Kronrørsleje
Fra : Ralph Køster

Dato : 25-06-08 12:43

Hvad koster det sådan cirka på et værksted, når jeg skal have skiftet
kronrørsleje på en Honda Blackbird???

Nogen forslag?

Ralph.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-06-08 14:59

http://www.soborgmc.dk/Kronroerslejer.htm

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Ralph Køster

Dato : 25-06-08 15:05

Genialt..tak.

Kan det være at der bare er noget der skal strammes, eller er lejet færdigt,
når styret "klonker" en lille smule frem og tilbage?
Vi taler om 1/10 mm her. Det er ikke slemt....endnu.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-06-08 09:07

> Kan det være at der bare er noget der skal strammes, eller er lejet
> færdigt, når styret "klonker" en lille smule frem og tilbage?
> Vi taler om 1/10 mm her. Det er ikke slemt....endnu.

Det skal bare spændes. Drej max 1/4 omgang af gangen, spænd det hele ok
kontroller om det er nok.
Er det for løst falder cyklen ind i sving og klonker fra kronrøret ved
opbremsning. Er det spndt for hårdt så er det svært at køre lige ud og
styret går stramt og man overkompenserer fra små korrektioner og derfor
svinger let fra side til side i stedet for at køre lige ud. Meget
ubehageligt!

Går styret i hak lige ud er kronrørslejerne færdige!

Fra : Ralph Køster

Dato : 26-06-08 13:17

Tak.

Lige det svar jeg havde brug for

Ralph.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-06-08 13:48

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
en meddelelse news:48634e2b$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Meget ubehageligt!
>
> Går styret i hak lige ud er kronrørslejerne færdige!

Hvor blev min barndoms "håndspænde-håndgrem" midt på styret af? Ligesom
på en Nimbus eller ældre BMW? (Der var også en på min Aermacchi-HD. Den
var slet ikke så tosset, men var nok mere "nødvendig" i sidevognsdagene.
Findes den endnu på nogen fabriksnye cykler (Undtaget forlæmgede
produktioner af førkrigs-konstruktioner(Ural, Royal Enfield, Harley
Davidson, Dnepr og lignende))?

--

Michael D

Fra : Moller

Dato : 26-06-08 15:12

Michael Dahlberg wrote:

> [...]
> Findes den endnu på nogen fabriksnye cykler (Undtaget forlæmgede
> produktioner af førkrigs-konstruktioner(Ural, Royal Enfield, Harley

I da har alle lært fra Japanerne at den slags kan laves nemt i en
kvalitet der ikke skal efterspændes hvert øjeblik :) og overflødiggør den
slags efterjustering hele tiden.

Kronrørslejer er noget der blir eftertjekket/spændt hver andet år
sammen med man for skiftet olie i sine forgafleben, skal det gøres oftere
er der noget galt, eller som du nævner det, køre man på en meget meget
gamle maskine.

---
VH
Moller

Fra : Armand

Dato : 26-06-08 15:19

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> Findes den endnu på nogen fabriksnye cykler (Undtaget forlæmgede
> produktioner af førkrigs-konstruktioner(Ural, Royal Enfield, Harley

Det var jo ikke til for lejetilspændingen, men derimod en sammenklemning
af en friktions-kobling, der skulle virke som styrdæmper.
I dag er styrdæmpere i almindelighed små hydrauliske ("stød")dæmpere
monteret på stelletet lille stykke bag kronrøret og hvis stempelstang
bevæges af samme sides teleskop!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-06-08 16:52

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-06-08 16:58

> [...]
> I dag er styrdæmpere i almindelighed små hydrauliske ("stød")dæmpere
> monteret på stelletet lille stykke bag kronrøret og hvis stempelstang

Det har du ret i, det var dæmpningen/trægheden man justerede, men det
var sommetider praktisk at kunne ændre "on the fly" (i farten), især i
strid blæst. =|;-/

Det ændrer dog ikke spørgsmålet, er der moderne Motorcykler hvor omtalte
dæmpning kan ændres "så'rn bare li'e" ?

--
Michael D

Fra : Ralph Køster

Dato : 26-06-08 17:21

Jeg har haft min BB i 2 år og den er garanteret ikke blevet strammet i den
tid. Ej heller er der tjekket olie i fordæmpere.
Så det er vist det der skal til.

Den har kørt 14.000 på de 2 år.

Ralph.

Fra : Sune

Dato : 26-06-08 22:44

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen
> Genialt..tak.
>
> Kan det være at der bare er noget der skal strammes, eller er lejet
> færdigt, når styret "klonker" en lille smule frem og tilbage?
> Vi taler om 1/10 mm her. Det er ikke slemt....endnu.

Jeg vil tro, at lejerne er færdige, når man kan mærke det mindste lille
"klonk".
Men det er jo helt gratis, at prøve at spænde og så se om det forsvinder
uden, at det kan mærkes på styringen.

Jeg har lige fået skiftet kronrørslejer, da den forsøgte at styre mere i
sving end jeg bad den om.
Jørgen fra værkstedet (brdr. Stevns) viste mig lejerne, og jeg var
overrasket over hvor lidt, der skulle til før styringen blev forstyrret.
Jeg troede det var kuglerne, der var slidt, men det var den lejeskål
kuglerne hvilede på, der var slidt meget lidt. Dvs. at der nogle bittesmå
hakker i den, der hvor den enkelte kugle rørte lejeskålen (ved ikke om det
er det rigtige ord for sådan en).

Sune