsfarligt så trådene kommer frem
mvh Ole
Bandit 1250SA
| |
Martin Guld Thomsen (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Martin Guld Thomsen |
Dato : 01-07-08 15:41 |
|
"Ole Schultz" <schultz@fj3rnd3tt3.pc.dk> wrote in message:
> Hej Niels.
>
> Kan på det varmeste anbefale Michelin Pilot Road 2.
> Har kørt knap 7 kkm på det og der er overhovedet ikke nævneværdigt
> slid. Regner da også med at få +15 kkm ud af det.
> Grip er rigtigt godt under alle forhold.
Enig, har kun haft gode erfaringer med Michelin Pilot Road 2, god
slidstyrke, godt grip.
Jeg kunne uden problemer få fodhvilerne i jorden på CBR600 F4, de færreste
behøver mere.
Der kommer også hurtigere varme i dækket end divserse sportsdæk, f.eks.et
Michelin Pilot Power som de fleste alligevel triller rundt med halvt kold
her Danmark. Der sjældent ret meget over 25 grader herhjemme og der er ikke
mange der bruger dækvarmere.
Det kan selvfølgelig hurtigt kommer op i temperatur ved banekørsel.
Mvh.
Martin Guld Thomsen
| |
Mureren (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 01-07-08 17:44 |
|
> Enig, har kun haft gode erfaringer med Michelin Pilot Road 2, god
> slidstyrke, godt grip.
> Jeg kunne uden problemer få fodhvilerne i jorden på CBR600 F4, de færreste
> behøver mere.
>
> Der kommer også hurtigere varme i dækket end divserse sportsdæk, f.eks.et
> Michelin Pilot Power som de fleste alligevel triller rundt med halvt kold
> her Danmark. Der sjældent ret meget over 25 grader herhjemme og der er
> ikke mange der bruger dækvarmere.
Du sku' lige læse det her. Første post er fra Dunlops distributør på
østkysten i USA, Steve Brubaker.
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=3120
Mvh.
Mureren
| |
Anders Majland (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 01-07-08 18:15 |
|
> Du sku' lige læse det her. Første post er fra Dunlops distributør på
> østkysten i USA, Steve Brubaker.
> http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=3120
> If you are riding on the street and really need a race tire, you should
> not be riding on the street. Street tires give very good grip, enough to
> have a very fun time in the canyons. A street tire on the track will run
> about 1.5 seconds slower than a race tire. Compared to 15 seconds slower
> for the average street rider that goes to the track, it is easy to see
> that experience and practice makes a much bigger difference than just tire
> choice.
| |
Mureren (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 01-07-08 22:12 |
|
Det jeg egentlig ville sige med den post var at det er en skrøne med varmen
og grippet i dækkene, når vi snakker race vs. street.
Racedækket er, hvis man kører de to typer dæk side om side under ens
betingelser, altid bedst!
Mvh.
Mureren
| |
Anders Majland (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 02-07-08 08:36 |
|
> Racedækket er, hvis man kører de to typer dæk side om side under ens
> betingelser, altid bedst!
Ifølge dit eget link - nej bedst under nedlægning
Jeg sætter ikke lighedstegn mellem bedst og hurtigst ... Og på minus listen
for race dækket "less feedback" På gaden har man ikke "råd" til at tage en
røvtur da der ikke nødvendigvis er er en sandkasse at lande i ...
| |
Mureren (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 02-07-08 11:27 |
|
>> Racedækket er, hvis man kører de to typer dæk side om side under ens
>> betingelser, altid bedst!
>
> Ifølge dit eget link - nej bedst under nedlægning
>
> Jeg sætter ikke lighedstegn mellem bedst og hurtigst ... Og på minus
> listen for race dækket "less feedback" På gaden har man ikke "råd" til at
> tage en røvtur da der ikke nødvendigvis er er en sandkasse at lande i ...
Nu var trådstarters prioritering jo vedhæftning som nr. 1, så for ham må
race-dækket være nr. 1.
Hvis vi så snakker "bedst og hurtigst" sådan mere generelt, så er der
ubetinget væsentlig mere at hente i affjedringen end i dækket, og hvis man
evner det, så kan du med meget stor sandsynlighed eliminere/minimere
eventuelle unoder dækket har via affjedringen, og få en bunke andre fordele
ud af det...formentlig langt mere end ved at fokusere på dækkene!
Jeg er så heller ikke helt enig i at _alle_ race-dæk har mindre feedback,
men det kan dels skyldes at road raceren var sat meget hårdere op i
affjedringen end gademc'en, dels dæktrykket på bane, og dels at artiklen
trods alt er af ældre dato og dækkene har udviklet sig...svært at sige!
Mvh.
Mureren
| |
Niels Pein (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 02-07-08 02:17 |
|
"Ole Schultz" skrev ...
> On Mon, 30 Jun 2008 23:57:04 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:
>
>>Pirelli eller Metzeler, det er hvad han har.
>
> Kan på det varmeste anbefale Michelin Pilot Road 2.
> Har kørt knap 7 kkm på det og der er overhovedet ikke nævneværdigt
> slid. Regner da også med at få +15 kkm ud af det.
> Grip er rigtigt godt under alle forhold.
>
Det noterer jeg til en anden gang. Men Motorhjørnet i Viborg har ikke
umiddelbart Michelin og jeg havde pludselig travlt i dag.
> Z6 er jeg IKKE vild med. Grip er som sådan godt nok, men holdbarheden
> er væsentligt ringere (ca. det ½).
> Desuden er det ret svært at se hvornår et Z6 dæk er slidt og hvornår
> det er livsfarligt så trådene kommer frem
>
Det må da være en fin indikation at mønsteret bliver slidt ned. Det er jo
kun inde på det helt midterste stykke det er "bart". Så firkantet slider jeg
det heller ikke, så mønsteret ikke kommer med.
Havde den forresten på rullefelt og den smider 100 HK på baghjulet i
intervallet 7400 - 7900 omdr. Fedest, når nu MC Revyen siger 98, og det
skulle vel være på krumtappen(?).
Over 95 HK i hele intervallet fra 6600 til 9600 omdr. Dejlig flad kurve.
Momentet er 82 Nm ved 2900 omdr. og over 100 Nm i hele intervallet fra 3500
til 6800 omdr., men topper på "kun" 104 Nm ved 4100.´Utrolig flad kurve.
--
Niels
Bandit 1250 SA
| |
Ole Schultz (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Ole Schultz |
Dato : 02-07-08 07:50 |
|
On Wed, 2 Jul 2008 03:16:48 +0200, "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.landekode> wrote:
>Det noterer jeg til en anden gang. Men Motorhjørnet i Viborg har ikke
>umiddelbart Michelin og jeg havde pludselig travlt i dag.
Hej igen.
Vedr. Z6 så kan noget tyde på at jeg måske har været uheldig med mit
eksemplar. Andre har kunne køre +10 kkm på det.
Men jeg elsker også at bruge det fede moment og det koster
selvfølgelig noget.
Til din orientering så har Midtjysk MC i Pårup Michelin, det er jo
ikke så langt fra Viborg.
>Havde den forresten på rullefelt og den smider 100 HK på baghjulet i
>intervallet 7400 - 7900 omdr. Fedest, når nu MC Revyen siger 98, og det
>skulle vel være på krumtappen(?).
>Over 95 HK i hele intervallet fra 6600 til 9600 omdr. Dejlig flad kurve.
>
>Momentet er 82 Nm ved 2900 omdr. og over 100 Nm i hele intervallet fra 3500
>til 6800 omdr., men topper på "kun" 104 Nm ved 4100.´Utrolig flad kurve.
Det skal nok passe. I en anden tråd i "Bike" var der en test imellem
CBR1000F, GSF1250SA og et par andre stykker og der blev Bandit'ten
målt til hele 109 HK på baghjulet.
Tror at de 98 HK er noget "forsikringsteknisk" specielt på det tyske
marked. MC med over 100 HK er vist noget dyere at forsikre.
Var du bare nygerrig efter at få den rullet, eller har du smidt f.eks
PowerCommander på den ?
mvh Ole
Bandit 1250 SA
| |
Torben Scheel (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-07-08 11:05 |
|
Ole Schultz wrote:
> Vedr. Z6 så kan noget tyde på at jeg måske har været uheldig med mit
> eksemplar. Andre har kunne køre +10 kkm på det.
> Men jeg elsker også at bruge det fede moment og det koster
> selvfølgelig noget.
Ved pæn kørsel + lidt sjov har mit Z4 bagdæk holdt >11000km på min
TDM900 - og jeg regner med at bruge det ca. 4000km mere før udskiftning.
Så er det helt sikkert ikke lovligt mere, men det er da meget pænt på en
"big bang" maskine. Et Z6 står klart til at afløse det. Z4 fordækket har
btw kørt >1700, og viser ikke tegn på alderssvækkelse.
(til de vågne kan jeg afsløre at det første bagdæk døde af en skarp
flinteskærve på sæsonens sidste dag i 2006)
Jeg regner med at Z6 har ca. samme holdbarhed som Z4, men lidt bedre
grip i det våde, og bedre opvarmning.
--
vh
Torben
| |
Torben Scheel (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-07-08 15:31 |
|
Torben Scheel wrote:
> "big bang" maskine. Et Z6 står klart til at afløse det. Z4 fordækket har
> btw kørt >1700, og viser ikke tegn på alderssvækkelse.
Mere end _17.000km_ skal der stå..
--
vh
Torben
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (08-07-2008)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 08-07-08 22:22 |
|
Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
> Jeg regner med at Z6 har ca. samme holdbarhed som Z4, men lidt bedre
> grip i det våde, og bedre opvarmning.
Min erfaring med Z2/Z4 vs Z6 siger *meget* mere grip i tørt/vådt *og*
større holdbarhed, til Z6's fordel.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29
| |
N/A (02-07-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 02-07-08 10:50 |
|
| |
Brian Lund Larsen (01-07-2008)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 01-07-08 13:52 |
|
On Jul 1, 12:38 pm, Ole Schultz <schu...@fj3rnd3tt3.pc.dk> wrote:
>
> Kan på det varmeste anbefale Michelin Pilot Road 2.
> Har kørt knap 7 kkm på det og der er overhovedet ikke nævneværdigt
> slid. Regner da også med at få +15 kkm ud af det.
> Grip er rigtigt godt under alle forhold.
>
> Læste en tidligere tråd om en der fik 19 kkm ud af samme dæk på en
> SV1000. Det eneste jeg kan huske er at Flemming (Discteknik) var "inde
> over" og bekræftede at det passede og dækket stadig var lovligt.
Det var mig og jeg behøver vel ikke at sige at jeg stadig kører med
Pilot Road 2 :)
Jeg tager i øvrigt på Sturup næste uge, jeg kører godt nok friskt på
vejen, men glæder mig til at se hvordan de opfører sig på en bane når
de rigtig bliver udnyttet.
--
// brian - SV1000S K6
| |
Jes Vestervang (09-07-2008)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 09-07-08 22:24 |
|
Brian Lund Larsen <brian.lund.larsen@gmail.com> writes:
> Det var mig og jeg behøver vel ikke at sige at jeg stadig kører med
> Pilot Road 2 :)
>
> Jeg tager i øvrigt på Sturup næste uge, jeg kører godt nok friskt på
> vejen, men glæder mig til at se hvordan de opfører sig på en bane når
> de rigtig bliver udnyttet.
Mine opførte sig eksemplarisk på Jyllands-ringen med fodhvilerne i
asfalten Men det var nu også tørvejr og varmt, så de fleste dæk
ville nok have stået fint fast den dag. SV'en styrer nu også dejligt
neutralt med de Road 2'ere.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R
| |
Niels.Pein@gmail.com (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 02-07-08 01:06 |
|
On 2 Jul., 08:50, Ole Schultz wrote:
>
> Var du bare nygerrig efter at få den rullet, eller har du smidt f.eks
> PowerCommander på den ?
>
Bare nysgerrig. Den er helt standard. Bortset fra Scottoiler, Alarm og
Quick-lock beslag til Givitasker.
http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Ole Schultz (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Ole Schultz |
Dato : 02-07-08 08:23 |
|
On Wed, 2 Jul 2008 00:05:32 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:
>Bare nysgerrig. Den er helt standard. Bortset fra Scottoiler, Alarm og
>Quick-lock beslag til Givitasker.
> http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
>Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
Imponerende flotte kurver. Men det bekræfter jo bare det som du, jeg
og alle andre Bandit 1250 ejere allerede ved.
En fantastisk maskine
Det bekræfter også det som man kan mærke ved at køre på den. Nemlig at
en PowerCommander vil være spild af penge, den er superoptimeret som
standard.
mvh Ole
| |
Torben Scheel (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-07-08 08:59 |
|
Ole Schultz wrote:
> On Wed, 2 Jul 2008 00:05:32 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:
>
>> Bare nysgerrig. Den er helt standard. Bortset fra Scottoiler, Alarm og
>> Quick-lock beslag til Givitasker.
>> http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
>> Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
>
> Imponerende flotte kurver. Men det bekræfter jo bare det som du, jeg
> og alle andre Bandit 1250 ejere allerede ved.
> En fantastisk maskine
>
> Det bekræfter også det som man kan mærke ved at køre på den. Nemlig at
> en PowerCommander vil være spild af penge, den er superoptimeret som
> standard.
>
Inden i går helt bagover, så husk lige at den type maskine har
eksisteret siden 1986 i form af FJ1200. Ja, det er en fed fornemmelse,
og superfedt til touring og lidt sport - men der er en del 600'er der
kan køre i ring om dem begge på de små snoede.
--
vh
Torben
| |
Anders Majland (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 02-07-08 10:35 |
|
> Inden i går helt bagover, så husk lige at den type maskine har
> eksisteret siden 1986 i form af FJ1200. Ja, det er en fed fornemmelse, og
> superfedt til touring og lidt sport - men der er en del 600'er der kan
> køre i ring om dem begge på de små snoede.
Imho hvis man kører på en 600'er så man kunne køre i ring om en frisk kørt
1200'er, ja så hører det til på en lukke bane istedet ...
Tror det er de færreste der ville have ret i deres påstand at de kan udnytte
en 600'er på gaden og stadig køre forsvarligt ... (eller for den skyld en
1200 - eller de fleste andre sportslige motorcykler ...)
Jeg har kyllingestriber på dækkene men opdaget at bundskjoldet går i
asfalten før fodhvilerne på xtz'en - Og på xt'en er det centerstøttefoden
ditto før jeg når kanten af dækkene...
/A
| |
Torben Scheel (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-07-08 10:58 |
|
Anders Majland wrote:
> Tror det er de færreste der ville have ret i deres påstand at de kan
> udnytte en 600'er på gaden og stadig køre forsvarligt ... (eller for den
> skyld en 1200 - eller de fleste andre sportslige motorcykler ...)
Min pointe er at en 600'er er lettere at håndtere på de små snoede, og
dermed mere sikker (eller hurtigere) ved inspireret kørsel.
> Jeg har kyllingestriber på dækkene men opdaget at bundskjoldet går i
> asfalten før fodhvilerne på xtz'en - Og på xt'en er det
> centerstøttefoden ditto før jeg når kanten af dækkene...
Knutstorp fjernede bagdækkets kyllingestribe på TDM'en - uden at noget
gik i jorden. På landevej kommer jeg ikke derud - men jeg kan helt
sikkert "køre fra mig selv" på TDM'en kontra FJ'eren, når svingene
bliver krumme nok. De ekstra kg der skal vippes fra side til side er en
væsentlig hindring for hurtige retningsskift. Til gengæld er FJ'eren
ikke vindforskrækket - TDM'eren er mere følsom.
--
vh
Torben
| |
N/A (02-07-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 02-07-08 10:50 |
|
| |
Armand (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-07-08 21:34 |
| | |
N/A (03-07-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-07-08 17:32 |
|
| |
Niels.Pein@gmail.com (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 02-07-08 02:59 |
|
On 2 Jul., 09:59, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Ole Schultz wrote:
> > On Wed, 2 Jul 2008 00:05:32 -0700 (PDT), Niels.P...@gmail.com wrote:
>
> >> Bare nysgerrig. Den er helt standard. Bortset fra Scottoiler, Alarm og
> >> Quick-lock beslag til Givitasker.
> >> http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
> >> Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
>
> > Imponerende flotte kurver. Men det bekræfter jo bare det som du, jeg
> > og alle andre Bandit 1250 ejere allerede ved.
> > En fantastisk maskine
>
> > Det bekræfter også det som man kan mærke ved at køre på den. Nemlig at
> > en PowerCommander vil være spild af penge, den er superoptimeret som
> > standard.
>
> Inden i går helt bagover, så husk lige at den type maskine har
> eksisteret siden 1986 i form af FJ1200. Ja, det er en fed fornemmelse,
> og superfedt til touring og lidt sport - men der er en del 600'er der
> kan køre i ring om dem begge på de små snoede.
>
... med den rigtige chauffør.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Torben Scheel (02-07-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-07-08 10:50 |
|
Niels.Pein@gmail.com wrote:
>> Inden i går helt bagover, så husk lige at den type maskine har
>> eksisteret siden 1986 i form af FJ1200. Ja, det er en fed fornemmelse,
>> og superfedt til touring og lidt sport - men der er en del 600'er der
>> kan køre i ring om dem begge på de små snoede.
>>
>
> ... med den rigtige chauffør.
Bare "alt andet lige"
--
vh
Torben
| |
N/A (02-07-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 02-07-08 10:50 |
|
| |
Niels.Pein@gmail.com (03-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 03-07-08 01:08 |
| | |
Armand (03-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-07-08 17:32 |
|
Niels.Pein@gmail.com skrev:
> On 2 Jul., 22:33, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>> Niels.P...@gmail.com skrev:
>>
>>> http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
>>> Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
>> Bare lige for at puste til gløderne:
>>
>> < http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1473>
>> (nederst til højre)!
>> Billedet er selvforklarende gennem tilhørende tekst!
>>
> Ikke for mig.
> Hvad kan du f.eks. bruge de rette linier til?
>
Hold hovedet på sned, eller print ud og tilt arket, og bemærk at kurvens
opførsel indenfor "viften" ligner momentkurven fra det andet diagram -
Lidt mere langstrakt og tillige forvrænget p.g.a. den varierende afstand
i viftens linier, men alligevel genkendelig.
"Bundtræk" "højt moment" "Vilde mellemaccelerationer" og lignende
udtalelser ud fra især store to-cylindrede motorers momentkurve, er
jævnligt blevet underkendt af mig qua de representerer en
accelerations-opfattelse hvilket henhører under effekt og ikke
drejningsmoment.
Men i bund og grund er alt at læse ud fra effektkurven alene hvilket jeg
for tvivlernes skyld har visualiseret gennem omtalte "vifte-arrangement"!
--
Armand.
| |
Michael Dahlberg (04-07-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 04-07-08 09:57 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:486cfedb$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Niels.Pein@gmail.com skrev:
>> On 2 Jul., 22:33, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>> Niels.P...@gmail.com skrev:
>>>
>>>> http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
>>>> Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
>>> Bare lige for at puste til gløderne:
>>>
>>> < http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1473>
>>> (nederst til højre)!
>>> Billedet er selvforklarende gennem tilhørende tekst!
>>>
>> Ikke for mig.
>> Hvad kan du f.eks. bruge de rette linier til?
>>
> Hold hovedet på sned, eller print ud og tilt arket, og bemærk at
> kurvens opførsel indenfor "viften" ligner momentkurven fra det andet
> diagram - Lidt mere langstrakt og tillige forvrænget p.g.a. den
> varierende afstand i viftens linier, men alligevel genkendelig.
>
> "Bundtræk" "højt moment" "Vilde mellemaccelerationer" og lignende
> udtalelser ud fra især store to-cylindrede motorers momentkurve, er
> jævnligt blevet underkendt af mig qua de representerer en
> accelerations-opfattelse hvilket henhører under effekt og ikke
> drejningsmoment.
> Men i bund og grund er alt at læse ud fra effektkurven alene hvilket
> jeg for tvivlernes skyld har visualiseret gennem omtalte
> "vifte-arrangement"!
>
Hej Armand
Jeg tror du er nødt til at træde et trin ned, og forklare dit
viftediagram først; mange folk er ikke bekendt med den måde at
illustrere et effektdiagram.
Men ellers er der jo for de nytilkomne i gruppen spændende læsning om
momentkurver og acceleration på Orlas fine hjemmeside:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc/
Som jeg gerne vil reklamere lidt for, nu vi har moment- og
effektkurverne fremme.
:0)
--
Michael D
| |
Armand (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-07-08 21:54 |
|
Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:486cfedb$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Niels.Pein@gmail.com skrev:
>>> On 2 Jul., 22:33, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>>> Niels.P...@gmail.com skrev:
>>>>
>>>>> http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
>>>>> Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
>>>> Bare lige for at puste til gløderne:
>>>>
>>>> < http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1473>
>>>> (nederst til højre)!
>>>> Billedet er selvforklarende gennem tilhørende tekst!
>>>>
>>> Ikke for mig.
>>> Hvad kan du f.eks. bruge de rette linier til?
>>>
>> Hold hovedet på sned, eller print ud og tilt arket, og bemærk at
>> kurvens opførsel indenfor "viften" ligner momentkurven fra det andet
>> diagram - Lidt mere langstrakt og tillige forvrænget p.g.a. den
>> varierende afstand i viftens linier, men alligevel genkendelig......
>> Men i bund og grund er alt at læse ud fra effektkurven alene hvilket
>> jeg for tvivlernes skyld har visualiseret gennem omtalte
>> "vifte-arrangement"!
>>
> Jeg tror du er nødt til at træde et trin ned, og forklare dit
> viftediagram først; mange folk er ikke bekendt med den måde at
> illustrere et effektdiagram.
>
Selve "viftediagrammet" udspringer i effekt-diagrammets nulpunkt, som
jeg til lejligheden har måttet oprette selv, da målingens diagram
starter ved 1.300rpm!
Øverste linie i viften er trukket så den akkruat berører effektkurven
hvorefter at de øvrige er jævnt fordelt og i et antal så det ikke
forvirrer unødigt!
Jeg har ved tidligere givne lejligheder tænkt at byde ind med lignende
diagram, men først Peins traktor var været så tydelig at pinpointe
moment-kurvens bevægelser på. Derfor mit indlæg i denne tråd.
På det nyligt indlagte billede:
< http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17366&m=full>
Har jeg skåret det ud i pap, eller papir ihvertfald :
Diagrammet er ér tiltet således at den "yderste" vifte-linie, som
akkurat berører effektkurven, er vandret!
Jeg har tillige indtegnet et par grønne streger til illustration af hvad
man kan læse sig ud af af knæk på kurven (der er 200 rpm imellem det
oprindelige efektdiagrams stiplede liner):
- Ved 4.100rpm topper momentkurven hvorefter at den har et svagt fald og
siden er næsten vandret (á: parallel med den øverste vifte-linie), men
har dog ....
- Endnu en top: ved 6.700rpm hvorefter at den falder (hvis man
forestiller sig at vifte-linierne bliver trukket parallelle vil dét fald
være nær ved en ret linie i stedet for kurvet som synbart hér!).
- Ved omkring 9.000rpm knækker kurven atter og løber næsten vandret (á
næsten langs med næst-nederste vifte-linie) indtil ...
- ca. 9.400rpm hvor den knækker forholdsvist stejlt ned til målingens ophør!
Selvom de faktiske tal for drejningsmomentet ikke fremgår (men dog er
enkelt at udregne ud fra hk og omdrejninger) skulle ovenstående meget
gerne være definitionen på momentkurven - Kig selv efter og sammenlign!
Capice?
> Men ellers er der jo for de nytilkomne i gruppen spændende læsning om
> momentkurver og acceleration på Orlas fine hjemmeside:
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc/
> Som jeg gerne vil reklamere lidt for, nu vi har moment- og
> effektkurverne fremme.
>
Jup!
Men dét er primært omkring det faktum at drejningmoment kan omformes
gennem gearing (som man gør på sin cykel når man møder en bakke!) og at
mindre/flercylindrede motorer der i praksis kører med højere
omdrejninstal i højgear derved udnytter et højereliggende
drejningsmoment ved samme hastighed som en sammenlignelig langsomgående
motor.
Derved gives der lussinger til dé (V2-lovers?) der ukritisk hænger sig i
tilgængelige momentdiagrammer, som selvsagt ikke fortæller om hvilken
slutgearing pågældende motorcykel har mellem krumtap og baghjul!
Iøvrigt henholder jeg mig til at hk beskriver evnerne til acceleration
(á stigende omdrejninger), hvor drejningsmoment beskriver evnen til ikke
at lade sig tvinge ned i fart (á faldende omdrejninger)!
Har man en motorcykel der kan klare højbroen over Storebælt i strid
modvind, med to mand på og uden at skulle geare ned, så har man ikke
brug for at hænge sig mere i om dén eller andre motorcykler har "stort
moment" eller "bundtræk" :-|
--
Armand.
| |
Niels Pein (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 06-07-08 02:59 |
|
"Armand" skrev ...
>
* snip *
God forklaring.
> På det nyligt indlagte billede:
> < http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17366&m=full>
> Har jeg skåret det ud i pap, eller papir ihvertfald :
>
* snip *
Mere forklaring.
Tak, nu ser jeg det.
Traktor, heh. TransAlp'en blev kaldt en kampvogn. Godt jeg også har
stort kørekort og blev omskolet til diverse tunge sager i militæret.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Michael Dahlberg (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 06-07-08 11:10 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:486fdf48$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:486cfedb$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Niels.Pein@gmail.com skrev:
>>>> On 2 Jul., 22:33, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>>>> Niels.P...@gmail.com skrev:
>>>>>
>>>>>> http://pein.dk/mc/bandit1250rullefelt.pdf
>>>>>> Momentkurven ligner jo noget fra en lastbil.
>>>>> Bare lige for at puste til gløderne:
>>>>>
>>>>> < http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1473>
>>>>> (nederst til højre)!
>>>>> Billedet er selvforklarende gennem tilhørende tekst!
>>>>>
>>>> Ikke for mig.
>>>> Hvad kan du f.eks. bruge de rette linier til?
>>>>
>>> Hold hovedet på sned, eller print ud og tilt arket, og bemærk at
>>> kurvens opførsel indenfor "viften" ligner momentkurven fra det andet
>>> diagram - Lidt mere langstrakt og tillige forvrænget p.g.a. den
>>> varierende afstand i viftens linier, men alligevel genkendelig......
>>> Men i bund og grund er alt at læse ud fra effektkurven alene hvilket
>>> jeg for tvivlernes skyld har visualiseret gennem omtalte
>>> "vifte-arrangement"!
>>>
>> Jeg tror du er nødt til at træde et trin ned, og forklare dit
>> viftediagram først; mange folk er ikke bekendt med den måde at
>> illustrere et effektdiagram.
>>
> Selve "viftediagrammet" udspringer i effekt-diagrammets nulpunkt, som
> jeg til lejligheden har måttet oprette selv, da målingens diagram
> starter ved 1.300rpm!
> Øverste linie i viften er trukket så den akkruat berører effektkurven
> hvorefter at de øvrige er jævnt fordelt og i et antal så det ikke
> forvirrer unødigt!
>
> Jeg har ved tidligere givne lejligheder tænkt at byde ind med lignende
> diagram, men først Peins traktor var været så tydelig at pinpointe
> moment-kurvens bevægelser på. Derfor mit indlæg i denne tråd.
>
> På det nyligt indlagte billede:
> < http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=17366&m=full>
> Har jeg skåret det ud i pap, eller papir ihvertfald :
>
> Diagrammet er ér tiltet således at den "yderste" vifte-linie, som
> akkurat berører effektkurven, er vandret!
> Jeg har tillige indtegnet et par grønne streger til illustration af
> hvad man kan læse sig ud af af knæk på kurven (der er 200 rpm imellem
> det oprindelige efektdiagrams stiplede liner):
>
> - Ved 4.100rpm topper momentkurven hvorefter at den har et svagt fald
> og siden er næsten vandret (á: parallel med den øverste vifte-linie),
> men har dog ....
> - Endnu en top: ved 6.700rpm hvorefter at den falder (hvis man
> forestiller sig at vifte-linierne bliver trukket parallelle vil dét
> fald være nær ved en ret linie i stedet for kurvet som synbart hér!).
> - Ved omkring 9.000rpm knækker kurven atter og løber næsten vandret (á
> næsten langs med næst-nederste vifte-linie) indtil ...
> - ca. 9.400rpm hvor den knækker forholdsvist stejlt ned til målingens
> ophør!
>
> Selvom de faktiske tal for drejningsmomentet ikke fremgår (men dog er
> enkelt at udregne ud fra hk og omdrejninger) skulle ovenstående meget
> gerne være definitionen på momentkurven - Kig selv efter og
> sammenlign!
>
> Capice?
Nu tror jeg du fik flere med
>
>
>> Men ellers er der jo for de nytilkomne i gruppen spændende læsning
>> om momentkurver og acceleration på Orlas fine hjemmeside:
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc/
>> Som jeg gerne vil reklamere lidt for, nu vi har moment- og
>> effektkurverne fremme.
>>
> Jup!
> Men dét er primært omkring det faktum at drejningmoment kan omformes
> gennem gearing (som man gør på sin cykel når man møder en bakke!) og
> at mindre/flercylindrede motorer der i praksis kører med højere
> omdrejninstal i højgear derved udnytter et højereliggende
> drejningsmoment ved samme hastighed som en sammenlignelig
> langsomgående motor.
> Derved gives der lussinger til dé (V2-lovers?) der ukritisk hænger sig
> i tilgængelige momentdiagrammer, som selvsagt ikke fortæller om
> hvilken slutgearing pågældende motorcykel har mellem krumtap og
> baghjul!
Jeg ved det, men synes alligevel at det var en passende lejlighed til at
henlede "nye" læseres opmærksomhed på denne omtale af begreberne moment
og effekt, samt til Orlas side i almindelighed .
>
> Iøvrigt henholder jeg mig til at hk beskriver evnerne til acceleration
> (á stigende omdrejninger), hvor drejningsmoment beskriver evnen til
> ikke at lade sig tvinge ned i fart (á faldende omdrejninger)!
> Har man en motorcykel der kan klare højbroen over Storebælt i strid
> modvind, med to mand på og uden at skulle geare ned, så har man ikke
> brug for at hænge sig mere i om dén eller andre motorcykler har "stort
> moment" eller "bundtræk" :-|
Ha-ha, den bider jeg ikke på (igen) ;0)
Men det var da ganske underholdende sidste gang diskussionen rasede om
det var moment eller effekt, der var vigtigt for acceleration.
--
Michael D
| |
Niels Pein (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 06-07-08 12:02 |
|
"Michael Dahlberg" skrev ...
> "Armand" skrev ...
>>
>> Iøvrigt henholder jeg mig til at hk beskriver evnerne til acceleration (á
>> stigende omdrejninger), hvor drejningsmoment beskriver evnen til ikke at
>> lade sig tvinge ned i fart (á faldende omdrejninger)!
> Ha-ha, den bider jeg ikke på (igen) ;0)
>
> Men det var da ganske underholdende sidste gang diskussionen rasede om det
> var moment eller effekt, der var vigtigt for acceleration.
>
Hvad med nogle praktiske eksempler ud fra 2 populære modeller:
(Kilde: MC Revyen 2007)
Yamaha FZ6-s S2 ABS.
Maks. effekt: 98 hk ved 12.000 omdr.
Egenvægt: 186 kg.
Suzuki GSF 1250 SA Bandit.
Maks. effekt: 98 hk ved 7.500 omdr. (ok, målt til 100).
Egenvægt: 229 kg.
Samme effekt, men Suzukien er hele 43 kg. tungere. Så er Yamahaen vel
hurtigere fra 0 til 100?
Nix, Yamaha 3,5 sek., Suzuki 3,1 sek.
Jamen det er da mystisk. eller ...
Måske ligger forskellen her:
Yamaha; maks. moment 63 Nm ved 10.000 omdr.
Suzuki; maks. moment 108 Nm ved 3.700 omdr.
--
Hilsen Niels
(egentlig ligeglad med tal, bare tilfreds med maskinen
| |
Armand (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-07-08 13:13 |
|
Niels Pein skrev:
> "Michael Dahlberg" skrev ...
>>
>> Men det var da ganske underholdende sidste gang diskussionen rasede om det
>> var moment eller effekt, der var vigtigt for acceleration.
>>
>
> Hvad med nogle praktiske eksempler ud fra 2 populære modeller:
> (Kilde: MC Revyen 2007)
>
> Yamaha FZ6-s S2 ABS.
> Maks. effekt: 98 hk ved 12.000 omdr.
> Egenvægt: 186 kg.
>
> Suzuki GSF 1250 SA Bandit.
> Maks. effekt: 98 hk ved 7.500 omdr. (ok, målt til 100).
> Egenvægt: 229 kg.
>
> Samme effekt, men Suzukien er hele 43 kg. tungere. Så er Yamahaen vel
> hurtigere fra 0 til 100?
> Nix, Yamaha 3,5 sek., Suzuki 3,1 sek.
> Jamen det er da mystisk. eller ...
>
> Måske ligger forskellen her:
> Yamaha; maks. moment 63 Nm ved 10.000 omdr.
> Suzuki; maks. moment 108 Nm ved 3.700 omdr.
