Farvel og tak Mz
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-06-08 21:21

Så er det ud til at det er ovre med Mz

http://www.mctc.dk/?id=15874&nyhed_id=16855&pageType=1

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Fra : Ivar

Dato : 10-06-08 21:40

"J.C.Kløve" skrev:

> Så er det ud til at det er ovre med Mz

Der står at MZ har produceret siden 1922. Var MZ ikke en Østtysk
udgave af DKW efter krigen?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-06-08 12:43

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der står at MZ har produceret siden 1922. Var MZ ikke en Østtysk
> udgave af DKW efter krigen?

http://www.mzklub.dk/readarticle.php?article_id=3

Se lidt om MZs historie her.

Michael D

Fra : Armand

Dato : 11-06-08 18:15

Ivar skrev:

> Der står at MZ har produceret siden 1922. Var MZ ikke en Østtysk
> udgave af DKW efter krigen?

Jup!
Men "Z" i MZ står for Zschopau, som er byen hvori man har produceret
motorcykler siden først i tyverne: Først DKW og sidenhen MZ. At sige at
man på MZ-fabrikken har produceret siden '22 er derfor ingen overdrivelse!
Det skulle da lige være at jeg mener at huske at der var et hul i
produktionen fra da tyrkerne købte hele bixen for at producere den gamle
to-tagger som MüZ i tyrkiet, og indtil man begyndte med den nye
generation af firetaktere! :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-06-08 18:42

Armand skrev:

> Jup!
> Men "Z" i MZ står for Zschopau, som er byen hvori man har produceret
> motorcykler siden først i tyverne:

Forøvrigt er det noget af en påstand at "siden 1922" => en af verdens
ældste motorcykelfabrikker: Peugeot har produceret fra nogle år før
forrige århundredeskifte og bl.a. HD fra lige efter samme sekel-skifte! :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-06-08 07:27

Armand wrote:
> [...]
> ældste motorcykelfabrikker: Peugeot har produceret fra nogle år før
> forrige århundredeskifte og bl.a. HD fra lige efter samme sekel-skifte!

Er det fordi fabrikken i Zchopau ligger hvor den blev etableret, og de
andre har flyttet rundt? Og producerer Peugeot stadig MC'er?

--
vh
Torben - i quizzhumør

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 12-06-08 08:29

Torben Scheel skrev:

> Er det fordi fabrikken i Zchopau ligger hvor den blev etableret, og de
> andre har flyttet rundt? Og producerer Peugeot stadig MC'er?

well... det må bero på et definitionsspørgsmål - de producerer svjv
scootere.

Fra : Armand

Dato : 12-06-08 17:26

Torben Scheel skrev:

> Er det fordi fabrikken i Zchopau ligger hvor den blev etableret, og de
> andre har flyttet rundt?

Jup - DKW etablerede sig vest for jerntæppet efter krigen, hvorimod at
østtyskerne vedblev at producere på den gamle DKW-fabrik i Zschopau!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-06-08 20:44

On Wed, 11 Jun 2008 19:42:21 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej.

>Forøvrigt er det noget af en påstand at "siden 1922" => en af verdens
>ældste motorcykelfabrikker: Peugeot har produceret fra nogle år før
>forrige århundredeskifte og bl.a. HD fra lige efter samme sekel-skifte! :-/

Den med en af de ældste "siden 1922" vil jeg også godt pille lidt i.
Neckarsulm Strickmaschienen Union (NSU) hører til i den klasse.
Første NSU MC er fra 1901, to år før første Harley Damecykel så dagens
lys i 1903.
Moto Guzzi er også med på den liste, vist nok fra 1905.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-06-08 07:26

Steen Gruby wrote:
> [...]
> lys i 1903.
> Moto Guzzi er også med på den liste, vist nok fra 1905.

...men har deres fabrikker ikke skiftet lokation siden starten - i
modsætning til MZ?.. der står jo ikke at MZ er værdens ældste MC-mærke,
men at MZ fabrikken i Zschopau er (en af) verdens ældste MC-fabrikker.

--
vh
Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-06-08 16:08

On Fri, 13 Jun 2008 08:25:47 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

Hej Torben.

>..men har deres fabrikker ikke skiftet lokation siden starten - i
>modsætning til MZ?.. der står jo ikke at MZ er værdens ældste MC-mærke,
>men at MZ fabrikken i Zschopau er (en af) verdens ældste MC-fabrikker.

Set i det lys har du ret.
Der er det vel kun HD der kan mønstre en fabrik der er ældre.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 13-06-08 17:33

Steen Gruby skrev:
> [...]
>
> Hej Torben.
>
> Set i det lys har du ret.
> Der er det vel kun HD der kan mønstre en fabrik der er ældre.

Mon ikke også at Guzzi oprindelig har startet produktionen ved Mandello
del Lario, som idag :-/

Pu'gøjt har jeg , indrømmet, ikke meget check på udover kronologien.
Googler man lidt fremstår bl.a:

- (Google-oversættelse fra Peugeots hjemmeside ang. historik):
"Efter adskillelse mellem de to kusiner Eugene og Armand Peugeot, Eugene
får den plads tilbage til rådighed på fabrikken i Beaulieu ved afgang
Armand i Audincourt. Efter adskillelse mellem de to kusiner Eugene og
Armand Peugeot, Eugene får den plads tilbage til rådighed på fabrikken i
Beaulieu ved afgang Armand i Audincourt. Der sker at bygge motorcykler."
- Som jég læser som:
De to fætre skiltes (omkring uenighed omkring motoriserede cykler hhv.
automobiler) og efter at Armand (ham den anden, i ved!) dropper ud og
bygger sin egen bilfabrik i Audincourt, får Eugene plads på fabrikken i
BEAULIEU(!) til at bygge sine motorcykler (hændelsen ligger tilbage før
forrige århundredeskifte!

- (om peugeot el-scooter i DBA, marts 1998)
"At Peugeot mener indsatsen alvorligt bekræftes af produktionen, der
allerede nu er oppe på 300 el-scootere om ugen fra det dedikerede
samlebånd på Peugeots BEAULIEU-Mandeure fabrik!"

Ergo:
Peugeot producerer til stadighed motorcykler i Baeulieu, nu på 3.
århundrede!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-06-08 18:19

On Fri, 13 Jun 2008 18:33:12 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Ergo:
>Peugeot producerer til stadighed motorcykler i Baeulieu, nu på 3.
>århundrede!

Jeg er ikke meget for at give kredit til noget som helst der er
fransk, men det ser ud til at du har ret

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 14-06-08 06:31

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hej Armand.

> Jeg er ikke meget for at give kredit til noget som helst der er
> fransk, men det ser ud til at du har ret

Helst ikke engang til én med fransk-klingende navn

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 16:44

On Tue, 10 Jun 2008 22:39:47 +0200, Ivar wrote:

> Der står at MZ har produceret siden 1922. Var MZ ikke en Østtysk
> udgave af DKW efter krigen?

Man kan vist roligt sige, at Ifa/Mz er originalen. Og DKW blev en kopi af
sig selv.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-06-08 21:56

meddelelse news:1lh0uxptqyghv.1nf4jya03moez.dlg@40tude.net...

> Man kan vist roligt sige, at Ifa/Mz er originalen. Og DKW blev en kopi
> af
> sig selv.
>
> --
Som du dog kan formulere det !