Lov om beklædning på MC..??
Fra : PMH

Dato : 30-05-08 10:23

Hej

Fruen er ved at tage kort til mc, og kom igår hjem og fortalte
at kørerlæreren havde nævnt, at fra (så vidt fruen husker) d. 1. juli,
er det lovmæssig befalet at bære sikkerhedsmæssig beklædning.
Man skal være iklædt bukser, jakke, støvler, handsker og hjelm.

Hvorvidt det skal være tøj med indlagt beskyttelse, eller det bare
ikke må være korte bukser og t-shirt, det kom han (kørerlæren)
ikke nærmere ind på..

Har I hørt noget om dette..??

Personlig har jeg aldrig kunne hverken forstå, eller sympatisere med
dem man møder på landevejen på MC, iført korte bukser, t-shirt og
badesandaler..
Men på den anden side, hvis man lige skal hen på tanken efter en is,
så er det da træls at skulle iføre sig hele udstyrspakken..

PMH

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 30-05-08 10:41

> [...]
> Men på den anden side, hvis man lige skal hen på tanken efter en is,
> så er det da træls at skulle iføre sig hele udstyrspakken..

Hvis man lige skal hen efter is tager man ikke sin MC men går.

Helt off topic - Sidste år i Italien blev jeg på motorvejen overhalet af to MCer.
De kørte mere end 160 (det kørte jeg nemlig).

De kørte med badebukser, hjelm og sandaler. Det var det.

Dengang kunne jeg ikke undlade at tænke "Gad vide hvor hurtigt hud slides af?"

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-05-08 11:31

PMH wrote:
> Fruen er ved at tage kort til mc, og kom igår hjem og fortalte
[snip]

> Har I hørt noget om dette..??

Fortalte hun ikke også samtidig at det var bydende nødvendigt med en ny
kjole, og to nye par sommersko?

Og hørte du ikke også samtidig ligesom et piskeknald i det fjerne?

/jim

Fra : PMH

Dato : 31-05-08 09:05

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Fortalte hun ikke også samtidig at det var bydende nødvendigt med en ny
> kjole, og to nye par sommersko?

Jamen det er jo altid nødvendig at se godt ud, fred være med det..

> Og hørte du ikke også samtidig ligesom et piskeknald i det fjerne?

Nope..
Faktisk er det mig der insisterer på at hun skal klædes ordentlig på når
der skal køres mc.
Så bukser, jakke, handsker, støvler og hjelm bliver indkøbt, inden hun
får kortet..

PMH

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 30-05-08 04:37

On 30 Maj, 11:22, "PMH" <t...@tjaa.dk> wrote:

> [...]
> er det lovmæssig befalet at bære sikkerhedsmæssig beklædning.
> Man skal være iklædt bukser, jakke, støvler, handsker og hjelm.

* snip *
> Har I hørt noget om dette..??

Jeg har ikke. Tvivler på det er realiteter.

> [...]
> Men på den anden side, hvis man lige skal hen på tanken efter en is,
> så er det da træls at skulle iføre sig hele udstyrspakken..

Utilstrækkelig beklædning kan kun gå ud over een, og det er personen
selv. Derfor synes jeg det vil være hul i hovedet at lovgive om (andet
end muligvis når det gælder børn). Skal vi ikke have lov til at tage
hånd om os selv?
Jeg synes også det er lidt mystisk, at nogle synes det er sjovt at
køre stærkt uden hjelm f.eks., for det er da lidt ubehageligt allerede
ved mere end 50 km/t synes jeg. Men det er på ingen måde noget der kan
bringe mine kropsvæsker op i temperatur, for det synes jeg da folk må
selv om. Omvendt kan jeg ikke lide folk der vil bestemme over hvordan
jeg skal passe på mig selv.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Benjamin

Dato : 30-05-08 12:40

On 30 Maj, 12:36, Niels.P...@gmail.com wrote:

> Utilstrækkelig beklædning kan kun gå ud over een, og det er personen
> selv.

...og så de stakkels reddere der skal samle stumper og stykker af en
forulykket MC'ist op langs motorvejen, der ikke havde udstyret i
orden... Men ok, det er de vel uddannet til :-|

Tror måske PMH's frue har hørt en udvidet version af Dansk Folkepartis
lovforslag, der skulle forbyde sikh'er at køre MC med turban i stedet
for hjelm. På trods af, at der aldrig har været en sag i Danmark hvor
det var et problem, meeeen der var vist nok et eller andet sted én der
kørte med turban, så der skal da selvfølgelig laves en lov der kan
stoppe ham

God weekend!
Vh Benjamin

Fra : Niels Pein

Dato : 30-05-08 22:43

"Benjamin" skrev ...

> ...og så de stakkels reddere der skal samle stumper og stykker af en
> forulykket MC'ist op langs motorvejen, der ikke havde udstyret i
> orden... Men ok, det er de vel uddannet til :-|

Man bliver jo ikke usårlig af at have en ordentlig dragt og hjelm på, så
redderne skal ud og samle folk op under alle omstændigheder.
Obligatorisk brug af styrthjelm ved bilkørsel ville også spare mange reddere
fra en grim oplevelse. Sådan kunne man blive ved.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Rasmus

Dato : 31-05-08 12:51

Niels.Pein@gmail.com wrote in news:757afcd4-9106-4412-8d5b-893540479d2e@
25g2000hsx.googlegroups.com:

> [...]
> bringe mine kropsvæsker op i temperatur, for det synes jeg da folk må
> selv om. Omvendt kan jeg ikke lide folk der vil bestemme over hvordan

Men så skal de fandme også selv betale for deres hospitals ophold, og
efterfølgende sygeperiode/genoptræning mm.!!
Hvorfor skal min skattebillet belastes, fordi folk tror de er smarte,
når de køre i adam-kostume?
Nix, på med tøjet når man skal ud at køre. Og det samme gælder folk, som
bare lige skal hente en is, og derfor køre uden sele i bil. Det er squ
da en forkvarklet tankegang!

Bare fordi jeg er lidt sulten, er det jo heller ikke i orden lige at
stjæle en is.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-05-08 13:53

Rasmus skrev:
> [...]

> da en forkvarklet tankegang!
>
> Bare fordi jeg er lidt sulten, er det jo heller ikke i orden lige at
Det kan være en rigtig stor fordel at tænke tingen igennem inden man
poster i et offentligt forum, hvor det sludder man får skrevet kommer
til at stå til evig tid :-\

--
Dun@nt for lov og orden - imod formynderi!
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Rasmus

Dato : 01-06-08 05:46

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

> Det kan være en rigtig stor fordel at tænke tingen igennem inden man
> poster i et offentligt forum, hvor det sludder man får skrevet kommer
> til at stå til evig tid :-\

Ja Og? Det er holdning jeg flere gange har udtrykt, både på skrift og tale!
Jeg kan ikke se hvorfor samfundet, skal lægges til last, fordi folk skal
lige skal vise maskinen i sommertøj. Nix, på med tøjet!

Fra : MKS - 74

Dato : 01-06-08 07:02

On 01 Jun 2008 04:46:07 GMT, Rasmus <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> wrote:

>Jeg kan ikke se hvorfor samfundet, skal lægges til last, fordi folk skal
>lige skal vise maskinen i sommertøj. Nix, på med tøjet!

Det der tænkes på kunne måske være, at du tilsyneladende ikke har
konsekvensgennemtænkt din holdning?

Det danske samfund (specielt) er gennemsyret af og bygger i høj grad
sin sammenhængskraft på princippet om solidarisk hæftelse. Selvom det
kan synes tåbeligt med "turistbeklædning" er der jo ingen der regner
med/satser på at de derved vil kunne komme til at lægge samfundet til
last.

Såfremt man skulle skære alt væk der kunne henregnes til "folks egen
skyld", kunne man hurtigt få travlt, skulle man så også forlange at
folk selv betalte for deres sportsskader, at rygerne skulle betale når
de fik lungekræft mv, at folk der spiser for meget wienerbrød eller
dyrker for lidt motion skulle betale for alle deres livsstilssygdomme
eller f.eks at folk der valgte at få et prænatalt diagnosticeret
handicappet barn også måtte klare det selv?.....osv-osv, eksemplerne
er legio og de fleste af disse belaster din skattebillet i langt-langt
højere grad end den/de motorcyklist(er) der får asfalteksem p.g.a
tåbelig beklædning - Folk (mig inkl) foretager sig mange
bevidst/ubevidst dumme ting, hvor skal vi sætte grænsen mellem hvad vi
vil betale kollektivt for og hvad vi ikke vil og hvad i så fald er den
afgørende forskel? Man skal passe på med at afvise alt andet end det
der harmonerer med hvad man selv kunne finde på...

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-08 07:24

MKS - 74 skrev:

> [...]
> kan synes tåbeligt med "turistbeklædning" er der jo ingen der regner
> med/satser på at de derved vil kunne komme til at lægge samfundet til

Akkurat!

Motorcyklismen røg hurtig på pension, læder eller ej, hvis den tankegang
nød fremme

--
Dun@nt der _aldrig_ kører uden fuld orant, selv ikke til bageren.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 10:00

> [...]

>Jeg kan ikke se hvorfor samfundet, skal lægges til last, fordi folk skal
>lige skal vise maskinen i sommertøj. Nix, på med tøjet!

Jeg tror jeg styrter for lidt i forhold til hvad jeg betaler i skat.
Er temmelig sikker på at det ikke bliver dit problem, og at regnskabet
står i plus.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-06-08 08:00

<Niels.Pein@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> så er det da træls at skulle iføre sig hele udstyrspakken..

Utilstrækkelig beklædning kan kun gå ud over een, og det er personen

Men der er lov om hjelm, selvom det også kun går ud over en selv, så det
var da ikke utænkeligt, at der kunne være nogen der påtænkte noget
yderligere.

Michael D

Fra : Niels Pein

Dato : 01-06-08 22:16

"Michael Dahlberg" skrev ...

> [...]
>
> Men der er lov om hjelm, selvom det også kun går ud over en selv, så det
> var da ikke utænkeligt, at der kunne være nogen der påtænkte noget

Det er korrekt, og det er også en lov jeg er principielt imod, ligesom at
køre med sikkerhedsseler i bil.

Jeg synes vi skal have lov til at bestemme over os selv, når det gælder ting
der ikke kan skade andre.
Lovgivning omkring ting der burde overlades til individet, er mig
principielt imod, uanset om det skulle være en lov der støtter min egen
overbevisning eller ej.

Men det er vel det de unge vil have.
Folk der kender den berømte roman '1984' af George Orwell, vil vide at vi er
bagud, men vi er på vej, og jeg synes det er træls. Der er _rigeligt_ med
forbud i vores samfund allerede.

Så hver gang der popper sådan noget forbuds-ævl op. så protesterer jeg, for
jeg vil også gerne køre motorcykel om 20 år. Den logiske forlængelse af at
forbyde alt der er farligt, er jo at forbyde motorcykler helt. Sådan en
udvikling skal IMHO stoppes i optrækket.

Jeg kører forresten altid MC i komplet dragt, og bruger sele i bilen, fordi
det har jeg det bedst med.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-06-08 08:44

Niels.Pein@gmail.com skrev:
> On 30 Maj, 11:22, "PMH" <t...@tjaa.dk> wrote:
>
> Utilstrækkelig beklædning kan kun gå ud over een, og det er personen
> selv.

Arghh, når man får splattet en motorcyklist ud over det meste af
forruden, eller har været medvirkende til at afsjæle en motorcyklist, så
er man nok lidt skidt tilpas efterfølgende.

Så vi kan godt hjælpe lidt til med at begrænse skaderne, ikke kun for
vores egen skyld, men også for andres skyld, om ikke andet så vor gamle
mor, vore børn og konen.

> Derfor synes jeg det vil være hul i hovedet at lovgive om (andet
> end muligvis når det gælder børn). Skal vi ikke have lov til at tage
> hånd om os selv?

Det er jeg principielt enig i!

--
Dun@nt

Fra : MotoCoder

Dato : 30-05-08 04:51

> [...]
> er det lovmæssig befalet at bære sikkerhedsmæssig beklædning.
> Man skal være iklædt bukser, jakke, støvler, handsker og hjelm.

Nej, men jeg har hørt at folketinget netop har vedtaget en ændring af
færdselsloven hvad angår befordring af børn på motorcykler. Det er nu
tilladt at børn under 135cm er passagerer, hvis de er iført godkendt
sikkerhedsudstyr eller sidder i et barnesæde. Det er L95 - lovforslag
til ændring af færdselsloven.

Føreren af en motorcykel skal stadig kun være iført hjelm, og er
derudover kun lovmæssigt forpligtet til at overholde love om
blufærdighedskrænkelse. Jeg er desuden ganske sikker på at
forhandlerne af mc-tøj nok skulle gøre opmærksom på hvis der pludselig
var lovkrav om at vi købte deres produkter :)

Men som alle andre vil jeg da anbefale at man tager så meget
beskyttelsesudstyr på som muligt - især på de korte ture, for det er
jo nok der man er mindst opmærksom.

/Peter
GSX600F '98 - og langt om længe i fuld læder, rygbeskytter og you name
it.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-05-08 11:56

PMH skrev:

Det har jeg ikke hørt om...

Der er rumsteret med at ændre de kætterske regler fra sidste år, så børn
skal have det rette udstyr på, men hvor den sag står, og hvad det bliver
til ved jeg ikke.

På den anden side, sidste år havde jeg heller ikke hørt om at børn ikke
måtte komme med på MC, så det skulle ikke unde at der skjult i et eller
andet paslov-forslag, forslag til lov om gødningsregnskaber eller anden
underlig lovgivning var sneget en paragraf ind om at motorcyklister skal
anvende sikkerhedsudstyr. Det var da værd at undsersøge nærmere, så man
kan nå at nedlægge en protestant.

Fra : E.S.

Dato : 30-05-08 12:40

Hejsa.

PT. er jeg ved at tage MC kortet og min køreskole har intet fortalt om nye
krav el. tiltag til dette, tager PAPPET i Rødovre.

MV Ebbe

Fra : Sune

Dato : 30-05-08 21:44

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvorvidt det skal være tøj med indlagt beskyttelse, eller det bare
> ikke må være korte bukser og t-shirt, det kom han (kørerlæren)

Ja og nej.

Det er blevet udskudt til ultimo september.

MEN det er kun køreskoleelever, det gælder.
Fra september træder ændrede regler i kraft for MC-uddannelsen.

MC-elever skal have fuld MC-dragt på, mens de lærer at køre MC. Dette gælder
fra top til tå.
Dvs. også handsker og rigtige MC-støvler.

Ud over det skal man til køreprøven vise en række manøvrer på bane, som ikke
alle er lige nemme.
Det er noget med at gå med MCen, lave katastrofeopbremsning, undvige manøvre
med kontrastyring etc.
Dvs. at man faktisk kan dumpe allerede inden, man får lov til at køre ud på
de offentlige veje.
Jeg skal selv snart på kursus i det, men har modtaget en "betaudgave" af
politiets vejledning.

Vh Sune

Fra : PMH

Dato : 31-05-08 09:13

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gælder fra top til tå.
> Dvs. også handsker og rigtige MC-støvler.

Nu begynder det at hænge sammen..
Det var formentlig det han havde oppe at vende, men ikke fik det
udtrykt ordentlig, så folk troede det gjaldt ALLE mc'ister.

> [...]
> på de offentlige veje.
> Jeg skal selv snart på kursus i det, men har modtaget en "betaudgave" af

Fuldstændig rigtig, dette havde han også fortalt dem lidt om..

PMH

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-06-08 07:35

Sune wrote:
> [...]
> gælder fra top til tå.
> Dvs. også handsker og rigtige MC-støvler.
>
> Ud over det skal man til køreprøven vise en række manøvrer på bane,

Det lyder sgu ikke helt tosset.

/jim

Fra : MKS - 74

Dato : 01-06-08 08:42

On Fri, 30 May 2008 11:22:41 +0200, "PMH" <tjaa@tjaa.dk> wrote:

>Hej
>
>Fruen er ved at tage kort til mc, og kom igår hjem og fortalte...

Apropos korrekt beklædning på cykel -

Fra : Jan Jacobsen

Dato : 02-06-08 07:35

lovgivningen siger:
2.1.1 Personligt udstyr.

Eleven skal have kendskab til følgende forhold vedrørende den personlige
sikkerhed:

- Handsker, fodtøj og anden påklædning skal yde passende beskyttelse ved
uheld samt

mod kulde, blæst og vejrliget i øvrigt.

- Halstørklæde, bælte, bukseben mv. må ikke kunne nå ind i hjul eller kæde
eller dække

nummerplade, baglygte, refleks og blinklys.

- Motorcyklens fører skal under øvelserne, samt i øvrigt altid i forbindelse
med kørsel

anvende fastspændt styrthjelm.

- Styrthjelmen skal være godkendt, dvs. DS-, FS-, SS-, eller E-mærket og må
kun bemales

eller påsættes mærker efter fabrikantens særlige anvisninger.

- Styrthjelmen skal have en passende størrelse.

- Hjelmvisir eller motorbriller skal være rene og hele.

mvh

Jan Jacobsen