>
Eller: Momentet ved lave omdrejninger viser at der ogås er et god stak
hk's at bruge af ved samme omdejningstal :-/
På den anden side, så foregår en acceleration fra stop for en stor dels
vedkommende v.h.a. tilkoblingen, så mon ikke at traktorens gode måling
skyldes at déns gearing rækker til at de 0-100 foretages uden
gearskifte, hvilket 600'eren nok ikke klarer :-/ Hvorledes ser det ud
længere ude i samme dyst hvor antallet af gearskift's må regnes for at
være ligelige?
Mellemaccelerations-målingen á fra 60 (50?) i højgear siger i den sidste
ende måske mere om sagen i.h.t. ovenstående første to linier :-/
--
Armand.
| |
Niels Pein (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 06-07-08 17:13 |
|
"Armand" skrev ...
> Niels Pein skrev:
>>
>> Yamaha FZ6-s S2 ABS.
>> Maks. effekt: 98 hk ved 12.000 omdr.
>> Egenvægt: 186 kg.
>>
>> Suzuki GSF 1250 SA Bandit.
>> Maks. effekt: 98 hk ved 7.500 omdr. (ok, målt til 100).
>> Egenvægt: 229 kg.
>>
>> Samme effekt, men Suzukien er hele 43 kg. tungere. Så er Yamahaen vel
>> hurtigere fra 0 til 100?
>> Nix, Yamaha 3,5 sek., Suzuki 3,1 sek.
>> Jamen det er da mystisk. eller ...
>>
>> Måske ligger forskellen her:
>> Yamaha; maks. moment 63 Nm ved 10.000 omdr.
>> Suzuki; maks. moment 108 Nm ved 3.700 omdr.
>
> Eller: Momentet ved lave omdrejninger viser at der ogås er et god stak
> hk's at bruge af ved samme omdejningstal :-/
Man tøffer da vel ikke rundt i lave omdrejninger på en Fazer når man laver
en 0-100 måling?
Til den slags målinger kører man vel maskinen maksimalt, d.v.s. sørger for
den ligger i de rigtige omdrejninger, går jeg ud fra.
> På den anden side, så foregår en acceleration fra stop for en stor dels
> vedkommende v.h.a. tilkoblingen, så mon ikke at traktorens gode måling
> skyldes at déns gearing rækker til at de 0-100 foretages uden gearskifte,
> hvilket 600'eren nok ikke klarer :-/ Hvorledes ser det ud længere ude i
> samme dyst hvor antallet af gearskift's må regnes for at være ligelige?
Ingen anelse. Har ikke prøvet, og har ingen planer om det heller.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor hurtigt dem klarer 0-200, så hvis
ikke andre finder ud af det, må jeg vel selv i gang. Det bliver nok lidt
sløvt med den vægt jeg har.
Skal også ud at lave et par bremseøvelser en dag.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Armand (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-07-08 17:20 |
|
Niels Pein skrev:
> "Armand" skrev ...
>>
>> På den anden side, så foregår en acceleration fra stop for en stor dels
>> vedkommende v.h.a. tilkoblingen, så mon ikke at traktorens gode måling
>> skyldes at déns gearing rækker til at de 0-100 foretages uden gearskifte,
>> hvilket 600'eren nok ikke klarer :-/ Hvorledes ser det ud længere ude i
>> samme dyst hvor antallet af gearskift's må regnes for at være ligelige?
>
> Ingen anelse. Har ikke prøvet, og har ingen planer om det heller.
>
Men du må da kunne fortælle hvorvidt at den rækker ud til 100 i 1. gear
(hvilket forøvrigt er exceptionelt for en traktor ) ?
--
Armand.
| |
Niels Pein (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 06-07-08 19:09 |
|
"Armand" skrev ...
>
> Men du må da kunne fortælle hvorvidt at den rækker ud til 100 i 1. gear
> (hvilket forøvrigt er exceptionelt for en traktor ) ?
>
Jeg kan da prøve for sjov, men det er ikke noget jeg ellers ville gøre.
Måske kan du regne det ud. Jeg kunne egentlig også selv, men er mere
praktisk orienteret (vil mærke hvordan det er i virkeligheden).
Primært reduktionsforhold: 1,573 (83/54)
Udvekslingsforhold 1. gear: 3,076 (40/13)
Slutreduktionsforhold: 2,388 (43/18)
Bagdækket er Metzeler Roadtech Z6 180/55 R17.
Kurverne for hvor den er sjov med effekten har du allerede.
Have fun.
--
Niels
Bandit 1250 SA
| |
Ukendt (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-07-08 20:14 |
| | |
Armand (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-07-08 00:17 |
|
Niels Pein skrev:
> "Armand" skrev ...
>> Men du må da kunne fortælle hvorvidt at den rækker ud til 100 i 1. gear
>> (hvilket forøvrigt er exceptionelt for en traktor ) ?
>>
> Jeg kan da prøve for sjov, men det er ikke noget jeg ellers ville gøre.
> Måske kan du regne det ud. Jeg kunne egentlig også selv, men er mere
> praktisk orienteret (vil mærke hvordan det er i virkeligheden).
>
> Primært reduktionsforhold: 1,573 (83/54)
> Udvekslingsforhold 1. gear: 3,076 (40/13)
> Slutreduktionsforhold: 2,388 (43/18)
>
> Bagdækket er Metzeler Roadtech Z6 180/55 R17.
> Kurverne for hvor den er sjov med effekten har du allerede.
>
> Have fun.
Mangler redline for rigtigt at kunne more mig!
--
Armand.
| |
Niels Pein (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 07-07-08 23:25 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48715279$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Niels Pein skrev:
>> "Armand" skrev ...
>>> Men du må da kunne fortælle hvorvidt at den rækker ud til 100 i 1. gear
>>> (hvilket forøvrigt er exceptionelt for en traktor ) ?
>>>
>> Jeg kan da prøve for sjov, men det er ikke noget jeg ellers ville gøre.
>> Måske kan du regne det ud. Jeg kunne egentlig også selv, men er mere
>> praktisk orienteret (vil mærke hvordan det er i virkeligheden).
>>
>> Primært reduktionsforhold: 1,573 (83/54)
>> Udvekslingsforhold 1. gear: 3,076 (40/13)
>> Slutreduktionsforhold: 2,388 (43/18)
>>
>> Bagdækket er Metzeler Roadtech Z6 180/55 R17.
>> Kurverne for hvor den er sjov med effekten har du allerede.
>>
>> Have fun.
>
> Mangler redline for rigtigt at kunne more mig!
>
9.500 ifølge omdrejningstælleruret.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Armand (08-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-07-08 16:43 |
|
Niels Pein skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:48715279$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Niels Pein skrev:
>>> "Armand" skrev ...
>>>> Men du må da kunne fortælle hvorvidt at den rækker ud til 100 i 1. gear
>>>> (hvilket forøvrigt er exceptionelt for en traktor ) ?
>>>>
>>> Primært reduktionsforhold: 1,573 (83/54)
>>> Udvekslingsforhold 1. gear: 3,076 (40/13)
>>> Slutreduktionsforhold: 2,388 (43/18)
>>>
>>> Have fun.
>>
>> Mangler redline for rigtigt at kunne more mig!
>>
> 9.500 ifølge omdrejningstælleruret.
>
OK!
I mellemtiden hár Orla jo regnet igennem v.h.a. de 100', og jeg kan ikke
slippe mistroen til at traktorens 0-100 er på baggrund af "forhalet
gearskifte" :-/
--
Armand.
| |
Ukendt (09-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-07-08 16:22 |
|
On Wed, 09 Jul 2008 16:42:31 +0200, Armand wrote:
> Jup!
> Det ser tillige ud til at gearene er afstemt efter at man skal køre den
> helt ud til redline i alle gear for maximal acceleration :-/
Den ér lidt wide-ratio for en sport-wannabe, men det er nu herligt med et
1. gear, hvor der ikke skal "files" hver gang.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Ukendt (08-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-07-08 09:55 |
| | |
Ukendt (09-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-07-08 12:22 |
|
On Tue, 08 Jul 2008 17:43:05 +0200, Armand wrote:
> OK!
> I mellemtiden hár Orla jo regnet igennem v.h.a. de 100', og jeg kan ikke
> slippe mistroen til at traktorens 0-100 er på baggrund af "forhalet
> gearskifte" :-/
Kunne vel være. Har Du set min seneste tilføjelse på accelerationssiden ?
"makita" er ikke faldet for det trick.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Armand (09-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-07-08 15:43 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 08 Jul 2008 17:43:05 +0200, Armand wrote:
>
>> OK!
>> I mellemtiden hár Orla jo regnet igennem v.h.a. de 100', og jeg kan ikke
>> slippe mistroen til at traktorens 0-100 er på baggrund af "forhalet
>> gearskifte" :-/
>
> Kunne vel være. Har Du set min seneste tilføjelse på accelerationssiden ?
> "makita" er ikke faldet for det trick.
>
Jup!
Det ser tillige ud til at gearene er afstemt efter at man skal køre den
helt ud til redline i alle gear for maximal acceleration :-/
--
Armand.
| |
Armand (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-07-08 17:31 |
|
Niels Pein skrev:
>
> Skal også ud at lave et par bremseøvelser en dag.
>
Jup - Gør dét!
Sjov sag sådant noget ABS
Jeg har først for et par uger siden prøvet ABS på to hjul, hvilket på
fortræffelig vis illustrerede ordet "forstokket": Jeg levede i en
ABS-opfattelse á BMW's første systemer hvor funktionen jvf.
demo-videoer, tilsyneladende havde en frekvens á omkring 4 gange pr
hjulomdrejning - At de mellemliggende 20 år har indeholdt en betragtelig
stigning i processor-frekvens har jeg umiddelbart ikke kunnet forbinde
med den nylige udbredelse af MC-ABS, endog selvom dagens bilernes
systemer langtfra er på "fire gange pr hjulomdrejning -stadiet"
--
Armand.
(dybt skuffet over sig selv)
| |
Niels Pein (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 06-07-08 19:14 |
|
"Armand" skrev ...
> Niels Pein skrev:
>>
>> Skal også ud at lave et par bremseøvelser en dag.
>
> Jup - Gør dét!
> Sjov sag sådant noget ABS
>
Det eneste jeg har prøvet var med vilje fra 80 lidt nedad bakke på helt våd
vej (regnede stadig lidt), at jokke bagbremsen, kun bagbremsen, i bund og
stole på ABS'en.
Jeg var vildt imponeret. Den stoppede pænt hurtigt. Kunne bestemt ikke have
gjort det bedre selv under de forhold med kun bagbremsen.
Det jeg havde tænkt var 120 km/t på tør vej, begge hjul, maks. Skal bare
lige have en ledig stund og vej.
--
Niels
Bandit 1250 SA
| |
Ukendt (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-07-08 19:42 |
|
On Sun, 6 Jul 2008 13:01:44 +0200, Niels Pein wrote:
> Jamen det er da mystisk. eller ...
Nix, kun et gearskift er til forskel.....
> Måske ligger forskellen her:
> Yamaha; maks. moment 63 Nm ved 10.000 omdr.
> Suzuki; maks. moment 108 Nm ved 3.700 omdr.
Nej, samme måling til blot 120 Km./t. så vil Yamaha'en lammetæve færgen. Og
sådan vil det forsætte op gennem gearene.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Niels Pein (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 06-07-08 22:31 |
|
"Orla Pedersen" skrev ...
> On Sun, 6 Jul 2008 13:01:44 +0200, Niels Pein wrote:
>
>> Måske ligger forskellen her:
>> Yamaha; maks. moment 63 Nm ved 10.000 omdr.
>> Suzuki; maks. moment 108 Nm ved 3.700 omdr.
>
> Nej, samme måling til blot 120 Km./t. så vil Yamaha'en lammetæve
> færgen. Og sådan vil det forsætte op gennem gearene.
>
Ok. Jeg synes egentlig den (færgen / traktoren / kært-barn-har-mange-navne)
bliver rigtig imponerende i området lige over de 100. Men det skal sikkert
tilskrives det faktum, at jeg de foregående 15 år har kørt TransAlp, som jo
løjer noget af når den kommer lidt op i fart.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
(79 km. mere i dag - til ingen verdens nytte
| |
Ukendt (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-08 10:22 |
| | |
Anders Majland (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 07-07-08 22:15 |
|
>> Hilsen Niels
>> Bandit 1250 SA
>> (79 km. mere i dag - til ingen verdens nytte
>
> Jamen hvor herligt
Just precise
Jeg kørte en tur søndag efter GPS'en fra "hjem" til "hjem" - Der var 180km
hvilket var 20km mere end forudsagt ved skrivebordet Til gengæld var der
ikke ret meget asfalt, men derimod masser af grusveje, jordveje, sand og
hjulsport 1/2 meter højt græs og steder der nok engang havde været en vej
.... Du skal bare have nogle grove dæk på bandit'en og så med - så kan jeg
ikke hænge på ... (xtz'en vejer jo stort set det samme og det var ikke
ofroad - ikke ret meget ihvertfald for der havde jo været en vej og der var
heller ikke særligt sumpet)
| |
Niels Pein (07-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 07-07-08 23:16 |
|
"Anders Majland" skrev ...
>>> Hilsen Niels
>>> Bandit 1250 SA
>>> (79 km. mere i dag - til ingen verdens nytte
>>
>> Jamen hvor herligt
>
> Just precise
>
> Jeg kørte en tur søndag efter GPS'en fra "hjem" til "hjem" - Der var 180km
> hvilket var 20km mere end forudsagt ved skrivebordet Til gengæld var
> der ikke ret meget asfalt, men derimod masser af grusveje, jordveje, sand
> og hjulsport 1/2 meter højt græs og steder der nok engang havde været en
> vej ... Du skal bare have nogle grove dæk på bandit'en og så med - så kan
> jeg ikke hænge på ... (xtz'en vejer jo stort set det samme og det var ikke
> ofroad - ikke ret meget ihvertfald for der havde jo været en vej og der
> var heller ikke særligt sumpet)
Det er ikke utænkeligt at jeg næste år er på markedet til at genoptage det
sjov. Det skal så ikke være på en lille totakter denne gang. Gerne en
halvstor 4-takter, men helst ikke for tung. Noget tilsvarende en Yamaha
TT350'er (som nok er forældet).
En større maskine er ellers sjov at håndtere i terræn, med de rette dæk, men
man kommer jo til kort en gang imellem, hvor en mindre ting kan klare
skærene. Og da jeg ynder at køre helt ind i skovene, hvor enhver antydning
af spor og sti forlængst er ophørt, så skal jeg ikke have noget der er alt
for tungt.
Banditten på knopdæk - gyser ved tanken! Nej jeg nyder sgu asfaltkørsel på
den, så jeg må simpelthen have een mere hvis (når) det skal være terræn.
--
Hilsen Niels
(ikke for gammel til mere offroad en dag)
| |
"J.C.Kløve" (13-07-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 13-07-08 19:53 |
|
Anders Majland skrev:
>>> Hilsen Niels
>>> Bandit 1250 SA
>>> (79 km. mere i dag - til ingen verdens nytte
>>
> Du skal bare have nogle grove dæk på bandit'en
> og så med - så kan jeg ikke hænge på ... (xtz'en vejer jo stort set det
> samme og det var ikke ofroad - ikke ret meget ihvertfald for der havde
> jo været en vej og der var heller ikke særligt sumpet)
HA!
Hvad skal man med "Off Road" motorcykler:
http://www.youtube.com/watch?v=yjBrpN9nmZQ
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Niels Stoltze (13-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Stoltze |
Dato : 13-07-08 20:11 |
|
"J.C.Kløve" skrev den 13-07-2008:
> HA!
> Hvad skal man med "Off Road" motorcykler:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=yjBrpN9nmZQ
He he.. Specielt vild med detaljen omkring 2:44..!!
Og så lige alle de andre ting også sæ'fø'li'...
--
/Stoltze
| |
"J.C.Kløve" (13-07-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 13-07-08 20:27 |
|
Niels Stoltze skrev:
> "J.C.Kløve" skrev den 13-07-2008:
>> HA!
>> Hvad skal man med "Off Road" motorcykler:
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=yjBrpN9nmZQ
>
> He he.. Specielt vild med detaljen omkring 2:44..!!
>
> Og så lige alle de andre ting også sæ'fø'li'...
>
Ja man skal passe på havd man "drikker" når man er på ferie,
grimt opkast
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Niels Pein (04-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 04-07-08 23:30 |
|
"Armand" skrev ...
> Hold hovedet på sned, eller print ud og tilt arket, og bemærk at kurvens
> opførsel indenfor "viften" ligner momentkurven fra det andet diagram -
> Lidt mere langstrakt og tillige forvrænget p.g.a. den varierende afstand i
> viftens linier, men alligevel genkendelig.
>
Øh - ok.
Jeg synes bare ikke momentkurver plejer at gå på den måde, at man med et ret
linie fra et nulpunkt og hen over effektkurven, kan få noget der ligner
momentkurven.
Jeg tager sikkert fejl. Har ikke studeret det nærmere.
> "Bundtræk" "højt moment" "Vilde mellemaccelerationer" og lignende
> udtalelser ud fra især store to-cylindrede motorers momentkurve, er
> jævnligt blevet underkendt af mig qua de representerer en
> accelerations-opfattelse hvilket henhører under effekt og ikke
> drejningsmoment.
> Men i bund og grund er alt at læse ud fra effektkurven alene hvilket jeg
> for tvivlernes skyld har visualiseret gennem omtalte "vifte-arrangement"!
>
Bortset fra det, jeg vil hermed tillade mig at definere den momentkurve som
"flot", for jeg kan jo mærke at den trækker som død og håndgranat i
virkeligheden. Altså i forhold til de 98 hk der er opgivet i MC Revyen,
og som nok er det tal de fleste vil bruge som reference til hvad en MC kan.
Jeg var bare nysgerrig efter hvordan pokker kurverne så ud for sådan en
slags træk som den lægger i baghjulet.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Ukendt (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-07-08 19:42 |
|
On Sat, 5 Jul 2008 00:29:39 +0200, Niels Pein wrote:
> Bortset fra det, jeg vil hermed tillade mig at definere den momentkurve som
> "flot", for jeg kan jo mærke at den trækker som død og håndgranat i
> virkeligheden.
Sjovt nok er det en "kopi" af en skodamobil momentkurve, heldigvis så højt
oppe på skalaen, at Du ikke mærker hvor dræbende kurven faktisk er i
toppen. En momentkurve med faldende tendens mod højere omdrejninger er
fuldstændig modsat behovet for højere moment ved høj hastighed, og dermed,
teoretisk ihvertfald, upraktisk.
Nu har banditten nok moment at tage af, til at problemet først mærkes
hensidens al fornuftig hastighed, men på skodamobilet indtrådte problemet
allerede omkring 80-90 Km./t.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
| |
Brian Lund Larsen (03-07-2008)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 03-07-08 15:44 |
|
On Jul 2, 10:33 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Billedet er selvforklarende gennem tilhørende tekst!
>
> --
> Armand.
Jeg ved hvad det går ud på (eller gætter det) fra tidligere
diskusioner om moment, men jeg er åbenbart dummere end jeg troede, det
er totalt sort snak :)
--
// brian
| |
N/A (09-07-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 09-07-08 15:43 |
|
| |
N/A (09-07-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 09-07-08 16:22 |
|
| |
Niels.Pein@gmail.com (14-07-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 14-07-08 02:51 |
|
On 13 Jul., 20:52, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> Anders Majland skrev:
>
> >>> Hilsen Niels
> >>> Bandit 1250 SA
> >>> (79 km. mere i dag - til ingen verdens nytte
>
> > Du skal bare have nogle grove dæk på bandit'en
> > og så med - så kan jeg ikke hænge på ... (xtz'en vejer jo stort set det
> > samme og det var ikke ofroad - ikke ret meget ihvertfald for der havde
> > jo været en vej og der var heller ikke særligt sumpet)
>
> HA!
> Hvad skal man med "Off Road" motorcykler:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=yjBrpN9nmZQ
>
Respekt!
Den der ved 1:25 (mudder) er nærmest umuligt på store maskiner imo.
--
Niels
Bandit 1250 SA
| |
|
|