/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Irret aluminium, hvad gør man?
Fra : ..::JMJ::..


Dato : 28-06-08 10:48

Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for
at shine den lidt op.
Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er
ret irret, kan man gøre noget?
Jørgen



 
 
Jørgen (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 28-06-08 11:33


"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.e2c37d8635dea90e.84754@privat.dk...
> Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for at
> shine den lidt op.
> Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er ret
> irret, kan man gøre noget?
> Jørgen
>
Hej Jørgen.
Du kan gøre flere ting, men hvis den irrede overflade har dybe "kratere" er
de næsten umulige et fjerne helt.

1. Du kan ta' et let slibemiddel (a lá skurepulveret under køkkenvasken) og
skure motordelene med en grøn skuresvamp. Det efterlader overfladen mat, men
også lettere ridset (dog afhængig af hvor fint hhv. groft skurepulveret er).
2. Du kan gå i gang med vandslibepapir, i den kornstørrelse som du selv
synes gi'r den flotteste overflade.
3. Du kan gå i gang med et polermiddel som f.eks "AUTOSOL" (og knofedt) op
prøve at polere overfladen op. Det efterlader overfladen blank - eller så
blank som du gider gnubbe.
Alle ovenstående metoder har dog den ulempe, at de større og jævne
overflader er lette at bearbejde, men det er svært at komme ind i alle kroge
og hjørner.

4. Du kan adskilde motoren, dække/blokere/proppe alle huller og pakflader,
og sende delene til glasblæsning. Det er et kæmpe arbejde, men gi'r absolut
den bedste finish, dvs. en flot silkemat overflade.

Og alle "eksperterne" her i gruppen vil helt sikkert anbefale dig endnu
flere metoder )

Du kan også gå på biblioteket, låne en eller flere af følgende bøger om
emnet, og læse dig klogere:

The Motor cycle restorer's workshop companion, (1992) af Geoff Purnell
(Placering: 62.726)
Restaurering af gamle motorcykler, (1993) af V. A. Jensen (Placering:
62.726)

Perfekte Motorrad-Restaurierung Motor, Fahrwerk, Elektrik, Anbauteile af
Jürgen Gassebner

Go' fornøjelse
Mvh
Jørgen (som selv valgte glasblæsningen da min gamle DKW RT250/2 fra 1955
skulle restaureres)



Armand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-08 13:31

Jørgen skrev:
> "..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:mn.e2c37d8635dea90e.84754@privat.dk...
>> Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for at
>> shine den lidt op.
>> Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er ret
>> irret, kan man gøre noget?
>>
>
> 1. Du kan ta' et let slibemiddel (a lá skurepulveret under køkkenvasken) og
> skure motordelene med en grøn skuresvamp......
> 2. Du kan gå i gang med vandslibepapir, i den kornstørrelse som du selv
> synes gi'r den flotteste overflade.
> 3. Du kan gå i gang med et polermiddel som f.eks "AUTOSOL" (og knofedt) op
> prøve at polere overfladen op. Det efterlader overfladen blank - eller så
> blank som du gider gnubbe.
> Alle ovenstående metoder har dog den ulempe, at de større og jævne
> overflader er lette at bearbejde, men det er svært at komme ind i alle kroge
> og hjørner..........
>
> Og alle "eksperterne" her i gruppen vil helt sikkert anbefale dig endnu
> flere metoder )
>
Jup!
Knofedt og en af de grydesvamp-lignende slibemåtter (á bl.a. fra 3M)
kommer godt rundt i de bløde kroge også. Mængden af knofedt og variation
i slibemidlets grovhed (fra grov til fin) afgør resultatet!

--
Armand.

Harald Blaatand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 28-06-08 17:49



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:48662ee7$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jørgen skrev:
>> "..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
>> news:mn.e2c37d8635dea90e.84754@privat.dk...
>>> Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for
>>> at shine den lidt op.
>>> Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er
>>> ret irret, kan man gøre noget?
>>>
>>
>> 1. Du kan ta' et let slibemiddel (a lá skurepulveret under køkkenvasken)
>> og skure motordelene med en grøn skuresvamp......
>> 2. Du kan gå i gang med vandslibepapir, i den kornstørrelse som du selv
>> synes gi'r den flotteste overflade.
>> 3. Du kan gå i gang med et polermiddel som f.eks "AUTOSOL" (og knofedt)
>> op prøve at polere overfladen op. Det efterlader overfladen blank - eller
>> så blank som du gider gnubbe.
>> Alle ovenstående metoder har dog den ulempe, at de større og jævne
>> overflader er lette at bearbejde, men det er svært at komme ind i alle
>> kroge og hjørner..........
>>
>> Og alle "eksperterne" her i gruppen vil helt sikkert anbefale dig endnu
>> flere metoder )
>>
> Jup!
> Knofedt og en af de grydesvamp-lignende slibemåtter (á bl.a. fra 3M)
> kommer godt rundt i de bløde kroge også. Mængden af knofedt og variation i
> slibemidlets grovhed (fra grov til fin) afgør resultatet!
>
> --
> Armand.

- -

Endelig findes der også metalslibere der kan trylle med gammel alu,det
kræver selvfølgelig adskillelse af motoren,men resutatet er fremragende !

Mvh

Steen


Ole (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 28-06-08 12:51

...::JMJ::.. wrote:
> Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for
> at shine den lidt op.
> Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er
> ret irret, kan man gøre noget?
> Jørgen
>
>

Jeg havde samme problem med Guzzilla efter nogle år
med vinterkørsel, jeg købte en "ny" motor/gearkasse.

Hvis du vælger at glasblæse det, så skal du være
klar over at overfladen er /helt/ åben.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Harald Blaatand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 28-06-08 17:43



"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.e2c37d8635dea90e.84754@privat.dk...
> Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for at
> shine den lidt op.
> Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er ret
> irret, kan man gøre noget?
> Jørgen
>
>
- -

Man kan også få diverse udmærkede kludeskiver og bløde børster til at
montere I en boremaskine eller en lille "Dremel",
Sammen med polervoks er en hurtig kludeskive effektiv til
slutbehandling,bare hold fingrene væk indtil voksen er kølet ned for at
undgå mærker på overfladen.

Mvh

Steen




Leif (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 28-06-08 20:36

"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.e2c37d8635dea90e.84754@privat.dk...
> Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for at
> shine den lidt op.
> Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er ret
> irret, kan man gøre noget?
> Jørgen
>
>

Prøv Mothers Alu Polish fra www.guzzi-parts.dk
Bare smør på og gnid let - tør af - gentag indtil du er tilfreds
Ingen hård gnubben......

Og så har Sydfyns Mc vist også noget der skulle være fantastisk,
har dog ikke selv prøvet (endnu)

Mvh, Leif


Steen Gruby (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-06-08 21:40

On Sat, 28 Jun 2008 11:47:43 +0200, ..::JMJ::.. <kaliffen@privat.dk>
wrote:

Hej Jørgen.

>Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for
>at shine den lidt op.
>Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er
>ret irret, kan man gøre noget?
>Jørgen
>
Pil dækslerne af, det der kan pilles af.
Topdæksel, dækslet over knikserne, generatordæksel, koblingsdæksel og
dækslet over gearvælgeren..
Så indkøber du kludeskiver i passende størrelse og sætter sem på en
spindel i en kraftig boremaskine der spændes op i skruestikken.
Sammen med kludeskiverne har du købt polervoks i flere finhedsgrader.
Husk også at købe handsker - Materialet bliver meget varmt af at blive
pudset på den måde - Hvis det ikke bliver varmt er der ikke tryk nok

Jeg skrev dette om min polering af NSU Max dele:

Navene led af gravrust 3, så her skulle der gang i polermaskinen.
Kludeskiver og voks blev indkøbt fra Carl Rasmussen i Herlev, og så
var det bare at gå i gang.
Hjulnav, bremsernes ankerplader, motordæksler, og alle andre
aluminiumsdele.
Det tog en hel dag, og så var værkstedet til gengæld så beskidt at jeg
troede det var løgn.
For ikke at tale om mig ---- Sikke et svineri.
Det blev meget flot, men jeg gør det aldrig igen (Ikke i mit
værksted).

Nu kan du jo overveje om du vil lægge værksted til

Du kan se billederne af sådan en CB750 motor der er nusset her:
http://www.gruby.dk/ny_side_1.htm

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste