Du kørte jo inden om!
Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 30-05-08 23:50

Tja.. så var det åbenbart min tur..

Kører ned ad Amagerbrogade kl ca. 18:30.. er stadig en del trafik så det går
ikke så stærkt.. Bilen foran mig sætter farten ned og blinker til venstre
for at køre ned mod skt. Elisabeth.. På sidevejen til højre for mig holder
en bil og blinker til venstre.. imod mig holder en bil og blinker til
venstre, han skal ned ad samme vej som damen der skal ud på Amagerbrogade..

Jeg sætter farten lidt ned og kører forbi bilen som nu er standset for at
dreje til venstre.. fortsætter og nærmer mig bilen der holder ved sidevejen
på min højre side som skal ud på Amagerbrogade og til venstre.. Bilen som
kommer fra modsat retning af mig holder nu og blinker til venstre.. og
pludselig kører damen ud fra sidevejen og blokerer min vej..

Jeg kan ikke køre venstre om for der holder jo en bil der skal dreje.. kan
godt se at jeg hverken kan køre forbi den ene eller den anden vej og jeg er
for tæt på til at kunne stoppe.. træder på bagbremsen og skrider ud og
glider.. Damen fra sidevejen bremser lige før hun når midten af vejen..
bilen i modsat retning får faktisk revet rattet til højre og får trukket
lidt væk fra midten så jeg gå lige netop fri af dem begge så jeg kan
umiddelbart rejse mig og trække cyklen væk fra gaden.. Jeg fik en
hudafskrabning på underarnen.. ca. 3 cm lang.. og den bløder ikke engang..
well.. jeg får nok også et blåt mærke på låret.. men that's all!.. Det er
pænt billigt sluppet, men jeg kørte heller ikke så staærkt.. vil tro omkring
30.. min stakkels dragstar er til gengæld en del mere medtaget..

De to unge fyre som kom fra modsat retning og skulle til venstre sprang ud
af bilen.. den ene siger "jeg så det.. det er hendes skyld!".. jeg spørger
om jeg kan få hans navn og om han er villig til at vidne hvis det bliver
nødvendigt og det er han frisk på..

Damen sidder stadig i bilen og kigger.. går hen og banker på hendes rude og
et øjeblik troede jeg sq hun ville smutte.. men hun kørte over på den anden
side af gaden og parkerede.. Når hun kommer tilbage går hun straks i
offensiven og siger "DU KØRTE JO INDEN OM!.. og du kørte alt for stærkt!"..
Jeg kigger vantro på hende og siger nej.. jeg kørte ikke stærkt for så havde
jeg slået mig.. siger jeg kører højre om bilen som standser for at svinge
til venstre.. spørger om hun synes jeg skulle køre venstre om den istedet..
men nej.. hun mener jeg skulle standse og vente på den var svinget til
venstre.. Prøver at forklare hende at der er rigelig plads til at køre forbi
og lidt om vigepligt, men kan godt se det preller af.. spørger så om hendes
navn.. "Det vil jeg ikke sige" svarer hun så.. og så ringede jeg efter
politiet =)

10 minutter efter kom politiet.. efter hun havde snakket med en af
betjentene accepterede hun at det var hende som havde skylden alene og de
skrev rapport.. Jeg fik at vide jeg kunne kontakte dem hvis der opstod
problemer og de kørte mig hjem..

Min venstre taske er ødelagt.. min fodhviler er trykket.. gearvælgeren er
trykket.. forskærmen er ridset og skæv.. sidespejl grundigt ridset.. greb
bukket.. blinker ødelagt.. Og der er sikkert flere skader når jeg får kiget
ordentligt efter.. Mine kevlar bukser kan man næsten ikke se noget på,
bortset fra en ridset nitte ved den venstre lomme.. imponerende!.. Havde
langærmet Vanucci over Vanucci protection vest.. trøjen har nogle små huller
nederst på det venstre ærme.. ellers er den bare beskidt.. hjelmen var
aldrig i asfalten..

