Knastlædestrammer, CBR600
Fra : M.L.

Dato : 16-06-08 09:22

Hej NG,

Min CBR600 skramler en del når den er kold, synes jeg. Det er kommet
de seneste uger og jeg bilder mig ind at det bliver værre. Når jeg
starter den er der intet at høre, først når jeg har kørt hen til
første lyskryds og holder stille. Derefter lyder som et par
marmorkugler der rasler rundt inde i motoren, men det går helt væk når
den er varm.

Jeg tænker selvfølgelig straks knastkædestrammer da den så vidt vides
aldrig har været skiftet på min (1996, 42k km). Utætte forrør,
ventiler og andre mis-lyde ville vel være mere "klik"/"tik"-agtige og
regelmæssige?

Ellers nogen måde jeg kan diagnosticere præcist på? Nu koster den jo
ikke en formue, så det er nok meget godt at skifte den uanset hvad,
men det ville da være rart bare at være nogrnlunde sikker..

Tak!

/ML

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 16-06-08 17:30

Lyder umiddelbart til at være knastkæden. Min havde nøjagtig samme problem.
Kan være det kan løses ved en udluftning, ellers skift strammeren - det
koster ikke alverden.

--
Lars Bjerregaard
TL1000R

Fra : MKS - 74

Dato : 16-06-08 18:46

On Mon, 16 Jun 2008 18:29:31 +0200, "Lars Bjerregaard"
<lars@bjerregaard.in> wrote:

>Lyder umiddelbart til at være knastkæden. Min havde nøjagtig samme problem.
>Kan være det kan løses ved en udluftning

På en F2'er ja, men ikke på en F3'er nej

>, ellers skift strammeren - det
>koster ikke alverden

Og hvis man vil teste først, så køb 3-4 pakninger og lån en der med
sikkerhed er OK, eller lev med det og køb en billig ny på eBay ved
lejlighed (dog sædvanligvis rev 1 type, men forskellen til rev 2-3 er
alliwl tvivlsom).

Som sagt, de koster ikke alverden...så hvis man har via
udelukkelsesmetoden er nået frem til CCTL'en så skift.

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-06-08 06:48

> Min CBR600 skramler en del når den er kold.lyder som et par
> marmorkugler der rasler rundt inde i motoren.

Du er inde på det helt rigtige. Det er enten knaskæden der er slidt
eller knastkædestrammeren der er slidt. Mange har skiftet
knastkædestrammeren med held, men jeg er mere af den overbevisning at
det oftere er knastkæden der skal skiftes. Jeg skifter som regel
knastkæde ved 75.000km, hvor min begynder at lave en enkelt mislyd ind i
mellem. Sidste weekend skiftede jeg en der larmede lige som din
(regelmæssigt) og den skulle kun have kørt 60.000km. Jeg gætter på både
din og min kammerats CBR har kørt mere end der står på speedometeret
siden de larmer hele tiden. Nu før du begår rituelt selvmord over den
udtalelse , så vid at en CBR 600 F3 kan køre flere hundrede tusinde
og den eneste sliddel jeg har fundet er knastkæden

At skifte knstkæde på en CBR 600 F2/F3 er meget nemt! Af med knasterne
som om du ville stille ventiler. Af med højre tændningsdæksel. Drej
krumtappen og du kan hive knastkæden ud i et stykke. Så monterer man den
nye knastæde i et stykke. Monterer tændningsdækselet. Stiller knasten på
TDC. Takter knasterne og du er kørende. Burde ikke tage en mekanikker
mere end en time oven i stort service.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : M.L.

Dato : 17-06-08 01:25

> [...]
> nye knastæde i et stykke. Monterer tændningsdækselet. Stiller knasten på
> TDC. Takter knasterne og du er kørende. Burde ikke tage en mekanikker

Hej,

Tak for svarene folkens! Hvis jeg kan finde en at teste med, prøver
jeg at skifte den og se om det hjælper. Hvis ikke, køber jeg bare en
ny - så er det i hvert fald gjort.

Tak igen!

/ML

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 16:41

On Tue, 17 Jun 2008 00:24:46 -0700 (PDT), M.L. wrote:

> Tak for svarene folkens! Hvis jeg kan finde en at teste med, prøver
> jeg at skifte den og se om det hjælper. Hvis ikke, køber jeg bare en
> ny - så er det i hvert fald gjort.

Ellers kunne Du jo lige prøve:

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/camchain/index.html

Det virkede. Prøv at fjerne blændproppen, og se efter kærven. Den skal stå
stille.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08