/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kæde smøring på TL1000R
Fra : Coraggio


Dato : 26-06-08 20:19

Hej NG

Har købt mig en TL1000R samt en baghjulsløfter, da det virkede rigtig godt
på mine tidligere mc´er (ZXR750 - ZX9R) blev brugt ved vask / smøring af
kæde...men da jeg ville smøre kæden efter en længere aften tur i dag, kunne
jeg ikke rigtig "komme til" kæden, bla. p.g.a. den alu forstærkning der
sidder under bagsvingeren - man skal vel helst sprøjte olien på indersiden
af kæden - og det virkede helt umuligt at give den olie på den side der
vender ind mod fælgen da den virkede meget tør...men hvordan gør I andre
TL1000R ejere !?

Hilsen Brian



 
 
Lars Bjerregaard (26-06-2008)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 26-06-08 20:57

> Har købt mig en TL1000R samt en baghjulsløfter, da det virkede rigtig godt
> på mine tidligere mc´er (ZXR750 - ZX9R) blev brugt ved vask / smøring af
> kæde...men da jeg ville smøre kæden efter en længere aften tur i dag,
> kunne jeg ikke rigtig "komme til" kæden, bla. p.g.a. den alu forstærkning
> der sidder under bagsvingeren - man skal vel helst sprøjte olien på
> indersiden af kæden - og det virkede helt umuligt at give den olie på den
> side der vender ind mod fælgen da den virkede meget tør...men hvordan gør
> I andre TL1000R ejere !?

Bare op på en løfter.. så kan du smøre på indersiden af kæden helt oppe ved
det forreste tandhjul, hvis du er lidt snild på fingrene

--
Lars Bjerregaard
TL1000R


"J.C.Kløve" (26-06-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 26-06-08 20:59

Coraggio skrev:
> Hej NG
>
> Har købt mig en TL1000R samt en baghjulsløfter, da det virkede rigtig godt
> på mine tidligere mc´er (ZXR750 - ZX9R) blev brugt ved vask / smøring af
> kæde...men da jeg ville smøre kæden efter en længere aften tur i dag, kunne
> jeg ikke rigtig "komme til" kæden, bla. p.g.a. den alu forstærkning der
> sidder under bagsvingeren - man skal vel helst sprøjte olien på indersiden
> af kæden - og det virkede helt umuligt at give den olie på den side der
> vender ind mod fælgen da den virkede meget tør...men hvordan gør I andre
> TL1000R ejere !?
>
Det der skal smørres på kæden er rullerne, ikke laskerne.
Op på løfteren, så burde det være muligt at komme til rullerne direkte
over bagerste kædehjul.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Anders Majland (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 27-06-08 11:05

> Det der skal smørres på kæden er rullerne, ikke laskerne.
> Op på løfteren, så burde det være muligt at komme til rullerne direkte
> over bagerste kædehjul.

Laskerne skal blot have en smule som rustbeskyttelse.
O/X-ringe har også godt af en smule smørrelse da der jo trods alt er noget
bevægelse mellem gummi/lasker og inderside.

Smører man rullerne får det andet som regel også rigeligt

/A

PS jeg anbefaler stadig at montere en kædesmører ... Hvem gider at stå og
smøre kæde med spray efter hver tur ?


Coraggio (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Coraggio


Dato : 27-06-08 12:49

>> Det der skal smørres på kæden er rullerne, ikke laskerne.
>> Op på løfteren, så burde det være muligt at komme til rullerne direkte
>> over bagerste kædehjul.

Over bagerste kædehjul !? Jeg troede det var vigtigt at smøre fra indersiden
af kæde, noget med at olie jo bliver "slynget" ud af under kørslen...men jeg
brugte en Shell kæde olie, som nærmest boblede op og derefter stivnede...så
måske vardet bedst af smøre rullerne indvendigt og udefra !?

>
> PS jeg anbefaler stadig at montere en kædesmører ... Hvem gider at stå og
> smøre kæde med spray efter hver tur ?

Sidst jeg havde motorcykel - altså for 9år siden - havde jeg faktisk en
scottolier på, da jeg kun havde motorcyklen og derfor måtte køre i al slags
vejr, men det syntes jeg var noget værre svineri - denne gang er motorcyklen
KUN til hygge ture i godt vejr



"J.C.Kløve" (27-06-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 27-06-08 13:59

Coraggio skrev:
>>> Det der skal smørres på kæden er rullerne, ikke laskerne.
>>> Op på løfteren, så burde det være muligt at komme til rullerne direkte
>>> over bagerste kædehjul.
>
> Over bagerste kædehjul !? Jeg troede det var vigtigt at smøre fra indersiden
> af kæde, noget med at olie jo bliver "slynget" ud af under kørslen...men jeg
> brugte en Shell kæde olie, som nærmest boblede op og derefter stivnede...så
> måske vardet bedst af smøre rullerne indvendigt og udefra !?
>
Ok here goes

Efter endt køretur, ser du rutinemæssigt efter om kæden trænger til
smørring (hvis rullerne er "blanke" så trænger de!)
Op på løfteren med Tl'eren og smørre smørre - Rullerne kan jo "rulle" så
de skal nok blive fedtet ind. Den varme(snarre lune) kæde optager
smørremidlet bedre end en kold, derfor smørres der efter endt køretur.
(smørremidlert trænger bedre ind vil nogen nok udtrykke det).

Kæden er nu velpræpareret til at modstå det omgivende miljø til næste
gang hvor du skal ud at køre, og når den situation opstår er din kæde
helt klar til at blive brugt (i denne som i sidste danske sommer kan der
være endog meget langt mellem disse lyspunkter for en "solskindskører" )

Kædefedtet stivner efter påføring, hvorfor "indvendig smørring" ikke
giver så megen mening.

Formålet med smørringen:

Rullerne lægger an mod kædehjulene, og opnåt "fast indgreb" i
anlægsfladen mellem kædehjulets tænder, rullen flider således minimalt
på kædehjulet under indgreb. "Rotationen" inder indgrebet sker inden i
rullen, mellem pind'en og rullen, hvorfor dette på O, X, og Z rings
kæder er smurt fra producentens side og forseglet med den gimmi pakning
der ligger navn til kædetypen (O-ringskæde fx.) Dette kan ikke smørres
med kædefedt - da det jo som sagt er forseglet.

Kædesmørringen skal sikre en smørrehinde ved indgrebets begyndelse, hvor
der vil opstå lidt gnidning,samt en "trykhinde" under selve indgrebet,
for at minimere sliddet på kædehjulet (jeg har aldrig set en rulle der
slidt igennem...)

Smørring af laskerne er alene af "præventiv karakter", derhen at de ikke
ruster, så et tyndt lag vil række fint.

Rigtig god fornøjelse
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Anders Majland (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 27-06-08 15:00

Snippet en længere fornuftig smørre

> Kædesmørringen skal sikre en smørrehinde ved indgrebets begyndelse, hvor
> der vil opstå lidt gnidning,samt en "trykhinde" under selve indgrebet, for
> at minimere sliddet på kædehjulet (jeg har aldrig set en rulle der slidt
> igennem...)

Btw så smører vand også glimrende - Det er først når regnen ophører og man
står med en måske næsten renspulet kæde at man måske skulle stoppe op smøre
kæden ...

> scottolier på, da jeg kun havde motorcyklen og derfor måtte køre i al
> slags
> vejr, men det syntes jeg var noget værre svineri

Korrekt justeret er svineriet ikke større end med spray - og det er nemmere
at rengøre efter kædesavsolie end spray...

Det er jo total-loss ligegyldigt hvad man smører med - og noget af der der
forsvinder vil uvilkårligt også svine på mc'en ...

Men i rigtig mange mc manualer står stadig at man blot skal smørre kæden med
olie. Og for en godt vejrs kører vil det sikkert også være tilstrækkeligt at
smørre med en smule olie efter en tur. En rengjort neglelaksflaske er fin da
der jo er en lile pensel lige til at putte nogle dråber på kæden og fordele
dem. Og skulle man komme til at dryppe lidt olie på fælgen tages det jo nemt
med blød klud - evt med lidt wd40...

Når jeg renser kæde foregår det ved at jeg blot fedter den grundigt ind i
olie med en gammel tandbørste og efterfølgende tørrer den af med en klud.
Påføring gerne med løftet hjul, motor og i gear, mens jeg tørrer af manuelt
for ikke at risikere fingrene mellem kæde og tandhjul ..... (Skulle den
spies en tandbørste so be it, men fingrene vil jeg ikke havde for tæt på)


Armand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-08 00:16

Anders Majland skrev:
>
>
> Men i rigtig mange mc manualer står stadig at man blot skal smørre kæden
> med olie. .....
>

Det er sq også noget af en fastfrossen indstilling:
Hvis man lige kigger på udviklingen indenfor Honda's vægge igennem mere
end 30 år:
Sådan en CB500four fra midten af 70'erne kørte højest 180 km/t og dens
34-tands bagtandhjul har en radius på ca. 94mm
Til sammenligning kører en CBR1100 ikke blot omkring 300', men
bagtandhjulets radius er tillige så meget større som 27mm - á ialt
121mm! - Hjuldiameteren er tilnærmelsesvis den samme og hvis der er en
forskel må det være á mindre dæk på CBR'en hvilket igen forøger
baghjulets omdrejningstal for at holde samme fart!

Det skulle ikke undre mig om der omkring centrifugalkraften ligger noget
med forøgelse á kvadratet på såvel radius som omdrejningstal(?) men
uanset, så er en forøgelse af radius med 25% samtidig med en forøgelse
af omdrejningstallet med mindst 66% tal der er til at føle på :-|

Den største afslyngning foregår imidlertid ved det hurtigst-roterende
for-tandhjul
Hvis sammenligner de to modellers gearing, så roterer bageste tandhjul
ikke alene hurtigst på 1100'eren, men dens udvekslingen er ovenikøbet
også større hvorved at for-tandhjulet vil rotere hurtigere blot for at
holde samme omdrejningshastighed på baghjulet - Sagt på en anden måde:
Bagtandhjulet på 1100'eren er større og roterer hurtigere (p.g.a.
hastigheden), men p.g.a. større forskel i kædehjulenes indbyrdes gearing
roterer fortandhjulet endnu hurtigere end 500'erens - selv ved samme
hastighed

Det er i mine øjne nærmest håbløst at holde alm. olie på kæden i de
tilfælde at man udnytter større moderne motorcyklers fartpotentiale og
jeg fatter ikke at fabrikanterne ikke får sakset disse forældede
passus'er omkring kædesmøring med olie, ud :-|

--
Armand.

Ukendt (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-06-08 08:45

On Sat, 28 Jun 2008 01:15:39 +0200, Armand wrote:

> Hvis man lige kigger på udviklingen indenfor Honda's vægge igennem mere
> end 30 år:

Og da havde Honda endda "automatisk" kædesmøring, right?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Armand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-08 13:08

Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 28 Jun 2008 01:15:39 +0200, Armand wrote:
>
>> Hvis man lige kigger på udviklingen indenfor Honda's vægge igennem mere
>> end 30 år:
>
> Og da havde Honda endda "automatisk" kædesmøring, right?
>
Ikke på 500'eren, skule jeg mene!

--
Armand.

Western (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 28-06-08 12:03

"Armand" skrev


> Det skulle ikke undre mig om der omkring centrifugalkraften ligger
> noget med forøgelse á kvadratet på såvel radius som omdrejningstal(?)
> men uanset, så er en forøgelse af radius med 25% samtidig med en
> forøgelse af omdrejningstallet med mindst 66% tal der er til at føle
> på :-|
>
´
Sammenhængen med kvadratet på omdrejningstallet er god nok, mens
sammenhængen med radius er dog kun lineær.


--

Leif Westen




Michael Dahlberg (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 28-06-08 05:49


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4864f271$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Snippet en længere fornuftig smørre
>
>> Kædesmørringen skal sikre en smørrehinde ved indgrebets begyndelse,
>> hvor der vil opstå lidt gnidning,samt en "trykhinde" under selve
>> indgrebet, for at minimere sliddet på kædehjulet (jeg har aldrig set
>> en rulle der slidt igennem...)
>
> Btw så smører vand også glimrende - Det er først når regnen ophører og
> man står med en måske næsten renspulet kæde at man måske skulle stoppe
> op smøre kæden ...
>
>> scottolier på, da jeg kun havde motorcyklen og derfor måtte køre i al
>> slags
>> vejr, men det syntes jeg var noget værre svineri
>
> Korrekt justeret er svineriet ikke større end med spray - og det er
> nemmere at rengøre efter kædesavsolie end spray...
>
> Det er jo total-loss ligegyldigt hvad man smører med - og noget af der
> der forsvinder vil uvilkårligt også svine på mc'en ...
>
> Men i rigtig mange mc manualer står stadig at man blot skal smørre
> kæden med olie. Og for en godt vejrs kører vil det sikkert også være
> tilstrækkeligt at smørre med en smule olie efter en tur. En rengjort
> neglelaksflaske er fin da der jo er en lile pensel lige til at putte
> nogle dråber på kæden og fordele dem. Og skulle man komme til at
> dryppe lidt olie på fælgen tages det jo nemt med blød klud - evt med
> lidt wd40...
>
> Når jeg renser kæde foregår det ved at jeg blot fedter den grundigt
> ind i olie med en gammel tandbørste og efterfølgende tørrer den af med
> en klud. Påføring gerne med løftet hjul, motor og i gear, mens jeg
> tørrer af manuelt for ikke at risikere fingrene mellem kæde og
> tandhjul ..... (Skulle den spies en tandbørste so be it, men fingrene
> vil jeg ikke havde for tæt på)

Og nu er det vel konens, og ikke din egen tandbørste du bruger?


Michael D
Der tænker på, om en etektrisk tandbørste mon er besre end en gammeldags
ditto!

>



Michael Dahlberg (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 28-06-08 06:17



"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4864f271$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Snippet en længere fornuftig smørre
>
>> Kædesmørringen skal sikre en smørrehinde ved indgrebets begyndelse,
>> hvor der vil opstå lidt gnidning,samt en "trykhinde" under selve
>> indgrebet, for at minimere sliddet på kædehjulet (jeg har aldrig set
>> en rulle der slidt igennem...)
>
> Btw så smører vand også glimrende - Det er først når regnen ophører og
> man står med en måske næsten renspulet kæde at man måske skulle stoppe
> op smøre kæden ...
>
>> scottolier på, da jeg kun havde motorcyklen og derfor måtte køre i al
>> slags
>> vejr, men det syntes jeg var noget værre svineri
>
> Korrekt justeret er svineriet ikke større end med spray - og det er
> nemmere at rengøre efter kædesavsolie end spray...
>
> Det er jo total-loss ligegyldigt hvad man smører med - og noget af der
> der forsvinder vil uvilkårligt også svine på mc'en ...
>
> Men i rigtig mange mc manualer står stadig at man blot skal smørre
> kæden med olie. Og for en godt vejrs kører vil det sikkert også være
> tilstrækkeligt at smørre med en smule olie efter en tur. En rengjort
> neglelaksflaske er fin da der jo er en lile pensel lige til at putte
> nogle dråber på kæden og fordele dem. Og skulle man komme til at
> dryppe lidt olie på fælgen tages det jo nemt med blød klud - evt med
> lidt wd40...
>
> Når jeg renser kæde foregår det ved at jeg blot fedter den grundigt
> ind i olie med en gammel tandbørste og efterfølgende tørrer den af med
> en klud. Påføring gerne med løftet hjul, motor og i gear, mens jeg
> tørrer af manuelt for ikke at risikere fingrene mellem kæde og
> tandhjul ..... (Skulle den spies en tandbørste so be it, men fingrene
> vil jeg ikke havde for tæt på)

Og nu er det vel konens, og ikke din egen tandbørste du bruger?


Michael D
Der tænker på, om en elektrisk tandbørste mon er bedre end en gammeldags
ditto!

>




Armand (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-06-08 15:01

J.C.Kløve skrev:

Detaljekiks!
>
> Rullerne lægger an mod kædehjulene, og opnåt "fast indgreb" i
> anlægsfladen mellem kædehjulets tænder, rullen flider således minimalt
> på kædehjulet under indgreb. "Rotationen" inder indgrebet sker inden i
> rullen, mellem pind'en og rullen, hvorfor dette på O, X, og Z rings
> kæder er smurt fra producentens side og forseglet med den gimmi pakning
> der ligger navn til kædetypen (O-ringskæde fx.) Dette kan ikke smørres
> med kædefedt - da det jo som sagt er forseglet.........
>
Den almindelige kædes(*) led, består af:
- Pind/stift, der forbinder de yderste lasker og er dén man presser ud
ved adskillelse!
- Bøsning, der forbinder de inderste lasker og sammen med pinden udgør
et "hængsel"!
- Rulle, som er et tyndt løst rør udenpå bøsningen!

Pre-smøringen angår "hængslet", vedligeholdelsessmøring skal bl.a.
trænge ind mellem rulle og bøsning og konservere/smøre dér!

:-|

(*)
Jeg forsøgte mig engang med en (var det?) EK-kæde hvor bøsningen var
udført i en art selvsmørende bronze og ikke havde en løs rulle deruover.
Når jeg skriver engang, så er det fordi at princippet på ingen måde
indfriedes og kæden var færdig på rekord-tid !

--
Armand.

Western (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 27-06-08 16:27

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev

KLIP

> Den varme(snarre lune) kæde optager smørremidlet bedre end en kold,
> derfor smørres der efter endt køretur. (smørremidlert trænger bedre
> ind vil nogen nok udtrykke det).

KLIP

Jeg husker stadig en artikel/test i Motorrad fra (vistnok) sidst i
1980'erne, hvor konklusionen var modsat: Ved en varm kæde fordamper
kædesprayens opløsningsmiddel så hurtigt at indtrængningen forringes i
forhold til hvis kæden er kold.

Til gengæld husker jeg ikke hvor overbevisende det var dokumenteret!



--

Leif Westen



Ukendt (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-06-08 16:51

On Fri, 27 Jun 2008 17:26:51 +0200, Western wrote:

> Til gengæld husker jeg ikke hvor overbevisende det var dokumenteret!

Er 35.000 Km. på samme kæde, fortrinsvis smurt varm, godtnok til at aflive
den myte ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Western (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 27-06-08 22:02

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev >
> Er 35.000 Km. på samme kæde, fortrinsvis smurt varm, godtnok til at
> aflive
> den myte ?


Næh, sådan kan man vist ikke føre bevis. Men hvis du har et parallelt
forløb hvor du har smurt kæden kold, og alle øvrige faktorer er
identiske, så kan vi begynde at snakke om det!

Bemærk i øvrigt at jeg ikke har påstået at sammenhængen er som beskrevet
af Motorrad, men i modsætning til din argumentation så havde de dog
underbygget med nogle eksperimentelle data.

--

Leif Westen



Ukendt (27-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-06-08 22:34

On Fri, 27 Jun 2008 23:01:56 +0200, Western wrote:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev >
>> Er 35.000 Km. på samme kæde, fortrinsvis smurt varm, godtnok til at
>> aflive
>> den myte ?
>
>
> Næh, sådan kan man vist ikke føre bevis. Men hvis du har et parallelt
> forløb hvor du har smurt kæden kold, og alle øvrige faktorer er
> identiske, så kan vi begynde at snakke om det!

Nix, det er ikke nødvendigt at ødelægge en kæde for at bevise et forløb.
Det er rigeligt at se en tendens*.

Kold påføring klistrer ved første berøring med kæden, og flyder ikke
videre. Yderligere kan man spare på mængden af smørrelse når den flyder
let.

* Ligesåvel som det ikke giver mening at teste et dæk med et for lavt
lufttryk til den bitre ende. Få Km. vil rigeligt bevise at det går galt.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Armand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-08 00:20

Orla Pedersen skrev:
>
> ........................
> Kold påføring klistrer ved første berøring med kæden, og flyder ikke
> videre. Yderligere kan man spare på mængden af smørrelse når den flyder
> let.
>
Ligesom at "natten over" giver fedtet bedre tid til at inddampe og
klistre sig fast, end hvis man om morgenen kører afsted indenfor 10
minutter efter påføring :-|

--
Armand.

Western (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 28-06-08 11:56


"Orla Pedersen" skrev >
> Nix, det er ikke nødvendigt at ødelægge en kæde for at bevise et
> forløb.
> Det er rigeligt at se en tendens*.
>
> Kold påføring klistrer ved første berøring med kæden, og flyder ikke
> videre. Yderligere kan man spare på mængden af smørrelse når den
> flyder
> let.
>
> * Ligesåvel som det ikke giver mening at teste et dæk med et for lavt
> lufttryk til den bitre ende. Få Km. vil rigeligt bevise at det går
> galt.
>

Og når jeg så siger at min forrige kæde kun holdt 34.000 km (hvilket er
korrekt) og fortrinsvis blev spray-smurt kold, men med lang tørrepause,
så vil du måske også sige at der dermed er påvist en signifikant forskel
i dit favør?



--

Leif Westen





Ukendt (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-06-08 12:57

On Sat, 28 Jun 2008 12:55:52 +0200, Western wrote:

> "Orla Pedersen" skrev >

>> * Ligesåvel som det ikke giver mening at teste et dæk med et for lavt
>> lufttryk til den bitre ende. Få Km. vil rigeligt bevise at det går
>> galt.
>>
>
> Og når jeg så siger at min forrige kæde kun holdt 34.000 km (hvilket er
> korrekt) og fortrinsvis blev spray-smurt kold, men med lang tørrepause,
> så vil du måske også sige at der dermed er påvist en signifikant forskel
> i dit favør?

Efter kontrolmål som på min side:
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html
?

Eller totalt færdig ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Western (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 28-06-08 14:02

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev


> Efter kontrolmål som på min side:
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/maintain.html
> ?
>
> Eller totalt færdig ?
>


Udskiftningsmoden!

Men min pointe er at én svale bringer ingen sommer. Og at de lærde ofte
ikke er enige!

--

Leif Westen



Coraggio (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Coraggio


Dato : 28-06-08 06:34

Tak for alle de mange svar...det er rart at man kan spørge NG, meget har
ændret sig siden jeg sidst havde motorcykel for 9 år siden

Jeg er blevet meget klogere omkring smøring af min kæde - og dog - for i går
var jeg i KBH hvor jeg snakkede med Elhers (nogen der har erfaring med
EhlersPM ?) omkring stylling/opfriskning af en ældre TL1000R...han forslog
bla. farvet tandhjul og en guldfarvet kæde...og da jeg sagde at det ikke var
interresant for mig, for kæde olien ville da hurtigt dække for farven, i
hvert fald på kæden...men så svarede han at han selv brugte en lille smule
WD40 (som jo er klar) på kæden...hvordan syntes I det lyder !?

Go´ Weekend - Brian



Michael Dahlberg (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 28-06-08 07:46


"Coraggio" <1HXcoraggio@coraggio.dk(fjern 1HX)> skrev i en meddelelse
news:g44ifj$1ltq$1@newsbin.cybercity.dk...
> Tak for alle de mange svar...det er rart at man kan spørge NG, meget
> har ændret sig siden jeg sidst havde motorcykel for 9 år siden
>
> Jeg er blevet meget klogere omkring smøring af min kæde - og dog - for
> i går var jeg i KBH hvor jeg snakkede med Elhers (nogen der har
> erfaring med EhlersPM ?) omkring stylling/opfriskning af en ældre
> TL1000R...han forslog bla. farvet tandhjul og en guldfarvet kæde...og
> da jeg sagde at det ikke var interresant for mig, for kæde olien ville
> da hurtigt dække for farven, i hvert fald på kæden...men så svarede
> han at han selv brugte en lille smule WD40 (som jo er klar) på
> kæden...hvordan syntes I det lyder !?
>
Tyndt
--
Michael D



Ukendt (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-06-08 08:45

On Sat, 28 Jun 2008 07:33:37 +0200, Coraggio wrote:

> WD40 (som jo er klar) på kæden...hvordan syntes I det lyder !?

Fint til show, men totalt ubrugeligt til kørsel. Meen, det er nu ikke så
svært endda. Lav en papafdækning/tragt, som lige passer til bagkædehjulets
runding. Så sviner sprayen ikke så meget. Bagefter tørres siderne/laskerne
af med en lampeolievædet klud. Det samme med bagkædehjulets sider. Det er
ikke såå stort et arbejde endda.

--
mvh
Orla Pedersen, som havde gode erfaringer med Motorex kædespray.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Anders Majland (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-06-08 12:35

> Fint til show, men totalt ubrugeligt til kørsel. Meen, det er nu ikke så
> svært endda. Lav en papafdækning/tragt, som lige passer til bagkædehjulets
> runding. Så sviner sprayen ikke så meget. Bagefter tørres siderne/laskerne
> af med en lampeolievædet klud. Det samme med bagkædehjulets sider. Det er
> ikke såå stort et arbejde endda.

På xtz'en har jeg "guld"-farvede lasker. Pga overfaldebehandlingen ruster de
mindre ... (men jeg havde nu blot bestilt et did 530 x-rings kædekit så det
var først da jeg modtog det at jeg så at det var en "guldkæde")



Armand (28-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-06-08 13:08

Coraggio skrev:
> Tak for alle de mange svar...det er rart at man kan spørge NG, meget har
> ændret sig siden jeg sidst havde motorcykel for 9 år siden
>
> Jeg er blevet meget klogere omkring smøring af min kæde - og dog - for i går
> var jeg i KBH hvor jeg snakkede med Elhers (nogen der har erfaring med
> EhlersPM ?) omkring stylling/opfriskning af en ældre TL1000R...han forslog
> bla. farvet tandhjul og en guldfarvet kæde...og da jeg sagde at det ikke var
> interresant for mig, for kæde olien ville da hurtigt dække for farven, i
> hvert fald på kæden...men så svarede han at han selv brugte en lille smule
> WD40 (som jo er klar) på kæden...hvordan syntes I det lyder !?
>
For porno-konger går pornoen frem for alt og detaljer som køreegenskaber
og holdbarhed er sekundære emner :-|

--
Armand.

"J.C.Kløve" (29-06-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 29-06-08 15:26

Armand skrev:
> Coraggio skrev:
>> Tak for alle de mange svar...det er rart at man kan spørge NG, meget
>> har ændret sig siden jeg sidst havde motorcykel for 9 år siden
>>
>> Jeg er blevet meget klogere omkring smøring af min kæde - og dog - for
>> i går var jeg i KBH hvor jeg snakkede med Elhers (nogen der har
>> erfaring med EhlersPM ?) omkring stylling/opfriskning af en ældre
>> TL1000R...han forslog bla. farvet tandhjul og en guldfarvet kæde...og
>> da jeg sagde at det ikke var interresant for mig, for kæde olien ville
>> da hurtigt dække for farven, i hvert fald på kæden...men så svarede
>> han at han selv brugte en lille smule WD40 (som jo er klar) på
>> kæden...hvordan syntes I det lyder !?
>>
> For porno-konger går pornoen frem for alt og detaljer som køreegenskaber
> og holdbarhed er sekundære emner :-|
>
+1
LOL


--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Anders Majland (29-06-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-06-08 15:59

> For porno-konger går pornoen frem for alt og detaljer som køreegenskaber
> og holdbarhed er sekundære emner :-|

Og kører man ikke så ret meget andet end godt vejr bliver det nok ikke til
mange km. Så holder en kæde jo alligevel i mange år, og mon ikke man så
alligevel skifter den ud inden kæden er slidt op ?

Lidt ligesom service og rustbeskyttelse på biler ... Det kan godt være det
billigste at at købe og så køre nogle år uden at skænke service en tanke ...


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste