/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kæmpe olieforbrug på Honda CB500Four
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 14:02

Hej alle

JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et problem
med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på bare 250km!
jeg har ingen utætheder og synes ikke rigtig jeg trækker blå røg.... havde
for 500km siden cylinder og top af for at skifte pakninger. Jeg tjekkede
tolerencerne på stempler, cylinder og ringe og de var alle ok. Jeg har også
et temlig stort overtryk i krumtaphuset og det tyder vel på en slidt
motor??? Jeg har tjekket komprission (godt nok kun på kold motor) og de er
alle ens. Dog ikke specielt høje...

Er det overstørrese stempler jeg er ude i???

På forhånd tak!

Hilsen Kristian


 
 
Armand (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-08 14:18

Kristian Larsen skrev:
> Hej alle
>
> JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et
> problem med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på
> bare 250km! jeg har ingen utætheder og synes ikke rigtig jeg trækker blå
> røg.... havde for 500km siden cylinder og top af for at skifte
> pakninger. Jeg tjekkede tolerencerne på stempler, cylinder og ringe og
> de var alle ok. Jeg har også et temlig stort overtryk i krumtaphuset og
> det tyder vel på en slidt motor??? Jeg har tjekket komprission (godt nok
> kun på kold motor) og de er alle ens. Dog ikke specielt høje...
>
> Er det overstørrese stempler jeg er ude i???
>
Du må ikke have målt særligt godt efter, for det lyder unægteligt som en
opboring!
Hvad målte stemplerne? var det original-str. er der vel ikke noget
suspekt i at den trænger, her mere end 30 efter at den var ny :-/

Der kán også være knækket en stempelring ved samlingen :-/

Endelig kan forbruget ligge i ventil-stamme pakningerne - Dét ses
tydeligst som løbesod ved indsugnings-ventilerne. Er dét tilfældet er
det måske værd at montere et sæt nye (á under ventil-fjedrene) og se om
dét skulle hjælpe brugbart på forbruget.
Men med omtalte overtryk i krumtaphuset ligger (hoved)problemet i slidte
cylinderpasninger!

--
Armand.

Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 14:39

Hey!

Ja jeg er også bange for jeg har fået målt forkert.... Jeg har nemlig
skiftet paraplyerne :) Det er stadart stempler der er i nu (kører på
63000km) så det er også fair nok hvis de er færdige :) Hvor store stempler
kan jeg gå op i ?? Har nemlig funder den her:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-CB500-Four-BIG-BORE-555cc-Performance-Rebuild-Kit_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713Q2em153Q2el1262QQcategoryZ35595QQihZ009QQitemZ190230719751QQtcZphoto

Men den er 3 mm overstørelse( så vidt jeg lige kan læse) så det er vel ikke
bare nok men en honing???

Tak for svaret!
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:485e50cd$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kristian Larsen skrev:
>> Hej alle
>>
>> JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et
>> problem med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på
>> bare 250km! jeg har ingen utætheder og synes ikke rigtig jeg trækker blå
>> røg.... havde for 500km siden cylinder og top af for at skifte pakninger.
>> Jeg tjekkede tolerencerne på stempler, cylinder og ringe og de var alle
>> ok. Jeg har også et temlig stort overtryk i krumtaphuset og det tyder vel
>> på en slidt motor??? Jeg har tjekket komprission (godt nok kun på kold
>> motor) og de er alle ens. Dog ikke specielt høje...
>>
>> Er det overstørrese stempler jeg er ude i???
>>
> Du må ikke have målt særligt godt efter, for det lyder unægteligt som en
> opboring!
> Hvad målte stemplerne? var det original-str. er der vel ikke noget suspekt
> i at den trænger, her mere end 30 efter at den var ny :-/
>
> Der kán også være knækket en stempelring ved samlingen :-/
>
> Endelig kan forbruget ligge i ventil-stamme pakningerne - Dét ses
> tydeligst som løbesod ved indsugnings-ventilerne. Er dét tilfældet er det
> måske værd at montere et sæt nye (á under ventil-fjedrene) og se om dét
> skulle hjælpe brugbart på forbruget.
> Men med omtalte overtryk i krumtaphuset ligger (hoved)problemet i slidte
> cylinderpasninger!
>
> --
> Armand.


