så blev det min tur til at blive klippet..~
Fra : Dak

Dato : 02-06-08 14:36

....Og mener ikke i håret. eller af en bil.

Men jeg havde nu også regnet med at få et klip eller to da jeg købte
motorcyklen.

Nå men igår var dagen hvor jeg skulle ned sammen med en ven og besøge
malerklemmen. Han har så en nyere Fireblade som var lidt hurtigere end min.
så havde lidt problemer med at følge med engang imellem, så jeg
koncentrerede mig kun i at nå op til ham. Dette ville få konsekvenser
senere. Turen derned gik fint, dog kunne min ven og gps'en dog ikke enes
om hvor malerklemmen var. Han troede det var tehuset og det er det jo som
bekendt ikke. så jeg "vandt" en sodavand. Denne sodavand skulle vi så
havde i roskilde, så vi drøner derudaf igen.

Omkring borup, altså næsten som vi har forladt malerklemmen, så får vi
følgeskab af en anden mc'ist, en bimmer med sidetasker. Vi kører så frisk af
landevejene fra borup til lige inden motorvejen ved roskilde og så kommer
han op ved siden af os og siger at han er fra færdselspolitiet. DOH! så han
nåede ca. at følge os på en strækning på 12-14 km inden han vælger at stoppe
os.

Vi er så blevet videofilmet til en hastighed på 124km på landevejen(vistnok
den strækning mod roskilde som skiftevis har overhalingsbane) og så fik jeg
desuden på samme strækning et klip for at overhale en anden mc. Men hvad
skulle jeg gøre, den anden mc trak jo næsten helt ud i rabatten for at gøre
plads til mig. jeg var kommet bagud fordi jeg holdte for rødt lys, så
ville jo gerne op til min ven.

Vi bekendte dog ikke. Jeg kiggede slet ikke på mit speedometer fordi jeg var
fuld optaget af at indhente min ven, så havde ingen fornemmelse for fart.

Hvad kan man så lære af det?

Lad vær med at "invitere" andre du ikke kender til at køre med dig. Samt
at en sodavand kan blive vældig dyr.

Så næste gang skal jeg nok køre foran når mig og min ven skal køre en tur.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96 + 2 klip"
"ex-Suzuki GS500Ev + 0 klip"

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-08 14:52

On Mon, 2 Jun 2008 15:35:59 +0200, "Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com>
wrote:

Hej.

> [...]
>skulle jeg gøre, den anden mc trak jo næsten helt ud i rabatten for at gøre
>plads til mig. jeg var kommet bagud fordi jeg holdte for rødt lys, så

124 Km/t - Første klip.
Overhaling - 2 klip

Og dog.
Den vej er meget lumsk.
På dele af strækningen må man faktisk overhale hvis det kan foretages
uden at overskride spærrelinierne, med minder der er skiltet med
overhaling forbudt.
Du bør kigge på den strækning en gang til før du bøjer nakken

Og så er det for resten meget lidt accepteret at Snupper-Jensen
forfølger folk der har begået en forseelse for at se om der ikke
skulle komme noget der er værre.
Den formastelige skal stoppes omgående.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-06-08 14:58

Steen Gruby skrev:

> Og så er det for resten meget lidt accepteret at Snupper-Jensen
> forfølger folk der har begået en forseelse for at se om der ikke
> skulle komme noget der er værre.
> Den formastelige skal stoppes omgående.

Er der ikke noget gummi i, at han kan "vurdere, at det er for farligt at
gribe ind netop nu."

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-08 15:01

On Mon, 02 Jun 2008 15:58:26 +0200, "Peter B. Juul" <usenet@juul.dk>
wrote:

Hej Peter.

>Er der ikke noget gummi i, at han kan "vurdere, at det er for farligt at
>gribe ind netop nu."

Ingen anelse, men over 12 - 14 Km - Hmmmmm?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole

Dato : 02-06-08 17:18

Steen Gruby wrote:
> On Mon, 02 Jun 2008 15:58:26 +0200, "Peter B. Juul" <usenet@juul.dk>
> wrote:
>
> Hej Peter.
>
> Ingen anelse, men over 12 - 14 Km - Hmmmmm?

Om så det er 50 km, lad os få knaldet tumberne der ikke
forstå færdselsreglerne.

Jeg har en ven der er udøvende i opretholdelse af de
trafikale regler (MC Betjent), måske det var ham..hehe,
han siger at /inden/ han tager tumberne, så ser han lige
om de overskrider al fornuft, hvis det kun er en mindre
overskridelse af hastigheden, så vifter han den ind
og spørger om de har fly certifikat.

/Hvis/ de begynder at lave træk i samme spor, så falder
"far" hammer.

Nej, jeg er ikke hellig, men at overhale i samme bane,
/det/ er sgu' for dumt.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Per

Dato : 02-06-08 17:39

Ole wrote:

> Nej, jeg er ikke hellig, men at overhale i samme bane,
> /det/ er sgu' for dumt.

Ja, men ikke nødvendigvis ulovligt.

Hvis der er 2 fuldt optrukne streger på hver side, så må du godt overhale i
samme vognbane, bare du ikke rører ved stregen (stregerne)

Er der derimod fuldt optrukken i din vognbane og stiplede i modsatte side,
ja så må du ikke - da de modkørende således må overhale og komme ind i din
vognbane.

mvh. Per

Fra : Ole

Dato : 02-06-08 17:56

Per wrote:

> Ja, men ikke nødvendigvis ulovligt.

Korrekt, jeg skriver ikke ulovligt, men dumt.

Et par af mine venner lavede træk i samme bane,
den forreste kiggede tilbage, slog et lille sving,
og # 2 to hans fodhvilere med + 50 kmt, der skete
heldigvis ikke noget, jeg lå 30 meter bagved, måtte
skifte underbukser, og give krisehjælp til de
to fjolser.

Og nej, de lærte ikke en skid

> [...]
>
> Er der derimod fuldt optrukken i din vognbane og stiplede i modsatte
> side, ja så må du ikke - da de modkørende således må overhale og komme

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Karlo Larsen

Dato : 02-06-08 18:51

> [...]
> ja så må du ikke - da de modkørende således må overhale og komme ind i din

Vrøvl jo det må du gerne. Den overhalende i modsatte retning skal sikre sig
at der er frit til at han kan overhale. Du må gerne lave en forbikørsel som
det hedder når det foregår i egen bane, selvom der er stiblet i modsatte
bane. Hvis han krydser linierne skal han sikre sig der ikke kommer noget,
når du forbikører fylder i jo ikke mere end en bil...

Karlo (xv 750).

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 19:13

On Mon, 2 Jun 2008 19:51:00 +0200, Karlo Larsen wrote:

> Vrøvl

Selv vrøvl

> jo det må du gerne.

Nej det må Du ikke, for når at der kun er optrukket i din side, så er det
fordi at _Du_ ikke har ovesigt til at kunne foretage en overhaling.

> Den overhalende i modsatte retning skal sikre sig

Og det gjorde han fordi at _han_ havde oversigt, og ved

> at der er frit til at han kan overhale.

Men det ødelagde Du ved at trække ud til overhaling, uden at kunne se den
modkørende.

Derfor må Du pr. definition ikke overhale når at der er optrukket hos dig,
og stiplet for de modkørende.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : DW

Dato : 02-06-08 19:22

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> modkørende.
>
> Derfor må Du pr. definition ikke overhale når at der er optrukket hos dig,

Den har jeg nu heller aldrig hørt.
Han skal stadig helt over i modsat bane for at overhale lovligt. Og det
kan være svært nok med en knallert på vejen. Men en mc placeret midt i
vejbanen (ingen overhaling bare alm kørsel) burde gøre det helt umuligt.
Så uanset om du passerer en knallert eller bare kører, bør ham med
oversigten se at der ikke er plads.

Fra : DW

Dato : 02-06-08 19:38

DW skrev:

> [...]
> vejbanen (ingen overhaling bare alm kørsel) burde gøre det helt umuligt.
> Så uanset om du passerer en knallert eller bare kører, bør ham med

hov der blandede jeg vidst lige lidt regler sammen...
Men stadig, ligger du og fylder som du bør så kan en modkørende ikke
komme til at overhale forsvarligt.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 20:00

On Mon, 02 Jun 2008 20:38:01 +0200, DW wrote:

> [...]

Øhh ? Næeh! Der er en del veje hvor det ikke er påkrævet for at holde
passende afstand til den overhalede. Ingen forlanger at Du skal helt over
på modsatte side af stregerne.

> hov der blandede jeg vidst lige lidt regler sammen...

> Men stadig, ligger du og fylder som du bør så kan en modkørende ikke
> komme til at overhale forsvarligt.

Vi har brede veje i jylland Typisk gamle tresporede veje med ændret
afstribning.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 03-06-08 09:37

meddelelse news:1a9j27ept3hg6$.941zhgvca09o.dlg@40tude.net...

> [...]
> over
> på modsatte side af stregerne.

> Vi har brede veje i jylland Typisk gamle tresporede veje med

Pu-ha ja.
Som deporteret fra øen, lægger man mærke til dem, og til en anden
midtjysk efterkrigs-specialitet: Tyske betonveje, der senere er
asfalt-belagt, men stadig bumler over "sammenføjninger".
=|;-(
Jeg er I øvrigt fuldstændig enig i Orlas fremstilling af
overhalingsregler og afstribning.
For øvrigt afspejler afstribningen normalt allerede gældende
overhalingsforbud således forstået, at hvis oversigtsforholdende for et
sving er dårlige, og det derfor ikke er forsvarligt at overhale, så er
der stribet så overhaling er forbudt og der er også normalt afstribet et
forbud på vej mod en bakketop.

Venlig hilsen

Michael D

Michael D

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-08 09:46

> [...]
> sving er dårlige, og det derfor ikke er forsvarligt at overhale, så er der

Ja "ofte" og normalt. Men på min sædvanlige uge-tur er der mange steder hvor
oversigten ikke er til overhaling hvor der kun er en stiplet linie og
ligeledes mange steder hvor man man nemt kan overhale hvor der er
stribet/skiltet med overhalingsforbud.

Nogle af de manglende forbud skyldes at der siden stribningen er vokset
noget beplantning op der tager udsynet.

Men generelt er det jo også en persons vurdering der har afgjort hvilke
striber der er lagt. Og den vurdering kan man så være enig i eller ej ...
Men bødekataloget er jo meget klart ... Ligesom med hastighedsgrænserne ...

Og er man ikke på en kendt vej er det nok en god ide (jysk underdrivelse) at
respektere den ...

Fra : Karlo Larsen

Dato : 02-06-08 19:58

Dementi fra min side af jeg tog fejl har forhørt mig hos en kørelære jeg
kender, beklager fejlen det var mig der var fyldt med vrøvl...

Karlo (xv 750),

SORRY!

Fra : DW

Dato : 02-06-08 20:05

Karlo Larsen skrev:

> Dementi fra min side af jeg tog fejl har forhørt mig hos en kørelære jeg
> kender, beklager fejlen det var mig der var fyldt med vrøvl...

heh det er ikke noget de gør meget ud af.
Kan huske billedet både fra bil og mc teorien. optruken stribe (kan ikke
huske hvad der var i modgående retning) knallert i højre side og MASSER
af plads.
Og rigtigt svar var ja du overhaler, kommenteret med, optrukken streg
betyder ikke overhaling forbudt, men bare at du ikke må overskride
denne. Men det lyder til der er en finesse der, som ikke er nået ind i
alle teori lokaler..

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 20:43

On Mon, 02 Jun 2008 21:05:23 +0200, DW wrote:

> [...]
> betyder ikke overhaling forbudt, men bare at du ikke må overskride
> denne. Men det lyder til der er en finesse der, som ikke er nået ind i

Hæh, der er ting, der ligger så langt tilbage, at jeg kan huske dem

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 18:00

On Mon, 02 Jun 2008 18:17:42 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

>Nej, jeg er ikke hellig, men at overhale i samme bane,
>/det/ er sgu' for dumt.

Muligvis ikke hellig, men heller ikke for skarp.

Fra : Ole

Dato : 02-06-08 19:21

Bt wrote:

> Muligvis ikke hellig, men heller ikke for skarp.

Muligvis, men måske erfaren, og har set ting som netop
kunne være endt grimt.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 20:52

On Mon, 02 Jun 2008 20:20:35 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

>Muligvis, men måske erfaren, og har set ting som netop
>kunne være endt grimt.

Situationen du beskrev (med de to mc'er) var et eksempel på at der
ikke var tilstrækkelig afstand til at overhale i egen vognbane.
Det beskrev ikke situationen hvor der reelt er plads nok, og hvor det
er forsvarligt.

Men ja da. Selv når der er plads kan der ske uforudsete ting. Et rådyr
og en undvigemanøvre fra den man overhaler kan gøre mange, ellers
forsvarlige overhalinger, farlige.

Fra : Ole

Dato : 03-06-08 10:50

Bt wrote:

> [...]
>
> Men ja da. Selv når der er plads kan der ske uforudsete ting. Et rådyr
> og en undvigemanøvre fra den man overhaler kan gøre mange, ellers

Der var plads, indtil #1 slog et sving da han kiggede
sig tilbage, forøvrigt en ofte set "fejl"

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : James Derry

Dato : 08-06-08 18:39

Men i denne situation, var der en MCist, som
ville lade den anden komme forbi, så det var
ligesom "afalt" mellem de to. Ellers er det
rigtigt, bedst at trække helt over i anden
vognbane, hvis den forankørende ikke har givet
tegn til forbikørsel!

--
Lyden af Moses´Triumf blev hørt i dalen!

Fra : Niels Pein

Dato : 02-06-08 22:21

"Ole" skrev ...

> Nej, jeg er ikke hellig, men at overhale i samme bane,
> /det/ er sgu' for dumt.

Som Dak beskrev det, så trak den overhalede mc helt til højre for at give
plads, og når man så kender strækningen, så er der altså masser af plads.
Om det var ulovligt eller ej kræver et check af skiltene, men det var det
sandsynligvis.
Men at sige det var dumt, selvom det ikke skulle være ulovligt.... Tja, så
er vi vist derude at man lige så godt kan sige, at _alle_ overhalinger er
dumme. Hvis man er forsigtig nok, så overhaler man aldrig, for det kan altid
gå galt, selv på motorvej.

Så du er nok ikke hellig, når du nu selv benægter, men det ser ud til at du
dømmer andres kørsel ud fra nogle normer der er lidt rigeligt til den
forsigtige side.
Jeg kan sagtens forestille mig at den overhaling har været ganske
problemløs, bortset lige fra den detalje at den var ulovlig, på grund af
nogle skilte der er sat med henblik på bilister og ikke motorcyklister
(sådan er vores veje jo bygget).

Efter min mening kan to motorcyklister rent praktisk overhale hinanden stort
set overalt på hele strækningen mellem Ringsted og Roskilde (bortset lige
fra et par steder gennem Osted mm.)
Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : B&O

Dato : 03-06-08 19:19

Nååee lidt HELLIG er du vist....

Fra : Kent Nielsen

Dato : 02-06-08 15:52

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> [...]

> Og så er det for resten meget lidt accepteret at Snupper-Jensen
> forfølger folk der har begået en forseelse for at se om der ikke

Meget lidt accepteret, af hvem?

Kent Nielsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-08 15:49

On Mon, 2 Jun 2008 16:52:01 +0200, "Kent Nielsen"
<virker.ikke@local.invalid> wrote:

Hej.

>Meget lidt accepteret, af hvem?

Dommeren.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per

Dato : 02-06-08 17:24

Steen Gruby wrote:
> On Mon, 2 Jun 2008 16:52:01 +0200, "Kent Nielsen"
> <virker.ikke@local.invalid> wrote:
>
> Hej.

> Dommeren.

Det bør og skal denne slet ikke blande sig i - det må være politiledelsens
opgave.

I øvrigt er det altid en vurdering, hvornår politiet vil standse et givent
køretøj - måske politmanden også havde øjne for en anden færdselskriminel og
derfor ikke slog til med det samme.

Tænk fx. i narko sager, der hakker politiet heller ikke til med det samme.
De bygger en sag op for at få flere tiltalt og dømt.

Det er der ingen dommere der øffer over - netop som de ikke skal.

mvh. Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-08 17:44

On Mon, 2 Jun 2008 18:24:11 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

Hej Per.

>Det er der ingen dommere der øffer over - netop som de ikke skal.

Det kan du mene, men hvis det var mig der havde fået den der på halsen
var den blevet afgjort med en dommers mellemkomst, så der er han, i
min verden, inde i billedet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Per

Dato : 02-06-08 17:46

Steen Gruby wrote:
> [...]
>>
> Det kan du mene, men hvis det var mig der havde fået den der på halsen
> var den blevet afgjort med en dommers mellemkomst, så der er han, i

He he Steen !

Nu ved jeg også at du notorisk går i retten med alt der har færdselsloven at
gøre

Det erindrer jeg at have læst flere gange

mvh. Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-08 17:57

On Mon, 2 Jun 2008 18:45:46 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

Hej Per.

>Nu ved jeg også at du notorisk går i retten med alt der har færdselsloven at
>gøre

Det er rigtigt.
Magten i Danmark er, efter fransk model, tredelt:
Den lovgivende, den udøvende og den dømmende.
I færdselssager har den udøvende magt tiltaget sig den dømmende magts
rolle, og det hverken kan eller vil jeg acceptere.
Det er min grundlovssikrede ret at få alle tvister med ordensmagten
afgjort ved en domstol, og den ret har jeg ikke tænkt mig at give
afkald på
At jeg så mener at når man skal betale for en Cirkus billet har man
også ret til at få hele forestillingen med, er så en anden sag )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 20:27

> [...]
> At jeg så mener at når man skal betale for en Cirkus billet har man
> også ret til at få hele forestillingen med, er så en anden sag )

Hvis alle gjorde som dig kunne vi nok vente at skattetrykket steg et par
procenter?
Hvis man har nosset i det må man også være mand nok til at betale.

Der er selvfølgelig situationer hvor man kan føle sig uretfærdigt behandlet
og en afgørelse ved domstolen er på sin plads.

Mvh Kim

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-08 20:47

On Mon, 2 Jun 2008 21:26:45 +0200, "KimT"
<detsortehul"snabela"hotmail.com> wrote:

Hej Kim.

>Hvis alle gjorde som dig kunne vi nok vente at skattetrykket steg et par
>procenter?
>Hvis man har nosset i det må man også være mand nok til at betale.

Jeg vil ikke lave det om til en diskussion om mine holdninger, men
loven er altså skrevet således at kun en dommer kan idømme dig en
straf.
At det så er blevet en "accepteret forretningsgang" at den lokale
Sherif kan tilbyde dig at betale noget der ligner et forlig, og hvor
han overtager dommerens sæde, er en anden sag.
Det kan man vælge at acceptere eller lade være - Jeg lader være, og
det er der mange for uden mig der gør.
Det burde dem der skrev lovene have forudset i næste års budget

Hvis jeg har nosset i det indrømmer jeg det gerne, men nu er loven
altså skrevet således at ordensmagten skal kunne løfte bevisbyrden.
Jeg skal ikke bevise min uskyld selv om det oftest ser således ud i
færdselssager

>Der er selvfølgelig situationer hvor man kan føle sig uretfærdigt behandlet
>og en afgørelse ved domstolen er på sin plads.

Jeg er så paranoid at jeg frygter den dag hvor praksis er kommet der
til at Snupper-Jensen kan stå ved vejsiden og pege på dig med en pind
og sige; "Då har kørt får stærkt" og tilsende dig en bon på et beløb
du ikke har en chance for at få prøvet for en dommer.

Det er min holdning - Den kan du skælde mig ud for, men ikke ændre.
Dertil er jeg blevet for gammel

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : James Derry

Dato : 08-06-08 18:45

HELT enig med dig Steen! Godt at se at 4 års
fravær fra gruppen ikke har ændret særlig meget! LOL!

--
Lyden af Moses´Triumf blev hørt i dalen!

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 03-06-08 09:56

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis alle gjorde som dig kunne vi nok vente at skattetrykket steg et
> par procenter?

