Bøsselys?
Fra : Leif Neland

Dato : 05-06-08 21:59

Så var vi på køreteknisk anlæg, og kørte i et par gamle bybusser,
hvilket var ret sjovt. Selvom instruktøren ikke ville sige, hvor hurtigt
man skulle køre, for at komme 360 grader rundt på glatførebanen...

Begge busser havde en kontakt mærket "Bøsselys"

Hvad er det til? Så man kan se, hvor man har sin haglspreder?

Eller når man skal en tur til Gay Pride i Riga?

Google kender ikke ordet...

Leif

PS: Kryds fingre for os til køreprøven i næste uge...

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 05-06-08 22:48

On Thu, 05 Jun 2008 22:58:33 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Begge busser havde en kontakt mærket "Bøsselys"
>
>Hvad er det til? Så man kan se, hvor man har sin haglspreder?

Måske til fimset rødt natbelysning i bussen ?

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-06-08 02:35

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote in news:48485377$0$15900
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Begge busser havde en kontakt mærket "Bøsselys"
> Hvad er det til?

Det er for lige at få sorteret wannabee fårene fra bukkene

Kun rigtige mænd tør spørge instruktøren.

Fra : René Løweneck

Dato : 06-06-08 02:58

Hej Leif !

> Så var vi på køreteknisk anlæg, og kørte i et par gamle bybusser, hvilket
> var ret sjovt.

Ja, det er helt vildt sjovt og lærerigt
Jeg var også lige en tur på Køreteknisk anlæg for et par uger siden. Vi tog
vores nyeste bus med derud, til at lege i og til sidst, fik vi en tur i PMV
ude på glatbanen

> Selvom instruktøren ikke ville sige, hvor hurtigt man skulle køre, for at
> komme 360 grader rundt på glatførebanen...

Der er ingen facitliste. Det afhænger af hastighed og dækmontering.

> Begge busser havde en kontakt mærket "Bøsselys"

Der er sikkert tale om rød natbelysning til chaufføren. Du kender det
sikkert også fra lastbiler. Det er skønt at køre med lidt lys, så man kan
finde de forskellige ting. Og rødt lys ødelægger ikke nattesynet, i samme
grad, som f.eks. hvidt lys.

> PS: Kryds fingre for os til køreprøven i næste uge...

Jamen held og lykke med det så

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Leif Neland

Dato : 06-06-08 05:35

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> wrote in message
> [...]
> finde de forskellige ting. Og rødt lys ødelægger ikke nattesynet, i samme

Men at ordet ligefrem er indgraveret i panelet fra Volvo originalt...

Leif

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-06-08 08:00

"Leif Neland" skrev

> Men at ordet ligefrem er indgraveret i panelet fra Volvo originalt...

Bybusserne er vel fra dengang man kunne købe negerboller hos slikmutter?

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-08 08:25

> Men at ordet ligefrem er indgraveret i panelet fra Volvo originalt...

Jeg har altid rendt rundt og troet at det hed fisselys, men det er måske kun
i det sønderjyske ?

/karsten

Fra : Ivar

Dato : 07-06-08 13:05

Karsten Madsen skrev:

> Jeg har altid rendt rundt og troet at det hed fisselys, men det er måske kun
> i det sønderjyske ?

Er det ikke det lys "Brian" har monteret under instrumentpanelet på
sin Golf II?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Brian

Dato : 07-06-08 18:47

Ivar wrote:

> Er det ikke det lys "Brian" har monteret under instrumentpanelet på
> sin Golf II?

Nej, det kalder jeg "suttelys"...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-06-08 14:30

Leif Neland skrev:
> [...]
> Hvad er det til? Så man kan se, hvor man har sin haglspreder?
> Eller når man skal en tur til Gay Pride i Riga?

En af mine venner, der har kørt bybus, hævder at det står for
"Positionslys". Han nævner en sammenhæng med Silkeborg (Bus byggeri) og
Leyland.

Og så nævner han at 40 km/t (når de siger 30) giver ½ gang rundt og 50
km/t giver 4. (Og en generalskideballe)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Karlslunde)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-06-08 15:50

> Og så nævner han at 40 km/t (når de siger 30) giver ½ gang rundt og 50
> km/t giver 4. (Og en generalskideballe)

Hvorfor ikke få 8 gange så megen sjov for en 10'er extra

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-08 13:27

On Fri, 06 Jun 2008 15:29:30 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>En af mine venner, der har kørt bybus, hævder at det står for
>"Positionslys". Han nævner en sammenhæng med Silkeborg (Bus byggeri) og
>Leyland.

>--

Den fabrik hed DAB. Din uvidenhed er uden begrænsninger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-06-08 20:06

Folmer Rasmussen skrev:
> Den fabrik hed DAB. Din uvidenhed er uden begrænsninger.

Og byggede på Leyland, så længe de kunne få dem. En overgang var de vist
endda ejet af Leyland.

Siger "Leyland-DAB dig noget?

http://myldretid.dk/nyheder/nr/248

Dem i Aabenraa brugte Volvo som grundlag.

Det kunne godt se ud til at Scania er den nuværende ejer.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Karlslunde)

Fra : Mogens

Dato : 07-06-08 20:12

> Dem i Aabenraa brugte Volvo som grundlag.

Jep, de gør/gjorde

> Det kunne godt se ud til at Scania er den nuværende ejer.

A' hvad??

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-06-08 20:54

Mogens skrev:
> Jep, de gør/gjorde>
> A' hvad??

Det der før var DAB.
http://www.scania.dk/Dealers_and_workshops/60122/

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Karlslunde)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-06-08 20:59

On Sat, 07 Jun 2008 21:54:20 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det der før var DAB.
>http://www.scania.dk/Dealers_and_workshops/60122/

>--

Det er en gammel historie.

Allerede først i 90'erne, da jeg stadig kørte turistbus, afleverede vi
altid Scania-busserne hos DAB i Karlslunde, når vi havde været nede og
hente dem i Holland. Så klargjorde de dem til syn.

--

Venlig hilsen
Folmer