|
| Startkabler fra den ene ...hvordan er det~ Fra : BF |
Dato : 08-06-08 23:03 |
|
Hvordan er det nu man forbinder startkabler i den rigtige rækkefølge,
med batterierne når man laver starthjælp fra en bil til en anden?
Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
batterier gøres på en bestemt måde ??
Kan nogen hjælpe ?
på forhånd tak
BerntJ
| |
Martin Johansen [600~ (08-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 08-06-08 23:32 |
|
>Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
>batterier gøres på en bestemt måde ??
Jeg monterer dem på donorbil først. Plus først og minus bagefter.
Dernæste samme rækkefølge på den døde bil.
Når de skal af igen så minus af først på den døde bil og plus
bagefter. Samme med donorbil.
| |
OZ3BTO (08-06-2008)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 08-06-08 23:33 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:tcno4497qr0u7460offnul3jjfhucirgsg@4ax.com...
>
> >Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
> >batterier gøres på en bestemt måde ??
>
> Jeg monterer dem på donorbil først. Plus først og minus bagefter.
>
> Dernæste samme rækkefølge på den døde bil.
>
> Når de skal af igen så minus af først på den døde bil og plus
> bagefter. Samme med donorbil.
>
Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den må
gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken
| |
Martin Bak (08-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 08-06-08 23:38 |
|
"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
news:g2hmph$1iu6$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:tcno4497qr0u7460offnul3jjfhucirgsg@4ax.com...
>>
>>
>
> Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den
> må
> gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken
>
>
Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have den
oppe ved batteriet.
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 09-06-08 00:18 |
|
>Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have den
>oppe ved batteriet.
Det er svært at være uenig.. men hvor stor er risikoen for at der sker
noget? En gnist er nem ja.. men at den antænder noget? Man sætter vel
ikke kabler på med åbent batteri... ;)
| |
OZ3BTO (09-06-2008)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 09-06-08 00:29 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:d3qo44h84uc3gdshfqn0tr5ufngpi715s9@4ax.com...
> >Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have
den
> >oppe ved batteriet.
>
> Det er svært at være uenig.. men hvor stor er risikoen for at der sker
> noget? En gnist er nem ja.. men at den antænder noget? Man sætter vel
> ikke kabler på med åbent batteri... ;)
>
Der kan være knaldgasser.. Ja det hedder de altså og sikke et drøn det kan
give
| |
Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 09-06-08 15:04 |
|
>Der kan være knaldgasser.. Ja det hedder de altså og sikke et drøn det kan
>give
Så får lillemor jo også noget den dag.. intet er så skidt at det ikke
er godt for noget
| |
OZ3BTO (09-06-2008)
| Kommentar Fra : OZ3BTO |
Dato : 09-06-08 00:29 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:g2hn0i$1k7r$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> news:g2hmph$1iu6$1@newsbin.cybercity.dk...
> >
> > "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:tcno4497qr0u7460offnul3jjfhucirgsg@4ax.com...
> >>
> >>
> >
> > Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den
> > må
> > gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken
> >
> >
> Nemlig-ja. For hvis der skulle springe en gnist vil man helst ikke have
den
> oppe ved batteriet.
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>
nemlig
| |
Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 09-06-08 00:17 |
|
>Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den må
>gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken
Jae det har jeg også altid læst og hørt men aldrig praktiseret.
| |
thl (08-06-2008)
| Kommentar Fra : thl |
Dato : 08-06-08 20:09 |
|
On 9 Jun., 00:31, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
> >batterier gøres på en bestemt måde ??
>
> Jeg monterer dem på donorbil først. Plus først og minus bagefter.
>
> Dernæste samme rækkefølge på den døde bil.
>
> Når de skal af igen så minus af først på den døde bil og plus
> bagefter. Samme med donorbil.
I min verden har vi nu gjort det lige omvendt.
Den døde bil først, men minus sidst på og først af er rigtigt,
så kan du ikke lave ulykker med plussenj.
Det er jo batteriet i den den døde bil der får en
lynladning og udvikler gasser, altså må det være her at gnister
først og fremmest skal undgås.
Og, ja,- akkumulatorer under ladning kan ekplodere ved gnister,
ikke kun gassen men akkumulatoren kan spredes over et alt for stort
areal.
