/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Må kædehjulet exe ?
Fra : StreetFighter


Dato : 29-05-08 22:02

Sidst jeg rensede og smurte kæden med løftet baghul og tomgang i 1-ste gear
kunne jeg måle udslag på det bageste kædetandhjul på 1mm - er det normalt?

 
 
Ukendt (29-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-08 22:18

On Thu, 29 May 2008 23:02:19 +0200, StreetFighter wrote:

> Sidst jeg rensede og smurte kæden med løftet baghul og tomgang i 1-ste gear
> kunne jeg måle udslag på det bageste kædetandhjul på 1mm - er det normalt?

Det burde ikke gøre det. Det kan være et defekt leje i kædehjulsnavet,
eller stærkt slidte gummidæpere i hjulnavets chockkobling.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

StreetFighter (29-05-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 29-05-08 23:54

On Thu, 29 May 2008 23:18:07 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Det burde ikke gøre det. Det kan være et defekt leje i kædehjulsnavet,
> eller stærkt slidte gummidæpere i hjulnavets chockkobling.

Den er ny. Jeg har haft mange MC-er før, og kun set det på gamle og slidte
modeller. Skal garantien så dække det?

Ukendt (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-08 06:24

On Fri, 30 May 2008 00:53:40 +0200, StreetFighter wrote:

> On Thu, 29 May 2008 23:18:07 +0200, Orla Pedersen wrote:
>
>> Det burde ikke gøre det. Det kan være et defekt leje i kædehjulsnavet,
>> eller stærkt slidte gummidæpere i hjulnavets chockkobling.
>
> Den er ny. Jeg har haft mange MC-er før, og kun set det på gamle og slidte
> modeller. Skal garantien så dække det?

Ja-da.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Armand (29-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-08 22:34

StreetFighter skrev:
> Sidst jeg rensede og smurte kæden med løftet baghul og tomgang i 1-ste gear
> kunne jeg måle udslag på det bageste kædetandhjul på 1mm - er det normalt?
>
"ekse" beskriver retteligt at (kæde)hjulet er ex-centrisk og derfor
"hopper", og ikke som almindeligt brugt om cykelhjul der bøjer sidelæns.
Hvis dit kædehjul vitterligt er excentrisk er det en bytter. Er det
derimod fordi at det slår (sidelæns) kan man leve med det, men burde nok
adskilles og undersøges for hvorvidt at problemet skyldes smuds mellem
kædehjul og hjul-nav!

--
Armand.

StreetFighter (29-05-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 29-05-08 23:49

On Thu, 29 May 2008 23:34:28 +0200, Armand wrote:

> "ekse" beskriver retteligt at (kæde)hjulet er ex-centrisk og derfor
> "hopper", og ikke som almindeligt brugt om cykelhjul der bøjer sidelæns.

Du har da fuldkommen ret. Imponerende at du gider at undervise os nye

> Hvis dit kædehjul vitterligt er excentrisk er det en bytter. Er det
> derimod fordi at det slår (sidelæns) kan man leve med det, men burde nok
> adskilles og undersøges for hvorvidt at problemet skyldes smuds mellem
> kædehjul og hjul-nav!

Ja, det er kun sidelæns og ikke excentrisk. MC-en er ny. Er det så en
garanti rep?

Armand (29-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-08 23:52

StreetFighter skrev:
> On Thu, 29 May 2008 23:34:28 +0200, Armand wrote:
>
>> .......................Er det
>> derimod fordi at det slår (sidelæns) kan man leve med det, men burde nok
>> adskilles og undersøges for hvorvidt at problemet skyldes smuds mellem
>> kædehjul og hjul-nav!
>
> Ja, det er kun sidelæns og ikke excentrisk. MC-en er ny. Er det så en
> garanti rep?
>
Prøv først at kigge efter hvorvidt at det også er det nav som kædehjulet
sidder på der sidder skævt: Er det tilfældet burde man kunne få det
bedre på plads ved en simpel løsnen af baghjulsakslen og nogle lette
slag på tandhjulet og efterfølgensen aksel-spænding når (hvis)
kædehjulet flugter rotationen!

--
Armand.

StreetFighter (31-05-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 31-05-08 00:34

On Fri, 30 May 2008 00:51:30 +0200, Armand wrote:

> Prøv først at kigge efter hvorvidt at det også er det nav som kædehjulet
> sidder på der sidder skævt: Er det tilfældet burde man kunne få det
> bedre på plads ved en simpel løsnen af baghjulsakslen og nogle lette
> slag på tandhjulet og efterfølgensen aksel-spænding når (hvis)
> kædehjulet flugter rotationen!

Det lyder rigtigt det der
Vil prøve det ved lejlighed, TAK

Ukendt (31-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-08 08:22

On Sat, 31 May 2008 01:33:58 +0200, StreetFighter wrote:

> Det lyder rigtigt det der

Det synes jeg så ikke at det gør. Armand, gennemtænk lige scenariet igen.

Men yderringen af lejet i kædenavet er måske ikke helt på plads :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

StreetFighter (09-06-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 09-06-08 14:04

On Fri, 30 May 2008 00:51:30 +0200, Armand wrote:

> Prøv først at kigge efter hvorvidt at det også er det nav som kædehjulet
> sidder på der sidder skævt: Er det tilfældet burde man kunne få det
> bedre på plads ved en simpel løsnen af baghjulsakslen og nogle lette
> slag på tandhjulet og efterfølgensen aksel-spænding når (hvis)
> kædehjulet flugter rotationen!

Det hjalp lidt at gøre som du sagde
Jeg løsnede baghjulsakslen og kædestrammerne og derefter slog lidt på
kædehjulets bolte med en gummihammer mens hjulet blev drejet.

Men selv efter tilspænding, så kan kædehjulet bevæges svagt på tværs af
chockkoblingen i baghjulet og navet slår stadig ½ mm - er det forsvarligt
og ok at køre med?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste