/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Aprilia med automatgear
Fra : frølårsraketten


Dato : 28-06-08 15:52

Aprilia har installeret et milliongear i sin Mana. Det er vanedannende, selv
om præstationerne ikke er til sport.., skriver Ingeniøren.

Det drejer sig om gear à la DAF og i ældre mejetærskere.
http://ing.dk/artikel/89427

Ô
°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre



 
 
Anders Majland (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-06-08 19:28

> Aprilia har installeret et milliongear i sin Mana. Det er vanedannende,
> selv om præstationerne ikke er til sport.., skriver Ingeniøren.
>
> Det drejer sig om gear à la DAF og i ældre mejetærskere.
> http://ing.dk/artikel/89427

Yep det er klart vanedannende - Jeg købte en kilremstrækker i 1998 og det
derefter var det svært at vælge en "rigtig" mc - Det tog mig 64000km og et
nedbrud på den ... Så var jeg tvunget til at finde ud af hvad jeg så ville
have .... og det blev med gear ...

Det fede ved milliongear er at det kan holde gryden i kog - Altså at der
helel tiden er effekt nok til rådighed. Så selvom tabet er større end i en
traditionel gearkasse bliver acc. også pænt hurtige da det ikke spildes tid
med gearskifte. I princippet kan gearet jo holde motoren indefor et snævert
område lige hvor den har maks effekt ... Dernæst er der fordelene ved
bykørsel med stop'n'go trafik ........

Og de har jo også tænkt på at man skal kunne overrule styringen og læse
gearet - det har man f.eks brug for til motorbremse ved stejle nedkørsler -
specietl på løst eller glat underlag ...

Jeg ville bare gerne have det pakket ned i noget ala en pegaso ....


Steen Gruby (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-06-08 19:42

On Sat, 28 Jun 2008 16:52:24 +0200, "frølårsraketten"
<pixel@debie.dk(fjern ixel)> wrote:


Hej Piere.

>Aprilia har installeret et milliongear i sin Mana. Det er vanedannende, selv
>om præstationerne ikke er til sport.., skriver Ingeniøren.
>
De har nu også bygget en model med 7 trin automatgear, der kan køres
som tiptronic, med fodpedal eller automatisk.
Koblingen er automatisk - Vrid den i øret og den kør'.

Den var med på dette års generalforsamling i Ducati Klubben som en af
de modeller der kunne prøves.
I følge dem der prøvede den virkede den faktisk fremragende.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

SmaRTrxxv (28-06-2008)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 28-06-08 22:07

Steen Gruby skrev:
>
>>
> De har nu også bygget en model med 7 trin automatgear, der kan køres
> som tiptronic, med fodpedal eller automatisk.
> Koblingen er automatisk - Vrid den i øret og den kør'.
>
> Den var med på dette års generalforsamling i Ducati Klubben som en af
> de modeller der kunne prøves.
> I følge dem der prøvede den virkede den faktisk fremragende.
>
Ja, det er Mana'en, det står også i artiklen

Thore

Steen Gruby (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-06-08 22:16

On Sat, 28 Jun 2008 23:07:10 +0200, SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> wrote:

Hej Tore.
>>
>Ja, det er Mana'en, det står også i artiklen
>
OK, så var jeg ude af en tangent.
Der stod i det oprindelige indlæg at det var gear a'la' DAF, og det er
en ganske anden sag.
DAF's gear er baseret på to skivehjul med variabel diameter imellem
hvilke der kører en fladrem - Jeg kender det fra industrien som
"Simplabelt".
Prilleren har en rigtig 7 trin gearkasse der skiftes elekrtisk.
Jeg var meget skeptisk, men den er fin nok.
Jeg prøvede den ikke selv - Køen til en prøvetur var lang nok uden
mig, og da jeg er ikke potentiel køber, valgte jeg at kigge på

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-08 22:55

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 28 Jun 2008 23:07:10 +0200, SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> wrote:
>
> Hej Tore.
>> Ja, det er Mana'en, det står også i artiklen
>>
> OK, så var jeg ude af en tangent.
> Der stod i det oprindelige indlæg at det var gear a'la' DAF, og det er
> en ganske anden sag.
> DAF's gear er baseret på to skivehjul med variabel diameter imellem
> hvilke der kører en fladrem - Jeg kender det fra industrien som
> "Simplabelt".
> Prilleren har en rigtig 7 trin gearkasse der skiftes elekrtisk.
>
Det er begge dele: Scooter-transmission, med syv fastlåste trin. Og man
kan benytte såvel scooter/DAF -gearet eller de 7 elektriskt skiftede
gear efter forgodtbefindende - Gad vide om de 7 gear ikke blot er til
for at kvæle skeptikere, og få solgt ideen, hvorefter at ejerne i
praksis vil bruge det trinløse gear efter først at være vænnet til det :-/

--
Armand.
(der godt kunne tænke sig en Gilera DNA180 i en uges tid, bare sådan for
sjov)

Steen Gruby (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-06-08 23:02

On Sat, 28 Jun 2008 23:55:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>>
>Det er begge dele: Scooter-transmission, med syv fastlåste trin. Og man
>kan benytte såvel scooter/DAF -gearet eller de 7 elektriskt skiftede
>gear efter forgodtbefindende - Gad vide om de 7 gear ikke blot er til
>for at kvæle skeptikere, og få solgt ideen, hvorefter at ejerne i
>praksis vil bruge det trinløse gear efter først at være vænnet til det :-/

Lige nu sidder jeg og ærgrer mig over at jeg ikke tog en tur.
Den havde jeg afsløret

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Rexman (29-06-2008)
Kommentar
Fra : Rexman


Dato : 29-06-08 10:49

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in
news:4866b33b$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Steen Gruby skrev:
>> On Sat, 28 Jun 2008 23:07:10 +0200, SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> wrote:
>>
>> Hej Tore.
>>> Ja, det er Mana'en, det står også i artiklen
>>>
>> OK, så var jeg ude af en tangent.
>> Der stod i det oprindelige indlæg at det var gear a'la' DAF, og det
>> er en ganske anden sag.
>> DAF's gear er baseret på to skivehjul med variabel diameter imellem
>> hvilke der kører en fladrem - Jeg kender det fra industrien som
>> "Simplabelt".
>> Prilleren har en rigtig 7 trin gearkasse der skiftes elekrtisk.
>>
> Det er begge dele: Scooter-transmission, med syv fastlåste trin. Og
> man kan benytte såvel scooter/DAF -gearet eller de 7 elektriskt
> skiftede gear efter forgodtbefindende - Gad vide om de 7 gear ikke
> blot er til for at kvæle skeptikere, og få solgt ideen, hvorefter at
> ejerne i praksis vil bruge det trinløse gear efter først at være
> vænnet til det :-/
>

De normale "ruller", der sidder i varioen, er skiftet ud med et par
stepmotorer, som trinløst sørger for bageste remskives bevægelse. Derfor
kan man vælge forskellige modes, og samtidigt er der elektronisk indlagt
7 "trin" - altså 7 positioner i varioen hvor man manuelt kan vælge disse.
Der er dermed ikke tale om en regulær gearkasse, men en vario med trin.
DBA har testet, taget billeder, og forklaret mere om Mana'en og
gearkassen på
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=50266

/Rexman
(som selv kører MC Scooter)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste