|
| Køkørsel og kølevandstemperatur? Fra : Lars Bjerregaard |
Dato : 25-05-08 18:45 |
|
Da jeg kørte fra færgen i dag i Århus, var der lang kø, og min TL1000R blev
temmelig varm. Temperaturen nåede op på 107 grader. Hvor varmt kan
kølevandet blive inden det er "farligt"?
--
Mvh
Lars Bjerregaard
TL1000R
Tidligere CBR600 F2.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 25-05-08 20:50 |
|
> Da jeg kørte fra færgen i dag i Århus, var der lang kø, og min TL1000R
> blev temmelig varm. Temperaturen nåede op på 107 grader. Hvor varmt
> kan kølevandet blive inden det er "farligt"?
Det er først farligt når alt vandet er kogt væk, og temeraturen kan
stige
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
"J.C.Kløve" (25-05-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 25-05-08 21:31 |
|
Lars Bjerregaard skrev:
> Da jeg kørte fra færgen i dag i Århus, var der lang kø, og min TL1000R
> blev temmelig varm. Temperaturen nåede op på 107 grader. Hvor varmt kan
> kølevandet blive inden det er "farligt"?
>
Omkring 120 - 125 vil jeg mene Tl'eren kan klare, men så heller ikke
meget højere.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Armand (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-08 22:41 |
|
Lars Bjerregaard skrev:
> Da jeg kørte fra færgen i dag i Århus, var der lang kø, og min TL1000R
> blev temmelig varm. Temperaturen nåede op på 107 grader. Hvor varmt kan
> kølevandet blive inden det er "farligt"?
>
Hvorfra kender du den så præcise temperatur? Er der digital
temperaturviser??
På gode gammeldags termometre er der et rødt felt, som netop dækker
temperaturen ved ca. 125° og derover,som også nævnt andetsteds.
Som (næsten) alle andre vandkølede motorcykler har TL'eren en blæser ved
køleren, og det skulle ikke undre mig om dén starter lige over de 107° -
Hvis ikke at det er dén der hár kørt og derved har holdt temperaturen på
ikke over 107° :-/
For Aha-oplevelsens(tm) skyld kunne du ved lejlighed prøve at lade
motoren stå i tomgang og følge termometerets fortsatte bevægelse indtil
blæseren starter, hvilket omend ikke andet så detekteres ved
temperaturens stagnation og tillige fald p.g.a. den blæser-tilførte
ekstra luft.
På dén måde gør du dig dels erfaring om blæserens forekomst/virke og
dels om den effektivitet!
--
Armand.
| |
Lars Bjerregaard (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Lars Bjerregaard |
Dato : 25-05-08 23:07 |
|
> Hvorfra kender du den så præcise temperatur? Er der digital
> temperaturviser??
> På gode gammeldags termometre er der et rødt felt, som netop dækker
> temperaturen ved ca. 125° og derover,som også nævnt andetsteds.
Der er digital temperaturviser ja. Jeg har ikke på noget tidspunkt hørt en
blæser, så jeg ved faktisk ikke hvornår den går igang.
| |
"J.C.Kløve" (25-05-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 25-05-08 23:11 |
|
Lars Bjerregaard skrev:
>
> Der er digital temperaturviser ja. Jeg har ikke på noget tidspunkt hørt
> en blæser, så jeg ved faktisk ikke hvornår den går igang.
På TL'eren burde den starte ved ca. 104 grader burde den slå til.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Armand (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-08 01:53 |
|
Lars Bjerregaard skrev:
>> Hvorfra kender du den så præcise temperatur? Er der digital
>> temperaturviser??
>> På gode gammeldags termometre er der et rødt felt, som netop dækker
>> temperaturen ved ca. 125° og derover,som også nævnt andetsteds.
>
> Der er digital temperaturviser ja. Jeg har ikke på noget tidspunkt hørt
> en blæser, så jeg ved faktisk ikke hvornår den går igang.
>
OK!
Pluspoint til oldschole viserinstrumenter hvorpå der er et rødt felt som
man kan relatere en ellers ikke præcist angivet temperatur til :-|
Jeg synes at du skal prøve at laden ste tygge sig varm i tomgang og
opleve hvad der sker!!
--
Armand.
| |
"J.C.Kløve" (26-05-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 26-05-08 06:43 |
|
Armand skrev:
> Lars Bjerregaard skrev:
>>> Hvorfra kender du den så præcise temperatur? Er der digital
>>> temperaturviser??
>>> På gode gammeldags termometre er der et rødt felt, som netop dækker
>>> temperaturen ved ca. 125° og derover,som også nævnt andetsteds.
>>
>> Der er digital temperaturviser ja. Jeg har ikke på noget tidspunkt
>> hørt en blæser, så jeg ved faktisk ikke hvornår den går igang.
>>
> OK!
> Pluspoint til oldschole viserinstrumenter hvorpå der er et rødt felt som
> man kan relatere en ellers ikke præcist angivet temperatur til :-|
> Jeg synes at du skal prøve at laden ste tygge sig varm i tomgang og
> opleve hvad der sker!!
>
Maks temp. og blæser temp er angivet i den "lille" instruktionsbog.
Men det hjælper selvølgelig ikke ejer nr. 5,6,7... der ikke får bogen
med.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Armand (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-08 15:21 |
|
J.C.Kløve skrev:
> Armand skrev:
>>
>> Jeg synes at du skal prøve at laden den tygge sig varm i tomgang og
>> opleve hvad der sker!!
>>
> Maks temp. og blæser temp er angivet i den "lille" instruktionsbog.
> Men det hjælper selvølgelig ikke ejer nr. 5,6,7... der ikke får bogen
> med.
>
Det kan også være fornuftigt nok at få bekræftet at blæseren vitterligt
starter - Inden at man står med håret i postkassen et sted på alfarvej.
En kammerat havde givet sin VFR det helt store forårs-eftersyn inden
afmarch til Bakke-åbning, men kom kun til Tuborg-hjørnet før den kogte
over: Ledningen til termo-kontakten var knækket under gummi-hylsen ved
stikket på køleren - Svært at se uden at have sagerne adskildt, men
kunne være fanget ved at lade motoren køre sig max-varm måske så tidligt
som ved opstart!
--
Armand.
| |
Torben Scheel (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 27-05-08 08:43 |
|
Armand wrote:
> Det kan også være fornuftigt nok at få bekræftet at blæseren vitterligt
> starter - Inden at man står med håret i postkassen et sted på alfarvej.
> En kammerat havde givet sin VFR det helt store forårs-eftersyn inden
> afmarch til Bakke-åbning, men kom kun til Tuborg-hjørnet før den kogte
> over: Ledningen til termo-kontakten var knækket under gummi-hylsen ved
> stikket på køleren - Svært at se uden at have sagerne adskildt, men
> kunne være fanget ved at lade motoren køre sig max-varm måske så tidligt
> som ved opstart!
>
Jamen det plejer da at komme helt af sig selv ved en af de 3-4
"skin"starter på Nørrebrogade. Bortset naturligvis for de garvede der
aldrig ses løbende hen til maskinen når de første 10-20 stykker starter
op, men blot observerer panikken hos de mindre garvede
--
vh
Torben
| |
Ninja Rider (31-05-2008)
| Kommentar Fra : Ninja Rider |
Dato : 31-05-08 19:32 |
|
Armand skrev:
> Lars Bjerregaard skrev:
>> Da jeg kørte fra færgen i dag i Århus, var der lang kø, og min TL1000R
>> blev temmelig varm. Temperaturen nåede op på 107 grader. Hvor varmt
>> kan kølevandet blive inden det er "farligt"?
>>
> Hvorfra kender du den så præcise temperatur? Er der digital
> temperaturviser??
> På gode gammeldags termometre er der et rødt felt, som netop dækker
> temperaturen ved ca. 125° og derover,som også nævnt andetsteds.
>
> Som (næsten) alle andre vandkølede motorcykler har TL'eren en blæser ved
> køleren, og det skulle ikke undre mig om dén starter lige over de 107° -
> Hvis ikke at det er dén der hár kørt og derved har holdt temperaturen på
> ikke over 107° :-/
>
> For Aha-oplevelsens(tm) skyld kunne du ved lejlighed prøve at lade
> motoren stå i tomgang og følge termometerets fortsatte bevægelse indtil
> blæseren starter, hvilket omend ikke andet så detekteres ved
> temperaturens stagnation og tillige fald p.g.a. den blæser-tilførte
> ekstra luft.
> På dén måde gør du dig dels erfaring om blæserens forekomst/virke og
> dels om den effektivitet!
>
Min GSX-R600 starter blæseren ved omkring 105-107c.
Jeg var også ved at skide en sprældemand i en kø til hjallerupmarkede
sidste år....
Men til sidst startede den...
Mine kawa'er startede blæseren ved omkring de 100c, derfor undrede jeg
mig meget over den ikke startede der...
Mvh Emil
--
Mvh Emil Gundersen
EGSkilte.dk
Din lokale skilte mand
Just GoogleIT.dk!
| |
mmeinild@gmail.com (03-06-2008)
| Kommentar Fra : mmeinild@gmail.com |
Dato : 03-06-08 06:44 |
|
>
> Min GSX-R600 starter blæseren ved omkring 105-107c.
Min 04 gsxr 1000 starter ved 107c og køler til 106 osv. Zuki ligger
måske der typisk?
> Jeg var også ved at skide en sprældemand i en kø til hjallerupmarkede
> sidste år....
Hehe, jeg lurede også en del efter jeg gik fra analog med 'rødt felt'
til digitalt hvor der bare står et tal som går op og op og op ...
/meinild
| |
|
|