2½ time
Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 22:35

for at skifte nærlyspære

BMW-halvfabrikatet slår til igen.

Først ud med den gamle defekte pære, dæksel af, afmontere stik, og løsne
trådholderen bag pæren. Men om pæren ville ud ? Næeh, den var totalt groet
fast i plastic-parabolen. Efter megen vrikken, og lirken kom den defekte H7
pære ud.

Den nye pære passede selvsagt lige så stramt i hullet i parabolen, (og
allerede her skulle jeg have grebet ind), og efter lidt vrikkeri poppede
parabolen ud af det nederste justeringsbeslags kugle. Samtidig knækkede det
lille stykke plast, (1mm.*2mm.), der skal fastholde trådholderen, af, og
faldt ned mellem parabolen, og lygtehuset. Nu indså jeg, at det ikke
længere var et simpelt "pakeringspladsjob", og vendte næsen hjemad. Det kan
i øvrigt anbefales at køre uden lys, ikke én billist overså mig.

Vel hjemme gik jeg i gang med at "pakke" lygten ud af instrumenter,
kåbeglas, og hvad der ellers lige sad i vejen. Der er kun én bestemt vinkel
at lygten kan lirkes op mellem forgaffelben, og kåberamme, og jeg brugte
senere nogen tid på at huske hvordan, da lygten skulle på plads igen. ~:-|

Men-men, lygten viser sig at være samlet, og derefter limet, så adgangen er
stadig kun de to dæksler på bagsiden. Jeg får rystet tråden ud, men
umiddelbart kan jeg ikke komme til kugleleddet, eller skruerne, der holder
det. Redningen bliver en lang stiv fjeder, (fra bagbremsen på et
skodamobil), hvis ombuk lige nøjagtigt kunne listes gennem "langlyshullet"
og gribe kanten på parabolen, og løfte den op på kuglen igen.

Herefter var det tid at rejfe kanterne hvor pærerne ligger an. Behøver jeg
at fortælle, at langlyspæren også sad uhjælpeligt fast.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-05-08 07:07

> Herefter var det tid at rejfe kanterne hvor pærerne ligger an. Behøver jeg
> at fortælle, at langlyspæren også sad uhjælpeligt fast.
>
> --
jeg må sige min opfattelse af BMW har ændret sig lidt siden du købte en og
begyndte at skrive om dine erfaringer.
Ikke imponeret.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 08:22

On Sat, 31 May 2008 08:07:10 +0200, Thomas Jensen wrote:

> jeg må sige min opfattelse af BMW har ændret sig lidt siden du købte en og
> begyndte at skrive om dine erfaringer.
> Ikke imponeret.

Nu skal det siges, at jeg lever under en mørk stjerne hvad angår at købe
nyt ind, det går som regel meget bedre med de brugte ting jeg anskaffer,
men der er der selvfølgelig også andre der har taget skraldet.

Var det ikke for de helt forrygende styre/bremse/køreegenskaber, (efter
dækskifte), så var "makita" for længst sat på porten.

Der er dog også ting, der går i den rigtige retning. Xpedit fik gjort
motoren absolut kørbar fra 2.000 omdrejninger, og op, dog med en
fornemmelse af et lille effekttab.

Ellers mangler jeg at løse problemet med de ulideligt raslende
kåbe/tank-sider.

Fra : Jan

Dato : 02-06-08 07:21

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> jeg må sige min opfattelse af BMW har ændret sig lidt siden du købte en og
> [...]

Det er sjovt som oplevelserne er forskellige, jeg har min bmw i 7 år og
oplevede for første gang at skulle "reparere" den. Der skulle skiftes en
sikring.
Så jeg er ovenud tilfreds med bmw.

Det skal siges jeg også har haft en honda i mange år, der heller aldrig
havde problemer.

Måske er jeg bare heldig ?

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-06-08 07:50

Jan wrote:

> Det er sjovt som oplevelserne er forskellige, jeg har min bmw i 7 år og
> oplevede for første gang at skulle "reparere" den. Der skulle skiftes en
> sikring.
> Så jeg er ovenud tilfreds med bmw.

Tro mig, der er sket meget på 7 år. :-/ Det kaldes rationalisering....

mvh
Orla

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-06-08 07:44

meddelelse news:1nu2rzjyiugh4$.l2hf7zc51fyp$.dlg@40tude.net...
> [...]
> jeg
> at fortælle, at langlyspæren også sad uhjælpeligt fast.

Hej Orla.
Er du sikker på, at de er beregnet til at udskifte?

Jeg husker stadig en god vens undren ved sit første møde med en "Sealed
Beam" forlygte!

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 17:17

On Sun, 1 Jun 2008 08:44:10 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Hej Orla.
> Er du sikker på, at de er beregnet til at udskifte?

