Vibra-lys versus Xenon
Fra : user@domain.invalid

Dato : 25-05-08 19:55

Hej Alle,

Jeg har lige købt mig en ny CBR 125R og overvejer enten Xenon eller
Vibra-lys for bedre at kunne ses i trafiken.

Jeg er klar over at begge tiltag er ulovlige på min cyckel så hvad kan
der ske ved det ? Bøde eller ?

Hvad er Jeres erfaringer med den slags "se-mig-bedre-løsninger" og har i
andre muligheder (ud over en større MC) ?

/The Race

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-05-08 20:44

user@domain.invalid wrote:

> Hvad er Jeres erfaringer med den slags "se-mig-bedre-løsninger" og har i
> andre muligheder (ud over en større MC) ?

Ingen erfaringer, men jeg tror at et par Cree 3W LED's i parabol - en på
hver side - vil hjælpe. Dog vil nogen stadig forveksle dig med en knallert.

Sådan et par fætre her kan du sikkert få plads til :

vh
Torben

Fra : Lars

Dato : 25-05-08 22:03

> [...]

Det er ulovligt og koster 520.- kr. hvis snupper jensen får øje på dig.

En lovlig løsniong er ambulancefarvet folie på en del af maskinens forende.
Se DMCs hjemmeside for flere oplysninger om folie.
Venlig hilsen Lars Ø

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-05-08 06:41

Lars wrote:

> Det er ulovligt og koster 520.- kr. hvis snupper jensen får øje på dig.

Næ, for som sagt har jeg ingen erfaringer med den slags. The Race
derimod kan se frem til et bødeforlæg hvis han vælger en af de
skitserede løsninger. De 520,- er jeg nu ikke sikker på - mon ikke det
er en parkeringsbødetakst?

> En lovlig løsniong er ambulancefarvet folie på en del af maskinens forende.
> Se DMCs hjemmeside for flere oplysninger om folie.

God idé!

Skulle jeg montere et par små LED's ville det være på en ekstra
langtlysknap - til brug efter behov. Bedre end en Xenonblænder - men
stadig ikke lovligt.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 26-05-08 12:16

> Skulle jeg montere et par små LED's ville det være på en ekstra
> langtlysknap - til brug efter behov. Bedre end en Xenonblænder - men
> stadig ikke lovligt.

Jeg kan ikke se nogen god grund til at xenon på fjernlyset ikke er tilladt
på mc - man skal alligevel blænde ned for modkørende. Det hjælper jo så
heller ikke på synligheden, men det giver en muligheden for at få "lys nok"
når man køre på en øde mørk vej.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-05-08 21:02

Anders Majland wrote:

> [...]
> hjælper jo så heller ikke på synligheden, men det giver en muligheden
> for at få "lys nok" når man køre på en øde mørk vej.

Næh - jeg tænkte nu også på Xenon som nærlys. Det er oftest i
nærlyssituationer man har behov for at blive lagt ekstra mærke til IMO.
Mine LED's skulle kunne anvendes sammen med nærlys efter behov. Og gerne
med en "overhalingslys" funktion, ligesom fjernlyset.

--
vh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-05-08 21:55

"Lars" <rbk@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En lovlig løsniong er ambulancefarvet folie på en del af maskinens
> forende. Se DMCs hjemmeside for flere oplysninger om folie.

Og hold OP hvor bliver maskinen synlig med sådan nogle striber folie på
sidespejlene. Vi så en ved DMC Bronzekursus køre med det, for dælan da hvor
han bare kunne ses på laaang afstand, selv i dagslys!

Mvh anders

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-08 22:25

> [...]
> Vibra-lys for bedre at kunne ses i trafiken.
>
> Jeg er klar over at begge tiltag er ulovlige på min cyckel så hvad kan der

Hvilken farve er din forlygtepære ?
Er det en std. H4 eller lign ?

Jeg har god erfaring med at køre med en gul H4 på XT'en. Farven gør at den
skiller sig lidt ud - Og så er det lovligt...

(Og som jeg har skrevet før herinde - leget med lidt LED på XTZ'en:
http://majland.org/blog/?tag=led - Og nej det er heller ikke lovligt- Ligeså
lidt som led cykellygter eller hvad man ellers kan finde på)

Fra : The Race

Dato : 26-05-08 19:31

Tak for Jeres inputs. Der skal helt klart gøres noget ved det. Idag på
vej hjem fra arbejde kørte en pick-up ud lige foran mig. Jeg ved godt at
en CBR 125R ikke er verdens største cyckel, men mere synlig SKAL den
laves...

Den med de hvide LED'er havde jeg ikke tænkt på. Kigger nærmere på det
snart....

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-08 21:03

On Mon, 26 May 2008 20:31:14 +0200, The Race wrote:

> Tak for Jeres inputs. Der skal helt klart gøres noget ved det. Idag på
> vej hjem fra arbejde kørte en pick-up ud lige foran mig.

Er Du helt sikker på at Du kører det rigtige sted i din vognbane ? Selvom
at CBR'en ligner en knallert, så skal Du for din egen skyld holde dig væk
fra højre side. Dét virker mere end noget lys nogensinde kommer til.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-05-08 22:06

meddelelse news:1314c9rokb3gj$.14fwefl99nvik.dlg@40tude.net...

> Er Du helt sikker på at Du kører det rigtige sted i din vognbane ? Selvom
> at CBR'en ligner en knallert, så skal Du for din egen skyld holde dig væk
> fra højre side. Dét virker mere end noget lys nogensinde kommer til.

Er jeg den eneste som.. (ja uden at virke som havende mange fordomme..
forhåbentligvis) har lagt mærke til, at mange af de der ældre
motorcyklister, enten dem som starter på en frisk igen, eller som er
nybegyndere, placerer sig helt og aldeles åndsvagt? Helt ude i højre side,
og så kører flere af dem i knallert45tempo, ca. 45-50km/t i byen.. Måske er
det bare noget der sker her på fyn.. hmm

Jeg har selv, et par gange desværre, troet at motorcyklister var
knallerter.. netop pga. deres placering. Det er dog ikke noget der er kommet
farlige situationer ud af, endnu.

Mvh Anders

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-05-08 21:03

The Race wrote:
> [...]
> laves...
>
> Den med de hvide LED'er havde jeg ikke tænkt på. Kigger nærmere på det

Jeg vil tro at det lægger dig mindre for had end Xenon - og så er det en
billig løsning.

--
vh
Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 26-05-08 22:39

On Mon, 26 May 2008 20:31:14 +0200, The Race <user@domain.invalid>
wrote:

> [...]
>vej hjem fra arbejde kørte en pick-up ud lige foran mig. Jeg ved godt at
>en CBR 125R ikke er verdens største cyckel, men mere synlig SKAL den

Bare du husker at du altid er usynlig. Selv med rotorblink på hjelmen
og med neongul kåbe.

Jeg blev overset af en mc forleden. Og de burde da være opmærksomme
:-|

Fra : Studo

Dato : 26-05-08 22:42

den Mon, 26 May 2008 23:06:04 +0200, Anders Houmark skrev:

> [...]
> knallerter.. netop pga. deres placering. Det er dog ikke noget der er
> kommet farlige situationer ud af, endnu.

tjo, det er ihvertfald set her på fyn. Og rimeligt ofte endda synes jeg.
Om der har været overvægt af friværdiscykler... måske.

Fra : H&M

Dato : 27-05-08 19:34

> Hvad er Jeres erfaringer med den slags "se-mig-bedre-løsninger" og har i
> andre muligheder (ud over en større MC) ?

Du skal brede dig, ved at placere dig synligt lidt til venstre for din
vejbane mitte.

Og jeg anbefaler at du kører med langlys om dagen, det virker, testet og
fundet ok...
Skulle snuppejens komme efter dig.....Har du da glemt at blænde ned....

Alle de venlige billister som blinker for at du skal blænde ned.......
De ville have dræbt dig i en anden stuation hvor du kører med nærlys.......
Tænker jeg når jeg hilser pænt igen.......

Bare mine 5 ører.....

Pas på jer selv derude....Ingen andre gør.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-05-08 20:29

H&M skrev:
> [...]

[zip det fornuftige af svaret]

> [...]
> Tænker jeg når jeg hilser pænt igen.......
>
> Bare mine 5 ører.....
>
> Pas på jer selv derude....Ingen andre gør.

Nej det kan man fan'me se af det svar.
mig selv mig selv hul iregler og evt gene for andre - flot.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : H&M

Dato : 27-05-08 21:16

> Nej det kan man fan'me se af det svar.
> mig selv mig selv hul iregler og evt gene for andre - flot.
> --

Jada, jeg lyser på dem, kontra de slår mig ihjel.......Ikke så fed en
sammenligning, glemte jeg at skrive, at jeg selvfølgelig kun kører med
langlys om dagen, det generer dog for meget om aftenen.......Ikke mig...Men
dem

Sålænge det tillades at slå mc'ister ihjel uden passende straf, lyser jeg
gerne lidt på dem, oplyser dem kan man vel sige.

Du kan slet ikke få mig op på palmen, fald bare ned igen, jeg ved hvad der
virker, testet og fundet ok.....
Kan ikke tælle de gange en billist var lige ved at køre for at stoppe, da
mit gode lys vækker ham/hende.

Brug det eller lad være, op til dig.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-05-08 21:46

"H&M" <mosvad@slettesmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenligning, glemte jeg at skrive, at jeg selvfølgelig kun kører med
> langlys om dagen, det generer dog for meget om aftenen.......Ikke
Det var dog en modbydelig holdning.
Du synes langt lys er ok, så det anbefaler du.MC'ister, så de eventuelt
kører galt
Det er ren anarkisme. Du blænder de modkørende, også modkørende OGSÅ om
dagen i uheldige tilfælde.

> Sålænge det tillades at slå mc'ister ihjel uden passende straf, lyser
> jeg gerne lidt på dem, oplyser dem kan man vel sige.

Det er ikke tilladt nogen som helst at slå MC'ister ihjel, det er
simpelthen noget fordrukkent sludder!
Men det er da muligt, at der er nogle trafikkanter der slipper billigt
fra at gøre det.

> Du kan slet ikke få mig op på palmen, fald bare ned igen, jeg ved hvad
> der virker, testet og fundet ok.....

Nå, du virker da ellers som om du er (oppe) på noget.

> Kan ikke tælle de gange en billist var lige ved at køre for at stoppe,
> da mit gode lys vækker ham/hende.

Ja, de har vel ikke kunnet se noget som helst de næste 30 sekunder, og
dermed været til større fare i trafikken generelt, end de har været for
dig, der jo tydeligvis har haft glimrende tid til at reagere, når du
skråsikkert kan se om de sidder og sover og er ved at køre og så stopper
op for dit lysorgie!

> Brug det eller lad være, op til dig.
Mange tak,-(

Michael D

Fra : Hekto

Dato : 27-05-08 23:13

On Tue, 27 May 2008 22:45:51 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Du synes langt lys er ok, så det anbefaler du.MC'ister, så de eventuelt
> kører galt
> Det er ren anarkisme. Du blænder de modkørende, også modkørende OGSÅ om
> dagen i uheldige tilfælde.

Kun hvis man sidder og stirrer ind i lygten - man skal jo trods alt holde
øje med trafikken. I klart dagslys er det ret svært at blive blændet.Om
aftenen er det dog lige generende nok med langt lys.

Ulovlige xenonlygter er mindst lige så irriterende om natten, som det
lange lys.

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-08 23:32

On 27 May 2008 22:12:58 GMT, Hekto wrote:

> Kun hvis man sidder og stirrer ind i lygten -

Passer ikke ! Kontrastforholdet forringes under alle omstændigheder.
Pupillen reagerer også på det lys som kommer ind fra siden, og rammer den
del af øjet som kun giver "faresignalinformation". Sådan reagerer alle som
har et godt syn. :-/

Orla Pedersen, mod "spraglet" trafik.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-05-08 05:58

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> del af øjet som kun giver "faresignalinformation". Sådan reagerer alle som

Endsige et normalt syn

(Jeg snakkede foresten med "Fie" på ok tanken i Svenstrup i går aftes,
hun ser ud til at have det godt, velpusset var hun med nye rør)

Fra : Orla Pedersen

Dato : 29-05-08 09:05

J.C.Kløve wrote:

> (Jeg snakkede foresten med "Fie" på ok tanken i Svenstrup i går aftes,
> hun ser ud til at have det godt, velpusset var hun med nye rør)

Joe, jeg har også snakket med den nye ejer, men nye rør ? Er det ikke lidt
blasfemisk ? Men måske brugte "fie" for lidt benzin.

Ska' vi snart ud at køre ?

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-05-08 09:14

Orla Pedersen wrote:

> Joe, jeg har også snakket med den nye ejer, men nye rør ? Er det ikke
> lidt blasfemisk ? Men måske brugte "fie" for lidt benzin.

Ellers lyder den jo ikke som en 'kaner :D

> Ska' vi snart ud at køre ?

Vil i have selskab fjorden rundt?

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 29-05-08 10:32

Torben Scheel skrev:

> Ellers lyder den jo ikke som en 'kaner :D

> Vil i have selskab fjorden rundt?

Jeg regner med at få KiloSfau fra ventilservice og
koblingsslaverenovering i denne uge, eller først i næste uge, så skal
der køres!

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 06:24

On Thu, 29 May 2008 10:13:41 +0200, Torben Scheel wrote:

> Vil i have selskab fjorden rundt?

Ohh-ja, det skal vi også nå.

Jeg pusler lidt med en kattegat rundt week-enden uge 23, vil i såfald komme
over "øen" om søndagen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-05-08 07:31

Orla Pedersen wrote:

> Jeg pusler lidt med en kattegat rundt week-enden uge 23, vil i såfald komme
> over "øen" om søndagen.

Der er kaffe på kanden, #16 på køl og teltplads i haven hvis du falder
forbi Hillerød

--
vh
Torben