Armand wrote:
> Jeg har tidligere anfægtet at en nul-vision omkring trafikdræbte er
> utopi og det er et spørgsmål hvorvidt at vi ligger så tæt på det
> praktisk mulige lavpunkt som man kan komme.
> Sådan smidt på bordet lyder det som ren fatalisme, og ethvert
> trafikdødsfald ér vitterlig en tragedie man bør håbe at undgå, men
> sammenlignet synes jeg at trafikdøden svinder i forhold til hvad den
> gøres til i medierne :-/
Jeg er til dels enig. Grunden til at trafikdræbte og -kvæstede får så
meget opmærksomhed hænger nok nøje sammen med at det rammer tilfældigt,
og at døden har en letfattelig og håndfast årsag.
> For år siden faldt jeg over en opgørelse hvoraf det fremstod at tallet
> for dødsfald p.g.a. fald (fra eks.vis altaner; stiger; trapper;
> kantsten; dørtrin) lå meget nær tallet for trafikdræbte,
Mange af de dræbte er svækkede gamle, og døden forventelig inden for en
kortere årrække. At redde dem fra falddøden ville blot udsætte det lidt,
og flytte fokus til andre årsager.
og hér forleden
> dag var det så at læse i BT at der de seneste par år er ca. 35 personer
> der er døde under deres ferie
Det lyder ikke af meget, hvis 3mio er på ferie i 1/52del af året eller mere.
> Hvis det er så farligt at rejse på ferie, hvilket må regnes for at dreje
> sig om i løbet mindre end de fem uger man generelt har ferie-fri, hvor
> ligger så den nedre grænse for trafikken hvorunder der gennem alle årets
> 12 måneder tilbagelægges millioner af person-km's :-/
Den store fokus på trafikken er blot et tegn på hvor små vores problemer
er i demme del af verden - i det lys et sundhedstegn.
--
vh
Torben