VS 1400 Intruder - justere karburatorer se~
Fra : Em See Intruder 1400

Dato : 04-06-08 15:09

kan man indregulere karburatorerne selv på VS 1400
Som følge af et pludseligt opstået problem med, at intruderen kun kørte på 1
cylinder har jeg skilt noget af dyret af. Tændrørene ser i øvrigt helt
utroligt rene ud mærkeligt nok, alder m.v. taget i betragtning.

Nå - Da problemet opstod umiddelbart efter at jeg havde sat benzinventilen
på "reservetank" gik jeg fra start af ud fra, at (hovedproblemet) nok var
kondensvand eller urenheder nederst i tanken, der gav bøvlet.

Lektion nr. 2 *S*: Jeg har så for alvor set, hvor lidt plads der er at
arbejde på på en VS 1400! fx når man skal have filterindsatsen ud fra
filtret til forreste cylinder (vor herre bevares) - i øvrigt var forreste
bolt til luftfilterkassen rustet fast så den knækkede ....Hmmmm og forreste
skumgummiindsat var meget mørnet......

Nå tilbage til sagen. Jeg løsnede bundskruen i karbur og det var heldigvis
muligt at placere en klud neden under den ene (og kun den ene!)-Jeg ville
godt se og der var skidt eller andet heri, så jeg havde en idé om fejlen var
fundet.
På kluden kunne jeg konstatere, at dele af kluden blev rødorange og at der
var en smule særdeles fine formentlig metalfragmenter (formentlig) som
glimtede i solen. Jeg tolker farveskiftet som en smule rusten vand fra
bunden af tanken (og at det formentlig er det, der har givet problemet.
Fragmenterne er jeg imidlertid ikke så glad for. MC´en er en importcykel
fomedelst fra Holland (købt hos Auto 85 - hvilken bestemt ikke skal tolkes
som nogen reklame eller anbefaling!) og MC´en har nu kørt 38.000 km. Ud fra
den almene stand, kan jeg ikke forestille mig, at der er udført service,
skiftet dyser eller andet. Derfor kan man vel godt forestille sig at der kan
fremkomme sådanne fragmenter på 15 år (det er en årg. 93)....eller???

I den forbindelse opstod idéen så om, at gå noget voldsommere til værks og
simpelthen pille karburatorerne af og skifte samtlige dyser eller ihvertfald
dem man får med i et dysesæt. Var ude ved
http://www.bikes-and-parts.dk/index3.htm som foreslog at isætte et PRO Air
Intake Kit istedet. Det skulle virkelig give mange ekstra
hestekræfter.......
Det kan jeg nu i øvrigt ikke få øje på, hvis jeg kigger på
http://www.dot-e.dk/news/produkt/dot/ProBes.2003-08-13.1114 : Effektkurve af
Suzuki VS1400 Intruder før og efter montering af PRO Air Intake kit Part#
PRO-3001 og Dynojet PRO Fuel Kit Part# 81-1358 (All gear test)........?? For
mig at se et yderst begrænset antal hk der er at hente ved dette
indgreb......

Men ligegyldigt om jeg evt. vælger det ene eller andet dysesæt, så skal
karburatorerne jo synkroniseres med ure. Er dette muligt uden erfaring med
eksakt denne MC? er der specielle ting der skal tages i betragtning eller?
Det er vel næppe nødvendig at få mc´en på prøvestand ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg kvier mig ved at betaler 5000 - 6000
kr. til en mc-forhandler for noget som jeg måske ligesågodt kan gøre
selv........ Jeg har trods alt repareret en del ting på biler og andre mc
gennem tiden.

Jeg kunne som sagt konstatere at skumgummiindsatsen i forreste luftfilter
var mørnet - Prisen for et sæt er 2 x 177 kr. for skumgummi!!!! Er der andre
der har en idé til, hvor man kan købe sådan noget skumgummi evt. pr.
kvadratmeter??? - for det må da kunne fås. Jeg vil gerne skære de 2 stk. 10
mm tykke lapper hvis jeg kan spare flere hundrede kroner.

De venligste hilsner og med håb om megen feed back