Er det lovligt at blive ved med at blinke.~
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 07-06-08 23:56

Hej i gruppen

Hustruen og jeg er kommet til at diskutere om undertegnedes bilkørsel.
Mere specifikt er hun irriteret over brugen af blinklyset.

Jeg har fået for vane at blinke til højre når jeg skal af motorvejen. Der er
vist bred enighed om at det skal man gøre.
Hvis det er sådan at jeg efterfølgende (for enden af afkørslen) også skal
til højre, så lader jeg blinkeren køre med højre blink.

Hvis jeg efterfølgende skal til venstre, slår jeg blinkeren fra umiddelbart
efter afkørsel, og blinker derefter til venstre.

Her er det at hustruen mener at min praksis med at lade højreblinkeren køre
er ulovligt. Hun mener jeg skal slå den fra, hvorefter jeg skal slå den til
igen.

Hendes argument er at andre bilister ikke kan se om jeg er doven, eller om
jeg skal til højre. Hun mener at når afkørslen er 300 - 500 meter lang, så
skal jeg vente et udefinerbart tidsrum med at slå den til igen.

Jeg vil gerne give hende ret i at det måske godt er et udtryk for dovenskab
at jeg ikke slår blinkeren fra når jeg er på afkørslen, for derefter at slå
den til igen, men at det direkte er ulovligt ikke at slå den fra, det tror
jeg ikke på.

Derfor har vi lavet et rask væddemål med en 3-retters hjemmelavet menu som
gevinst, Spørgsmålet der væddes om er:

Er det ulovligt at vedblive med at blinke til højre efter man er kørt af
motorvejen, når man skal til højre umiddelbart efter afkørslen?????

Læg mærke til at der ikke står noget om dovenskab, lyd-irrititabilitet,
hensigtsmæssighed eller andre uvedkommende faktorer. Vi har aftalt at det må
være loven der tæller.

Kan nogen komme med et kvalificeret bud på et svar på spørgsmålet. Gerne med
en henvisning. Vi er nok begge lidt stædige hvis ikke vi ser tingene på
skrift.....

På forhånd tak

/CJ

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-06-08 07:46

Christian Jacobsen skrev:
> [...]
> en henvisning. Vi er nok begge lidt stædige hvis ikke vi ser tingene på

Hvis afkørslen er en af dem hvor der allerede nede midt på begynder at
være afmærkning der deler den i et højre- og et venstre-svingsspor er
den vist god nok.

Udover hvor der står at du skal blinke må du også blinke når det kan
bruges til at fortælle dine medtrafikanter hvad din hensigt er.

At der så er nogen af dem der ikke tør tro på at du mener dit blinken er
jo ikke dit problem.

Og hvis de ikke er sikker på hvad du mener, eller om du mener det, må de
jo blot blive bagved og afvente situationens udvikling.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Hjemmeresidencen)

Fra : Per

Dato : 08-06-08 09:36

Finn Guldmann wrote:
> [...]

Jeg vil mene at din kone har ret (teoretisk) - jeg tvivler på at du
nogensinde vil få en bøde for det

Prøv at selv at læse den relevante § her i færdselsloven.

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af
motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er
overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt
i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved
blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før
vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring
af køretøjets placering til siden skal kørende give tegn, når det er
påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp
af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og
i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.

Stk. 3. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal give
tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives ved
brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.

Stk. 4. De tegn, der nævnes i stk. 2 og 3, skal gives i god tid før den
påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen
skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet.

,,

I stk. 1 står der: "og må ikke vare længere end nødvendigt"

I Stk. 4 står der: "på en synlig og utvetydig måde" og "Tegngivningen skal
senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet"

Det fortolker jeg som at du skal holde op med at blinke, når du har lavet
den første manøvre - altså vognbaneskiftet til frakørselsbanen. Og så skal
du igen blinke når du gør klar til at svinge til højre eller venstre.

Der er tale om 2 forskellige manøvrer og de skal klart kunne skilles fra
hinanden jf. ovennævnte §.

Så din kone har ret.....igen !!

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 09:50

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev :

>I stk. 1 står der: "og må ikke vare længere end nødvendigt"

de snakker om blinkeri - og du snakker om lydsignal ....

spøjst ;)

--
Jan_stevns

Fra : Per

Dato : 08-06-08 10:09

> de snakker om blinkeri - og du snakker om lydsignal ....

Ups ja der havde jeg forlæst mig - men konen har stadigvæk ret jf. Stk 4

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 10:18

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev :

>Ups ja der havde jeg forlæst mig - men konen har stadigvæk ret jf. Stk 4

mjoehh... blinkeriet til højre, når man skal fra motorvejen, skal
ophøre, når man er drejet fra, derefter kan man så blinke til højre
igen, hvis man for enden af frakørslen atter skal til højre ..

U Win ;)

--
Jan_stevns

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 09-06-08 18:52

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
> ophøre, når man er drejet fra, derefter kan man så blinke til højre
> igen, hvis man for enden af frakørslen atter skal til højre ..

Tak for svar til alle.
Kan godt se at jeg skal en tur i køkkenet og kokkerere lidt til hustruen.

/CJ

Fra : Morsing

Dato : 08-06-08 19:47

Iøvrigt ret interessant med den passus i stk 2 & 3 med i øvrigt skal armen
ud til siden ved sving / op ved standsning, gælder det stadigt?

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 19:55

Morsing skriver:

> Iøvrigt ret interessant med den passus i stk 2 & 3 med i øvrigt skal armen
> ud til siden ved sving / op ved standsning, gælder det stadigt?

Hvis køretøjet ikke har lygteføring til det - ja.
Husk loven gælder også veteranbiler og knallerter.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-06-08 20:01

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Husk loven gælder også veteranbiler og knallerter.

Og cykler selvom det er et særsyn i dagligdagen

- Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-06-08 20:09

Peter Lykkegaard skriver:

> Og cykler selvom det er et særsyn i dagligdagen

Så var den computerskærm beskidt....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-06-08 10:07

> [...]
>den til igen, men at det direkte er ulovligt ikke at slå den fra, det tror

Jeg ved ikke om det er lovligt eller ulovligt, men det er lige præcis
derfor jeg gør sådan som din kone mener du skal gøre.

Så ved dem bagved at her kører en der laver en bevidst handling og
ikke blot sidder og sover med blinkeren slået til.

Det er ikke for at være hellig, men jeg forsøger at gøre en dyd ud af
at mine medtrafikanter ikke skal være i tvivl om hvad jeg vil og
hvornår - det giver selvfølgelig lidt ekstra motion med blinkeren, men
pyt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-06-08 14:40

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> wrote in

> Er det ulovligt at vedblive med at blinke til højre efter man er kørt
> af motorvejen, når man skal til højre umiddelbart efter afkørslen?????

Ja. Tegngivning skal ophøre umiddelbart efter manøvren er afsluttet.
Paragraffen er vist bragt i et andet indlæg.