Hvor købes den bedste vacuummåler?
Fra : StreetFighter

Dato : 02-06-08 20:00

Hvad kan I anbefale af værktøj til at synkronisere gasspjæld på en række4
med EFI, Yamaha FZ1
og hvor købes den ?

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 03-06-08 03:37

On Jun 2, 8:59 pm, StreetFighter <streetfigh...@ghostrider.invalid>
wrote:
> Hvad kan I anbefale af værktøj til at synkronisere gasspjæld på en række4
> med EFI, Yamaha FZ1
> og hvor købes den ?

Jeg har kun hørt godt om Morgan Carbtune:
http://www.carbtune.co.uk/c.com/index.html

Ellers så kan de hjemmelaves, men det er nok lidt mere besværligt til
en række 4.

--
// brian

Fra : Jesper G

Dato : 03-06-08 21:58

Brian Lund Larsen wrote:

> [...]
> http://www.carbtune.co.uk/c.com/index.html
>
> Ellers så kan de hjemmelaves, men det er nok lidt mere besværligt til

Jeg har købt sådan en Carbtune. Kostede vist omkring 5-600kr. Jeg dog
kun prøvet den en enkelt gang til en 2-cyl, men der virkede den helt
fint og kvaliteten er helt fin. Den vil jeg godt anbefale.

For guds skyld, lad være med at købe de billige ure ved louis.de. De er
stort set intet værd.

Mvh Jesper G

Fra : StreetFighter

Dato : 03-06-08 22:19

On Tue, 03 Jun 2008 22:57:53 +0200, Jesper G wrote:

> Jeg har købt sådan en Carbtune. Kostede vist omkring 5-600kr. Jeg dog
> kun prøvet den en enkelt gang til en 2-cyl, men der virkede den helt
> fint og kvaliteten er helt fin. Den vil jeg godt anbefale.

Købte du så fra det website som Brian linkede til?

Ved du om det er rigtig kviksølv der er i rørene så man får et korrekt
vacuum resultat i cm/kviksølv ?

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-06-08 23:27

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i en meddelelse

> Købte du så fra det website som Brian linkede til?
>
> Ved du om det er rigtig kviksølv der er i rørene så man får et korrekt
> vacuum resultat i cm/kviksølv ?

Det er små stålstænger...

http://www.maxim-x.com/carbtune2_cleaning.html

--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim

Fra : StreetFighter

Dato : 04-06-08 00:19

On Wed, 4 Jun 2008 00:27:17 +0200, Finn og Angela wrote:

> Det er små stålstænger...
> http://www.maxim-x.com/carbtune2_cleaning.html

Tak
Fjederbelastede stålstænger har jeg ikke tillid til.

Jeg har en ældre (nok 30år) gammel vacuummåler til en enkeltkarburator. Man
fjernede luftfilteret og pressede den mod karburatorindsuget. Et 10cm
glasrør med en kugle i, viste så undertrykket. Kan man mon modificere sådan
en og vil det give en reel mulighed for at justere spjældhusene ens på en
moderne MC, ved at måle på en slange ad gangen?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-06-08 13:32

> Tak
> Fjederbelastede stålstænger har jeg ikke tillid til.

Der er en del deriblandt mig der har brugt Karbtune i mange år med stor
succes! Jeg har være glad for det sæt jeg har adgang til, og selv som
klubværktøj der får en del tæv, så holder det fint og er stadig
pålideligt. Det er lige meget hvor mange mm kviksølv stålrørene svarer
til. Det er den indbyrdes justering der er interessant. Jeg har prøvet
flere forskellige ure, og ingen af dem viste det samme hvis man byttede
rundt på slangerne, så indtil jeg ser et sæt ure der virker er de er i
min verden ubrugelige.

Prøv forresten lige at underskrive med navn. Der giver dit indslag et
stref af seriøsitet. Det er jo ikke et chat sted for teenagere det her.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Lars Nielsen

Dato : 04-06-08 22:09

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> viste det samme hvis man byttede rundt på slangerne, så indtil jeg
> ser et sæt ure der virker er de er i min verden ubrugelige.

- Jeg købte på et tidspunkt jeg var forelsket i en CBX1000, 6 ure der var
oliedæmpet af et eller andet tysk fabrikat, med måleblade og certifikater
til en indbyrdes nøjagtig på 3% - 1 bar undertryk, 2 bar overtryk ku de
klare, kostede 550,- / stk... - Skal se om jeg kan finde leverandører / type
hvis man har interesse...

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 12:02

On Wed, 4 Jun 2008 14:31:50 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Det er lige meget hvor mange mm kviksølv stålrørene svarer
> til. Det er den indbyrdes justering der er interessant.

Og netop derfor er et følsomt differenstrykinstrument interessant.

Jeg prøvede af nysgerighed at forøge følsomheden på mit instrument til +-
0,1 bar. Det virkede også fint, omend man så kunne se hysteresen i
instrumentet, noget alle instrumenter har, og som viser sig ved at nul
flytter sig nogle hundrededele bar til den side, der sidst har haft lavest
tryk.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Armand

Dato : 04-06-08 15:23

StreetFighter skrev:

> [...]
> fjernede luftfilteret og pressede den mod karburatorindsuget. Et 10cm
> glasrør med en kugle i, viste så undertrykket.

Det er da vist ikke fjeder-belastede stålstænger, men derimod egenvægt
og et svagt konisk rør - Akkurat som for kuglen i dit gamle instruments
vedkommende!

> Kan man mon modificere sådan
> en og vil det give en reel mulighed for at justere spjældhusene ens på en
> moderne MC, ved at måle på en slange ad gangen?

Det vil være umådeligt trælsomt at skulle rode rundt mellem karbunaderne
med kun ét instrument :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 16:13

On Wed, 04 Jun 2008 16:23:00 +0200, Armand wrote:

> Det vil være umådeligt trælsomt at skulle rode rundt mellem karbunaderne
> med kun ét instrument :-|

Afledt af al snakken vil jeg da lige igen gøre opmærksom på den
elektroniske løsning á RS-components nr. 286-692 Honeywell 26PCCFA6D
differenstryk måler. Ganske få omgivende komponenter, og et multimeter, så
er Du kørende. Så kan man suplere op med flere enheder hvis at Du har lyst.

Det har nyligt været i en meget kritisk mekaniker hænder, og han dømte det
først ude, visningen stod jo stille, men med en dobbelttilslutning måtte
han erkende, at følsomheden var endog meget bedre end den mekaniske
løsning.

Fra : StreetFighter

Dato : 05-06-08 21:34

On Wed, 4 Jun 2008 17:13:23 +0200, Orla Pedersen wrote:

> RS-components nr. 286-692 Honeywell 26PCCFA6D

Det tiltaler mig meget med elektronisk måling. Den koster kun $30 pr stk
her
http://www.newark.com/16F3198/electromechanical-industrial-control/product.us0?sku=HONEYWELL-S-C-26PCCFA6D

Googlesearch her
http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=8lg&q=Honeywell+26PCCFA6D&btnG=S%C3%B8g&meta=

Vil du ikke forklare mere om det
Hvordan bruges den og hvilke elektriske apparat sætter man på disse
sensorer.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-08 06:09

On Thu, 5 Jun 2008 22:33:53 +0200, StreetFighter wrote:

> [...]
>
> Vil du ikke forklare mere om det
> Hvordan bruges den og hvilke elektriske apparat sætter man på disse

Jeg kigger på det efter week-enden. Typisk en stabiliseret strømforsyning,
og et voltmeter med høj indre modstand.

Fra : StreetFighter

Dato : 05-06-08 21:37

> [...]

> Det er da vist ikke fjeder-belastede stålstænger, men derimod egenvægt
> og et svagt konisk rør - Akkurat som for kuglen i dit gamle instruments

Ifølge picture4 er det fjedre
http://www.maxim-x.com/carbtune2_cleaning.html

> Det vil være umådeligt trælsomt at skulle rode rundt mellem karbunaderne
> med kun ét instrument :-|

Ok, dropper det. Vil se lidt på den elektroniske sensor løsning som Orla
snakkede om.

Fra : Armand

Dato : 05-06-08 21:44

StreetFighter skrev:

> Ifølge picture4 er det fjedre
> http://www.maxim-x.com/carbtune2_cleaning.html

Aiii !
You're damn right

--
Armand.
(der lige vil opfinde typen med koniske rør)

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 20:03

On Thu, 5 Jun 2008 22:37:24 +0200, StreetFighter wrote:

> Ok, dropper det. Vil se lidt på den elektroniske sensor løsning som Orla
> snakkede om.

Lidt om instrumentet:

http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/vacuum/index.html

Her beregnet til typiske 2 cylindrede motorer, men så kan man jo udvide med
flere sensorer.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 04-06-08 04:46

On Jun 4, 1:19 am, StreetFighter <streetfigh...@ghostrider.invalid>
wrote:

> [...]
> en og vil det give en reel mulighed for at justere spjældhusene ens på en
> moderne MC, ved at måle på en slange ad gangen?

Well der er en del der har tillid til netop Carbtune, jeg har ikke set
en eneste dårlig erfaring endnu og jeg ville nok stole mere på det end
noget 30 år gammelt glasrør der ikke kan bruges på alle cylindrer
samtidig.

Nu har jeg selv kun sync'et med et hjemmebygget værktøj, men jeg ville
ihvertfald syntes det var bonus ikke at skulle rode med kviksølv.

Dit valg selvfølgeligt :)

--
// brian