Forurening MC vs. Bil
Fra : Per

Dato : 31-05-08 19:25

Hej NG !

Nu hvor der er så meget snak om forurening og alle nye mc´ere vistnok skal
være Euro3 godkendt eller er det Euro4 ?

Så synes jeg ikke, at jeg hører noget om, at biler skal være det ene eller
andet - de skal vist bare have katalysator og det er det ?

Hvorfor alt den snak om mcére, når de ikke forurener en brøkdel af hvad en
bil gør. Mc´eren går længere på literen og har meget mindre motorer = mindre
forurening. Og alligevel er der meget mere strikse regler om forurening ift.
biler ??

ER det mig der har misforstået noget ?

Mvh. Per

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-08 19:41

Ja

Men kort fortalt er der seperate udlednings grænser for forskellige
kategorier af køretøjer - og kravene til motorcykler halter langt efter
kravene til biler. Bare se at det i starten af 90'erne blev nødvendigt med
katalysator på biler mens det først er nu over 10år senere at det er blevet
nødvendigt på nye mc'er.

Kravene til mc har været så lempelige at min 1998'er (model kom på markedet
i 1996) blev annonceret som værende meget miljøvenlig da den levede op til
de kommende krav i euro 2002 kravene.

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 00:24

Per skrev:
> [...]
> eller andet - de skal vist bare have katalysator og det er det ?
> Hvorfor alt den snak om mcére, når de ikke forurener en brøkdel af hvad

Ja!
Tilstedeværels af katalysator gør himmelvid forskel på udledningen og
det er endnu de færreste motorcykler der er kommet på dén vogn.

I modsætning til for bilers vedkommende har der med katalystor til
motorcykler været en hurdle omkring mer-vægt og design, ligesom at
indsprøjtning mærkeligt nok har taget sin tid om at finde vej på
mc-motorerne.
Istedet har fabrikanterne gjor sig alle mulige krumspring med bl.a.
mer-tilførsel af frisk luft i udstødningen og elektronik på
karbunaderne, hvilket lige akkurat kunne følge med de trinvist stigende
miljøkrav. Men nu ser det så ud til at der snart ikke er nogen vej
udenom katalysator på motorcyklerne
Man kan så håbe at udstødnings-designet med tiden udvikler sig fra de
nuværende kanoner :-|
Til gengæld forsvinder muligheden for montering af en
skraldebang-udstødning, derved at fjernelse af typegodkendt katalysator
er en tung forbrydelse der er helt indiskuterbar, stik i modsætning til
mængden af larm

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-08 00:41

Armand skrev:

> [...]
> skraldebang-udstødning, derved at fjernelse af typegodkendt katalysator
> er en tung forbrydelse der er helt indiskuterbar, stik i modsætning til

nAAA Louis her allerede løse "kat" til eftermontering i skaradebanger,
så ikke noget probelm der

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 00:50

J.C.Kløve skrev:

> nAAA Louis her allerede løse "kat" til eftermontering i skaradebanger,
> så ikke noget probelm der

Hvilket vel kommer an på virkningen, for fraværet af en solid original
udstødning vil vel således fordre en gastest hvis blot der er opstået en
mistanke :-/
På samme måde vil forekomsten af katalysator og miljøkrav sikkert blive
anledningen til periodisk syn af motorcykler også

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-08 00:59

Armand skrev:

> Hvilket vel kommer an på virkningen, for fraværet af en solid original
> udstødning vil vel således fordre en gastest hvis blot der er opstået en
> mistanke :-/

Nu har jeg ikke i detaljer undersøgt Louises kat og sammenlignet med
Sv'erens original kat, men umiddelbart ser de ud til at ligne hinanden
en del.

> På samme måde vil forekomsten af katalysator og miljøkrav sikkert blive
> anledningen til periodisk syn af motorcykler også

Det kunne man frygte, jeg er overbevist om at alle tænkelige og
utænkelige argumenter vil blive brugt, for at tilføje nok en side til
det i forvejen endeløse danske lovkompleks, der får politikere og
embedsmænd til at føle at de gør gavn for de 650.000 kroner de henter i
årlig gage :-\

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-06-08 07:14

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> nAAA Louis her allerede løse "kat" til eftermontering i skaradebanger,
> så ikke noget probelm der

Typegodkendte? eller "TÜV'ede"?

Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-08 07:33

Michael Dahlberg skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Typegodkendte? eller "TÜV'ede"?

Da der ikke står en høvl om TÜV, så må vi antage at der ikke foreligger
en sådan godkendelse.

Om der skal være det, ved jeg ikke, men har jeg forstået det ret, så
skal selv saddel læderet være TÛV godkendt syd for Padborg.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 17:17

On Sat, 31 May 2008 20:24:48 +0200, Per wrote:

> Hvorfor alt den snak om mcére, når de ikke forurener en brøkdel af hvad en
> bil gør.

Fordi at dit postulat er forkert. Gennemsnits mc'en går idag ikke længere
på literen end en bil. Og forureningen bør vi holde endog meget lav profil
med. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Per

Dato : 01-06-08 19:23

Orla Pedersen wrote:

> Fordi at dit postulat er forkert. Gennemsnits mc'en går idag ikke
> længere på literen end en bil.

Ok - fair nok med hensyn til km/l...

Og forureningen bør vi holde endog
> meget lav profil med. :-/

Tager du p... på mig ?

Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig at en moderne mc
forurener mere end en bil. Hvilke maskiner tænker du på ?

ER det de helt store <1000 ccm ?

Ellers er motorcyklerne jo meget mindre i ccm end en bil = mindre
forurening.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 19:49

On Sun, 1 Jun 2008 20:23:12 +0200, Per wrote:

> Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig at en moderne mc
> forurener mere end en bil. Hvilke maskiner tænker du på ?

