> Så jeg kører 40% længere på en tankfuld og
>> spilder dermed væsenligt mindre tid på at stå og tanke
>>
> Lige min tanke omkring emnet!
> Eftersom at motorcykelfabrikanterne ville få samme "i praxis
> mer-størrelse" ud af at montere en pålidelig flowmåler, kunne nogle af
> modellerne med, designbetinget ganske små tanke nyde godt af den større
> udnyttelsesgrad af den forekommende bensinmængde
Har du fortalt aprilia om det midt i 90'erne ?
Det behøver ikke engang at være så avanceret - en simpel flyder og en
kontakt kan gøre det ... Min aprilia leonardo (på markedet i 1996) har både
en analog benzinmåler og en advarselslampe der tænder når der er et par
liter tilbage. Den har kun 9,5liter ialt - så når lyset tændtes var der
40-50km til at finde en tank ...
Men des større tank jo større usikkerhed på rækkevidden pga vindretning,
hastighed og "kørestil". Med frisk motorvej er jeg under 14km/l mens den på
landevej er over 20km/l - eller 180km i forskel i rækkevidde. Omtrent hvad
leonardoen kan køre på en tankfuld ...
Mhs advarselslampe så er der en italiener der har fået fremstillet en
benzinhane med indbygget "flyde" kontakt. Så istedet for løbe tør på main og
skifte til reserve får man en lampe der tænder. Meget rarere da man jo altid
køber tør midt i en overhaling eller på andre kritiske tidspunkter. Han har
solgt en del af dem på ebay, men jeg har ikke kunnet råbe ham op de sidste
måneder. Han laver nemlig også det samme til oliepinden ...