Tomgang
Fra : Thorbjørn

Dato : 20-06-08 07:38

Hej jeg startede min motor op for første gang efter der er blevet
installeret et Boyers & Bransden sæt og den er blevet timet, og ja den
startede hvilket er noget nyt. Men den går elendigt. I tomgang går den
meget ujævnt og falder i omdrejninger til den går ud. Hvis den får gas
går den ud med det samme, men det kan lade sig gøre at liste den op i
omdrejninger hvorefter den kører fint og jævnt, men så bliver den
hængene ved 3000-3500 omdrejninger som tomgang. Min timing pistol
blinker også ujævnt ved de lave omdrejninger somom den springer over
nogle tændinger, men kan man stole på den?

Nogen ideer til hvad diagnosen er?
Hvad er normal tomgangs hastighed?

Mvh. Thorbjørn

Fra : Martin Wittrock

Dato : 20-06-08 19:13

> Nogen ideer til hvad diagnosen er?

Med den smule(!) erfaring jeg har haft med en 50cc to-taks buskrydder, så
kunne det tyde på at der er noget galt med benzintilførslen. Prøv at
efterse benzinslange og filter. Måske mere sandsynligt at der er vrøvl med
karburatoren hvis din maskine da har sådan en.
Jeg ved intet om tænding o.lign (hurrah for CDI-boksen)

> Hvad er normal tomgangs hastighed?

Temmelig afhængig af den maskine du arbejder med. På min 2-cylinderede 500
kubik (det er skam en motorcykel) er det ca 1500 rpm.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Armand

Dato : 20-06-08 23:29

Martin Wittrock skrev:

> Temmelig afhængig af den maskine du arbejder med. På min 2-cylinderede 500
> kubik (det er skam en motorcykel) er det ca 1500 rpm.

*Ahemn*: 1200rpm (jvf. Louis' datenbank)!

--
Armand.

Fra : Martin Wittrock

Dato : 21-06-08 11:08

> *Ahemn*: 1200rpm (jvf. Louis' datenbank)!

Ofte må man jo bøje sig i støvet :)

Dog holder jeg den selv på ca 1500 rpm, da den ellers vil gå ret sløvt (ca
950 rpm) når motoren ikke er varm - bryder mig ikke rigtig om lyden af en
fiskekutter :(

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 20-06-08 20:06

> Nogen ideer til hvad diagnosen er?

Det vil hjælpe hvis du siger lidt om hvilken cykel vi snakker om?
Men det lyder som om det er en gammel svend,hvor du har eftermonteret
elektronisk tænding.
Så kan det være noget så simpelt som,at der ikke er høj nok spænding på dit
batteri.
Prøv at lade det helt op eller sæt startkabler på fra en bil og se om det
hjælper.
Mvh
Rasmus H Husky 610

Fra : Thorbjørn

Dato : 20-06-08 13:25

On 20 Jun., 21:05, "Rasmus og Ditte" <dit...@mail.dk> wrote:

> Det vil hjælpe hvis du siger lidt om hvilken cykel vi snakker om?
Suzuki GS750 (78)

> Så kan det være noget så simpelt som,at der ikke er høj nok spænding på dit
> batteri.
Det er et helt nyt batteri, for det har jeg også haft problemer med
tidligere :)

Jeg har rodet med det idag igen, og den var ikke timet helt rigtigt.
Det har hjulpet lidt, men den hopper stadig over tændingen på en af
tændrørne en gang imellem, og jeg går ud fra det er derfor den går
dårligt i tomgang. Der må være en løs forbindelse et sted. Ind til
videre kan den køre hvis jeg skruer den op på 3000 med tomgangsskruen.
Tak for svarene.

Thorbjørn

Fra : Glavind

Dato : 20-06-08 21:16

Thorbjørn skrev:
> [...]
> dårligt i tomgang. Der må være en løs forbindelse et sted. Ind til
> videre kan den køre hvis jeg skruer den op på 3000 med tomgangsskruen.

Da jeg monterede Boyers & Bransden på min BSA Lightning, 1970 havde jeg
problemer med tændrørne, de holdt kun ca. 300 - 400 km. De gik ad h****
til. Nye tændrør og så gik den fint igen. Prøv evt. at skifte dem. Og
som en anden skriver, det er vigtigt at der er rigeligt med strøm på
batteriet. Jeg har nu kørt 10000km med tændingen og har ikke problemer
med tændrørne mere, hvorfor ved jeg ikke. Et par af de lokale mc
forhandlere har fortalt om ligende problemer med elektronisk tænding /
tændrør.
Mvh
Glavind

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 20-06-08 21:33

> Det vil hjælpe hvis du siger lidt om hvilken cykel vi snakker om?
<<Suzuki GS750 (78)

Så har jeg lavet det samme og på samme model..(-:
Dog er det nok 12-13 år siden.

> [...]
> dit
> batteri.
<<Det er et helt nyt batteri, for det har jeg også haft problemer med

Ok. Men er det fuldt opladt?

Og prøv evt, med Splitfire tændrør.
De er dyrere men holder også i flere år.
Din tomgang bør ligge på ca 1150 så hut jeg hvisker..(-:
Jeg havde også lidt roderi med at få det til at gå ordentligt,men derefter
var der aldrig mere problemer.
Mvh
Rasmus H Husky 610

Fra : Armand

Dato : 20-06-08 23:33

Rasmus og Ditte skrev:
> <<Suzuki GS750 (78)
>
> Så har jeg lavet det samme og på samme model..(-:
> Dog er det nok 12-13 år siden.

Var det ikke lige til højrebenet at montere det originale fra en model
der er blot et par år yngre på lige dén maskine??

--
Armand.

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 21-06-08 09:16

> Var det ikke lige til højrebenet at montere det originale fra en model
> der er blot et par år yngre på lige dén maskine??

Det originale, er platin tænding og det kunne jeg ikke få til at holde til
min kørestil..(-:
Jeg brugte 3-4 sæt platiner på en sæson.
Med elektronisk tænding fik man meget mere omdrejningsvillighed,mulighed for
lidt højere omdrejninger og ikke mindst driftsikkerhed.
Mvh
Rasmus H Husky 610

Fra : Armand

Dato : 21-06-08 10:47

Rasmus og Ditte skrev:

> [...]
> Med elektronisk tænding fik man meget mere omdrejningsvillighed,mulighed
> for lidt højere omdrejninger og ikke mindst driftsikkerhed.

Som jeg skrev: GS750 fra ca. '80 og fremefter kører originalt med
elektronisk tænding der er direkte omskiftelig med det hidtidige knikser
baserede system :-|

--
Armand.

Fra : N/A