Well.. det kunne ha' gået meget værre.. og det var sq egentlig meget sjovt
at se at der var tilskuere som var væsentligt mere rystede end jeg selv
var.. der var ikke langt hjem og mindre end 10 minutter efter politiet havde
kørt mig hjem var jeg tilbage på en lånt ducatti.. der stod stadig folk som
havde set ulykken og kiggede på skaderne på min dragstar.. de lurede sq lidt
=)

Fra : Tau

Dato : 31-05-08 05:56

lånt ducatti.. der stod stadig folk som
> havde set ulykken og kiggede på skaderne på min dragstar.. de lurede sq
> lidt =)

Det var godt der ikke skete mere med dig, men det er sku utroligt hvilken
undskyldning mange medtrafikanter kan diske op med, når de har dummet sig.
Mange tror sku at de har ret og fatter ikke en skid om vigepligt.

vh
Poul

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-08 20:03

> Mange tror sku at de har ret og fatter ikke en skid om vigepligt.

Og det er det værste af det - folk der er overbevidst om at de har ret
selvom de er 100% forkert på den ... Men nu der er optaget rapport for hun
jo temmeligt sikkert en betinget frakendelse og dermed tid til at repetere
det med vigpligter ...

Men godt der ikke skete mere - og en reminder til os andre om hvorfor man
skal være så fandes påpasselig derude ...

Ønsker man at få lidt buler kan man bare opsøge en større p-plads en lørdag
formiddag. Ligger man og triller lidt rundt der går der ikke længe inden man
møder en der ikke kender til højre vigepligt ... Så har man en venstre
forskærm der trænger til at blive skiftet er det nemt at finde en
"betaler"..... Er der andre steder på bilen skulle det nok også være muligt
at finde nogen der ikke mener de har vigepligt når de bakker ud fra en p-bås

Fra : Per

Dato : 31-05-08 08:46

Christian Mikkelsen wrote:
> [...]
> skyld!".. jeg spørger om jeg kan få hans navn og om han er villig til
> at vidne hvis det bliver nødvendigt og det er han frisk på..

God medborger ......

> [...]
> over på den anden side af gaden og parkerede.. Når hun kommer tilbage
> går hun straks i offensiven og siger "DU KØRTE JO INDEN OM!

Ja og !!

Det er helt lovligt ....

Færdselsloven § 21
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan overhale
køretøjer af andre arter til højre.

> [...]
> lidt om vigepligt, men kan godt se det preller af.. spørger så om
> hendes navn.. "Det vil jeg ikke sige" svarer hun så..

Det har hun pligt til og har således overtrådt Færdselsloven § 9, stk. 1

§ 9. Trafikant, der med eller uden egen skyld bliver indblandet i et
færdselsuheld, skal straks standse og i muligt omfang yde hjælp til
tilskadekomne. Den pågældende skal endvidere til sikring af færdslen deltage
i de foranstaltninger, som uheldet giver anledning til. Hvis en anden, der
er indblandet i uheldet, anmoder herom, skal vedkommende opgive navn og
bopæl. Tilsvarende oplysninger skal efter anmodning gives den, på hvis
ejendom eller ting, der er sket skade.

og så ringede
> jeg efter politiet =)

God ide´ - og godt at de overhovedet kom

> [...]
> betjentene accepterede hun at det var hende som havde skylden alene
> og de skrev rapport.. Jeg fik at vide jeg kunne kontakte dem hvis der

Hun får en bøde og en betinget frakendelse af kørekortet = ny teori og
køreprøve....

Vigepligtforseelser bliver der ikke set mildt på.

> [...]
> ducatti.. der stod stadig folk som havde set ulykken og kiggede på
> skaderne på min dragstar.. de lurede sq lidt =)

Godt at høre at der ikke skete mere med dig og din mc.

Op på hesten igen - Sådan....

Mvh. Per

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 31-05-08 10:06

On Sat, 31 May 2008 00:50:09 +0200, "Christian Mikkelsen"
<cbm@@mail.dk> wrote:

> [...]
>kommer fra modsat retning af mig holder nu og blinker til venstre.. og
>pludselig kører damen ud fra sidevejen og blokerer min vej..

Som andre skriver, og som du selv er enig i, er du uden juridisk
skyld.

Men gem nu oplevelsen i baghovedet, for den er i mine øjne ret typisk.

Hun tænker ganske enkelt ikke på mc'er (og det er der mange bilister
der ikke gør).

Hun ser til venstre, og erfarer at der bilisten skal svinge til
venstre, hun ser til højre og ser at her kommer heller ikke nogen.