Alle med uregulerede katalysatorer, eller endog helt uden katalysator. Og
selv på cykler med reguleret katalysator, som eksempelvis min bimse, så
sættes reguleringen ud af kraft ved alt over dellast Dels fordi at der
kun kontrolmåles ved dellast, men også af hensyn til motorlevetid, samt
ydelse. Alt dette på bekostning af katalysatorens effektivitet.

Og hvis at Du lige ser på de små mc'er, så har de slet ikke katalysator,
(kinesersegmentet), og er egentlig "stinkere" på linie med B&S
plæneklippere.

Biler er lysår foran på det punkt.

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 23:57

Per skrev:

> [...]
> forurener mere end en bil. .........
> Ellers er motorcyklerne jo meget mindre i ccm end en bil = mindre

Uanset motorstørrelse, er forbruget første parameter, og for at en
motorcykel skal bruge meget(!) mindre end en bil bør den køre mindst
dobbelt så langt literen, hvilket vil sige henved 30km/l, hvilket ingen gør!
Dertil kommer katalysatorens effektivitet til at omdanne kritiske
udstødsgasser til enkle gasser (nitrogen-oxid til nitrogen hhv. oxygen),
hvilket overhovedet ikke sker med uregulerede mc-udstødninger!

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 02-06-08 07:45

Armand wrote:

> [...]
> kritiske udstødsgasser til enkle gasser (nitrogen-oxid til nitrogen
> hhv. oxygen), hvilket overhovedet ikke sker med uregulerede

Nu har jeg bla. en YBR125- der altid kører over 30 km/l og snildt kører <40
km/l og den har en katalysator monteret. Jeg aner til gengæld ikke om den er
reguleret eller ureguleret.

Jeg kan vist roligt pudse glorien og sige at jeg forurener Væsentligt mindre
end moderne biler

Men hvis mc´ere generelt foruener mere end biler, hvorfor han man så ikke
for længst fået meget strammere regler og tvungne katalysatorer.

Jeg må indrømme at jeg er meget overrakset over at de sviner mere end biler.
Jeg har ellers altid fået tudet ørerne fulde om det modsatte.

mvh. Per

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-06-08 07:51

Per wrote:

> Nu har jeg bla. en YBR125- der altid kører over 30 km/l og snildt kører <40
> km/l og den har en katalysator monteret. Jeg aner til gengæld ikke om den er
> reguleret eller ureguleret.

Men det kan vist dårligt kaldes en gennemsnits mc :-|

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 02-06-08 21:57

Orla Pedersen skrev:

> Men det kan vist dårligt kaldes en gennemsnits mc :-|

Per skal nyde sin ret: Jég skrev ikke om gennemsnittet, men derimod at:
"ingen kører 30km/l"!

--
Armand.

Fra : Niels Pein

Dato : 02-06-08 22:49

"Armand" skrev ...

> Per skal nyde sin ret: Jég skrev ikke om gennemsnittet, men derimod at:
> "ingen kører 30km/l"!

Jeg kom til at tænke på konens Honda SCV 100 Lead. Den kører også over 30
km/l hver gang. Men jeg kalder den ikke en MC, den bliver betegnet
"scooteren" eller bare "futte" (det er hvad den kan, og ikke mere). Det
resulterer som regel i en skulder-lammer eller onde blikke, men for faen,
sådan noget dalderværk giver altså ikke helt samme MC køreoplevelse.
Men stor nummerplade, det har den.

Jeg er dog stadig lidt imponeret over f.eks. min (forholdsvis) nye Bandit
1250 SA. Den kan den onde-hylemig flytte sig, og selvom jeg kører lidt
sjovt; fjerner kyllingestriber, og strækker den lidt ud på motorvej, så
holder den alligevel sine 17-18 km/l.
I bilen (Chevrolet Nubira 1.8 CDX fra 2006) der ligger jeg og kører lidt
morfar-agtigt blot for at få den over 12-13 stykker, og de der 17-18 stykker
som MC'en kører, selvom den får mere gas, det kommer jeg aldrig i nærheden
af i bilen.

Så jeg kan godt gå med til at motorcykler bruger væsentligt mindre
brændstof.
Men bevares, de fleste motorcykler forurener mere end biler alligevel, og er
heller ikke billigere i driftomkostninger. Sådan er det.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-06-08 06:21

Niels Pein wrote:

> [...]
> 1250 SA. Den kan den onde-hylemig flytte sig, og selvom jeg kører lidt
> sjovt; fjerner kyllingestriber, og strækker den lidt ud på motorvej, så

Jeg var på mestersvingerkursus i onsdags - samlet forbrug på turen
> [...]

> som MC'en kører, selvom den får mere gas, det kommer jeg aldrig i nærheden

11km/l i Audi 80 2,3E er sommerstandard.

> [...]
> Men bevares, de fleste motorcykler forurener mere end biler alligevel, og er
> heller ikke billigere i driftomkostninger. Sådan er det.

MC'er bruger væsentligt mere _unødigt_ brændstof (transport fra a til
a). Og hos os transporteres personer længst på literen i bilen. Det er
sjældent at jeg kører i den alene (i MC-sæsonen).

--
vh
Torben

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 03-06-08 02:47

On 3 Jun., 07:20, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> MC'er bruger væsentligt mere _unødigt_ brændstof (transport fra a til
> a). Og hos os transporteres personer længst på literen i bilen. Det er
> sjældent at jeg kører i den alene (i MC-sæsonen).

Det skal nok passe, generelt set.
Der er jeg så nok lidt anderledes. MC'en bliver mest brugt til
praktiske formål, og konen er med på over 1/3 af de kørte kilometer. I
bilen kører jeg som regel alene.