Armand (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-08 14:53

Kristian Larsen skrev:
> Hey!
>
> Ja jeg er også bange for jeg har fået målt forkert.... Jeg har nemlig
> skiftet paraplyerne :) Det er stadart stempler der er i nu (kører på
> 63000km) så det er også fair nok hvis de er færdige :) Hvor store
> stempler kan jeg gå op i ?? Har nemlig funder den her:
>
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-CB500-Four-BIG-BORE-555cc-Performance-Rebuild-Kit_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713Q2em153Q2el1262QQcategoryZ35595QQihZ009QQitemZ190230719751QQtcZphoto
>
>
> Men den er 3 mm overstørelse( så vidt jeg lige kan læse) så det er vel
> ikke bare nok men en honing???
>
Jup!
Det er en regulær opboring til 550ccm!

Hos David Silver kan man finde overstørrelse stempler til 18£ og ringe
dertil for 14£, hvilket giver ca. 1200,-kr for et sæt.
Dertil kommer opboring(!)

Med en hurtig reperation burde de nye pakninger kunne genbruges :-/

--
Armand.

Michael Dahlberg (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 22-06-08 14:55


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:485e55eb$0$4468$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hey!
>
> Ja jeg er også bange for jeg har fået målt forkert.... Jeg har nemlig
> skiftet paraplyerne :) Det er stadart stempler der er i nu (kører på
> 63000km) så det er også fair nok hvis de er færdige :) Hvor store
> stempler kan jeg gå op i ?? Har nemlig funder den her:
>
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-CB500-Four-BIG-BORE-555cc-Performance-Rebuild-Kit_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713Q2em153Q2el1262QQcategoryZ35595QQihZ009QQitemZ190230719751QQtcZphoto
>
> Men den er 3 mm overstørelse( så vidt jeg lige kan læse) så det er vel
> ikke bare nok men en honing???
>
Nej, du er ude i en cylinder-opboring. Kontakt en kvalificeret
cylinderservice, og hør om prisen. Hør også lige hvad de skal have for
nogle passende stempler m/ringe, somme tider er deres priser mere end
rimelige i forhold til selv at anskaffe .



Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 15:00

okay tak begge

Vil prøve at høre et cyl-firma

Hvordan er med de overstørrelse stempler? man kan vel ikke siger hva djeg
har brug for før jeg får den åbnet?? det ville jo være rart at have
stumperne når jeg åbnede den!
Når man bore op er det vel konisk?? hvis stemplet er fx. 60mm skal
cylinderen vel også være 60mm i toppen??? Ellers hvordan?

Igen tak for svarende!!

"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:485e55eb$0$4468$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hey!
>
> Ja jeg er også bange for jeg har fået målt forkert.... Jeg har nemlig
> skiftet paraplyerne :) Det er stadart stempler der er i nu (kører på
> 63000km) så det er også fair nok hvis de er færdige :) Hvor store stempler
> kan jeg gå op i ?? Har nemlig funder den her:
>
> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-CB500-Four-BIG-BORE-555cc-Performance-Rebuild-Kit_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713Q2em153Q2el1262QQcategoryZ35595QQihZ009QQitemZ190230719751QQtcZphoto
>
> Men den er 3 mm overstørelse( så vidt jeg lige kan læse) så det er vel
> ikke bare nok men en honing???
>
> Tak for svaret!
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:485e50cd$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Kristian Larsen skrev:
>>> Hej alle
>>>
>>> JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et
>>> problem med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på
>>> bare 250km! jeg har ingen utætheder og synes ikke rigtig jeg trækker blå
>>> røg.... havde for 500km siden cylinder og top af for at skifte
>>> pakninger. Jeg tjekkede tolerencerne på stempler, cylinder og ringe og
>>> de var alle ok. Jeg har også et temlig stort overtryk i krumtaphuset og
>>> det tyder vel på en slidt motor??? Jeg har tjekket komprission (godt nok
>>> kun på kold motor) og de er alle ens. Dog ikke specielt høje...
>>>
>>> Er det overstørrese stempler jeg er ude i???
>>>
>> Du må ikke have målt særligt godt efter, for det lyder unægteligt som en
>> opboring!
>> Hvad målte stemplerne? var det original-str. er der vel ikke noget
>> suspekt i at den trænger, her mere end 30 efter at den var ny :-/
>>
>> Der kán også være knækket en stempelring ved samlingen :-/
>>
>> Endelig kan forbruget ligge i ventil-stamme pakningerne - Dét ses
>> tydeligst som løbesod ved indsugnings-ventilerne. Er dét tilfældet er det
>> måske værd at montere et sæt nye (á under ventil-fjedrene) og se om dét
>> skulle hjælpe brugbart på forbruget.
>> Men med omtalte overtryk i krumtaphuset ligger (hoved)problemet i slidte
>> cylinderpasninger!
>>
>> --
>> Armand.
>


