Ris/Ros til 600 Fazer...
Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 23-06-08 14:03

Skal til at anskaffe "ny" mc,da jeg lige har solgt min 87´ Kawa GPZ 600,den
har været en dejlig mc men ønsker mig nu noget nyere,regner med at penge
pungen gør at jeg kan rykke 10 år frem.....

Jeg har kig på en Yamaha Fazer 600 98´ kørt 28000 km,
den skal prøvekøres imorgen og kender kun hvad der kan læses i mc-revyen
osv..,noget jeg skal være obs på?

Hvad er jeres erfaringer?

MVH Rene Mikkelsen

Fra : Nielsen

Dato : 23-06-08 07:59

> Jeg har kig på en Yamaha Fazer 600 98´ kørt 28000 km,
> den skal prøvekøres imorgen og kender kun hvad der kan læses i mc-revyen
> osv..,noget jeg skal være obs på?

Restgæld? Undersøg dette!

Mekanisk kender jeg ikke til Fazeren, men få fat i servicehæftet og
kontroller om der har været gennemført regelmæssige eftersyn (her kan
der godt starte en debat om forhandlereftersyn vs. egne eftersyn - jeg
er stærk tilhænger af det sidste, hvis man ved, hvad man skal gøre).
Ikke mindst er det vigtigt at se efter evt. udskiftning af knastkæde
m.v.
Se også lige efter kædekit og dækkenes tilstand - er de slidte taler
vi om op mod 3-4.000 kr for udskiftning. Ellers er en god prøvetur,
hvor motoren bliver varm et must. Glider kobling, lyder motor sund,
trækker den uden ryk, er der raslelyde, oser udstødning, kan
udstødning godkendes af bilinspektionen o.s.v.

Husk nu sund fornuft - og lad dig ikke forblænde af et
(tilsyneladende) godt tilbud. Gå, hvis der er noget mistænkeligt. Der
er flere Fazere i havet....

/Ths.

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 23-06-08 15:20

Restgæld? Undersøg dette!

Hvordan gør jeg lige det,kun da være rart,at være sikker på at når man får
den med hjem,er det min...

[...]

Jeg vil selvfølgelig gå alt det efter der er mig muligt,og regner da også
med der er service hæfte på den,da den jo ikke har kørt så mange km.

MVH Rene

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-06-08 15:32

Nielsen skrev:

> [...]
> er stærk tilhænger af det sidste, hvis man ved, hvad man skal gøre).
> Ikke mindst er det vigtigt at se efter evt. udskiftning af knastkæde
Jeg tvivler på at der efter 28kkm er skiftet kanstkæde, er der det, er
der noget galt!

> Se også lige efter kædekit og dækkenes tilstand - er de slidte taler
> vi om op mod 3-4.000 kr for udskiftning.

Kæden kan være godt slidt efter 28kkm, træk i kæden, midt på det stykke
der er i indgreb med bagerste kædehjul. Kan du trække kæden væk fra
kædehjulet skal kæden skiftes. Det er nok de færreste der sætter nyt
gummi på MC'en for så at sælge den :-\

> Ellers er en god prøvetur,
> hvor motoren bliver varm et must. Glider kobling, lyder motor sund,
> trækker den uden ryk, er der raslelyde, oser udstødning, kan
> udstødning godkendes af bilinspektionen o.s.v.

Motoren skal være kold når du kommer for at prøvekøre den, så du får en
"koldstart" med i den afprøvning.

> Husk nu sund fornuft - og lad dig ikke forblænde af et
> (tilsyneladende) godt tilbud. Gå, hvis der er noget mistænkeligt. Der
> er flere Fazere i havet....

Akkut købekløe (TM/JJB) er din verste fjende, tag en med der er mere
objetiv, og som kan stille dumme og vanskelige spørgsmål.

Læs mere om kæbekløe her:
http://www.tenere.dk/Artikler/købsvejledning/købsvejledning.htm

Se på motorcyklens generelle stand. En 28kkm motorcykel har brugtspor, i
større eller mindre grad, det du ser skal stå i rimelig forhold til dens
alder og kilometerstand.

Er den modificeret (blinklys, kåbedele, udstødning, eller andet), så få
originaldelene med i købet.

Held og lykke med handlen.
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-06-08 16:33

"Rene Mikkelsen" <fam.mikkelsen@mail.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg har kig på en Yamaha Fazer 600 98´ kørt 28000 km,
> den skal prøvekøres imorgen og kender kun hvad der kan læses i mc-revyen
> osv..,noget jeg skal være obs på?

Vær opmærksom på rust og ir på motor, stel og bremser. Jeg har set
nogle, der har set lidt brugte ud, selv med lave km-tal. Jeg har selv
haft en i seks år, som jeg fik kørt 65k km på, og der havde jeg ikke
større problemer, selvom jeg kørte en del vinterkørsel. Lidt sliben og
malen var nødvendig, men det var kun pga. salten.

Den eneste deciderede svaghed jeg lige kan komme på er 2. gear, der
tit er ødelagt på thundercats, som Fazeren jo i grove træk deler motor
med. Krudt den godt af i 2. gear - hvis den bliver i gearet er der nok
ingen problemer. Det er nu heller ikke noget jeg har hørt om på
Fazerne, sikkert fordi de typisk ikke køres så langt ud i 1. gear som
Thundercats, der jo er noget mere sporty.

Styringen kan i øvrigt blive lidt nervøs med nogle fordæk, men med
Michelin Pilot Sport og Road har jeg aldrig oplevet problemer.

Ellers skal du i øvrigt kun være opmærksom på alt det som man normalt
skal være opmærksom på. Se evt. her:
<http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html>

> Hvad er jeres erfaringer?

Det har jeg skrevet lidt om her:
<http://dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Yamaha&model=FZS600%20Fazer&aargang=1999>

En fornuftig pris på sådan en Fazer nu om dage er nok 45-60k afhængig
af stand og km.

Overvej evt. at importere en fra Tyskland, jeg kan se på
<http://modep.skat.dk> at en gut har været heldig at slippe med
28471,- i afgift i februar '08 på en '99'er, der har gået 24.000 km
fordi Skat mener at den måtte koste 45871,- i DK.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 23-06-08 21:07

Rene Mikkelsen skrev den 23 jun 2008 i

> [...]
> den skal prøvekøres imorgen og kender kun hvad der kan læses i
> mc-revyen osv..,noget jeg skal være obs på?

Kun gode - (ved 60.000 blev ventilerne set efter, konstateret at det
var som det skulle være og det var det.) Der var ved 67000 *ingen* ir
og rust på min, kørte i al slags vejr, men ingen salt som Jes. Med mine
175cm relativt kortbenede højde, sad jeg optimalt (lettere oprejst)
også til langture, 1000 alenekm på en dag gik også. Bagsædepladsen er
på grund af de højtsiddende fodhvilere *ikke* optimal medmindre hun er
lidt klejn i det. Dejlig MC, hvilken farve er det? Pas på kæbekløen!

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
Der har et taskestiv til givibokse liggende tilbage..... billigt.

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-06-08 21:14

Arne Lorenzen wrote:
> lidt klejn i det. Dejlig MC, hvilken farve er det? Pas på kæbekløen!

Det kan vel kureres hos nærmeste rockerchapter

--
vh
Torben

Fra : kop

Dato : 24-06-08 07:15

Helt specifikt er der i venstre side et område på blokken, hvor der kan stå
vand, hvilket kan betyde at den fine sorte lakering er væk.
Vær også opmærksom på indsugnings-gummiet, det har en tendens til at revne,
smårevner gør ikke noget; men skal de skiftes er det ret dyrt.

m.v.h.
kop