|
| Må kædehjulet exe ? Fra : StreetFighter |
Dato : 29-05-08 22:02 |
|
Sidst jeg rensede og smurte kæden med løftet baghul og tomgang i 1-ste gear
kunne jeg måle udslag på det bageste kædetandhjul på 1mm - er det normalt?
| |
Ukendt (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-08 22:18 |
|
On Thu, 29 May 2008 23:02:19 +0200, StreetFighter wrote:
> Sidst jeg rensede og smurte kæden med løftet baghul og tomgang i 1-ste gear
> kunne jeg måle udslag på det bageste kædetandhjul på 1mm - er det normalt?
Det burde ikke gøre det. Det kan være et defekt leje i kædehjulsnavet,
eller stærkt slidte gummidæpere i hjulnavets chockkobling.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
StreetFighter (29-05-2008)
| Kommentar Fra : StreetFighter |
Dato : 29-05-08 23:54 |
|
On Thu, 29 May 2008 23:18:07 +0200, Orla Pedersen wrote:
> Det burde ikke gøre det. Det kan være et defekt leje i kædehjulsnavet,
> eller stærkt slidte gummidæpere i hjulnavets chockkobling.
Den er ny. Jeg har haft mange MC-er før, og kun set det på gamle og slidte
modeller. Skal garantien så dække det?
| |
Ukendt (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-08 06:24 |
|
On Fri, 30 May 2008 00:53:40 +0200, StreetFighter wrote:
> On Thu, 29 May 2008 23:18:07 +0200, Orla Pedersen wrote:
>
>> Det burde ikke gøre det. Det kan være et defekt leje i kædehjulsnavet,
>> eller stærkt slidte gummidæpere i hjulnavets chockkobling.
>
> Den er ny. Jeg har haft mange MC-er før, og kun set det på gamle og slidte
> modeller. Skal garantien så dække det?
Ja-da.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Armand (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-05-08 22:34 |
|
StreetFighter skrev:
> Sidst jeg rensede og smurte kæden med løftet baghul og tomgang i 1-ste gear
> kunne jeg måle udslag på det bageste kædetandhjul på 1mm - er det normalt?
>
"ekse" beskriver retteligt at (kæde)hjulet er ex-centrisk og derfor
"hopper", og ikke som almindeligt brugt om cykelhjul der bøjer sidelæns.
Hvis dit kædehjul vitterligt er excentrisk er det en bytter. Er det
derimod fordi at det slår (sidelæns) kan man leve med det, men burde nok
adskilles og undersøges for hvorvidt at problemet skyldes smuds mellem
kædehjul og hjul-nav!
--
Armand.
| |
StreetFighter (29-05-2008)
| Kommentar Fra : StreetFighter |
Dato : 29-05-08 23:49 |
|
On Thu, 29 May 2008 23:34:28 +0200, Armand wrote:
> "ekse" beskriver retteligt at (kæde)hjulet er ex-centrisk og derfor
> "hopper", og ikke som almindeligt brugt om cykelhjul der bøjer sidelæns.
Du har da fuldkommen ret. Imponerende at du gider at undervise os nye
> Hvis dit kædehjul vitterligt er excentrisk er det en bytter. Er det
> derimod fordi at det slår (sidelæns) kan man leve med det, men burde nok
> adskilles og undersøges for hvorvidt at problemet skyldes smuds mellem
> kædehjul og hjul-nav!
Ja, det er kun sidelæns og ikke excentrisk. MC-en er ny. Er det så en
garanti rep?
| |
Armand (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-05-08 23:52 |
|
StreetFighter skrev:
> On Thu, 29 May 2008 23:34:28 +0200, Armand wrote:
>
>> .......................Er det
>> derimod fordi at det slår (sidelæns) kan man leve med det, men burde nok
>> adskilles og undersøges for hvorvidt at problemet skyldes smuds mellem
>> kædehjul og hjul-nav!
>
> Ja, det er kun sidelæns og ikke excentrisk. MC-en er ny. Er det så en
> garanti rep?
>
Prøv først at kigge efter hvorvidt at det også er det nav som kædehjulet
sidder på der sidder skævt: Er det tilfældet burde man kunne få det
bedre på plads ved en simpel løsnen af baghjulsakslen og nogle lette
slag på tandhjulet og efterfølgensen aksel-spænding når (hvis)
kædehjulet flugter rotationen!
--
Armand.
| |
StreetFighter (31-05-2008)
| Kommentar Fra : StreetFighter |
Dato : 31-05-08 00:34 |
|
On Fri, 30 May 2008 00:51:30 +0200, Armand wrote:
> Prøv først at kigge efter hvorvidt at det også er det nav som kædehjulet
> sidder på der sidder skævt: Er det tilfældet burde man kunne få det
> bedre på plads ved en simpel løsnen af baghjulsakslen og nogle lette
> slag på tandhjulet og efterfølgensen aksel-spænding når (hvis)
> kædehjulet flugter rotationen!
Det lyder rigtigt det der
Vil prøve det ved lejlighed, TAK
| |
Ukendt (31-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-08 08:22 |
| | |
StreetFighter (09-06-2008)
| Kommentar Fra : StreetFighter |
Dato : 09-06-08 14:04 |
|
On Fri, 30 May 2008 00:51:30 +0200, Armand wrote:
> Prøv først at kigge efter hvorvidt at det også er det nav som kædehjulet
> sidder på der sidder skævt: Er det tilfældet burde man kunne få det
> bedre på plads ved en simpel løsnen af baghjulsakslen og nogle lette
> slag på tandhjulet og efterfølgensen aksel-spænding når (hvis)
> kædehjulet flugter rotationen!
Det hjalp lidt at gøre som du sagde
Jeg løsnede baghjulsakslen og kædestrammerne og derefter slog lidt på
kædehjulets bolte med en gummihammer mens hjulet blev drejet.
Men selv efter tilspænding, så kan kædehjulet bevæges svagt på tværs af
chockkoblingen i baghjulet og navet slår stadig ½ mm - er det forsvarligt
og ok at køre med?
| |
|
|