/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Opsætning af affjedring, negativ fjedervan~
Fra : Thomas Jensen


Dato : 01-06-08 17:39

Hejsa,

jeg har justeret på affjedringen på min ZRX1200s, da jeg synes den var for
blød bagved.
Jeg har fulgt denne guide:
http://www.smcc.dk/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=8&sid=9f4a4c410733095742940402fa280589
samt denne: http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html

Forgaflen kom fint inden for de værdier der er angivet, ingen problemer der.

Bagpå var der dog lige en ting, efter jeg satte den strammere end standard,
som er til 68kg´s fører, hvilket jeg overskrider, en del....

Hvis man følger de to guides kom jeg frem til følgende mål, målt lodret ved
akslen og op til fast punkt på cyklen:
A: 573mm
B: 570mm
C: 539mm

Se problemet er, at forskellen mellem A og B kun er 3mm og den skulle helst
være 10-20mm
Men forskellen mellem A og C er 34mm hvilket jo egentlig er ok, da denne
skal ligge mellem 25 og 40mm Og jeg synes også den ligger godt i svingene
nu, meget bedre end tidligere i samme sving. Og den er mindre "gyngende" i
kørslen.

Sætter jeg den blødere, som den stod før, bliver forskellen mellem A og B
kun 4mm, mens at forskellen mellem A og C bliver over 40mm.

Så mit spørgsmål er, om den negative fjedervandring er mindre pga. jeg jo
har to støddæmpere bagpå istedet for en monodæmper, og derfor skal jeg ikke
bruge, de i de to guides, angivne værdier/anbefalinger om negative
fjedervandring ?

På forhånd tak.
--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11




 
 
Armand (02-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-08 00:05

Thomas Jensen skrev:
>
>
> jeg har justeret på affjedringen på min ZRX1200s, da jeg synes den var for
> blød bagved.
> Jeg har fulgt denne guide:
> http://www.smcc.dk/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=8&sid=9f4a4c410733095742940402fa280589
> samt denne: http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
>
> Så mit spørgsmål er, om den negative fjedervandring er mindre pga. jeg jo
> har to støddæmpere bagpå istedet for en monodæmper, og derfor skal jeg ikke
> bruge, de i de to guides, angivne værdier/anbefalinger om negative
> fjedervandring ?
>
Tallene er universelle!

Hvis jeg skal rasle noget ud af ærmet er det noget med ca 40% af total
fjedervej i indfjedring med fører+last i sædet!

Omkring fjedringen hører også dæmpningen og expansions-dæmpningen bør
strammes op i takt med at man justerer til større fjeder-opspænding -
har du gjort dét?

--
Armand.

Thomas Jensen (02-06-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 02-06-08 05:31

> Omkring fjedringen hører også dæmpningen og expansions-dæmpningen bør
> strammes op i takt med at man justerer til større fjeder-opspænding - har
> du gjort dét?
>
jeps, men det ændrer vel ikke ved hvor meget fjedren kan strække sig når
baghjulet hænger i luften sådan som jeg læser guiden på ducati.dk, men mere
når der er tryk på affjedringen? Selvom jeg sætter fjedrene så bløde de kan,
kan de ikke komme op på 10mm i negativ fjedervandring, og der ændres ikke
ved dette selvom compression og rebound skrues tilsvarende i bund eller top
for den sags skyld. Så mon det bare skal være sådan på den cykel/affjedring?
Den kører jo godt med den nye affjedringsopsæt, og som sagt så passer
værdierne jo fint mellem at cyklen står og jeg sidder på den.

Tror jeg vil trille forbi Mogens Pedersen, de har en cykel magen til
stående, og se om det er det samme der, hvis jeg kan få lov.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste