Maling/lakering af udstødning/potte
Fra : MicJen

Dato : 29-05-08 10:25

Hej

Potten på min CB 500 trængte til en "overhaling".

Jeg kastede mig ud i det og fik slebet de rustpletter der var ned, men så
tog det måske lidt overhånd, så nu står jeg med en potte som er helt slebet
ned til metallet...

Se evt. her:
http://peecee.dk/upload/view/116510
http://peecee.dk/upload/view/116511

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg laver noget som holder. Jeg har været i
Silvan og købe noget: "plasti-kote Hot Paint HP-11 sort" (med et billede af
en biludstødning på).

Jeg var dog lidt hurtig og overså "det med småt". Der står:

"Ved korrekt brug som anvist lufttørrer malingen på 15-30 min. Dog skal
malingen hærde for at opnå en holdbar overflade. Malingen kan hærdes ved
ovenbræning i 30-60 min. ved 315-345 grader Celcius eller ved den naturlig
afgivne varme fra motorgrenrør og -udstødning. Malingen skal hærde langsomt
for det bedst mulige resultat. Hvis Hot Paint ikke hærdes korrekt, kan
malingen smitte af ved håndtering."

Nu har jeg ikke lige sådan en ovn til det formål. På den anden side lyder
det lidt som en nødløsning, bare at sætte potten på og så håbe det bedste.
Jeg vil jo gerne lave det bedst muligt, så det holder, på den anden side er
det ikke et projekt, der skal koste hundredevis af kr.
Er der nogen der har prøvet dette?

Spørgsmålet er så hvad jeg gør nu. Jeg har googlet lidt på det og fundet
frem til et par tråde vedr. dette emne, men ingen giver rigtig et klart svar
på hvad man skal.

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=664
http://www.billig-scooter.dk/about909.html
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=502

Folk snakker om pejsemaling osv. og én nævner pulverlakering (som i mine
øjne lyder dyrt! Nogen der ved hvad det koster? -og om det rent faktisk
holder?)

Nogen som har lidt erfaringer de vil dele? De modtages i hvertfald meget
gerne!

Pft

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-08 11:07

> Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg laver noget som holder. Jeg har været i
> Silvan og købe noget: "plasti-kote Hot Paint HP-11 sort" (med et billede
> af en biludstødning på).

Har jeg prøvet at bruge - jeg hærdede det i en keramikovn. Men giv den
250grader i køkkenets ovn må være bedre end ingeting. Desværre blev
udstødningen stjålet så jeg kan ikke sige noget om hvor langtidsholdbart det
er.

Jem&fix's varmebestandige maling kan ikke tåle varmen på forrørene - brændte
af på første tur.

Nu har jeg købt noget 600graders maling hos biltema.

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 29-05-08 05:05

Jeg har malet mine forør med varmefast maling fra motip, kan købes i
thansen. Varmefast til 650C. Man skal lige huske at malingen ryger en
hel del når det bliver varmet op, det er påpeget på dåsen, varmen fra
udstødningen har hærdet malingen efterfølgende. Resultatet er godt
nok, jeg har kørt omkring 400km siden de er blevet malet, ser stadig
ud som nymalet. langtidsholdbarhed kan jeg ikke sige noget om men det
holder til varmen på forrørene.

--
Ulrik Kristoffersen

Fra : Michael Friis

Dato : 29-05-08 16:00

Nej Nej Nej
Duplicolor supertherm 800 grader spec. til mc udstødninger
kan købes hos www.Louis.de

Mvh.Michael

Fra : MicJen

Dato : 29-05-08 21:21

Hej Michael

Tak for svaret. Har du selv brugt det? (med succes?)

Jeg kan dog hverken finde det på Louis eller Hein Gericke når jeg søger på
navnet...

Mvh
Michael

Fra : MicJen

Dato : 29-05-08 21:39

Ah har fundet det på louis.de.

Det er fordi det dér hedder dupli color (med mellemrum )

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-05-08 08:22

Michael Friis wrote:
> Nej Nej Nej
> Duplicolor supertherm 800 grader spec. til mc udstødninger
> kan købes hos www.Louis.de

Det kunne du da godt lige have sagt for 3 dage siden inden jeg bestilte en
masse andet grej hos ham

/jim

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 29-05-08 11:01

On 29 Maj, 16:59, "Michael Friis" <mic_fr...@hotmail.com> wrote:
> Nej Nej Nej
> Duplicolor supertherm 800 grader spec. til mc udstødninger
> kan købes hoswww.Louis.de

Jeg kan sige til mit forsvar at malingen kun er købt ved thansen fordi
det var nøjagtig den samme som ved farvehandlen, men kostede 20kr
mindre, og at jeg ikke gad at vente i 10min på at ekspedienten i
farvehandlen havde snakket færdig med en anden kunde. Desuden har min
XS 400 dobbelt rør i forrørene, som en slags isolering mod varmen. Så
malingen ligger ikke direkte på udstødningsrøret, men på en slags
kappe uden om. En slags rør i rør.

--
Ulrik Kristoffersen

Fra : Martin Wittrock

Dato : 07-06-08 21:03

> [...]
> XS 400 dobbelt rør i forrørene, som en slags isolering mod varmen. Så
> malingen ligger ikke direkte på udstødningsrøret, men på en slags

Det giver mere mening, for har selv forsøgt mig med Motip varmefast
maling/klarlak og det var meget pænt, men holdt ikke til varmen i det lange
løb. Forrørerne bliver MEGET varme :)

Har sidenda forsøgt mig med NS-160 Never-Seez (som egentlig bruges til at
smøre bolte) med et langt bedre resultat. Det holder til 1100 grader!! Det
er ikke særlig shiny, men rør'ene ser fine ud og ruster ikke.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : MicJen

Dato : 09-06-08 23:28

Hej Martin

> Har sidenda forsøgt mig med NS-160 Never-Seez (som egentlig bruges til at
> smøre bolte) med et langt bedre resultat. Det holder til 1100 grader!! Det
> er ikke særlig shiny, men rør'ene ser fine ud og ruster ikke.

Jeg har googlet lidt på NS-160 Never-Seez, men kan ikke helt blive klog på
hvordan du har anvendt det.

VVSWeb.dk siger:
"Never-Seez Regular Grade er en enestående pasta som forhindrer
sammenbrænding ved høje tryk, og som samtidig er et ekstremt smøremiddel til
anvendelse overalt i industrien. Sammensat til at beskytte metaldele imod
rust, korrosion og rivning. Sammensat af fine metal og grafitpartikler i en
speciel fedt. Regular Grade beskytter specielt mod høje temperaturer, højt
tryk og korroderende omgivelser."

Men skal det "smøres" på med en pensel? Og hvordan bliver finishen?
Umiddelbart kan jeg ikke ses at det fåes i spray form?

Kan du svare på det?

På forhånd tak.

Fra : Ole

Dato : 30-05-08 15:19

MicJen wrote:

> [...]
> for det bedst mulige resultat. Hvis Hot Paint ikke hærdes korrekt, kan

Smid den på grillen

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : MicJen

Dato : 27-06-08 18:39

Regnvejret idag afslørede at det IKKE er nok at sætte potten på og "hærde
ved den naturlig
afgivne varme fra motorgrenrør og -udstødning"... tilbage til
slibearbejdet...suk...