Michael Dahlberg (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 22-06-08 15:09


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:485e5ae0$0$4451$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> okay tak begge
>
> Vil prøve at høre et cyl-firma
>
> Hvordan er med de overstørrelse stempler? man kan vel ikke siger hva
> djeg har brug for før jeg får den åbnet?? det ville jo være rart at
> have stumperne når jeg åbnede den!
> Når man bore op er det vel konisk?? hvis stemplet er fx. 60mm skal
> cylinderen vel også være 60mm i toppen??? Ellers hvordan?
>
> Igen tak for svarende!!
>
En cylimder er - sjovt nok - normalt cylindrisk, og derfor ens hele
vejen. Den er typisk nogle få 10'endedele større, end det stempel der
skal fise op og ned inden i.

Michael D



Armand (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-08 17:16

Kristian Larsen skrev:
>
> Vil prøve at høre et cyl-firma
>
> Hvordan er med de overstørrelse stempler? man kan vel ikke siger hva
> djeg har brug for før jeg får den åbnet?? det ville jo være rart at have
> stumperne når jeg åbnede den!
> Når man bore op er det vel konisk?? hvis stemplet er fx. 60mm skal
> cylinderen vel også være 60mm i toppen??? Ellers hvordan?
>
Dét skulle så være fordelen ved at "udlicitere" jobbet: De fagkyndige
véd hvordan og hvorledes og de har tillige stempler, omend ikke på
lager, men så lettilgængelige og bestiller sikkert først efter at have
boret succesfuldt op :-/

Jeg har ved flere lejligheder hørt tilfredse ytringer omkring Als
Cylinderservice

--
Armand.

Ukendt (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-08 19:44

On Sun, 22 Jun 2008 15:17:56 +0200, Armand wrote:

> Du må ikke have målt særligt godt efter, for det lyder unægteligt som en
> opboring!

Og dog, det er set at kompressionsringe er vendt forkert, eller at
stempelringene, samt foringer blot er blevet "poleret". Dér hjælper et sæt
stempelringe, og en let honing,(ikke at forveksle med opboring), gevaldigt
på tætheden.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 20:26

Har lige set dit svar og jeg tror måske det er løsningen! hvordan skal
stempelringene monteres normalt?? Det skal også lige sigen jeg ikke fik målt
tykkelse på ringene men det kan vel også spille ind??
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:o08b79o8wvww$.1gsuffgscn0nk$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 22 Jun 2008 15:17:56 +0200, Armand wrote:
>
>> Du må ikke have målt særligt godt efter, for det lyder unægteligt som en
>> opboring!
>
> Og dog, det er set at kompressionsringe er vendt forkert, eller at
> stempelringene, samt foringer blot er blevet "poleret". Dér hjælper et sæt
> stempelringe, og en let honing,(ikke at forveksle med opboring), gevaldigt
> på tætheden.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08


Armand (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-06-08 20:40

Kristian Larsen skrev:
> Har lige set dit svar og jeg tror måske det er løsningen! hvordan skal
> stempelringene monteres normalt?? Det skal også lige sigen jeg ikke fik
> målt tykkelse på ringene men det kan vel også spille ind??
>
Det der menes er at de kan være vendt "på hovedet" !?

Uanset hvad, så kører den Honda ikke mange meter alligevel, og at
genadskille og gen-måle er ganske gratis, så skil dog sagerne ad.

En kontrol af selve pasningen, til forskel for de enkelte mål er ganske
visende:
- Sæt øvre stempelring ned i toppen af cylinderen dér hvor der er mest
blank (fordi stemplet vender dér) og mål mellemrummet mellem enderne på
ringen med søgeblade: 7/10mm er servicemål dér!
- Med stemplet uden ringe placeret øverst i cylinderen bør man ikke
kunne få et søgeblad større end 6-7 hundrededele mm mellem stemplet og
cylinderen!

--
Armand.

Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 20:46

Okay det var egentlig en fin måde tror jeg prøver det!


