Sidespejl med linksgevind, ændre gevind?
Fra : René Hansen

Dato : 21-06-08 01:51

Hej gruppe
Jeg er jo den lykkelige ejer af en gammel XJ650 fra '80erne.
Eksen tabte maskinen under igangsætning uden kobling, og hun kunne så
ikke holde den, hvilket resulterede i at højre sidespejl er knækket
af.
Det eneste jeg har kunne finde indtil nu med linksgevind er nogle
afskyelige chromede tingester, og jeg foretrækker nydelige sorte
firkantede spejle
Så her er tanken: Hva' mæ at ændre det skide linkgevind til et
standard 10mm gevind af den rette højresnoede slags!
Så nu skal jeg lige bruge Jeres uvurderlige erfaring...
Kan jeg med held bore ud og smække en Helicoil i, eller skal jeg lave
en bøsning med en større udvendig diameter?
Det gælder selvsagt om at fjerne det gamel gevind, og jeg har en
anelse om at det skulle være muligt med en coil...

Yes-No?

Rene
(Det er forresten ikke det manglende spejl som resulterede i at eksen
blev - ja, eks...)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-06-08 07:21

slet WLQRU skrev den 21 jun 2008 i

> [...]
> Så her er tanken: Hva' mæ at ændre det skide linkgevind til et
> standard 10mm gevind af den rette højresnoede slags!

klip

(Er begrundelsen for links gevind i det ene spejl at de skal kunne
blive hvor de er i modvind, eller at de kan dreje fra ved tiltning)?

Hvad med at købe originale spejle - det ville jeg foretrække fremfor at
skulle bøvle med modificering.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-08 08:49

Arne Lorenzen wrote:

> (Er begrundelsen for links gevind i det ene spejl at de skal kunne
> blive hvor de er i modvind, eller at de kan dreje fra ved tiltning)?

Gevind overlever fremadrettet tilt hos yamaha.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-08 08:50

René Hansen (slet WLQRU) wrote:
> [...]
> Det gælder selvsagt om at fjerne det gamel gevind, og jeg har en
> anelse om at det skulle være muligt med en coil...

Louis.de har myriader af spejle - også til yamaha. Er det ikke nok kan
du købe en links/rechts adapter.

Ellers har jeg et par ubrugte sorte plastspejle der passer du kan få for
en flok humle.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 08:54

"René Hansen (slet WLQRU)" <dduck@WLQRUpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det eneste jeg har kunne finde indtil nu med linksgevind er nogle
> afskyelige chromede tingester, og jeg foretrækker nydelige sorte
> firkantede spejle

Du kan købe et sæt kopi af orginal for ca. 170 kr, så har du et nyt til
venstre side også.
Fås hos Mc nøglen forhandlere.

> [...]
> Det gælder selvsagt om at fjerne det gamel gevind, og jeg har en
> anelse om at det skulle være muligt med en coil...

Du kan også godt bore venstregevind ud og sætte en 10 X 1,25 helicoil i.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 21-06-08 10:41

René Hansen (slet WLQRU) skrev:

> [...]
> Det eneste jeg har kunne finde indtil nu med linksgevind er nogle
> afskyelige chromede tingester, og jeg foretrækker nydelige sorte

Det originale XJ-spejl er da heller ikke firekantet!?
Jeg husker ikke hvilken senere Yamaha- model/årgang der har firekantede
sorte spejle, men eftersom at dét med linksgevindet er en Yamaha-gimmick
vil ethvert Yamaha-spejl matche.
Du har tilsyneladende ikke ledt grundigt nok, for der findes masser af
leverandører af uoriginale styrtdele såsom blinklys og spejle og er du
først på en af disse hjemmesider/kataloger er det blot at bladre til du
finder et firekantet Yamaha-spejl hhv. et par med andet passende design!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-06-08 11:37

Armand skrev:
> René Hansen (slet WLQRU) skrev:
>>
> Det originale XJ-spejl er da heller ikke firekantet!?

Formdefinitioner kan da være svære, men dette link viser er originalt XJ
spejl i siluet.

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=550&m=full

døm selv

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Armand

Dato : 21-06-08 13:24

J.C.Kløve skrev:

> Formdefinitioner kan da være svære, men dette link viser er originalt XJ
> spejl i siluet.
> http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=550&m=full

Dét er heller ikke det originale XJ650-spejl!
Jeg henfører til at DU: "husker hvilken senere Yamaha- model/årgang der
har firekantede sorte spejle" hvad jeg ikke gjorde og heller ikke orkede
at surfe efter!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-06-08 14:11

Armand skrev:

> [...]
> Jeg henfører til at DU: "husker hvilken senere Yamaha- model/årgang der
> har firekantede sorte spejle" hvad jeg ikke gjorde og heller ikke orkede

bugger!

Jeg havde misset de 50ccm

Har godtnok et billede af en XJ650 Maxim 1981 med firkantet spejl, men
hovedparten af 650 var med rundt

I rest

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 21-06-08 20:13

Armand skrev:

> [...]
> Jeg henfører til at DU: "husker hvilken senere Yamaha- model/årgang der
> har firekantede sorte spejle" hvad jeg ikke gjorde og heller ikke orkede

Netop...

Desuden er det jo højre side, der er det ikke linksgevind

Thore

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-08 20:45

SmaRTrxxv wrote:

> Desuden er det jo højre side, der er det ikke linksgevind

Jo - de skrues bare af hvis men påkører noget.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 22-06-08 00:12

SmaRTrxxv skrev:

> Desuden er det jo højre side, der er det ikke linksgevind

Jo - det er netop højre side der har brug for at gevindet løsner sig
hvis man påkører noget og dét gør et almindeligt gevind ikke!

--
Armand.

Fra : René Hansen

Dato : 21-06-08 15:44

René Hansen <dduck@WLQRUpost.tele.dk> (slet WLQRU) skrev:
>Hej gruppe
>Jeg er jo den lykkelige ejer af en gammel XJ650 fra '80erne.

Bla...bla....

Hej rødder, og tak for svarene.
Jeg overvejed det med at ændre gevindet fordi det gør det lidt
nemmere i fremtiden at finde spejle....
Og som een skriver, så har jeg vist ikke ledt særlig
grundigt...Næ, det er såmænd rigtig nok, da jeg ikke lige fik et
par spejle kastet i hovedet hos Vordingborg MC fik jeg tanken om
at modificere...