Ja, eller at ordensmagten ikke gåv tvivlsomme bøder, hvilket må siges,
så længe blot en sag om færdselsforhold, afvises af domstolene.

> Hvis man har nosset i det må man også være mand nok til at betale.

Det er rigtigt, men det handler om hvem der afgører om man har no...t i
det!

> Der er selvfølgelig situationer hvor man kan føle sig uretfærdigt
> behandlet og en afgørelse ved domstolen er på sin plads.

Steens synspunkt er egentlig mere reelt. I stedet for at lade et
øjebliks utilfredshed afgøre det, så er svaret ligesom i Storm Ps
reklame om hvornår en Tuborg smager bedst "Hvergang".

Michael D

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 02-06-08 11:16

On Jun 2, 6:55 pm, Ole <I_R_Ons...@c.dk> wrote:

> Korrekt, jeg skriver ikke ulovligt, men dumt.

Og alt efter hvor det er sket, muligvis heller ikke dumt.

--
// brian

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 02-06-08 13:22

On Jun 2, 8:22 pm, DW <d...@invalidespammerdyr.dk> wrote:
> Han skal stadig helt over i modsat bane for at overhale lovligt.

Hvor har folk det fra? Det var ikke det jeg lærte da jeg tog kørekort.

Vores kørelærer tegnede faktisk situationen med dobbelt optrukket,
intet overhaling forbudt skilt og fortalte at det var fint at overhale
der.

--

// brian - SV1000S K6 til salg.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-08 21:13

> Vores kørelærer tegnede faktisk situationen med dobbelt optrukket,
> intet overhaling forbudt skilt og fortalte at det var fint at overhale
> der.

Desværre er det min oplevelse at der kommer overhaling forbudt skilte op på
flere og flere ad de strækninger ... Måske noget med at stregerne ikke
respekteres i samme grad som et skilt ... Ærgeligt for os ...

Jeg oplever regelmæssigt at indhente en "søndagsbilist" der er ude og nyde
vejret og omgivelserne. Ganske ofte trækker de pænt langt til højre og jeg
er så i det delemma om jeg skal sige tak for pladssen og overhale trods
overhalingsforbudet velvidende at det kan koste et klip. Hvis der vitterligt
er plads nok* inden for den dobbelt optrukne eller helleanlæg ja så
overhaler jeg ... Men det er mig der afgør om der er plads nok og
situationen er til det ... Ikke bilisten der gerne ser mig forbi (Kan måske
også virke lidt stressende med lygterne i bagrude højde - nogen nydanskere
følte sig ihvertfakd decideret provokeret af at jeg lyste ind af deres
bagrude for nogle uger siden ....)

* Og det til en mc'en sidetasker samt en ordenlig sideafstand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 03-06-08 09:44

"Brian Lund Larsen" <brian.lund.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Vores kørelærer tegnede faktisk situationen med dobbelt optrukket,
intet overhaling forbudt skilt og fortalte at det var fint at overhale

Det er også lovligt i den situation du beskriver der. Dobbelt (TO=2)
fuldt optrukne linjer.
Og under forudsætning at hele køretøjet forbliver på højre side af
linjerne under hele maneuvren.

Michael D

Fra : DW

Dato : 03-06-08 09:59

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> fuldt optrukne linjer.
> Og under forudsætning at hele køretøjet forbliver på højre side af

Men det ville da være nærliggende at tegne situationen med fuldt
optrukken på din side og stiplet på den anden side... Her gik jeg jo og
troede, at der for mig galt de samme regler som ved dobbelt optrukken,
blot med tilføjelsen opmærksomhed omkring modkørende.

Fra : mmeinild@gmail.com

Dato : 03-06-08 03:55

> Nej, jeg er ikke hellig, men at overhale i samme bane,
> /det/ er sgu' for dumt.
>
> Ole Mogensen
> --http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Ikke destomindre tilladt så længe der er tilstrækkelig plads til den
overhalede:

http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=54

Artiklen citerer færdselslovens paragraf 21:

"Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit
køretøj og det køretøj, der overhales."

Der står ikke noget om hvilken vognbane man skal befinde sig i.

Fra : m0rt3n

Dato : 02-06-08 15:38

"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad kan man så lære af det?

Som jeg hører det, fulgte du bare med trafikken. Næste gang du ser en Bimmer
med sidetasker i sidespejlet, vrider du øret!

Men er du ikke i nærheden af en frakendelse? Det er i hvert fald tæt på!

-m0rt3n zrx1100

Fra : Ole

Dato : 02-06-08 17:20

m0rt3n wrote:
> "Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Som jeg hører det, fulgte du bare med trafikken. Næste gang du ser en Bimmer
> med sidetasker i sidespejlet, vrider du øret!

Skulle ikke undre mig

> Men er du ikke i nærheden af en frakendelse? Det er i hvert fald tæt på!

Tja, man kan håbe.

> -m0rt3n zrx1100

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : James Derry

Dato : 08-06-08 18:46

> Men er du ikke i nærheden af en frakendelse? Det
er i hvert fald tæt på!

Tja, man kan håbe.

....jeg tror du har læst forkert.......

Fra : Dak

Dato : 03-06-08 14:30

> Men er du ikke i nærheden af en frakendelse? Det er i hvert fald tæt på!

ja man skal have 60% og det ville svare til 128km/t, så man kan godt sige at
vi var heldige at han ikke målte min ven istedet da han kørte væsentlig
stærkere end mig.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Thomas Makro

Dato : 04-06-08 02:12

On Jun 2, 6:19 pm, Ole <I_R_Ons...@c.dk> wrote:
> Tja, man kan håbe.

Du har måske aldrig kørt for stærkt? Og ej heller fyret den af, og
dermed brudt en fartgrænse, for at nå noget?

Ellers har jeg lyst til at sige "rooolig nu". Han har jo ikke kørt 100
km/t på fortovet, men kørt for stærkt på en landevej, og undervejs
overhalet en anden MC.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : kop

Dato : 02-06-08 16:29

"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ...Og mener ikke i håret. eller af en bil.
>
> Men jeg havde nu også regnet med at få et klip eller to da jeg købte
> motorcyklen.

Jamen når du helt bevidst regner med et klip eller to, er det da udemærket
at du få dem nu, så undgår du måske at indgå i en helt anden statistik.

kop

Fra : Niels Pein

Dato : 02-06-08 17:24

"Dak" skrev ...

> Omkring borup, altså næsten som vi har forladt malerklemmen, så får vi
> følgeskab af en anden mc'ist, en bimmer med sidetasker.

Det ligger vel i historien at du ikke fik mistanke til noget der. Hvilken
farve havde den?

> Vi er så blevet videofilmet til en hastighed på 124km på
> landevejen(vistnok den strækning mod roskilde som skiftevis har
> overhalingsbane)

Tja, det kan jo ske på den strækning. Den er jo ganske fin flere steder.

> og så fik jeg desuden på samme strækning et klip for at overhale en anden
> mc. Men hvad skulle jeg gøre, den anden mc trak jo næsten helt ud i
> rabatten for at gøre plads til mig.

Det er også lumsk at der med mellemrum står et overhaling-forbudt skilt som
gælder flere kilometer. Det kan man let komme til at glemme efter at have
kørt et stykke.
Men det er vist ikke overalt hvor der er dobbelt optrukken at der også er
overhaling forbudt på den strækning, men det var der nok der hvor du
overhalede så. :-/
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Dak

Dato : 03-06-08 14:24

> Det ligger vel i historien at du ikke fik mistanke til noget der. Hvilken
> farve havde den?

Den var vist en eller anden form for mørkegrøn. Nej jeg lagde kun mærke til
at en toruing mc fulgte efter os og ikke andet. Havde fuld fokus på
trafikken foran og med at følge min ven.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Ole

Dato : 02-06-08 17:29

Dak wrote:
> [...]
> at en sodavand kan blive vældig dyr.
>

> Så næste gang skal jeg nok køre foran når mig og min ven skal køre en tur.

Beklager jeg fatter ikke dine , mener du at vi skal
more os sammen med dig ?

Jeg tror næppe at flertallet her mener at du har opført dig morsomt.

De fleste herinde har næppe noget imod at give "lidt" gashånd, men
at køre stupidt, det er næppe noget vi praler af.

Det er vist kun i knallertgruppen at indlæg som dit kan høste
klapsalver, måske du fejlpostede...

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Kim Olsen

Dato : 02-06-08 19:21

Helt enig. De klip var fortjent.

Kim Olsen

Fra : Niels Stoltze

Dato : 02-06-08 22:52

"Ole" skrev...
> Beklager jeg fatter ikke dine , mener du at vi skal
> more os sammen med dig ?

Og du har da vist heller ikke "fattet" at besvare et indlæg på usenet..??
Desværre er den danske forklaring på usenet.dk nede, men her er et link til
en engelsk udgave..
http://www.netmeister.org/news/learn2quote.html#toc2

> De fleste herinde har næppe noget imod at give "lidt" gashånd, men
> at køre stupidt, det er næppe noget vi praler af.

Nu står der faktisk ingen steder noget om at køre stupid nogen steder i hans
tekst..? Blot at de har kørt stærkere end tilladt på skiltene.. Helt i tråd
med din egen mening om at give "lidt" gashånd... Politibetjenten har fulgt
dem over en strækning på 12-14km, men der er intet om at lave hasarderede
overhalinger, for tæt kørsel, chikane af andre trafikanter eller lignende..
Sååh.. Hvor kom stupid lige fra??

Og hvis man kender strækningen, så vil man vide, at strækningen stort set
består af byer, ingen overhaling eller 2 spor i samme retning.. Faktisk en
fin strækning at køre, og åbenbart så pænt kørt at politibetjenten som sagt
ikke havde noget andet at udsætte på dem..

At han passerer forbi en mc, der kører som en knallert 45, kan da vist ikke
ligefrem betegnes som stupidt???
Nu er det jo netop en mc han kørte på, og ikke i en lastbil....

Men du ved måske bedre end politibetjenten om de kørte stupidt..?

/Stoltze

Fra : H. P. Holm

Dato : 02-06-08 23:11

Ole skrev:

> [...]
>
> De fleste herinde har næppe noget imod at give "lidt" gashånd, men
> at køre stupidt, det er næppe noget vi praler af.

Gamle sure mand! Husk at tage din lysegrønne vest på og hold dig
helt ude til højre, så der er plads til dem der tør at give gas.

--
Hans

Fra : Ole

Dato : 03-06-08 10:46

H. P. Holm wrote:

> Gamle sure mand! Husk at tage din lysegrønne vest på og hold dig
> helt ude til højre, så der er plads til dem der tør at give gas.

Damn, det er sgu' knallertgruppen.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-06-08 17:59

> Damn, det er sgu' knallertgruppen.

Og her kom "knallerten" så!

Fra : JimR

Dato : 02-06-08 20:12

Øvv, du må lære at køre lige så kynisk som alle andre: max. 30% for hurtigt
på meteret så man kun får en bøde.... 50 => 65 80=>104 110 => 143

JimR

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-06-08 00:05

JimR skrev:

> Øvv, du må lære at køre lige så kynisk som alle andre: max. 30% for
> hurtigt på meteret så man kun får en bøde.... 50 => 65 80=>104 110
> => 143

LOL
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Emil

Dato : 03-06-08 03:29

On Jun 3, 11:10 am, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:
> Så skal du nok lige huske at være opmærksom på at der gives klip fra 140
> km/t på motorvej, også der hvor der er 130 km/t begrænsning.

Så må du gerne give en reference, for det har jeg aldrig hørt om før..

Så vidt jeg ved, så kan man ikke få klip på 130 km/t strækninger, du
rammer 160 km/t grænsen (betinget frakendelse) før du rammer 169 km/t
(klip).

Hygge og god jagt på den reference...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-06-08 10:10

"JimR" <look@www.radmer.dk> writes:

> [...]

Så skal du nok lige huske at være opmærksom på at der gives klip fra 140
km/t på motorvej, også der hvor der er 130 km/t begrænsning.

Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-08 21:40

"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> writes:

> Vi bekendte dog ikke. Jeg kiggede slet ikke på mit speedometer fordi
> jeg var fuld optaget af at indhente min ven, så havde ingen
> fornemmelse for fart.

Det der med at prøve at følge med andre ved frisk kørsel er ret
usmart, man glemmer alt for let at koncentrere sig om at lure diverse
farer. Det er den forrestes opgave at sørge for at vente på
bagvedkørende med jævne melemrum, hvilket begge parter selvfølgelig
skal være klar over.

Når forrestkørende så er fløjet gennem sine yndlingssving med
unævnelige hastigheder, venter vedkommende så på bagvedkørende, som
har kunnet koncentrere sig om kørslen i stedet for om hvor makkeren
blev af. Den metode giver et overskud til at køre friskt uden at
risikere for meget.

Well, det korte af det lange er at man som bagvedkørende ikke skal
panikke over om makkeren bliver væk. Bliver det tilfældet er
vedkommende nok alligevel en type man kan undvære

Men jeg skal nu ikke være hellig, jeg er selv kommet til at køre lidt
hurtigere end jeg nok ellers havde gjort, da jeg fulgte efter en
makker. Det resulterede så i et klip til os hver for 123,8 hvor
grænsen var 80. Betjenten var ellers en hyggelig fætter og han mente
at vi fik en ret god rabat da han målte os begge på een gang
(målepunkter, tid etc.). Det skal nu også nok passe, så jeg klager
ikke. Et klip for 123,8 er svært at ærgre sig over, men 104 i en 80
zone som min chef fik klip over må være surt.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-08 23:04

> Et klip for 123,8 er svært at ærgre sig over, men 104 i en 80
> zone som min chef fik klip over må være surt.

Hvis har bevidst har forsøgt at holde sig under klippegrænsen så ja - hvis
han bare er tullet afsted og fulgt trafikken ja så er det vel bare at trække
på skulderen og være mere opmærksom på speedometeret end omgivelserne ...

Men ja det er da træls hvis man "vælger" at lande lige på den gale side af
et knæk på skala'en. Ikke at jeg har fået mange fartbøder men jeg er ikke så
god til det med optimeringen

Bøde for mindst 60km/t (50zone 1000kr) på en 4sporet vej hvor troede at jeg
måtte køre 60 - Det måtte man første efter det næste kryds. Bøde for mindst
74km/t (60zone 1000kr) for ikke at være kommet langt nok ned i fart i en
lille by på A13. Og så en på 450kr engang for mindst 54km/t på en bred øde
vej i byzone ... I forhold til hvad jeg har betalt i direkte afgifter i
samme periode er det småpenge med de her ekstra "vejbenyttelsesafgifter" på
de snart 20år jeg har haft kørekort

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-06-08 12:49

Emil <sofushansen@gmail.com> writes:

> Så må du gerne give en reference, for det har jeg aldrig hørt om før.

Færdselslovens paragraf 118.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-06-08 16:32

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Færdselslovens paragraf 118.

