Trafik-statistikken - Nulvision??
Fra : Armand

Dato : 20-06-08 13:04

Jeg har tidligere anfægtet at en nul-vision omkring trafikdræbte er
utopi og det er et spørgsmål hvorvidt at vi ligger så tæt på det
praktisk mulige lavpunkt som man kan komme.
Sådan smidt på bordet lyder det som ren fatalisme, og ethvert
trafikdødsfald ér vitterlig en tragedie man bør håbe at undgå, men
sammenlignet synes jeg at trafikdøden svinder i forhold til hvad den
gøres til i medierne :-/
For år siden faldt jeg over en opgørelse hvoraf det fremstod at tallet
for dødsfald p.g.a. fald (fra eks.vis altaner; stiger; trapper;
kantsten; dørtrin) lå meget nær tallet for trafikdræbte, og hér forleden
dag var det så at læse i BT at der de seneste par år er ca. 35 personer
der er døde under deres ferie
Hvis det er så farligt at rejse på ferie, hvilket må regnes for at dreje
sig om i løbet mindre end de fem uger man generelt har ferie-fri, hvor
ligger så den nedre grænse for trafikken hvorunder der gennem alle årets
12 måneder tilbagelægges millioner af person-km's :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-08 21:04

Armand wrote:
> [...]
> trafikdødsfald ér vitterlig en tragedie man bør håbe at undgå, men
> sammenlignet synes jeg at trafikdøden svinder i forhold til hvad den

Jeg er til dels enig. Grunden til at trafikdræbte og -kvæstede får så
meget opmærksomhed hænger nok nøje sammen med at det rammer tilfældigt,
og at døden har en letfattelig og håndfast årsag.

> For år siden faldt jeg over en opgørelse hvoraf det fremstod at tallet
> for dødsfald p.g.a. fald (fra eks.vis altaner; stiger; trapper;
> kantsten; dørtrin) lå meget nær tallet for trafikdræbte,

Mange af de dræbte er svækkede gamle, og døden forventelig inden for en
kortere årrække. At redde dem fra falddøden ville blot udsætte det lidt,
og flytte fokus til andre årsager.

og hér forleden
> dag var det så at læse i BT at der de seneste par år er ca. 35 personer
> der er døde under deres ferie

Det lyder ikke af meget, hvis 3mio er på ferie i 1/52del af året eller mere.

> [...]
> ligger så den nedre grænse for trafikken hvorunder der gennem alle årets
> 12 måneder tilbagelægges millioner af person-km's :-/

Den store fokus på trafikken er blot et tegn på hvor små vores problemer
er i demme del af verden - i det lys et sundhedstegn.

--
vh
Torben

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 20-06-08 21:37

Hvor mange dør mens de står på venteliste på sygehusene?!

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Piwo

Dato : 21-06-08 16:59

Hvormange dør på hospitaler, af infektioner de pådrager sig på samme
hospital?
Ca. 3500 om året.
Dyrk følgende perspektiv:
Kampen mod dødsfald i trafikken indbringer staten adskillige millioner om
året i inddrevne bøder.
Hvilket er ønskeligt for staten

Ordentlig rengøring koster penge for hospitalerne. Ligesom de sparede
dødsfald vil gavne de ældre der dør som følge af førnævnte infektioner.
Dette vil koste yderligere pension og plejehjemspladser.
Hhvilket ikke er ønskeligt for staten.

Personligt mener jeg det er forkasteligt at så mange dør på hospital, af
nævnte årsag, uden at det afstedkommer en passende debat.
Passende debat ville være en kampagne ti gange kampagnen omkring trafikdrab.

Piwo