Jeg har set det, meget tættere på end jeg brød mig om.
med venlig hilsen
Thorbjørn
| |
Mikael (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Mikael |
Dato : 09-06-08 02:05 |
|
On 9 Jun., 01:16, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Og den sidste man sætter på bilen der skal startes er minus/stel og den må
> >gerne sættes alle andre steder som batteriet f.x direkte på blokken
>
> Jae det har jeg også altid læst og hørt men aldrig praktiseret.
Det bliver det ikke mindre korrekt af. Jeg har hørt braget og tror
sådan noget sker jævnligt på tekniske skoler
Mikael
| |
Martin Johansen [600~ (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 09-06-08 15:05 |
|
>Det bliver det ikke mindre korrekt af.
Nej nej
Jeg hælder blot til at med lidt forsigtighed så er vi ude i det
teoretiske..
>Jeg har hørt braget og tror
>sådan noget sker jævnligt på tekniske skoler
Ikke dengang jeg gik der :) der var det andet der bragede..hehe
| |
Henning Præstegaard (08-06-2008)
| Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 08-06-08 23:39 |
|
"BF" <> skrev i meddelelsen ...
>
> Hvordan er det nu man forbinder startkabler i den rigtige rækkefølge,
> med batterierne når man laver starthjælp fra en bil til en anden?
>
> Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
> batterier gøres på en bestemt måde ??
>
> Kan nogen hjælpe ?
>
Simpelt Watson.
monter først + til + på begger biler.
der efter først - på hjælpebil, så til stel på motor på modtagerbil
og stel skal være på motoren for at sikre en god forbindelse til starteren,
en elleranden tilfældelig karosseriskrue dur ikke.
Demonter først -på modtagerbil derefter -på hjælpebil og der efter +.
Dette på grund af når et batteri arbejder kan der dannes brint oven på
batteriet og efter som netop brint er meget sprængfarligt. Når man følger
min
opskrift vil der ikke opstå gnister i nærheden af batterierne.
Dog skal det siges at jeg i mange har sat på + til + og -til - uden
problemer,
men kender et par stykker der har prøvet at batteriet flækker og syren
løber/sprøjter
ud.
mvh
Henning
| |
Martin (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 09-06-08 01:50 |
|
Henning Præstegaard wrote:
> "BF" <> skrev i meddelelsen ...
>>
>> Hvordan er det nu man forbinder startkabler i den rigtige rækkefølge,
>> med batterierne når man laver starthjælp fra en bil til en anden?
>>
>> Skal tilslutning og afbrydelse mellem hjælpebil/modtagebil og
>> batterier gøres på en bestemt måde ??
>>
>> Kan nogen hjælpe ?
>>
>
> Simpelt Watson.
> monter først + til + på begger biler.
> der efter først - på hjælpebil, så til stel på motor på modtagerbil
> og stel skal være på motoren for at sikre en god forbindelse til starteren,
> en elleranden tilfældelig karosseriskrue dur ikke.
Hvor på nyere biler (dem hvor hele motoren er gemt væk under plastik)
ville du/i anbefale at sætte minus på?
| |
Klaus D. Mikkelsen (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 09-06-08 05:24 |
|
Martin skriver:
>
> Hvor på nyere biler (dem hvor hele motoren er gemt væk under plastik)
> ville du/i anbefale at sætte minus på?
Af med et plasticskjold.
Der er for øvrigt også plastic omkring batteriet.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
BF (09-06-2008)
| Kommentar Fra : BF |
Dato : 09-06-08 06:17 |
|
On Mon, 09 Jun 2008 06:23:41 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Martin skriver:
>>
>> Hvor på nyere biler (dem hvor hele motoren er gemt væk under plastik)
>> ville du/i anbefale at sætte minus på?
>
>Af med et plasticskjold.
>
>Der er for øvrigt også plastic omkring batteriet.
>
>Klaus
Tak , ska i ha for hjæplen
BJ
| |
Martin Bak (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 10-06-08 21:38 |
|
"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse
news:484c5f85$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Simpelt Watson.
> monter først + til + på begger biler.
> der efter først - på hjælpebil, så til stel på motor på modtagerbil
> og stel skal være på motoren for at sikre en god forbindelse til
> starteren,
> en elleranden tilfældelig karosseriskrue dur ikke.
>
Det må du helst ikke gøre på min fordson... tak.
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
|
|