Ensretter / regulator til xj900
Fra : team69@jubii.dk

Dato : 02-06-08 23:51

Efter at tændingen røg fra det ene øjeblik til det andet, mens jeg
kørte på motorvejen. Ved jeg nu at konsekvensen af, at en regulator
der ikke virker, er at batteriet tømmes helt for væske

Har en del stumper liggende til xj900. Men desværre ikke en
regulator / ensretter. Og det er altså sådan en jeg mangler. Er der en
som bor i nærheden af skanderborg, der har sådan en på lager? Den
sidder monteret lige under batteriet.

venlig hilsen

Jens

Fra : team69@jubii.dk

Dato : 03-06-08 00:05

Er der forøvrigt en der har en godt bud på bagdæmpere. Tænker på at
skifte dem - er der en bedre løsning en de "originale"!

venlig hilsen

Jens

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-06-08 08:07

<team69@jubii.dk> skrev i en meddelelse
Er der forøvrigt en der har en godt bud på bagdæmpere. Tænker på at
skifte dem - er der en bedre løsning en de "originale"!

venlig hilsen

Jens

-----

Ikon (tidl. Koni) dæmpere er den foretrukne
opgradering, ihvertfald på de tyske Xj´er ("F"´erne, that is - kender ikke
så meget til Diversions).

http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/udstmod.htm#dæmp

http://www.ikonsuspension.com/

Ellers er der jo Hagon dæmpere, der formentlig er lidt billigere end
Ikon´erne - men formentlig stadig bedre end de origonale..

Ensretter: Original, Ebay.de, dba, dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked
etc.

De er ikke, i modsætning til visse Honda´ers, kendt for at stå af; ellers
kunne man overveje, om Schnabel kunne lave en opgradering (lidt om ham her:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedlrep.htm#gkul - eller Googl.). Men han
bor jo lidt langt væk...

--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-06-08 08:36

Finn og Angela skrev:

> ellers kunne man overveje, om Schnabel kunne lave en opgradering
> (lidt om ham her: http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedlrep.htm#gkul -
> eller Googl.). Men han bor jo lidt langt væk...

Han sender gerne
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-06-08 20:39

> Han sender gerne
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Ja selvfølgelig (flink mand, ham Scnabel). Fedt med den slags lettere
excentriske entusiaster (positivt ment) i dagens Danmark; han og værkstedet
bringer minder om en svunden tid.

Han minder mig om nu desværre afdøde Steen Duelund, der inden for
højttalerverdenen også kompromisløst brugte sin viden til at forbedre
eksisterende konstruktioner og opfinde nye, hvor de eksisterende ikke slog
til - herligt

--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-06-08 01:52

Finn og Angela skrev:

> [...]
> højttalerverdenen også kompromisløst brugte sin viden til at forbedre
> eksisterende konstruktioner og opfinde nye, hvor de eksisterende ikke

Hæ hæ ja, Schnabel guidede mig via telefonen gennem en fejlsøgning for
at konstatere hvad der var galt med Suzukien (kunne ikke holde strøm)
hvorefter han strikkede en komponent sammen

Fra : team69@jubii.dk

Dato : 03-06-08 05:57

On 3 Jun., 07:50, tea...@jubii.dk wrote:
> [...]
> regulator / ensretter. Og det er altså sådan en jeg mangler. Er der en
> som bor i nærheden af skanderborg, der har sådan en på lager? Den

Det er en årgang 1983, hvilket jeg skulle have tilføjet første gang..

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-06-08 19:10

"Men desværre ikke en regulator / ensretter"

Ring til Schnabel, det er en bedre løsning end den originale. Du risikere
det sker igen. Jeg har selv brændt 5 stk af. Men ingen siden jeg skiftede
til Schnabel. Lidt kig på teorien og så ser man hvor ringe de originale
er.....

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-06-08 20:08

On Mon, 2 Jun 2008 22:50:38 -0700 (PDT), team69@jubii.dk wrote:

Hej Jens.

> [...]
>regulator / ensretter. Og det er altså sådan en jeg mangler. Er der en
>som bor i nærheden af skanderborg, der har sådan en på lager? Den

Har XJ900 fra den gang ikke en generator a'la' bil der ligger som en
stor rund klods under karburatorene?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-06-08 20:31

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Har XJ900 fra den gang ikke en generator a'la' bil der ligger som en
> stor rund klods under karburatorene?

Jo da; det var jo den store nyskabelse, at den ikke sad i forlængelse af
krumtappen. Derved kunne motoren gøres slankere - at Ymerhaerne så
tilsyneladende har ladet sig rive med af æstetikken og undladt det 6. gear,
må vi jo leve med den dag i dag

Men ensretteren med sin køleplade sidder jo ikke dér...

--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-06-08 20:40

On Tue, 3 Jun 2008 21:31:18 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
dette_@get2net.dk> wrote:

Hej Finn.

>Men ensretteren med sin køleplade sidder jo ikke dér...

Det er rigtigt, men så vidt jeg husker sidder regulatoren i
generatoren.
Ensretteren og regulatoren er adskildt, lige som på en bil.
Jeg har desværre ingen manualer på Ymerhakker, så jeg kan ikke
verificere det.
Anyone?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-06-08 20:59

> [...]
> Ensretteren og regulatoren er adskildt, lige som på en bil.
> Jeg har desværre ingen manualer på Ymerhakker, så jeg kan ikke

hej Steen

Yamaha kalder det i el./(dele) diagrammet "Rectifier/regulator (assembly)".

- som på en XS´er?:

http://www.rider.dk/xs750/xs75main.html#Laderegulering

--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-06-08 21:09

On Tue, 3 Jun 2008 21:59:12 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
dette_@get2net.dk> wrote:

Hej Finn.

>Yamaha kalder det i el./(dele) diagrammet "Rectifier/regulator (assembly)".

Den tegning der er på linken er netop den adskildte ensretter /
Regulator, hvor regulatoren er placeret i generatoren og ensretteren
seperat.
Jeg mener at have haft fat i sådan en, men er ikke sikker.
Hvis det er den jeg "tror det er" er der i manualen beskrevet en
testprovedure for regulatoren

>- som på en XS´er?:

XS500 har en speciel generator, hvor feltet kobler til rotoren, og
hvor feltet er formagnetiseret af en regulator der er sammenbygget med
regulatoren - Den kender jeg særdeles godt .
Genial konstruktion.
Den ligner dog ikke XJ900.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-06-08 21:19

> [...]
>>
> Den tegning der er på linken er netop den adskildte ensretter /
> Regulator, hvor regulatoren er placeret i generatoren og ensretteren

Jo, men det er "erstatningen" for den originale.

> Jeg mener at have haft fat i sådan en, men er ikke sikker.
> Hvis det er den jeg "tror det er" er der i manualen beskrevet en
> testprovedure for regulatoren

Smider lige et billede op:

http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/div/1024/Reg-rect.jpg

boksens ledningsantal stemmer meget godt med Kærlyts opdelte erstatning...
(jeg er ikke el-mand

--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-06-08 21:25

On Tue, 3 Jun 2008 22:19:01 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
dette_@get2net.dk> wrote:

Hej Finn.

>http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/div/1024/Reg-rect.jpg
>
>boksens ledningsantal stemmer meget godt med Kærlyts opdelte erstatning...
>(jeg er ikke el-mand

Billedet viser kun ensretteren, ikke regulatoren.
Jeg kan ikke komme det nærmere uden et diagram.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 22:58

> [...]
>
> Hej Finn.

> Billedet viser kun ensretteren, ikke regulatoren.
> Jeg kan ikke komme det nærmere uden et diagram.

Steen det er en 3 faset genrator, med kul til regulering på rotor.
Så en "alm "Schnable kan ikke bruges, men han laver jo også ensretter og
regulator hver for sig.
Har ikke haft mont. på XJ 900, men på CB 750-900-1100 og de funker bare,
igen tvivl.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-06-08 23:07

On Tue, 3 Jun 2008 23:58:02 +0200, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:

Hej Disc.

> [...]
>regulator hver for sig.
>Har ikke haft mont. på XJ 900, men på CB 750-900-1100 og de funker bare,

Det var precis der jeg ville hen.
Regulatoren er en transistor lignende komponent i TO3 hus der sidder i
selve generatoren hvis det er den model jeg tænker på.
Den er let at checke og let at skifte.
Jeg ville blot være sikker.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-06-08 23:24

> [...]
>
> Hej Finn.

> Billedet viser kun ensretteren, ikke regulatoren.
> Jeg kan ikke komme det nærmere uden et diagram.

Tænkte det nok...:

http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/div/1024/dia1.jpg

http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/div/1024/dia2.jpg

--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim

Fra : team69@jubii.dk

Dato : 04-06-08 03:43

Tak for assistance.

Har fået bestilt en ensretter og håber det så fungerer. Og så vil jeg
finde frem til ikon støddæmperne - sidepower fik jeg anbefalet.

Venlig hilsen

Jens