Hmmm... sårn en PAR 64 så ka' vi snakke blænding

Fra : Jansen

Dato : 01-06-08 10:51

Jeg kan da oplyse, at det at skifte forreste blinklys på en bandit heller
ikke er noget der sker på nul komma fem.
Forrygende besværligt.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 01-06-08 10:05

On Sun, 1 Jun 2008 10:50:54 +0100, "Jansen"
<janrenesnabela@simonsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg kan da oplyse, at det at skifte forreste blinklys på en bandit heller
>ikke er noget der sker på nul komma fem.
>Forrygende besværligt.

Hvilken Bandit?
På den 05'er jeg havde var det en skrue til at fjerne glasset og en
pære i en bajonetfatning. To minutter.

Fra : Moller

Dato : 01-06-08 10:31

Per K. Nielsen wrote:

> Hvilken Bandit?
> På den 05'er jeg havde var det en skrue til at fjerne glasset og en
> pære i en bajonetfatning. To minutter.

Ja, jeg undre mig også hvad for en Bandit vi snakker om, for den
proceduren med 1-2 skruer også er glasset af gælder jo modellerne 600 og
1200 cc, siden 96 ;) og til i dag.

Og modsats Orlas Bimmer, så er der heller ikke raslende kåbe sider osv...
men det bekræfter jo bare endnu engang at de Japanere ka sku noget
tyskerne aldrig har kunnet formå.

---
VH
Moller

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 10:53

Moller skrev:

> [...]
>
> Og modsats Orlas Bimmer, så er der heller ikke raslende kåbe sider
> osv... men det bekræfter jo bare endnu engang at de Japanere ka'..

Du er da bare heldig ikke at have købt en GSX1100'er med den
rulningslejrede motor :-|

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 01-06-08 20:20

Armand wrote:

> Du er da bare heldig ikke at have købt en GSX1100'er med den
> rulningslejrede motor :-|

Nu er Orla's bimmer jo en del nyere, men det lyder da som om Bimmerne
ligger på sammen samlingskavlitet som den gamle GSX ;)

---
VH
Moller

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-06-08 21:55

Sådan en : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1108 ? Den raslede sgunte.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 23:39

Torben Scheel skrev:

> Sådan en : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1108 ? Den raslede sgunte.

Nej, nej - Dén har jo en oliekølet GSXR-motor.
Den jeg henviste til, er -EF'eren á:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery%20%20A/Suzuki%20GSX%201100EF%2084%20%202.jpg>

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-06-08 07:27

Armand wrote:

> Nej, nej - Dén har jo en oliekølet GSXR-motor.
> Den jeg henviste til, er -EF'eren á:
> <http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery%20%20A/Suzuki%20GSX%201100EF%2084%20%202.jpg>

OK! Var også pænt tilfreds med den - lige bortset fra gensalgsværdien :-/

--
vh
Torben

Fra : Jansen

Dato : 04-06-08 23:35

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken Bandit?
> På den 05'er jeg havde var det en skrue til at fjerne glasset og en
> pære i en bajonetfatning. To minutter.

Det var ikke det gennemsigtige glas der revnede. Det var det sorte hus på
bagsiden af det klare glas.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 05-06-08 11:21

On Wed, 4 Jun 2008 23:35:19 +0100, "Jansen"
<janrenesnabela@simonsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det var ikke det gennemsigtige glas der revnede. Det var det sorte hus på
>bagsiden af det klare glas.

hvis du så skiftede hele blinklyset er det nu ret nemt. To skruer og
et stik som jeg husker det.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-08 19:32

> Re: 2½ time
> for at skifte nærlyspære
>
> BMW-halvfabrikatet slår til igen.

Skulle tro at de havde lånt designere hos Citroen eller såen ...

/A - Der har betalt en "formue" for at få skiftet pos.lys pærer på en C5

Fra : Armand

Dato : 03-06-08 23:39

Anders Majland skrev:

> Skulle tro at de havde lånt designere hos Citroen eller såen ...
>
> /A - Der har betalt en "formue" for at få skiftet pos.lys pærer på en C5

Og dén synes ellers at have et motorrum med plads :-/

Jeg fik først skiftet forlygtepærer på min 'Gøjt-206, efter flere
tilløb, hvoraf 1. forsøg var en aften på en tank og sidste efter
gentagen bekræftelse i manualen af at jeg gjorde det rigtige, før jeg
nærmest voldede bagpladen af! Har man først haft sagerne adskilt og set
hvorledes samlingen er designet, er det langt enklere (men stadig på
umulighedsgrænsen) at adskille 2. gang (á på den anden lygte)

--
Armand.