Så kører hun ud, og biver overrasket over at der var plads til en mc
på højre side af den ventende bil - ganske typisk i bytrafik og en
situation der skal give anledning til at advarselslaperne lyser hos en
mc-pilot i bytrafik.

Fra : OZ3BTO

Dato : 31-05-08 11:51

"Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en bil og blinker til venstre.. imod mig holder en bil og blinker til
> venstre, han skal ned ad samme vej som damen der skal ud på

klip klip

Næsten samme stunt jeg lavede .. Da drejede bilen bare til højre

Kommer kørende bag en skolevogn på scooter (125ccm M. MC plade)
Skolevognen blinker til højre og begynder at bremse ned .. farten er ~50kmt
... Vi er inde i byen . Tvedvej i Kolding helt nøjagtig

Jeg trækker self venstre om da der er masser af plads og ingen modkørende
Den vej som skolevognen er ved at dreje ind af da holder så en bil og venter
på at komme ud .. Han ser bare at skolevognen drejer også køre han.. opdager
så mig og klodser bremsen og spærre vejen for mig.. Har valget mellem
bagende af bilen eller kølerhjelm

Vælger køleren og hopper så i samme øjeblik jeg rammer bilen da jeg
tideligere er sluppet billigere på den måde.. Hopper for sent så mine ben
bliver fanget af styret.. Bliver banket ned i køleren og hen over bilen
(Laver bule i A stolpen med hovedet/styrthjelm ender på vejen i et halvt
rullefald)
Af skader får jeg: Højre lår skåret op ind til benet(plastikken på styret)
Venstre skinneben hud rykket af ind til benet i et område på str. en stor
håndflade
Div. slag bla højre knæ for en del tæsk(Bøvler stadig med det her 4 år
efter) Ryggen får også tur men tager dog ikke skade

Ender med at bliver lappet sammen bla. ved hjælp af ~60 kramper/clips
(Ligner hæfteklammer) og får 1 mdr. i en hospitals seng med et højre ben der
ikke kan bruges til noget pga de svære skader på musklerne i højre ben
....Efter jeg kommer ud fra sygehuset går der yderligere 2 mdr før jeg kan gå
uden hjælp af krykker... Selv det at bruge bremsen i en bil volder problemer
så får bil med autokasse så jeg kan bremse med venstre

Scooteren var blevet en hel del kortere og kom aldrig ud og køre igen

Billisten midster pappet i 1år.. Billisten mente jo godtnok at fejlen var
min og scooteren var ulovlig da jeg var kommet med mere end 45kmt

Politiet og kørelæren havde dog en anden mening + de vidste det var en MC
scooter

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 31-05-08 22:22

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min og scooteren var ulovlig da jeg var kommet med mere end 45kmt
>
> Politiet og kørelæren havde dog en anden mening + de vidste det var en MC

Av.. Jeg er sq glad for jeg undgik at ramme bilen.. Jeg husker at jeg tænkte
"jeg glider.. det er godt nok".. Jeg har slet ikke ondt nogen steder idag og
er sluppet meget "billigt"..

Fra : OZ3BTO

Dato : 31-05-08 23:17

> [...]

tænkte
> "jeg glider.. det er godt nok".. Jeg har slet ikke ondt nogen steder idag

Fik nu også afvide jeg havde været heldig .. Bla. var det få mm fra at der
var røget en pulsåre i benet og baghovedet fik en tur i A stolpen på bilen
... Havde jeg ikek haft hjelmen på havde jeg nok ikke siddet her idag

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 00:34

Christian Mikkelsen skrev:

> Av.. Jeg er sq glad for jeg undgik at ramme bilen.. Jeg husker at jeg tænkte
> "jeg glider.. det er godt nok".. Jeg har slet ikke ondt nogen steder idag og
> er sluppet meget "billigt"..

Til gengæld er du mere end heldig at den modkørende knægt sprang ud og
bevidnede hvad der var sket, for i realiteten skal man have kontakt for
at der med sikkerhed er en modpart - Ikke mindst hvis
"begivenheds-forårsageren" værgrer sig ved at tage ansvaret =

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 31-05-08 12:37

Christian Mikkelsen skrev:
> [...]
> for at køre ned mod skt. Elisabeth.. På sidevejen til højre for mig holder
> en bil og blinker til venstre.. imod mig holder en bil og blinker til

Heeey! En ægte Kinder-æg situation: "hele tre ting"
Et sådant scenarie skulle jo ende galt i.h.t. statistikkerne

--
Armand.

