forgaffel ryster når jeg bremser
Fra : Kim

Dato : 07-06-08 16:57

Hej

Jeg har lige været ude at se og prøve en mc.
Når jeg bremsede med håndbremsen dirrede forgaflen frem og tilbage,
hvad kan der være galt?
Det er ikke skiverne, for det var en guzzi med integralbremse, og den
gjorde det også når jeg brugte fodbremsen.
Det var rigtigt meget, jeg kunne se det også, og dreje mens der blev
bremset var meget ubehageligt (langsom kørsel ind i lyskryds)
Det ene ben var lidt utæt, kan det være oliemangel?
Er det dyrt/besværligt at lave?
Maskinen var ellers rigtig flot, men
jeg turde ikke tage den med hjem før jeg vidste lidt om hvad det er.

Mvh. Kim Hansen.

Fra : LasseNC

Dato : 07-06-08 10:49

On 7 Jun., 16:56, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
> [...]
> Er det dyrt/besværligt at lave?
> Maskinen var ellers rigtig flot, men
> jeg turde ikke tage den med hjem før jeg vidste lidt om hvad det er.

Det KAN være slidte leje i kronrøret og slid i bøsningerne, slidte
kronrørs bliver ofte fejltaget for slidte bøsninger.

Utæt ben burde ikke have noget at sige der, selvom det ikke hjælper på
køreegenskaberne.

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 07-06-08 11:53

Det kan netop være kronrørs lejerne, de behøver ikke engang at være
slidte for at kunne opføre sig på den måde. Jeg skiftede i vinters
kronrørslejerne på min XS 400 Seca i forbindelse med renovering, efter
cyklen var samlet og færdig, rykkede det i forgaflen når man bremsede
på samme måde som du beskriver. Grunden til det var at lejerne ikke
var spændt nok fordi forgaflen var monteret på cyklen da stellet hang
i to wirere i værkstedsloftet, at der så ikke var nogen vægt på
forgaflen gjorde at den hang i det øverste leje og derfor ikke blev
spændt nok op til at støtte på nederste leje også.
Jeg løste dette problem med at løsne de tre bolte i topbroen og kunne
nemt stramme møtrikken til lejerne.

Forhør dig ad om sælger har skiftet kronrørs lejer for nyligt, dette
kunne være fejlen.

--
Ulrik Kristoffersen.

Fra : Kim

Dato : 07-06-08 19:54

>Forhør dig ad om sælger har skiftet kronrørs lejer for nyligt, dette
>kunne være fejlen.

Det har han ikke, den har kun kørt 400km siden sidste syn for et år
siden, og han har ikke lavet noget ved den.
Jeg havde den ellers oppe i et hjørne for at se om jeg kunne mærke
noget slok, men det kunne jeg ikke.

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 10:02

"Kim" <sletksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse

> Det har han ikke, den har kun kørt 400km siden sidste syn for et år
> siden, og han har ikke lavet noget ved den.

Hvis du mener registrering syn, så har det ikke nogen garanti overhovedet at
cyklen er i orden.
De kan ikke registre dårlige kronrørslejer til et syn, anden at de er meget
løse eller rullerne er firkantet.
Og jeg ser meget sjældent at de gør andet end at dreje lidt på styret.
Hvis det er så slemt, som du beskriver, skulle de have opdaget det ved en
prøvekørsel, men er det mon sket, næppe.

Jeg er begyndt at sige til mine kunder, at selv hos en forhandler, der har
en nysynet cykel til salg, at de skal se den i gennem for sikkerhedsting,
som bremser og styrtøj. Har haft flere der har købt en nysynet cykel, hvor
skiver har været langt under slidmål, det er godt nok noget svinderi at syne
en sådan cykel. Nu kunne det være forhandleren, der havde mont andre skiver
til syn, men den ene af de cykler, jeg har måtte skifte skiver, havde
skiverne ikke være af i flere år.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 07-06-08 19:17

Kim skrev:
> [...]
> gjorde det også når jeg brugte fodbremsen.
> Det ene ben var lidt utæt, kan det være oliemangel?

Integral-systemet bruger hver sin skive med hhv. hånd og fod -bremsen så
hvis begge skiver har en fejl kan det godt ligge deri!
Og netop de normalt benyttede støbejernsskiver kan få "pletter" på
skivekredsen af fastrustede klodser (á efter at have været parkeret
efter regnvejrskørsel)
Hvis teleskopet lækker kan det ligesåvel være olie-fedtede områder på
skiverne, men hvis det vitterligt kun er det ene ben der sveder skulle
det ikke gælde begge skiver/bremser - Det skulle da lige være en ældre
"skade" :-/
Som andre har nævnt kan lidt løse kronrørslejer godt "ryste med" hvis
der er andre udslagsgivende årsager. "pletter på skiverne" kan være en
sådan, men f.eks kan et uafbalanceret fordæk/hjul først rigtigt træde i
karakter ved opbremsning, og hér doubleres af en løs forgaffel!

> Er det dyrt/besværligt at lave?
> Maskinen var ellers rigtig flot, men
> jeg turde ikke tage den med hjem før jeg vidste lidt om hvad det er.

Det kan ikke være en nyere Guzzi, eller hva'?
Ældre motorcykler kan man roligt regne med småskavanker på, uden at
disse dog behøver at være særligt grelle - Men det kræver selvfølgelig
at man kan gennemskue problemerne og selv vurdere mulighederne for egen
udbedring af forholdene.
Er man ikke på dét plan, er det ligeså håbløst at søge hjælp fra
trediemand, som ikke selv har beset motorcyklen

--
Armand.

Fra : Kim

Dato : 07-06-08 19:59

>Det kan ikke være en nyere Guzzi, eller hva'?

En 82'er

> [...]
>disse dog behøver at være særligt grelle - Men det kræver selvfølgelig
>at man kan gennemskue problemerne og selv vurdere mulighederne for egen

Havde den oppe i et hjørne for at finde slok, men fandt ikke noget.
Derfor spørger jeg herinde, hvis det kunne være andet.
Skiverne så helt nye ud, altså ingen rust eller mærker på
Og det var kun venstre ben der lækkede lidt..

>Er man ikke på dét plan, er det ligeså håbløst at søge hjælp fra
>trediemand, som ikke selv har beset motorcyklen

Mener jeg at jeg er

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Ole

Dato : 08-06-08 10:45

Kim wrote:
> [...]
> Er det dyrt/besværligt at lave?
> Maskinen var ellers rigtig flot, men
> jeg turde ikke tage den med hjem før jeg vidste lidt om hvad det er.

Bed ham om at stramme kronrørs lejet, det er 3 bolte
+ en stor møtrik der skal løsnes/strammes, tager 2 minutter.

Er det ikke det, så kan man frygte at de nederst
gaffelben er slidt op.

Olien bliver kun brugt til at smøre med, MG har dæmpere
i forgaflen.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/