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:485eaa83$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kristian Larsen skrev:
>> Har lige set dit svar og jeg tror måske det er løsningen! hvordan skal
>> stempelringene monteres normalt?? Det skal også lige sigen jeg ikke fik
>> målt tykkelse på ringene men det kan vel også spille ind??
>>
> Det der menes er at de kan være vendt "på hovedet" !?
>
> Uanset hvad, så kører den Honda ikke mange meter alligevel, og at
> genadskille og gen-måle er ganske gratis, så skil dog sagerne ad.
>
> En kontrol af selve pasningen, til forskel for de enkelte mål er ganske
> visende:
> - Sæt øvre stempelring ned i toppen af cylinderen dér hvor der er mest
> blank (fordi stemplet vender dér) og mål mellemrummet mellem enderne på
> ringen med søgeblade: 7/10mm er servicemål dér!
> - Med stemplet uden ringe placeret øverst i cylinderen bør man ikke kunne
> få et søgeblad større end 6-7 hundrededele mm mellem stemplet og
> cylinderen!
>
> --
> Armand.


Steen Gruby (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 22-06-08 21:04

On Sun, 22 Jun 2008 21:45:43 +0200, "Kristian Larsen"
<kristianblarsen@hotmail.com> wrote:

Hej Kristian.

>Okay det var egentlig en fin måde tror jeg prøver det!
>
Jeg er enig med oraklerne, men min nysgerrighed byder mig at spørge
hvad den kompressionstest egentlig viste (Faktuel kompression) ud over
at de fire cylindre er nogenlunde ens?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 21:14

Kan jeg faktisk ikke huske men det er ihvertfald ikke specielt meget. Kan
lige tjekke det imorgen
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
news:kqbt54pl2pd1rt203lm1g0fnibeg1kcjtk@4ax.com...
> On Sun, 22 Jun 2008 21:45:43 +0200, "Kristian Larsen"
> <kristianblarsen@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Kristian.
>
>>Okay det var egentlig en fin måde tror jeg prøver det!
>>
> Jeg er enig med oraklerne, men min nysgerrighed byder mig at spørge
> hvad den kompressionstest egentlig viste (Faktuel kompression) ud over
> at de fire cylindre er nogenlunde ens?
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk


Michael Dahlberg (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 22-06-08 21:24


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:485eb27d$0$4454$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Kan jeg faktisk ikke huske men det er ihvertfald ikke specielt meget.
> Kan lige tjekke det imorgen
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> news:kqbt54pl2pd1rt203lm1g0fnibeg1kcjtk@4ax.com...
>> On Sun, 22 Jun 2008 21:45:43 +0200, "Kristian Larsen"
>> <kristianblarsen@hotmail.com> wrote:
>>
>> Hej Kristian.
>>
>>>Okay det var egentlig en fin måde tror jeg prøver det!
>>>
>> Jeg er enig med oraklerne, men min nysgerrighed byder mig at spørge
>> hvad den kompressionstest egentlig viste (Faktuel kompression) ud
>> over
>> at de fire cylindre er nogenlunde ens?
>>
>> --
>>
>> Steen Gruby
>> Suzuki XN85 Turbo
>> Ducati Paso 750
>> NSU MAX Special 1956
>> NSU Super FOX 1958
>> www.gruby.dk
>
Hej Kristian. Ville det genere dig voldsomt at svare efter det du svarer
på, sådan som det er kotume her i gruppen?

Hvis vi alle gør det ens, så er det lettest


Michael D



Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 21:30

Nej selfølgelig ikke :) skal prøve!

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:485eb4bd$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:485eb27d$0$4454$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Kan jeg faktisk ikke huske men det er ihvertfald ikke specielt meget. Kan
>> lige tjekke det imorgen
>> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
>> news:kqbt54pl2pd1rt203lm1g0fnibeg1kcjtk@4ax.com...
>>> On Sun, 22 Jun 2008 21:45:43 +0200, "Kristian Larsen"
>>> <kristianblarsen@hotmail.com> wrote:
>>>
>>> Hej Kristian.
>>>
>>>>Okay det var egentlig en fin måde tror jeg prøver det!
>>>>
>>> Jeg er enig med oraklerne, men min nysgerrighed byder mig at spørge
>>> hvad den kompressionstest egentlig viste (Faktuel kompression) ud over
>>> at de fire cylindre er nogenlunde ens?
>>>
>>> --
>>>
>>> Steen Gruby
>>> Suzuki XN85 Turbo
>>> Ducati Paso 750
>>> NSU MAX Special 1956
>>> NSU Super FOX 1958
>>> www.gruby.dk
>>
> Hej Kristian. Ville det genere dig voldsomt at svare efter det du svarer
> på, sådan som det er kotume her i gruppen?
>
> Hvis vi alle gør det ens, så er det lettest
>
>
> Michael D
>


Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 21:31


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:485eb647$0$4465$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nej selfølgelig ikke :) skal prøve!
>
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:485eb4bd$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:485eb27d$0$4454$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>> Kan jeg faktisk ikke huske men det er ihvertfald ikke specielt meget.
>>> Kan lige tjekke det imorgen
>>> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
>>> news:kqbt54pl2pd1rt203lm1g0fnibeg1kcjtk@4ax.com...
>>>> On Sun, 22 Jun 2008 21:45:43 +0200, "Kristian Larsen"
>>>> <kristianblarsen@hotmail.com> wrote:
>>>>
>>>> Hej Kristian.
>>>>
>>>>>Okay det var egentlig en fin måde tror jeg prøver det!
>>>>>
>>>> Jeg er enig med oraklerne, men min nysgerrighed byder mig at spørge
>>>> hvad den kompressionstest egentlig viste (Faktuel kompression) ud over
>>>> at de fire cylindre er nogenlunde ens?
>>>>
>>>> --
>>>>
>>>> Steen Gruby
>>>> Suzuki XN85 Turbo
>>>> Ducati Paso 750
>>>> NSU MAX Special 1956
>>>> NSU Super FOX 1958
>>>> www.gruby.dk
>>>
>> Hej Kristian. Ville det genere dig voldsomt at svare efter det du svarer
>> på, sådan som det er kotume her i gruppen?
>>
>> Hvis vi alle gør det ens, så er det lettest
>>
>>
>> Michael D
>>
>
Du mener sådan her?? Nej selfølgelig ikke :) skal prøve!



Michael Dahlberg (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 22-06-08 22:29


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:485eb68c$0$4466$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:485eb647$0$4465$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Nej selfølgelig ikke :) skal prøve!
>>
>> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>> news:485eb4bd$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en
>>> meddelelse news:485eb27d$0$4454$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>>> Kan jeg faktisk ikke huske men det er ihvertfald ikke specielt
>>>> meget. Kan lige tjekke det imorgen
>>>> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
>>>> news:kqbt54pl2pd1rt203lm1g0fnibeg1kcjtk@4ax.com...
>>>>> On Sun, 22 Jun 2008 21:45:43 +0200, "Kristian Larsen"
>>>>> <kristianblarsen@hotmail.com> wrote:
>>>>>
>>>>> Hej Kristian.
>>>>>
>>>>>>Okay det var egentlig en fin måde tror jeg prøver det!
>>>>>>
>>>>> Jeg er enig med oraklerne, men min nysgerrighed byder mig at
>>>>> spørge
>>>>> hvad den kompressionstest egentlig viste (Faktuel kompression) ud
>>>>> over
>>>>> at de fire cylindre er nogenlunde ens?
>>>>>
>>>>> --
>>>>>
>>>>> Steen Gruby
>>>>> Suzuki XN85 Turbo
>>>>> Ducati Paso 750
>>>>> NSU MAX Special 1956
>>>>> NSU Super FOX 1958
>>>>> www.gruby.dk
>>>>
>>> Hej Kristian. Ville det genere dig voldsomt at svare efter det du
>>> svarer på, sådan som det er kotume her i gruppen?
>>>
>>> Hvis vi alle gør det ens, så er det lettest
>>>
>>>
>>> Michael D
>>>
>>
> Du mener sådan her?? Nej selfølgelig ikke :) skal prøve!

Det er bare alle tiders


Michael D
>



"J.C.Kløve" (22-06-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 22-06-08 22:57

Michael Dahlberg skrev:

>>>>
>> Du mener sådan her?? Nej selfølgelig ikke :) skal prøve!
>
> Det er bare alle tiders
>
>
> Michael D
>
>

Nu vi "fnidrer i det
fjern det der ikke citeres/er vigtig for forståelsen af svaret
husk signatur adskilder (-- ) - bindesreg bindestreg mellemrum

Får vi den detalje med så der det perfekt

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Studo (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Studo


Dato : 22-06-08 14:47

Den Sun, 22 Jun 2008 15:01:32 +0200 skrev Kristian Larsen:

> Hej alle
>
> JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et
> problem med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på
> bare 250km!
Det var ikke så lidt! Jeg skiftede toppakninger sidste efterår, og har
set et øget forbrug af olie. Forventet. Det er nu oppe på en lille
litter /1000km ved motorvejskørsel. Før skiftet brugte den stort set ikke
olie.

Jeg havde kun topperne af, stempler og ringe fik lov at sidde. Det ville
så have været en større operation, jeg ikke lige kunne overskue.