Nu kan jeg ikke lige hitte rede i lovteksten (henvisninger overalt,
sikke noget), men det virker da ret underligt hvis denne sider tager
fejl: <http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80/GSID/8496258>

Der står jo ret præcist at man først får klip ved 144 km/t i 110-zone
og får en betinget frakendelse ved 30% i 130-zone, da det alligevel er
over 160 km/t.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Niels Stoltze

Dato : 04-06-08 19:15

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu kan jeg ikke lige hitte rede i lovteksten (henvisninger overalt,
> sikke noget), men det virker da ret underligt hvis denne sider tager
> fejl: <http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80/GSID/8496258>

Hmm.. Ikke lige så nemt at klippe i denne her..

Men vil da give Jes ret.. Det er Rådet for Større Færdselssikkerhed der står
for siden... Sååh, de _burde_ have orden i deres ting..

Bemærk også lige bemærkningen omkring overhaling...
"Overskridelse af spærrelinier ved overhaling (§ 4, stk. 1)
Du får et klip, hvis du overskrider spærrelinjer ved overhaling. Bøde: 500
kr.

Du skal følge de afmærkninger, der er på kørebanen. Spærrelinie betyder, at
du ikke må overskride eller krydse adskillelsen mellem vognbaner, heller
ikke ved vending, svingning i vejkryds, indkørsel til ejendom eller
lignende."

Så vidt _jeg_ læser dette, så står der jo klart at man gerne må overhale
selvom der er spærrelinje, blot man ikke overskrider denne..

Altså burde Dak kun skulle have et klip, hvis der har været skiltet med
overhaling forbudt..

/Stoltze

Fra : Jørgen Peter Nielsen

Dato : 05-06-08 19:03

On Mon, 2 Jun 2008 15:35:59 +0200, Dak wrote:

> ...Og mener ikke i håret. eller af en bil.
>
> Men jeg havde nu også regnet med at få et klip eller to da jeg købte
> motorcyklen.

Sig mig er denne tråd et forsøg på at komme i Guiness Rekordbog?

I så tilfælde er her mit bidrag.

Dak har du nogensinde været på en trackday?
Det må lige være noget for dig. Her kan du sammen med os andre ligesindede
gi' den gas under kontrollerede og betryggende forhold både for dig selv og
andre.
Selvfølgelig koster det penge, men måske bliver du 'mæt' og sparer bøderne
og ikke mindst klip.

God tur
Jørgen
SV650S

Fra : Dak

Dato : 05-06-08 19:38

> Sig mig er denne tråd et forsøg på at komme i Guiness Rekordbog?

Nææ.. så skulle jeg vel nok havde kørt lidt hurtigere og mere råddent.

> Dak har du nogensinde været på en trackday?

Nej, men ville gerne.

> [...]
> andre.
> Selvfølgelig koster det penge, men måske bliver du 'mæt' og sparer bøderne

Tjaa.. man bliver aldrig mæt for lige at fyre den af engang imellem. Nu var
det også første gang i mange år jeg har kørt så råddent over længere tid=
2-3 timer. Normalt er det kun lige nogen få minutter eller for at komme
foran en lang kø. Ellers bruger jeg kun mc'en til transportmiddel.

Som sagt kørte jeg sammen med en anden og det er sjældent man gør det til
hverdag. Nu har jeg haft kørekort i snart 6 år og første gang jeg får klip
selvom jeg har til alle kategorier pånær bus. og haft mc i de snart 4 år af
dem. Tror godt jeg kan køre som jeg "plejer" i 3 år uden at få klip. Denne
oplevelse er jo bare en man bare "skal" prøve at have efter min opfattelse.
Derfor kan jeg tage det så "sjovt" og roligt allerede nu. Ja det er surt men
lærerigt.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96 + 2 klip"
"ex-Suzuki GS500Ev + 0 klip"

Fra : HKL

Dato : 06-06-08 18:44

> Nej, men ville gerne.

> Dak
> "Honda CBR600F3 '96 + 2 klip"
> "ex-Suzuki GS500Ev + 0 klip"

Har også været lige så uheldig/dum som dig, dog var jeg lidt hurtigere
For de penge jeg skal betale til staten kunne jeg komme 2 gange til
trackday - og jeg siger dig.......DET ER BARE SÅ FEDT!!!!!! har lige været
afsted for 1. gang

/HKL, ZX10R

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-06-08 16:48

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Nu kan jeg ikke lige hitte rede i lovteksten (henvisninger overalt,
> sikke noget), men det virker da ret underligt hvis denne sider tager
> fejl: <http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80/GSID/8496258>

Ja, jeg må vist erkende at jeg har taget fejl, og har fået roddet det
med skærpede omstændigheder/højhastighedstillæg sammen med klip.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-06-08 16:51

"Niels Stoltze" <niels-xyz@stoltzemail-xyz.dk> writes:

> "Jacob Bunk Nielsen" skrev...
>
> Nix... Men der gives et specielt "højhastighedstillæg" ved en
> hastighed over 140km/t ifølge skemaet på side 12..
> http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/p669_0106.pdf

Ja, du har sørme ret. Jeg må have fået roddet det med
højhastighedstillæg og klip sammen.

Jeg har så aldrig rigtig forstået hvorfor de har indført det der
højhastighedstillæg. Hvorfor ikke bare kalde en skovl for en skovl og
skrive den reelle bødetakst.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*