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 31-05-08 22:25

> Heeey! En ægte Kinder-æg situation: "hele tre ting"
> Et sådant scenarie skulle jo ende galt i.h.t. statistikkerne
>
> --
> Armand.

Heh.. ja og så en fredag aften hvor folk skal hjem og holde weekend..
fandens tidspunkt at vælge at cruise på =)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-05-08 18:23

> [...]
> betjentene accepterede hun at det var hende som havde skylden alene og de
> skrev rapport.. Jeg fik at vide jeg kunne kontakte dem hvis der opstod

Der var hun dummere, end godt er
Med politiets mellemkomst, koster hendes forseelse ikke bare en
forsikringsskade, men også en bøde og en betinget frakendelse af kørekortet.
Så kan hønen lære det

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 31-05-08 20:12

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med politiets mellemkomst, koster hendes forseelse ikke bare en
> forsikringsskade, men også en bøde og en betinget frakendelse af

Som I da kan!!

Palle

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-08 22:00

> Som I da kan!!

Hvis hun reelt var klar over at aben sad på hendes skulder (et er at kæfte
op om noget andet - det er vel en naturligt reaktion) så havde hun nok også
tænkt så klart at det ikke ville være til hendes fordel med en politirapport
på episoden ... Der er måske et element af "straf" i at hun skal til at
forberede sig på at tage en køreprøve igen. Men der skulle en betjent til at
overbevise hende om at hun havde gjort noget forkert så mon ikke lidt
læsning og undervisning ville være af det gode ...

Ved sådan et uheld ville jeg nok under alle omstændigheder tage en snak med
vagthavende, uanset om modparten på stedet var klar over at det var noget
lort... Vel hjemme i sofaen kan "nogen" jo komme til at regne på hvad det
kan komme til at koste at overtræde sin vigepligt og lave skrammer ...
Heldigvis havde jeg kasko dengang en svensker kørte ind foran mig på vej ud
af en rundkørsel ved Holbæk. For så blev det forsikringen der tog "dialogen"
med ham... På stedet var han helt klar over at han havde kvejet sig .... Det
ville nok også kræv meget gode talegaver at tale sig fra det fornuftige i at
lave et højresving over et helleanlæg for at komme ud af en rundkørsel -
istedet for at tage en omgang til ....

Så altid: noter navne på vidner og ved personskade (eller mistanke om samme)
snak med politiet. Politiet prioriterer selvfølgelig deres opgaver så det er
ikke sikkert de har tid til at komme forbi ved mindre uheld....

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 31-05-08 22:33

> [...]
> Med politiets mellemkomst, koster hendes forseelse ikke bare en
> forsikringsskade, men også en bøde og en betinget frakendelse af

Jeg tror seriøst at hun mente det var min egen skyld.. eller også var hun
bare chokeret over hændelsen.. og jeg er sådan set lidt ligeglad med om hun
bliver straffet eller hvad der sker.. jeg vil bare håbe min cykel kommer til
at ligne sig selv efter en tur på værkstedet uden at det kommer til at koste
mig noget.. Og så håber jeg hun tænker sig om en ekstra gang næste gang..
jeg ved i hvertfald at jeg vil være ekstra opmærksom i lignende situationer
fremover.. jeg havde jo set hende.. havde bare i min vildeste fantasi ikke
forestillet mig at hun pludselig ville køre ud foran mig..

Fra : Nielsen

Dato : 01-06-08 14:41

> [...]
> anden side af gaden og parkerede.. Når hun kommer tilbage går hun straks i
> offensiven og siger "DU KØRTE JO INDEN OM!.. og du kørte alt for

Ja. Det er ikke let at indrømme fejl. Var en gang ude for en farlil, der
bakkede ud af sin indkørsel og direkte ud i mig. Der skete ikke de store
skader, men farlil gik i offensiven og beskyldte mig for alt for høj
hastighed, for at køre med slukkede lygter og ikke standse, når hans baklys
var tændt.
Jeg tilkaldte politiet - og mens vi ventede, forsøgte han at få mig til at
tage skylden, da han ikke havde råd til premieforhøjelse på sin
forsikring....

/Ths