Men det er den mest fornuftige løsning. Men nogle cykler giver lettere
adgang til stemplerne. På cx'en er det nærmest en hovedrenovering, når
man går igang.


???Hvad er så den gyldne grænse (der kan være bred) før i garvede gutter
vil sige "Nu trænger den!"?

Torben Scheel (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 23-06-08 08:15

Studo wrote:
>
> ???Hvad er så den gyldne grænse (der kan være bred) før i garvede gutter
> vil sige "Nu trænger den!"?

Du mener olieforbrugsgrænse? Den varierer med årstiden. 2½dl / 1000km
vil jeg ikke lade passere en vinter, men i april/maj ville det nok få
lov at passere

Var det på min 17000km gamle TDM ville jeg køre på værksted og råbe
garantisag, så det varierer også med garanti, alder, luft-/vandkølet osv.

Kristians 8% olieblanding er for meget for selv en nyhonet 2takter - det
ville jeg ikke køre mange meter med.

--
vh
Torben

LasseNC (22-06-2008)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 22-06-08 09:16

Der er helt sikkert nogle på http://www.sohc4.net/index.php?title=Forums
der kan give dig bedre svar.

Evt. nogle der har erfaring med kittet, ebaysælger eller måske en der
har noget liggende der kan gøre det billigere :)

Ukendt (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-08 19:32

On Sun, 22 Jun 2008 08:15:35 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> Der er helt sikkert nogle på http://www.sohc4.net/index.php?title=Forums
> der kan give dig bedre svar.

Det var dog en underlig hånlig overlevering. Mig bekendt findes der
adskillige eksperter i denne gruppe udi CB5xxF.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Futte & Co. (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 22-06-08 19:52

Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 22 Jun 2008 08:15:35 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

>
> Det var dog en underlig hånlig overlevering. Mig bekendt findes der
> adskillige eksperter i denne gruppe udi CB5xxF.
>


Jow jow
Har da stadig en del stumper som af og til sættes til salg
Den jeg havde havde rundet 100000 km og brugte en hel' kvart liter pr.
3000 kilometer. Gad vide hvor den kvarte liter blev a'
Jeg hyler med i koret om en cylinderservice behandling med tilhørende
stempel- og olieringe. Eventuelt overstørrelse stempler.

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969

Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 20:21

Hmmm...

Kan man heldig at man kunne nøjes med en honing og nye stempelringe??? -kan
jeg have monteret dem forkert??? åbningerne sidder 180 over for hinanden....

På for alle jeres svar!

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i meddelelsen
news:25b91$485e9edf$5b651899$8542@news.arrownet.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>> On Sun, 22 Jun 2008 08:15:35 -0700 (PDT), LasseNC wrote:
>
>>
>> Det var dog en underlig hånlig overlevering. Mig bekendt findes der
>> adskillige eksperter i denne gruppe udi CB5xxF.
>>
>
>
> Jow jow
> Har da stadig en del stumper som af og til sættes til salg
> Den jeg havde havde rundet 100000 km og brugte en hel' kvart liter pr.
> 3000 kilometer. Gad vide hvor den kvarte liter blev a'
> Jeg hyler med i koret om en cylinderservice behandling med tilhørende
> stempel- og olieringe. Eventuelt overstørrelse stempler.
>
> --
>
> Jørgen, Brøndby
> http://dfmc.dk/?id=70
> Victoria KR26N Aero, 1954
> Triumph T120R Bonneville, 1969


Michael Dahlberg (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 22-06-08 20:52


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:485ea62d$0$4465$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hmmm...
>
> Kan man heldig at man kunne nøjes med en honing og nye
> stempelringe??? -kan jeg have monteret dem forkert??? åbningerne
> sidder 180 over for hinanden....
>
> På for alle jeres svar!
>
Ja, man kan jo altid være heldig, men få nu mekenekken skilt ad og
grundigt udmålt, ellers er det umuligt at svare på.
Men jeg er bange for, at det ikke kræver almindeligt held, men nærmere
mirakler, hvis du kan slippe med nye ringe.
;-(

Held (eller mirakler) og lykke!

Michael D



Ukendt (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-06-08 15:40

On Sun, 22 Jun 2008 21:51:57 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Men jeg er bange for, at det ikke kræver almindeligt held, men nærmere
> mirakler, hvis du kan slippe med nye ringe.
> ;-(

Njaeh. Ikke så få opelnittenhunner er blevet bragt til live på den måde,
efter at at have været kørt "morfar". Og selv Bonneville'r kan få den
sygdom.

Men om CB'erne gør det samme ved "fedtkørsel" er jeg ikke klar over.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Michael Dahlberg (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 23-06-08 15:59


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:f5lv3ehqn0bz$.cv9sgvu3m2zb$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 22 Jun 2008 21:51:57 +0200, Michael Dahlberg wrote:
>
>> Men jeg er bange for, at det ikke kræver almindeligt held, men
>> nærmere
>> mirakler, hvis du kan slippe med nye ringe.
>> ;-(
>
> Njaeh. Ikke så få opelnittenhunner er blevet bragt til live på den
> måde,
> efter at at have været kørt "morfar". Og selv Bonneville'r kan få den
> sygdom.
>
> Men om CB'erne gør det samme ved "fedtkørsel" er jeg ikke klar over.
>

Jeg er enig, hvis vi taler om forøget olieforbrug i den "normale"
klasse, men 1 liter 20W-50 pr 250 km, det er 4 liter på 1000 Km, eller
ca. 4-5 gange det jeg almindeligvis anser for "motor-slidt-meget"
grænsen. (Og det endda med en lidt mere svær olie, end jeg mener sådan
en fætter er beregnet til).

Jeg tror ikke rigtigt på nye ringe modellen her, men det er da et
spørgsmål om adskillelse og lidt målearbejde, at få et bedre grundlag
end vores gætteleg!

- -

Michael D



Ukendt (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-08 21:08

On Sun, 22 Jun 2008 21:21:08 +0200, Kristian Larsen wrote:

> Hmmm...
>
> -kan jeg have monteret dem forkert???

Jup ! op/ned

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Kristian Larsen (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 22-06-08 21:10

Jamen jeg vil da lige se om der ikke bliver lidt tid imorgen! I får lige en
update på min Exxon Valdes når jeg ved mere
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:13hz930t5jfu9.ksqvg2hkhpw4$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 22 Jun 2008 21:21:08 +0200, Kristian Larsen wrote:
>
>> Hmmm...
>>
>> -kan jeg have monteret dem forkert???
>
> Jup ! op/ned
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08


Ivan Nielsen (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Ivan Nielsen


Dato : 23-06-08 16:34

> JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et
> problem med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på
> bare 250km! jeg har ingen utætheder og synes ikke rigtig jeg trækker blå
> røg.... havde for 500km siden cylinder og top af for at skifte pakninger.
> Jeg tjekkede tolerencerne på stempler, cylinder og ringe og de var alle
> ok. Jeg har også et temlig stort overtryk i krumtaphuset og det tyder vel
> på en slidt motor??? Jeg har tjekket komprission (godt nok kun på kold
> motor) og de er alle ens. Dog ikke specielt høje...
>
> Er det overstørrese stempler jeg er ude i???
>
> På forhånd tak!
>
> Hilsen Kristian

Hej Kristian

Jeg har læst alle de fornuftige svar i de øvrige tråde, og er slet ikke
uenig i disse. Men jeg kommer i tanke om at jeg på min gamle cb500four fra
1972 en gang fejlagtigt havde forbundet det der udluftningsslange fra
topdækslet til en studs på luftfilterhuset. Dette resulterede i at den jo
lavede et stort vacum i krumtaphuset, og derved sugede olien den vej. Den
fornævnte slange skal blot føres neden ud mod moder jord.



--
Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8
4700 Næstved
Honda CB 500 Four 1972
Honda CX500 1981
Renault Modus 1.5 dci 2005
og en sort herrecykel mrk. Everton



LasseNC (23-06-2008)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 23-06-08 10:25

On 22 Jun., 19:32, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Sun, 22 Jun 2008 08:15:35 -0700 (PDT), LasseNC wrote:
> > Der er helt sikkert nogle påhttp://www.sohc4.net/index.php?title=Forums
> > der kan give dig bedre svar.
>
> Det var dog en underlig hånlig overlevering. Mig bekendt findes der
> adskillige eksperter i denne gruppe udi CB5xxF.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08

Du kan sige hvad du vil, men ownerclubs er uundværlige og den side er
pisse god med folk der har noget mere viden inde for denne specifikke
model.

Ukendt (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-06-08 18:08

On Mon, 23 Jun 2008 09:24:56 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> med folk der har noget mere viden inde for denne specifikke
> model.

