Endoru bike - hvilken?
Fra : TDC

Dato : 24-06-08 10:30

MC'en skal bruges nogle gange om året til forlængede weekends ture med
oppakning, og være af offroader typen.
Jeg har selv kik på årgange midt/slut af 80'erne:

Yamaha XTZ 600 (kan én cylender holde?)
Honda XL 600
Kawazaki ?
KTM ?
Aprila og Gagiva ligger desværre over 30k
Andre exotiske modeller ? (bekymret for fremskaffelse af reserve dele og
værksted rep.)

Hvad er din mening / erfaring / gode råd, prisklassen et sted mellem 10-30k
hvor driftsikkerhed er vigtigst.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-06-08 10:42

> MC'en skal bruges nogle gange om året til forlængede weekends ture med
> oppakning, og være af offroader typen.
> Jeg har selv kik på årgange midt/slut af 80'erne:
>
> Yamaha XTZ 600 (kan én cylender holde?)

Ja da - det er nogen der kan hive flere hundrede tusinde km ud af sådan en -
men det er nu ikke unormalt at de er slidt efter "bare" 50000km...

Godt nok over budget men her er en meget pæn en af slagsen
http://www.tenere.dk/RC/viewad.asp?id=50001607743100229 og så hedder det
xt600z og ikke xtz600 De vandkølede xtz660 og xtz750 kommer også ned i
nærheden af budgetprisen - specielt hvis de er lidt slidte ... Og den
tocylindrede (xtz750) har ry for at holde rigtig godt
http://www.tenere.dk/RC/viewad.asp?id=50001978064100164

At jeg lige nævner de to (tre) yamaha'er er næsten ikke tilfældigt - se min
signatur

> Hvad er din mening / erfaring / gode råd, prisklassen et sted mellem
> 10-30k hvor driftsikkerhed er vigtigst.

Der er det imho det vigtigste at vælge en i så god/pæn stand som muligt -
men jeg synes det ser ud til at de gamle yamahaer ligger lidt billigere end
honda's tilsvarende.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988

Fra : Borge

Dato : 24-06-08 13:14

"TDC" <me@dummymail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> værksted rep.)
>
> Hvad er din mening / erfaring / gode råd, prisklassen et sted mellem

Hvad med noget bmw gs ?

Fra : Kenneth

Dato : 24-06-08 17:12

> Hvad med noget bmw gs ?
Det havde jeg også overvejet, men for at komme blot i nærheden af mit max
budget pegede det på en GS65 som jeg tror den vil være lidt for sløv!?

Fra : Karsten Lindberg

Dato : 24-06-08 22:06

Har lige købt en Aprillia Pegaso Cube fra ´98 - 30K uden syn - der er
skiftet kronrørsleje samt kædekit og nu står den nysynet og flot... Kører
som en drøm både på asfalt og i skoven - så hvis det er sådsan noget du
leder efter kan det godt lade sig gøre..

Hilsen
Karsten Lindberg

Fra : Kenneth

Dato : 24-06-08 22:41

"Karsten Lindberg" <mhkl@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> som en drøm både på asfalt og i skoven - så hvis det er sådsan noget du
> leder efter kan det godt lade sig gøre..

Det lyder som en absolut god mulighed. Jeg kan se der er flere til salg
omkring de 30k. Er der nogle specielle svagheder som jeg bør være opmærksom
på ved denne model?

Fra : Anders Majland

Dato : 24-06-08 23:04

> Det lyder som en absolut god mulighed. Jeg kan se der er flere til salg
> omkring de 30k. Er der nogle specielle svagheder som jeg bør være
> opmærksom på ved denne model?

Det skulle lige være at udstødningen er afsindigt dyr - det sker at der
ruster op ret hurtigt ... Også uden vinterkørsel

Så hvis den står med uorginal i rustfrit stål er et plus

/A

Fra : Karsten Lindberg

Dato : 27-06-08 20:49

Hvis du køber Pegaso eller BMW GS 650 (begge laves på samme fabrik i
italien) så husk at
- købe med så lavt km-tal som muligt
- kæde og tandhjul slides hurtigere på "Enstampere" end på flercylindrede
- over 60-70 k km er det nok tiden at være opmærksom på stempel/cylinder og
evt. toppakning og topstykke. dog er disse 2 vandkølet hvilket jeg hører
rundt omkring, holder bedre end luftkølede.
- Pegasoen fås med både Rotax 652 ccm og Yamaha XT 660 ccm motor og for
Pegasoens vedkommende, både med kaburator og elektronisk indsprøjtning
(i.e.) - jeg anbefaler i.e. men skal du en længere tur ind i junglen eller
ud på stepperne i afsidesliggende områder, er kaburatormodellen nemmest at
reperere på.
- Rotax motoren - BMW´en har 4 ventiler og 2 tændrør hvorimod Pegasoen har 5
ventiler og ét tændrør.

Har du tænkt på Pegaso, skal du altid have et ekstra nyt tændrør med da den
er meget følsom for manglende gnist (du får kontant afregning . Men
ellers er jeg rigtig glad for min kaburatormodel fra 1998 - 20-22 km/l kan
den godt presses op på - men tager jeg (som ofte) en tur i skoven på vejen
hjem fra jobbet, så fristes jeg af mine cross-gener og så er forbruget
væsentligt højere - vil man have sjov, så koster det

Havde, i uge 24, en herretur med gutterne, som alle har touring og mere
gadebetonede maskiner, til Kassel i Tyskland. Pegasoen havde på ingen måde
svært ved at følge med og klarede fint et snit på 130-140 km/t på
motorvejen - På de små veje og i de rigtig gode sving var Pegasoen endog en
del hurtigere end de større maskiner - Jeg vejer 73 kg og jeg må sige at
efter den tur fik de fleste øjnene op for hvad det vil sige at have en
maskine der passer til at den kan flyttes med bagdelen - Jeg måtte
simpelthen bremse eller flytte tyngdepunkt i svingene fordi de andre kørte
for langsomt.. hæ..hæ og det føltes ret fedt at kunne gøre det midt i et
sving, og stadig have magten... Jeg har monteret Pirelli Scorpio dæk - og
dem kan jeg godt anbefale.

Har hørt at svømmernålen kan give lidt problemer - så motoren drukner hvis
den står med benzinhanen åben i længere tid - Det giver startproblemer.

m.v.h.
Karsten Lindberg