Fnis, fandt Du ud af hvad der stod på dine shims

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

LasseNC (23-06-2008)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 23-06-08 11:15

On 23 Jun., 18:08, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Mon, 23 Jun 2008 09:24:56 -0700 (PDT), LasseNC wrote:
> > med folk der har noget mere viden inde for denne specifikke
> > model.
>
> Fnis, fandt Du ud af hvad der stod på dine shims
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 12-6-08

Ikke for at hijacke tråden, men nej, er kommet så langt at jeg målte
et par udstødningsventiler idag, da jeg så skulle måle indsugningen
fandt jeg ud af mit værktøj ikke dækkede den tolerance.

http://stalkerzone.dk/upload/service10.JPG Så langt er jeg

Ukendt (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-06-08 21:09

On Mon, 23 Jun 2008 10:15:11 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> http://stalkerzone.dk/upload/service10.JPG Så langt er jeg

Synes ikke at have hørt at det skulle være en 400 :-/ Nå, men det gør da
arbejdet noget lettere....

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Kristian Larsen (07-07-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 07-07-08 19:50


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:485e4d38$0$4455$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej alle
>
> JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et
> problem med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på
> bare 250km! jeg har ingen utætheder og synes ikke rigtig jeg trækker blå
> røg.... havde for 500km siden cylinder og top af for at skifte pakninger.
> Jeg tjekkede tolerencerne på stempler, cylinder og ringe og de var alle
> ok. Jeg har også et temlig stort overtryk i krumtaphuset og det tyder vel
> på en slidt motor??? Jeg har tjekket komprission (godt nok kun på kold
> motor) og de er alle ens. Dog ikke specielt høje...
>
> Er det overstørrese stempler jeg er ude i???
>
> På forhånd tak!
>
> Hilsen Kristian

Så har jeg endelig en update...
Jeg pillede motoren fra hinanden og målte... cylinder og stempler var
omkring 0,1mm fra grænsen så det var fint. Det eneste der ikke rigtig var
indenfor mål var stempelringene så jeg købte 4 nye sæt og honede skidtet op
og samlede det! Nu har jeg så trillet okring 1000km siden jeg den har ikke
brugt noget nærneværdigt olie!
Så jeg er en glad mand!

Tak for hjælpen alle!


Ukendt (07-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-07-08 21:19

On Mon, 7 Jul 2008 20:50:04 +0200, Kristian Larsen wrote:

> Så har jeg endelig en update...
> Jeg pillede motoren fra hinanden og målte... cylinder og stempler var
> omkring 0,1mm fra grænsen så det var fint. Det eneste der ikke rigtig var
> indenfor mål var stempelringene så jeg købte 4 nye sæt og honede skidtet op
> og samlede det! Nu har jeg så trillet okring 1000km siden jeg den har ikke
> brugt noget nærneværdigt olie!
> Så jeg er en glad mand!
>
> Tak for hjælpen alle!

Herligt med en tilbagemelding Så det var "opel løsningen", der skulle
til.

En ofte set årsag til samme fejl er en "varmkørsel" af motoren. Dette
udgløder stempelringene, og så forsvinder de som dug for solen.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Kristian Larsen (07-07-2008)
Kommentar
Fra : Kristian Larsen


Dato : 07-07-08 19:55


"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:485e4d38$0$4455$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej alle
>
> JEg har en Cb500 four som egentlig kører ret godt... jeg har bare et
> problem med olieforbruget... jeg brænder ca en liter olie (20w50) af på
> bare 250km! jeg har ingen utætheder og synes ikke rigtig jeg trækker blå
> røg.... havde for 500km siden cylinder og top af for at skifte pakninger.
> Jeg tjekkede tolerencerne på stempler, cylinder og ringe og de var alle
> ok. Jeg har også et temlig stort overtryk i krumtaphuset og det tyder vel
> på en slidt motor??? Jeg har tjekket komprission (godt nok kun på kold
> motor) og de er alle ens. Dog ikke specielt høje...
>
> Er det overstørrese stempler jeg er ude i???
>
> På forhånd tak!
>
> Hilsen Kristian

Så har jeg endelig en update...
Jeg pillede motoren fra hinanden og målte... cylinder og stempler var
omkring 0,1mm fra grænsen så det var fint. Det eneste der ikke rigtig var
indenfor mål var stempelringene så jeg købte 4 nye sæt og honede skidtet op
og samlede det! Nu har jeg så trillet okring 1000km siden jeg den har ikke
brugt noget nærneværdigt olie!
Så jeg er en glad mand!

Tak for hjælpen alle!


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste