|
| Mystisk problem med benzintilførsel/karbur~ Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 03:20 |
|
Min trofaste(?) GSX1100EF kører pludselig ekstremt dårligt. Jeg har
lagt mærke til, over de sidste par uger, at den nærmest har ”manglet”
nogle hestekræfter (ikke så hurtig i accelerationer). Det skal lige
siges, at den rullet og dyset for 1½år siden (åben potte og K&N
filtre), og har kørt glimrende i mellemtiden. Måske lidt til den magre
side, da den, af og til har knaldet lidt fra udstødningen under
motorbremsning, men ydelsen har været i top
.
Foruden den lidt dårligere performance opdagede jeg pludselig, at hvis
jeg kører på motorvej 110-140km/t og pludselig giver den ”fuld hane”,
staller den helt vildt – nærmest som om tændingen/benzintilførslen
helt forsvinder. Jeg drejer så gassen af, og den kommer sig efter et
par sekunder. Foruden disse symptomer, syntes jeg at have bemærket, at
den knalder ekstra meget i potten. Med andre ord, har jeg indtryk af,
at den kører meget magert.
Det er også som om, at problemet bliver værre og værre jo varmere
motoren bliver. Når jeg starter ud kører den helt pænt, men så snart
jeg rammer motorvejen, starter balladen. Jeg konstaterede desuden, at
den ligesom ”kom sig lidt” af en frustrations-pause på en tankstation.
Dog kun kortvarigt
Jeg har nu gjort nedenstående, og er så småt ved at løbe tør for gode
ideer.
-Tømt svømmerhuse (Den har ikke manglet karburatorsprit først på
sæsonen)
-Tjekket benzintilførsel/renset filtre. Den kører en lille smule bedre
med benzinhanen på PRI, så jeg har stadig ikke frikendt benzinhanen.
Har desuden tjekket tankudluftning + kørt med dækslet ”på skrå” uden
held. Der er masser af ”sug” i vacum-slangen fra karburatoren, så den
burde vel køre ligesågodt på ON som på PRI? Må der forrsten godt være
bobler i bezinslangen? Mit benzinfilter er gennemsigtigt, og jeg kan
se en del bobler – specielt når den får nogle omdrejninger i frigear.
Der er forresten både benzinfilter på "hanen" og på selve
benzinslangen (som ikke har knæk osv)
-Kigget efter revner i indsugningsgummi (skal evt. dobbelttjekkes)
-Tænding; prøvet med reserve tændingsboks med samme resultat. Trukket
12V fra batteri til spoler via relæ (skulle jeg sgu have gjort noget
før :)
Umiddelbart tror jeg, tændingen er i orden. Der er ikke ændret på
timingen. Tændrørene er forresten skiftet ved sæsonstart.
For at føje spot til skade, valgte jeg igår at rense mine K&N filtre.
De trængte frygteligt, og jeg var som skrevet, ved at løbe tør for
gode ideer. Resultatet var som forventeligt rigtigt, rigtigt dårligt.
Fra at være lidt sløv i accelerationer og stalle ved fuld
gas(motorvej), blev det pludseligt et problem at køre med
motorvejshastighed i 5.gear. Masser af hakken/tøven ved
5000omdrejninger. Efter et længere hvil blev denne grænse kortvarigt
rykket til 6000. Hvis jeg drejer gassen af, og lader den motorbremse,
for så igen at give gas, er det som om, den et kort øjeblik får nok
benzin.
Jeg har prøvet at gennemtænke, om jeg selv kan være skyld i problemet.
Jeg har ikke justeret på karburatoren eller lavet andre fix-faxerier.
Jeg har lige repareret starterkobling/starter/kobling, men er 99,9%
sikker på, at det ikke har noget at sige. Det eneste jeg kan komme i
tanke om, er at jeg tjekkede knastkædestrammeren. Kan det ske, at
knastkæden ”hopper” en tand, og ville det kunne give nogle lignende
symptomer?
Det blev en længere smøre. Jeg håber bare min beskrivelse er god nok
til en fjerndiagnose :)
På forhånd tak
Morten
| |
Steen Gruby (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-05-08 10:33 |
|
On Sun, 25 May 2008 02:20:17 -0700 (PDT), Morten Stud
<studen@gmail.com> wrote:
Hej morten,
>Min trofaste(?) GSX1100EF kører pludselig ekstremt dårligt. Jeg har
>lagt mærke til, over de sidste par uger, at den nærmest har ”manglet”
>nogle hestekræfter (ikke så hurtig i accelerationer). Det skal lige
>siges, at den rullet og dyset for 1½år siden (åben potte og K&N
>filtre), og har kørt glimrende i mellemtiden. Måske lidt til den magre
>side, da den, af og til har knaldet lidt fra udstødningen under
>motorbremsning, men ydelsen har været i top
>.
Ka' du huske at jeg brokkede mig over vacuum i tanken?
Tid til at checke tankudluftning?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-05-08 10:56 |
|
Morten Stud skrev:
> Min trofaste(?) GSX1100EF kører pludselig ekstremt dårligt. ..........
> ...........................
> har prøvet at gennemtænke, om jeg selv kan være skyld i problemet....
>
Det er gået op for dig derunder at det er den omvendte rækkefølge at
dyse ind, og ovenikøbet til den magre side, FØR luftfilter-
rensning/udskiftning !?
--
Armand
| |
Morten Stud (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 04:07 |
|
On 25 Maj, 11:33, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
>
> Ka' du huske at jeg brokkede mig over vacuum i tanken?
> Tid til at checke tankudluftning?
Hej Steen
Ja. Det har også spøgt i baghovedet siden, men som skrevet har jeg
prøvet at køre med dæsklet "på skrå" og har desuden haft
"udluftningen" i dækslet adskilt og alt ser fint ud. Den sugelyd vi
hørte, hører jeg ikke mere, og kan det egentlig ikke have været
benzindampe, der pga af en varm tank, prøvede at snige sig udenom
dækslet? Jeg ville ønske, det var så let, men jeg tror desværre, jeg
har udelukket det :(
Mvh
Morten
| |
Steen Gruby (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-05-08 15:28 |
|
On Sun, 25 May 2008 03:06:59 -0700 (PDT), Morten Stud
<studen@gmail.com> wrote:
Hej Morten.
>
>Ja. Det har også spøgt i baghovedet siden, men som skrevet har jeg
>prøvet at køre med dæsklet "på skrå" og har desuden haft
>"udluftningen" i dækslet adskilt og alt ser fint ud. Den sugelyd vi
>hørte, hører jeg ikke mere, og kan det egentlig ikke have været
>benzindampe, der pga af en varm tank, prøvede at snige sig udenom
>dækslet? Jeg ville ønske, det var så let, men jeg tror desværre, jeg
>har udelukket det :(
>
Jeg trækker følehornene til mig igen
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Morten Stud (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 15:44 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:1pti34910gbf3f8i930cd4cpovcek6ai0v@4ax.com...
>
> Jeg trækker følehornene til mig igen
Øv.... ;)
/Morten
| |
Steen Gruby (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-05-08 17:29 |
|
On Sun, 25 May 2008 16:44:15 +0200, "Morten Stud" <studen@gmail.com>
wrote:
Hej Morten.
>
>Øv.... ;)
>
Jam - Så voger jeg da pelsen igen.
Har du et par ekstra tændspoler?
Hvis js, så prøv at skifte dem een ad gangen.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Morten Stud (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 23:50 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:bq4j3416ginfpgjmj1oojcm8qdcq8ra3i5@4ax.com...
> Jam - Så voger jeg da pelsen igen.
> Har du et par ekstra tændspoler?
> Hvis js, så prøv at skifte dem een ad gangen.
Hej igen
Det lykkedes heldigvis at liste hjem fra sommerhus. Jeg kørte med ekstremt
løst håndled ;) så jeg undgik at toppen blev alt for varm. Der er slet ikke
nogen tvivl om, at den kører magert. Om det så er pga tænding, karbunader,
benzinhane eller knastaksel/krumtap timing, er jeg endnu ikke klogere på.
Jeg pillede desuden et enkelt tåndrør ud, da jeg kom hjem, og det bærer også
lidt præg af den magre blanding..
En lidelsesfælle med samme motor har et par billige tændspoler i overskud.
Dit forslag skal helt sikkert prøves asap
Mvh
Morten
| |
Morten Stud (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 04:10 |
|
On 25 Maj, 11:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Det er gået op for dig derunder at det er den omvendte rækkefølge at
> dyse ind, og ovenikøbet til den magre side, FØR luftfilter-
> rensning/udskiftning !?
Hej Armand
Altså, indsdysningen blev foretaget for 1½år siden på værksted med K&N
filtre og potte. Jeg har ikke pillet ved noget siden, andet end jeg
har renset K&N-filteret lejlighedsvis. Det gjorde jeg så igen i går,
hvilket (selvfølgelig) ikke gjorde mit aktuelle problem bedre....
| |
Morten Stud (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 11:29 |
|
On 25 Maj, 11:55, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Det er gået op for dig derunder at det er den omvendte rækkefølge at
> dyse ind, og ovenikøbet til den magre side, FØR luftfilter-
> rensning/udskiftning !?
Med andre ord: Filteret var helt nyt/rent, da den blev dyset ind.
| |
Ukendt (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-05-08 11:35 |
|
Jeg tror du skal dobbelt tjekke dine menbraner , som du selv skriver , og
der skal spænnebåndene alså hel væk fra deres plads , og jeg har en ide at
du finder revner i de 2 yderste for oven
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Morten Stud (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 23:51 |
|
"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote in message
news:483940b8$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg tror du skal dobbelt tjekke dine menbraner , som du selv skriver , og
> der skal spænnebåndene alså hel væk fra deres plads , og jeg har en ide at
> du finder revner i de 2 yderste for oven
Det prøver jeg. Jeg er nu desværre ret sikker på. at jeg ikke finder noget
:)
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
p.jarnbak (25-05-2008)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 25-05-08 21:23 |
|
.. Det eneste jeg kan komme i
tanke om, er at jeg tjekkede knastkædestrammeren. Kan det ske, at
knastkæden ”hopper” en tand, og ville det kunne give nogle lignende
symptomer?
Hvis du har fået flyttet indsugningsknasten en tand så den lukker senere
så kan det godt give de symtomer.Hvis in-knasten lukker sent kan
det få gasstrømmen til at gå retur genem karburatoren og det giver en
mager blanding der nok er umulig at dysse ind.Det er vel "nemt" at checke
mærkerne på krumbassen og knasterne,så den mulighed kan blive slettet
fra listen.
M.v.h. Palle.
| |
Morten Stud (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 25-05-08 23:55 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4839cabb$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis du har fået flyttet indsugningsknasten en tand så den lukker senere
> så kan det godt give de symtomer.Hvis in-knasten lukker sent kan
> det få gasstrømmen til at gå retur genem karburatoren og det giver en
> mager blanding der nok er umulig at dysse ind.Det er vel "nemt" at checke
> mærkerne på krumbassen og knasterne,så den mulighed kan blive slettet
Hej Palle
Interessant! Lige for en god ordens skyld. Jeg har ikke overlagt flyttet
knastkæden en tand, men jeg holder alle muligheder åbne, og jeg skal ikke
kunne udelukke, at det er sket, da jeg havde knastkædestrammeren pillet ud.
Om det så overhovedet kan lade sig gøre, må andre og klogere skribenter
kunne svare på :)
Af med ventildæksel (igeen) og tjekke...
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Peter Jakobsen (25-05-2008)
| Kommentar Fra : Peter Jakobsen |
Dato : 25-05-08 21:28 |
|
"Morten Stud" <studen@gmail.com> wrote in message
news:08e05cd8-e71e-444e-93ae-74edc6ff2298@l64g2000hse.googlegroups.com...
Min trofaste(?) GSX1100EF kører pludselig ekstremt dårligt. Jeg har
lagt mærke til, over de sidste par uger, at den nærmest har ”manglet”
nogle hestekræfter (ikke så hurtig i accelerationer). Det skal lige
siges, at den rullet og dyset for 1½år siden (åben potte og K&N
filtre), og har kørt glimrende i mellemtiden. Måske lidt til den magre
side, da den, af og til har knaldet lidt fra udstødningen under
motorbremsning, men ydelsen har været i top
En ide...
Hvis den er dyset ind med et frisk (nyt) kn-filter, bør du vide at dette er
fuldt af olie, som med tiden forsvinder. Derfor vil en mc kære mere magert
efterhånden som olien fra kn-filteret forsvinder.
Jeg ville få den på et rullefelt med en 4-gas tester i udstødningen, og se
om probælemet er, at den går alt for magert.
--
MVH
Peter Jakobsen
| |
Morten Stud (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 26-05-08 00:02 |
|
"Peter Jakobsen" <thisisnotvalid@nu.com> wrote in message
news:g1ci3o$2jq5$1@newsbin.cybercity.dk...
> En ide...
>
> Hvis den er dyset ind med et frisk (nyt) kn-filter, bør du vide at dette
> er fuldt af olie, som med tiden forsvinder. Derfor vil en mc kære mere
> magert efterhånden som olien fra kn-filteret forsvinder.
>
> Jeg ville få den på et rullefelt med en 4-gas tester i udstødningen, og se
> om probælemet er, at den går alt for magert.
Hej Peter
Jeg er efterhånden ikke i tvivl om, at den kører magert. Det er den
bagvedliggende årsag der driller.
Når jeg (de få gange det er sket) har renset K&N filteret, har jeg givet det
frisk olie. Det gjorde jeg også i forgårs. Problemet har bare være der et
stykke tid. Jeg har studset over manglende kræfter (ala 10-30 færre heste),
heftigt stall ved fuld gas på motorvej, mere knalderi fra potten. Alle
symptomer blev bare endnu værre efter rens og oliering af filter (hvilket
jeg kunne have sagt mig selv, men alle muligheder skulle afprøves, og det
trængte frygteligt)
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Armand (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-08 01:58 |
|
Morten Stud skrev:
> "Peter Jakobsen" <thisisnotvalid@nu.com> wrote in message
> news:g1ci3o$2jq5$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> En ide...
>>
>> Hvis den er dyset ind med et frisk (nyt) kn-filter, bør du vide at dette
>> er fuldt af olie, som med tiden forsvinder. Derfor vil en mc kære mere
>> magert efterhånden som olien fra kn-filteret forsvinder.
>>
>> Jeg ville få den på et rullefelt med en 4-gas tester i udstødningen, og se
>> om probælemet er, at den går alt for magert.
>
> Jeg er efterhånden ikke i tvivl om, at den kører magert. Det er den
> bagvedliggende årsag der driller.
>
Under alle omstændigheder har tændingen ikke nogen indvirkning på om
blandingen er mager, så det er omkring karbunaderne at du skal søge!
Membranerne er et godt bud, men sprukne gummistutse til karburatorerne
er også en sandsynlig fejl på ikke helt nye motorer!
Prøv at lækage-søge med startgas!
--
Armand.
| |
Ukendt (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-05-08 16:50 |
|
On Mon, 26 May 2008 02:57:43 +0200, Armand wrote:
> Membranerne er et godt bud,
Men giver fed blanding :-/
> men sprukne gummistutse til karburatorerne er også en sandsynlig fejl
Men er værst ved tomgang, og ikke ved fuld hane :-\
Benzin hanen ! Ved bundgas skal den levere over en halv liter i minuttet.
Dét er noget mere end en tynd stråle.....
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Armand (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-08 20:57 |
|
Orla Pedersen skrev:
>
> Benzin hanen ! Ved bundgas skal den levere over en halv liter i minuttet.
> Dét er noget mere end en tynd stråle.....
>
Ikke at jeg er uenig i diagnosen; men udregningfen holder ikke:
Barbie fik sig en tur med klø hjem fra Hamborg sidste sommer: én time og
160 km tog det at tømme tankens 16L => Enkelt at omregne: 10 km/l,
hvilket er rimelig dårlig økonomi selv for de værste frådsere :-|
16liter på en time er så en kvart liter i minuttet, hvorved din ½l/min
svarer til ca. 5km/l
--
Armand.
| |
MKS - 74 (26-05-2008)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 26-05-08 21:11 |
|
On Mon, 26 May 2008 21:57:11 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Ikke at jeg er uenig i diagnosen; men udregningfen holder ikke:
>Barbie fik sig en tur med klø hjem fra Hamborg sidste sommer: én time og
>160 km tog det at tømme tankens 16L => Enkelt at omregne: 10 km/l,
>hvilket er rimelig dårlig økonomi selv for de værste frådsere :-|
160 km på en time kan vel så heller ikke ha' været med bundgas hele
tiden eller hva'....lyder af lidt i underkanten, med mindre det er
foregået på begrænseren i 3-4 gear .
--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/
| |
Armand (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-08 21:41 |
|
MKS - 74 skrev:
> On Mon, 26 May 2008 21:57:11 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Ikke at jeg er uenig i diagnosen; men udregningfen holder ikke:
>> Barbie fik sig en tur med klø hjem fra Hamborg sidste sommer: én time og
>> 160 km tog det at tømme tankens 16L => Enkelt at omregne: 10 km/l,
>> hvilket er rimelig dårlig økonomi selv for de værste frådsere :-|
>
> 160 km på en time kan vel så heller ikke ha' været med bundgas hele
> tiden eller hva'....lyder af lidt i underkanten, med mindre det er
> foregået på begrænseren i 3-4 gear .
>
Trafik, You know, endsamt respekt for Kielerbrücke's fartgrænse!
Samme tur gav mig endvidere den erfaring at for at få en CBR600 til at
vise 250' og nærme sig det røde felt i topgear, kræves en anonymt
udseende BMW stationcar til at pace
--
Armand.
| |
MKS - 74 (26-05-2008)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 26-05-08 21:55 |
|
On Mon, 26 May 2008 22:41:28 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Trafik, You know, endsamt respekt for Kielerbrücke's fartgrænse!
Jow-jow, kunne jeg nu godt regne ud, men så er det vel lidt svært at
lave en præcis udregning(ikke at jeg ved hvad det "rigtige" tal er)?
Jeg "småcruisede" hjem sydfra på en F3'er for et par år siden, med
180-190 i snit over ca. 50 min og det var bestemt ikke bundgas hele
tiden.
>Samme tur gav mig endvidere den erfaring at for at få en CBR600 til at
>vise 250' og nærme sig det røde felt i topgear, kræves en anonymt
>udseende BMW stationcar til at pace
Sludder...man skal bare ha' den rigtige CBR600 .
--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/
| |
Armand (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-08 22:19 |
|
MKS - 74 skrev:
> On Mon, 26 May 2008 22:41:28 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Trafik, You know, endsamt respekt for Kielerbrücke's fartgrænse!
>
> Jow-jow, kunne jeg nu godt regne ud, men så er det vel lidt svært at
> lave en præcis udregning(ikke at jeg ved hvad det "rigtige" tal er)?
> Jeg "småcruisede" hjem sydfra på en F3'er for et par år siden, med
> 180-190 i snit over ca. 50 min og det var bestemt ikke bundgas hele
> tiden.
>
Denne tur var forhærdet race i søndag eftermiddags trafik mellem Hamborg
og grænsen, hvor der som vanligt tyndedes ud i trafikken ved
Rendsborg-krydsetm hvilket så kompenseres for af blindt overhalende
danske ferierende på vej hjem med 10 meter campingvogn efter sig
Under forrige års Køln-tur, hvor tempoet blev styret ad en minimalistisk
kåbebeklædt Duc monster, faldt økonomien svjh med ca. 1km/l for hver 10
km marchhastigheden steg over 140 => á 16km/l da vi hjemefter nødede
cavaleri italiano op imod 180
>> Samme tur gav mig endvidere den erfaring at for at få en CBR600 til at
>> vise 250' og nærme sig det røde felt i topgear, kræves en anonymt
>> udseende BMW stationcar til at pace
>
> Sludder...man skal bare ha' den rigtige CBR600 .
>
Jup!
men alligevel forsmædeligt sådan at skulle paces af en simpel stationcar :-|
--
Armand.
| |
Ukendt (26-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-05-08 21:17 |
|
On Mon, 26 May 2008 21:57:11 +0200, Armand wrote:
> 16liter på en time er så en kvart liter i minuttet, hvorved din ½l/min
> svarer til ca. 5km/l
Passer vist meget godt til en GSX1100 med råverør und alles.... :-/
Og der skulle jo også gerne være en lille sikkerhedsmargen. Og heldigvis er
det jo let at efterprøve, og siden rense trådsien omkring "reserverøret".
--
mvh
Orla Pedersen, som sidst oplevede problemet på Ferrari traktoren
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 14:26 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message
> Benzin hanen ! Ved bundgas skal den levere over en halv liter i minuttet.
> Dét er noget mere end en tynd stråle.....
Hej Orla (og alle andre :)
Jeg har også en bad feeling med den benzinhane. Den kører, som skrevet, lige
en tand bedre på PRI men stadigvæk langt fra optimalt. Jeg har idag tjekket
indsugningsgummi, og det viste sig faktisk at mine spændbånd var pinligt
løse på flere af dem. Ingen revner at se. Tomgangen ved lunken motor faldt
faktisk en anelse efter opspænding. Jeg troede og håbede et øjeblik, at
fejlen var indentificeret, men skidtet opfører sig stadig på samme måde ved
bundgas/lidt højere hastigheder.
Jeg har oplevet flere gange, når jeg giver fuld gas i 4.gear, at
omdrejninger racer deropad, mens hastigheden ikke helt følger med. Dog kan
der komme en slags "ryk" hvor den pludselig "bli'r glad" og trækker godt
afsted.
En anden ting: Min omdrejningsnål er ligesom blevet meget "ustabil" på det
sidste. Dvs. kan finde på at bevæge sig i ryk. Jeg har tilskrevet det et
meget slidt multistik (med temmeligt tvivlsomme han/hun stik). Jeg har også
prøvet at køre med speedo'et pillet fra. Nok et long shot, men så er
eventuelle kortslutninger i det temmeligt gamle speedo udelukket.
Jeg har prøvet at lade benzinen løbe i et glas fra hanen (PRI). Den løb
umiddelbart fint, men jeg må hellere lave en decideret tid/volumen
sammenligning.
Måske ser jeg spøgelser, men jeg er blevet opmærksom på, at der efter
kørsel, altid står en temmeligt stor luftbobbel i benzinfilteret. Det er jeg
ikke helt sikker på, altid har været sådan...(?) Boblen forsvinder ikke med
hanen på PRI. I hvert fald ikke, så længe motoren er varm (måske slet ikke).
Er det normalt?
Nu lyder det måske som om, at benzinen skal løbe voldsomt opad, men det er
bare filterets plastichus, der rager lidt op over hanens udgangsstuds
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Michael Dahlberg (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 27-05-08 15:20 |
|
"Morten Stud" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:g1h24t$157v$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message
>> Benzin hanen ! Ved bundgas skal den levere over en halv liter i
>> minuttet.
>> Dét er noget mere end en tynd stråle.....
>
>
> Hej Orla (og alle andre :)
>
> Jeg har også en bad feeling med den benzinhane. Den kører, som
> skrevet, lige en tand bedre på PRI men stadigvæk langt fra optimalt.
> Jeg har idag tjekket indsugningsgummi, og det viste sig faktisk at
> mine spændbånd var pinligt løse på flere af dem. Ingen revner at se.
> Tomgangen ved lunken motor faldt faktisk en anelse efter opspænding.
> Jeg troede og håbede et øjeblik, at fejlen var indentificeret, men
> skidtet opfører sig stadig på samme måde ved bundgas/lidt højere
> hastigheder.
> Jeg har oplevet flere gange, når jeg giver fuld gas i 4.gear, at
> omdrejninger racer deropad, mens hastigheden ikke helt følger med. Dog
> kan der komme en slags "ryk" hvor den pludselig "bli'r glad" og
> trækker godt afsted.
Nu nævner du at den drejer opad i omdrejninger uden cyklen følger med.
Er din kobling i orden?
Er din motorolie frisk, og af passende type?
KLIP
> Jeg har prøvet at lade benzinen løbe i et glas fra hanen (PRI). Den
> løb umiddelbart fint, men jeg må hellere lave en decideret tid/volumen
> sammenligning.
> Måske ser jeg spøgelser, men jeg er blevet opmærksom på, at der efter
> kørsel, altid står en temmeligt stor luftbobbel i benzinfilteret. Det
> er jeg ikke helt sikker på, altid har været sådan...(?) Boblen
> forsvinder ikke med hanen på PRI. I hvert fald ikke, så længe motoren
> er varm (måske slet ikke). Er det normalt?
>
> Nu lyder det måske som om, at benzinen skal løbe voldsomt opad, men
> det er bare filterets plastichus, der rager lidt op over hanens
> udgangsstuds
Der burde ikke være luft i filteret under drift, og heller ikke, hvis du
lader den stå på PRI, men hvis det er en meget lille boble, kan den være
drilagtig at fjerne, og burde ikke betyde noget..
Er enhver del af filteret til enhver tid under benzinhanens niveau?
Michael D
>
>
> --
> Mvh
> Morten
> http://dfmc.dk/?id=699
>
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 16:31 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:483c1872$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nu nævner du at den drejer opad i omdrejninger uden cyklen følger med. Er
> din kobling i orden?
> Er din motorolie frisk, og af passende type?
Hej Michael
Jeg forstår hvor du vil hen. Jeg opfatter det nu ikke som om, det er "sådan"
omdrejningerne løber op uden tilsvarende hastighed. Nærmere som om, jeg
simpelthen har mange heste færre, end jeg er vant til/ dårligt ydende motor
med benzinmangel. Jeg kender følelsen af en kobling der slipper - det gør
den ved hård acceleration når olietemperaturen er under 50-60*C på min Louis
temp.måler. Kan en kobling da snige-fedte og æde heste på den måde?
> Der burde ikke være luft i filteret under drift, og heller ikke, hvis du
> lader den stå på PRI, men hvis det er en meget lille boble, kan den være
> drilagtig at fjerne, og burde ikke betyde noget..
> Er enhver del af filteret til enhver tid under benzinhanens niveau?
Overkanten af benzinfilterets plastichus rager lidt op over udgangsstudsen
på benzinhanen. Det er ikke bare en lille bobbel. Det må jeg vist også
hellere lige se nærmere på. Dette setup har nu ellers ikke givet anledning
til bøvl tidligere.
Nå, nu må jeg ud og teste med den bedre gennemstrømning i benzinhanen
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699>
| |
Grunnet (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 27-05-08 16:54 |
|
I nyhedsmeddelelse: g1h9gf$17rr$1@newsbin.cybercity.dk,
skrev Morten Stud <studen@gmail.com> følgende:
>
> Overkanten af benzinfilterets plastichus rager lidt op over
> udgangsstudsen på benzinhanen. Det er ikke bare en lille bobbel. Det
> må jeg vist også hellere lige se nærmere på. Dette setup har nu
> ellers ikke givet anledning til bøvl tidligere.
>
Den bobbel du beskriver - er det luft ?? Det er vel ikke en vandbobbel der
ligger og blokerer benzingennemstrømningen ?
Har du prøvet at måle flowet gennem dette filter eller er det flowet direkte
fra hanen du har målt.
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)
| |
Armand (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-05-08 23:01 |
|
Michael Dahlberg skrev:
>
> Er din motorolie frisk, og af passende type?
>
- - - - Og for den sags skyld i passende niveau (á IKKE for meget)?!
--
Armand.
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 23:52 |
|
> Michael Dahlberg skrev:
>>
>> Er din motorolie frisk, og af passende type?
Ja
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:483c8490$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> - - - - Og for den sags skyld i passende niveau (á IKKE for meget)?!
Tja, her bliver det lidt tricky. Når jeg påfylder, den af manualen
foreskrevne mængde, skal jeg hælde mc'en meget over mod mig selv, for at få
olien "op imellem stregerne". Jeg har tror det hænger sammen med, at motoren
er kæntret en anelse forover i forhold til dens "originale hvilested". Jeg
kører nemlig med lidt længere bagstøddæmpere. Da den er rimeligt
olietørstig, må jeg ofte til oliedunken, og jeg kan da ikke udelukke, at der
kan være kommet for meget på.
Jeg har hørt om visse problemer med for høj oliestand. Mener du, at nogle af
mine symptomer passer med det?
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 16:04 |
|
"Morten Stud" <studen@gmail.com> wrote in message
news:g1h24t$157v$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message
>> Benzin hanen ! Ved bundgas skal den levere over en halv liter i minuttet.
>> Dét er noget mere end en tynd stråle.....
>....SNIP....
> Jeg har prøvet at lade benzinen løbe i et glas fra hanen (PRI). Den løb
> umiddelbart fint, men jeg må hellere lave en decideret tid/volumen
> sammenligning.
> Måske ser jeg spøgelser, men jeg er blevet opmærksom på, at der efter
> kørsel, altid står en temmeligt stor luftbobbel i benzinfilteret. Det er
> jeg ikke helt sikker på, altid har været sådan...(?) Boblen forsvinder
> ikke med hanen på PRI. I hvert fald ikke, så længe motoren er varm (måske
> slet ikke). Er det normalt?
>
> Nu lyder det måske som om, at benzinen skal løbe voldsomt opad, men det er
> bare filterets plastichus, der rager lidt op over hanens udgangsstuds
Nå, så fik jeg nogle tal på det. Da jeg tog første 1.minuts test af PRI,
startede strålen med at være meget svag for så at tage lidt fart.. Hmm.
Flere tests gav ca.0,37L/min = 22L/timen. Burde vel være ok, men den første
ujævne/svage stråle er lidt mystisk.
Efter en grundig rens af benzinhane og filter, leverer den nu 0.5L/min =
30L/timen hvilket burde være mere end rigeligt. Mærkeligt at det blev så
meget bedre, for der var egentlig ikke noget slemt at se på filteret.
Nu skal der bare en prøvetur til. Om fejlen er fundet, er jeg faktisk ikke
sikker på.
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Ukendt (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-05-08 16:21 |
|
On Tue, 27 May 2008 15:25:51 +0200, Morten Stud wrote:
> Jeg har oplevet flere gange, når jeg giver fuld gas i 4.gear, at
> omdrejninger racer deropad, mens hastigheden ikke helt følger med. Dog kan
> der komme en slags "ryk" hvor den pludselig "bli'r glad" og trækker godt
> afsted.
Nu blander Du tingene sammen :-/ Det er vel ikke sådan at det Du beskrev
slet ikke holder ? Altså at motoren ikke gik ud, men netop tog flere
omdrejninger mens hastigheden faldt
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 21:50 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:dtyi43gigz78$.1rumea2kwhkwa.dlg@40tude.net...
> On Tue, 27 May 2008 15:25:51 +0200, Morten Stud wrote:
>
>> Jeg har oplevet flere gange, når jeg giver fuld gas i 4.gear, at
>> omdrejninger racer deropad, mens hastigheden ikke helt følger med. Dog
>> kan
>> der komme en slags "ryk" hvor den pludselig "bli'r glad" og trækker godt
>> afsted.
>
> Nu blander Du tingene sammen :-/ Det er vel ikke sådan at det Du beskrev
> slet ikke holder ? Altså at motoren ikke gik ud, men netop tog flere
> omdrejninger mens hastigheden faldt
Jeg er ikke helt med. Hvordan har jeg modsagt mig selv? Med det ovenfor
citerende, mener jeg ikke at den tager vildt mange omdrejninger uden nogen
acceleration. Jeg mente bare, at jeg syntes, at jeg ikke får ligeså meget
hastighed for et givent omdrejningstal, som inden jeg fik problemerne.
Men, jeg har nu altså ikke skrevet at motoren gik ud. Jeg har prøvet at
beskrive (måske klodset?) at den ligesom stoppede sin acceleration, ja
nærmest deaccelerede, når jeg gas gas for voldsomt. Lidt ala en mavepuster
hvis det giver nogen mening :)
Jeg har nu definitvit frikendt benzinhanen. Hvis den kan levere 30L/timen på
PRI, burde det ikke være det, og den så fin ud indvendigt.
Jeg er lige ved at sige at Hr.Gruby løber med prisen for sit bud med
tændspolerne...men så alligevel ikke.
Jeg monterede her til aften et friskt brugt sæt, som jeg har lånt af en
bekendt med samme motor. Resultatet er noget overraskende: Ved start med lun
motor lød den meget bedre, nærmest fyldigere og sprødt fra potten. Den kører
nu uden knalderi fra potten (af hvad jeg kunne høre). Selv ikke kraftige
motorbremsninger gav knald. Accelerationerne var noget nær, som jeg husker
de skal være (voldsomme). Motorvejskørsel gik også meget bedre. Trækker som
bare fanden godt deropad.
Den tøvede/hakkede stadig, hvis jeg gav fuld gas i et ryk på motorvejen, men
slet ikke så slemt som før. Ved langsommere gas-givning ville den gerne lege
med, men hakkede sitrede stadig lidt, da det begyndte at gå rigtigt stærkt
(170-> ..jeg fandt lige en tysk øde motorvej ;)
Det som forvirrer mig totalt er, at jeg nu bliver nødt til at beskrive det
som om, at den får en allerhelvedes fed blanding. Med de nye spoler går den
tuungt. Det føles som om der er kommet forsinkelse på gashåndtaget. Jeg kan
desværre ikke rigtigt beskrive det bedre. Da jeg skulle starte med varm
motor, var den pludselig lidt genstridig (og starteren fungerer perfekt).
Ved igangsætning fra stilstand skulle jeg passe på ikke at gå ud.
Hvad pokker kan der foregå her? Tak for jeres tålmodighed :)
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Steen Gruby (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 27-05-08 22:02 |
|
On Tue, 27 May 2008 22:49:47 +0200, "Morten Stud" <studen@gmail.com>
wrote:
Hej Morten.
>
>Jeg er lige ved at sige at Hr.Gruby løber med prisen for sit bud med
>tændspolerne...men så alligevel ikke.
>Jeg monterede her til aften et friskt brugt sæt, som jeg har lånt af en
>bekendt med samme motor. Resultatet er noget overraskende: Ved start med lun
>motor lød den meget bedre, nærmest fyldigere og sprødt fra potten. Den kører
>nu uden knalderi fra potten (af hvad jeg kunne høre). Selv ikke kraftige
>motorbremsninger gav knald. Accelerationerne var noget nær, som jeg husker
>de skal være (voldsomme). Motorvejskørsel gik også meget bedre. Trækker som
>bare fanden godt deropad.
>Den tøvede/hakkede stadig, hvis jeg gav fuld gas i et ryk på motorvejen, men
>slet ikke så slemt som før. Ved langsommere gas-givning ville den gerne lege
>med, men hakkede sitrede stadig lidt, da det begyndte at gå rigtigt stærkt
>(170-> ..jeg fandt lige en tysk øde motorvej ;)
>
Det du beskrev har jeg tidligere oplevet med en defekt tændspole.
Hvis en tændspole har en kortsluttet vinding nægter den at følge med
op i omdrejningstal og falder derfor ud.
Det behøver kun at være den ene spole der er defekt.
Og nej, du kan ikke måle på den med et ohmmeter.
Jeg vil foreslå at du genmonterer den ene af de gamle for at finde ud
af hvilken af dem der er defekt
Du kan tage dem med forbi en dag ved lejlighed så skal leg vise dig
hvorledes man måler på dem
>Det som forvirrer mig totalt er, at jeg nu bliver nødt til at beskrive det
>som om, at den får en allerhelvedes fed blanding. Med de nye spoler går den
>tuungt. Det føles som om der er kommet forsinkelse på gashåndtaget. Jeg kan
>desværre ikke rigtigt beskrive det bedre. Da jeg skulle starte med varm
>motor, var den pludselig lidt genstridig (og starteren fungerer perfekt).
>Ved igangsætning fra stilstand skulle jeg passe på ikke at gå ud.
>
Det der forvirrer dig er at du formentlig har mere end een fejl at
slås med.
Den ene af de lånte spoler kan sagtens være defekt også, selv om det
ikke er ret sandsynligt.
Ro på, og tænk dig om
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Morten Stud (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 28-05-08 00:08 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:l5to34hbfpt2v8lpm42mi8225i5f9hq7l8@4ax.com...
> Det du beskrev har jeg tidligere oplevet med en defekt tændspole.
> Hvis en tændspole har en kortsluttet vinding nægter den at følge med
> op i omdrejningstal og falder derfor ud.
> Det behøver kun at være den ene spole der er defekt.
> Og nej, du kan ikke måle på den med et ohmmeter.
> Jeg vil foreslå at du genmonterer den ene af de gamle for at finde ud
> af hvilken af dem der er defekt
> Du kan tage dem med forbi en dag ved lejlighed så skal leg vise dig
> hvorledes man måler på dem
Det var lige godt pokkers. Min erfaring med dine diagnoser sagde mig nu
også, at der nok var noget om snakken, men fokus har mest været på
benzintilførsel/mager blanding.
Og så var der alligevel en grund til, at jeg skulle montere én af gangen.
Pokkers også ;)
Tak for tilbuddet. Det vil jeg meget gerne.
> Det der forvirrer dig er at du formentlig har mere end een fejl at
> slås med.
> Den ene af de lånte spoler kan sagtens være defekt også, selv om det
> ikke er ret sandsynligt.
> Ro på, og tænk dig om
Det har du højst sandsynligt ret i. Jeg blev bare meget overrasket over, at
den så voldsomt kunne ændre motorkarakteristik pga et sæt tændspoler. Uden
at have sort bælte i vurdering af den aktuelle blanding (skulle nogen være i
tvivl ;) virker det utvivlsomt som om, at den er røget direkte fra at gå
magert til fed blanding. Tid til at lægge værktøjet på hylden og sove på det
:)
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Ukendt (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-05-08 23:04 |
|
On Tue, 27 May 2008 22:49:47 +0200, Morten Stud wrote:
> Jeg er ikke helt med. Hvordan har jeg modsagt mig selv?
Fordi at omdrejningstal er direkte forbundet til en given fart i et givent
gear. Det kán kun være anderledes hvis koblingen er defekt.
Derimod kan ingen tændings, eller karburatorproblemer give et andet
omdrejningstal ved en given hastighed.
Derfor er det Du fortæller noget rod.
I øvrigt hjalp det jo at rense din benzinhane Den kan holde sig igang
med fuld hane meget længere inden svømmerhusene "drænes".
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 23:44 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:nt1vu9asdq64.16bf9qjinolt9$.dlg@40tude.net...
> Fordi at omdrejningstal er direkte forbundet til en given fart i et givent
> gear. Det kán kun være anderledes hvis koblingen er defekt.
Ach so. Det kan jeg godt se. I så fald tager jeg det i mig igen :) Det må
være den lidt flaksende omdrejningsnål, der har spillet mig et puds - som
iøvrigt er blevet helt normal, efter jeg fik skiftet spolerne.
> I øvrigt hjalp det jo at rense din benzinhane Den kan holde sig igang
> med fuld hane meget længere inden svømmerhusene "drænes".
Ja for pokker. Fra 22 til 30 L i timen er da slet ikke nogen dårlig
forbedring. Jeg har aldrig skruet på den før, da der i skruzuki-manualen
står, at man ikke kan "overhaule" den, men bare må købe en ny.
Jeg kan nu stadig ikke helt beslutte mig for, om der kan være et problem med
benzintilførslen. Den løb jo fint ned i flaske, men jeg kan ikke lide, at
der står en bobbel i slangen/filteret på trods af, at den er i eller under
niveau med studsen på hanen. Eksempel: Hvis jeg lige har haft slangen pillet
af, og den er blevet fyldt med en masse luft, så hjælper det ikke at sætte
hanen på prime. Luften forsvinder først, når jeg starter motoren. Er der en
naturlig forklaring, eller er det noget at kigge nærmere på?
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
H. P. Holm (28-05-2008)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 28-05-08 06:10 |
|
Morten Stud skrev:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:nt1vu9asdq64.16bf9qjinolt9$.dlg@40tude.net...
>
>> I øvrigt hjalp det jo at rense din benzinhane Den kan holde sig igang
>> med fuld hane meget længere inden svømmerhusene "drænes".
>
> Ja for pokker. Fra 22 til 30 L i timen er da slet ikke nogen dårlig
> forbedring. Jeg har aldrig skruet på den før, da der i skruzuki-manualen
> står, at man ikke kan "overhaule" den, men bare må købe en ny.
200 gram benzin pr. hestekraft i timen, og 1 liter benzin vejer cirka
750 gram. 100 HK skal så bruge 20 kilo benzin inde i motoren pr. time
eller cirka 27 liter i timen under optimale forhold - jeg vil mene at
du ikke er helt færdig med benzintilførslen endnu, hvis der skal være
overskud til lidt fed blanding og måske et par heste mere.
Heldigvis kører de fleste motorcykler rundt og yder 10-15 HK det meste
af tiden, men ved fuld skrue render der meget igennem en 1100 kubik.
| |
Armand (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-05-08 21:49 |
|
Morten Stud skrev:
>
>,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, jeg kan ikke lide, at
> der står en bobbel i slangen/filteret på trods af, at den er i eller under
> niveau med studsen på hanen. Eksempel: Hvis jeg lige har haft slangen pillet
> af, og den er blevet fyldt med en masse luft, så hjælper det ikke at sætte
> hanen på prime. Luften forsvinder først, når jeg starter motoren. Er der en
> naturlig forklaring, eller er det noget at kigge nærmere på?
>
Forsvinder?
Hvis den kommer igen, hvordan kan du så påstå at den ligefrem forsvinder??
Sagen er at sådan en luftboble i et vædske-kredsløb, slipper man ikke af
med uden at have en decideret udluftning: Den vil altid samle sig i et
af kredsløbets højeste hjørner. Jeg har sågar hørt forklaret at luften
skal være der derved at der ikke ville være flow igennem filteret uden,
hvilket jeg dog på ingen måde kan følge :-|
Bensinen derimod følger loven om forbundne kar, der ikke tager hensyn
til forekommende luftlommer og derfor nok skal bevæge sig fra den
højtliggende tank til det lavereliggende svømmerhus!
Når det er sagt, så synes jeg ikke at kunne huske nogen der har været
særligt heldige med at sætte ekstrafilter på deres bensinslange - Manges
problem har været manglende plads og deraf følgende knæk på slangerne
Det vil da også være ganske enkelt for dig at prøve at sætte en ny
ubrudt bensinslange på og se hvad der sker med motorens livlighed
derefter, så prøv lige dét :-|
--
Aemand.
| |
Morten Stud (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 29-05-08 23:44 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:483f16ae$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Forsvinder?
> Hvis den kommer igen, hvordan kan du så påstå at den ligefrem forsvinder??
> Sagen er at sådan en luftboble i et vædske-kredsløb, slipper man ikke af
> med uden at have en decideret udluftning: Den vil altid samle sig i et af
> kredsløbets højeste hjørner. Jeg har sågar hørt forklaret at luften skal
> være der derved at der ikke ville være flow igennem filteret uden, hvilket
> jeg dog på ingen måde kan følge :-|
> Bensinen derimod følger loven om forbundne kar, der ikke tager hensyn til
> forekommende luftlommer og derfor nok skal bevæge sig fra den højtliggende
> tank til det lavereliggende svømmerhus!
Yes. Jeg påstår faktisk at den nogle gange er væk, andre gange tilbage. Det
"mærkelige" var, at PRI-funktionen ikke fyldte slangen, når denne lige var
blevet tømt i forbindelse med, at jeg fjernede tanken/rodede med
benzinslagen. Selv på prime blev slangen først fyldt op, når motoren
begyndte at køre. Efter en køretur ser jeg nogle gange en bobbel i
benzinfilteret, andre gange ikke. Nå dette vil jeg ikke bekymre mig mere
med. Læs nedenfor
> Når det er sagt, så synes jeg ikke at kunne huske nogen der har været
> særligt heldige med at sætte ekstrafilter på deres bensinslange - Manges
> problem har været manglende plads og deraf følgende knæk på slangerne
> Det vil da også være ganske enkelt for dig at prøve at sætte en ny ubrudt
> bensinslange på og se hvad der sker med motorens livlighed derefter, så
> prøv lige dét :-|
Jeg har faktisk temmeligt god plads til benzinfilter, helt uden at det
påvirker slangens bane. Min tank er ikke alt for køn indvendig. Jeg kan se
en masse flager på indersiden. Jeg aner ikke hvad de er. En bleægning af en
eller anden art, der er ved at slippe taget hist og her. Derfor holder jeg
fast i det ekstra filter. Mit benzinhanefilter var nu ganske pænt at se på,
men jeg fik jo øget flowet fra 22L/timen til 30L efter en simpel resning, så
noget snavs har der siddet.
Jeg ved ikke, om du har set mit indlæg i denne tråd (28.05.08 18.40). Jeg
har fundet årsagen til balladen. Knastkæden var hoppet en tand på
indsugningsknasten. Motoren er nu livligere end aldrig før :)
Tak for hjælpen!
--
Mvh
Morten
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 14:32 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:483a0aa9$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Under alle omstændigheder har tændingen ikke nogen indvirkning på om
> blandingen er mager, så det er omkring karbunaderne at du skal søge!
> Membranerne er et godt bud, men sprukne gummistutse til karburatorerne er
> også en sandsynlig fejl på ikke helt nye motorer!
>
> Prøv at lækage-søge med startgas!
Hej Armand
Når du skriver "membranerne", er det så et andet ord for indsugningsgummi,
eller er det membranerne i selve karburatoren? Tidligere i denne tråd, blev
indsugningsgummi nemlig omtalt som membraner. Måske er mit mc-ordforråd bare
ikke stort nok :)
Gummistutse... Beklager, men der ringer heller ikke en klokke. Det er en
nyere Bandit1200 ('99) karburator, så den burde ikke være alt for ramt af
tidens tand.
Som skrevet i svar til Orla P. var flere af spændbåndne til
indsugningsgummiet mejt løse, men desværre kurerede det ikke problemet.
Mvh
Morten
| |
Armand (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-05-08 23:03 |
|
Morten Stud skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:483a0aa9$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
> Hej Armand
>
> Når du skriver "membranerne", er det så et andet ord for indsugningsgummi,
> eller er det membranerne i selve karburatoren? Tidligere i denne tråd, blev
> indsugningsgummi nemlig omtalt som membraner. Måske er mit mc-ordforråd bare
> ikke stort nok :)
> Gummistutse... Beklager, men der ringer heller ikke en klokke.
>
Gummistutsene = "indsugningsgummierne"!
Membranerne = vacuum-bælgene der sidder over det luftstrøms-styrede
gasspjæld!
--
Armand.
| |
Morten Stud (27-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 27-05-08 23:56 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:483c8516$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Gummistutsene = "indsugningsgummierne"!
> Membranerne = vacuum-bælgene der sidder over det luftstrøms-styrede
> gasspjæld!
Tak! Gummistutsene er i god stand.
Membranerne i karburatoren har jeg fundet før, så mon ikke det går igen med
lidt hjælp fra en manual ;)
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Ukendt (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-05-08 16:48 |
|
On Wed, 28 May 2008 00:55:51 +0200, "Morten Stud" <studen@gmail.com>
wrote:
>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>news:483c8516$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Gummistutsene = "indsugningsgummierne"!
>> Membranerne = vacuum-bælgene der sidder over det luftstrøms-styrede
>> gasspjæld!
>
>
>Tak! Gummistutsene er i god stand.
>
>Membranerne i karburatoren har jeg fundet før, så mon ikke det går igen med
>lidt hjælp fra en manual ;)
sammenfattet alt dette her, kunne man prøve en helt anden boldgade,
hvad med ledninger rundt om kronrør/kontakter, kunne der være knækket
noget der ? således at det virker når der er vibrationer, men kun
50/50 !
| |
Morten Stud (28-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 28-05-08 17:41 |
|
"Morten Stud" <studen@gmail.com> wrote in message
news:08e05cd8-e71e-444e-93ae-74edc6ff2298@l64g2000hse.googlegroups.com...
>Min trofaste(?) GSX1100EF kører pludselig ekstremt dårligt. Jeg har
>lagt mærke til, over de sidste par uger, at den nærmest har ”manglet”
>nogle hestekræfter (ikke så hurtig i accelerationer). Det skal lige
>siges, at den rullet og dyset for 1½år siden (åben potte og K&N
>filtre), og har kørt glimrende i mellemtiden. Måske lidt til den magre
>side, da den, af og til har knaldet lidt fra udstødningen under
>motorbremsning, men ydelsen har været i top
>.
>Foruden den lidt dårligere performance opdagede jeg pludselig, at hvis
>jeg kører på motorvej 110-140km/t og pludselig giver den ”fuld hane”,
>staller den helt vildt...SNIP
Fejl fundet! Knastkæden var hoppet en tand på indsugningsakslen :)
Jeg gætter på, at det er sket, da jeg fornyeligt fik givet motoren
ubehageligt mange omdrejninger i forbindelse med et koblingsslip
(acceleration væk fra en tåbe, der prøvede at mase mig af vejen). Det tog
nemlig også livet af min - i forvejen skidt kørende - starterkobling. Hvis
ikke det er sådan, det er sket, må jeg have været et kvaj, da jeg sidst
tjekke knastædestrammer, så jeg foretrækker første forklaring ;)
Noget godt kom der jo også ud af det. Jeg fik skiftet nogle vildt dårlig(e)
tændspole(r). Fik elimineret noget falsk luft fra indsugningsstutsene samt
optimeret benzinflowet fra benzinhanen. I forbindelse med "koblingsslippet"
fandt jeg en ødelagt koblingsskål og fik ordnet starter og starterkobling.
Det var derfor en kæmpe fornøjelse at tage en "tester". Jeg havde åbenbart
helt glemt, hvordan den motor skal yde, for jeg sad og kluklo efter en
acceleration ned af en lang motorvejstilkørsel. Det eneste minus ved
historien er, at koblingen slet ikke er glad for motorens nyfundne kræfter.
Det må blive en anden gang. Det funker fint, når olien er opvarmet
ordentligt, og så fungerer det bare som advarsel til mig, om at lade motoren
blive ordentlig varm.
Nå ja, så er den også blevet lidt ustabil ved højere hastigheder efter
sidste dækskifter....vil det da ingen ende ta'? ;)
Jeg takker og bukker for den uovertrufne fine hjælp herfra. Hvis I en dag
ser en sort katana med koblingslip, så prik mig på skulderen, så gi'r jeg en
omgang :)
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Ukendt (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-05-08 16:27 |
| | |
Steen Gruby (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-05-08 16:45 |
|
On Thu, 29 May 2008 17:27:23 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.
>
>Bare rolig, det er det _ikke_
Havde det været en computer var det er "fejl 40"
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Morten Stud (29-05-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 29-05-08 23:51 |
|
> On Thu, 29 May 2008 17:27:23 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>>
>>Bare rolig, det er det _ikke_
Sikker? Det er jeg ikke meget for at acceptere ;)
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:nojt3418a12r37aq5tq64pmapd7aec4npi@4ax.com...
>
> Havde det været en computer var det er "fejl 40"
Hvis Orla har ret, må der i dette tilfælde være tale om en "fejl 70". Min
hjerne kan ikke være den skyldige, da den i så fald har været bortrejst i
gerningsøjeblikket, og min arm er ca.70cm lang :)
Mvh
Morten
| |
Ukendt (30-05-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-08 06:24 |
|
On Fri, 30 May 2008 00:51:19 +0200, Morten Stud wrote:
>> On Thu, 29 May 2008 17:27:23 +0200, Orla Pedersen
>> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>>>
>>>Bare rolig, det er det _ikke_
>
> Sikker? Det er jeg ikke meget for at acceptere ;)
Bemærkede Du hvor meget det var nødvendigt at slække kædestrammeren for
overhovedet at flytte kæden én tand ? Med mindre strammeren er skrot, så
hopper kæden ikke over.
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> news:nojt3418a12r37aq5tq64pmapd7aec4npi@4ax.com...
>>
>> Havde det været en computer var det er "fejl 40"
>
>
> Hvis Orla har ret, må der i dette tilfælde være tale om en "fejl 70". Min
> hjerne kan ikke være den skyldige, da den i så fald har været bortrejst i
> gerningsøjeblikket, og min arm er ca.70cm lang :)
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Morten Stud (01-06-2008)
| Kommentar Fra : Morten Stud |
Dato : 01-06-08 13:33 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:15hs5ggulhsqz.1ds8d413cddf7
>
> Bemærkede Du hvor meget det var nødvendigt at slække kædestrammeren for
> overhovedet at flytte kæden én tand ? Med mindre strammeren er skrot, så
> hopper kæden ikke over.
>
Hej Orla
Nej det gjorde jeg desværre ikke. Jeg pillede strammeren helt ud, da jeg
skulle ordne det.
Jeg skal lige ha' taget et closer look på den, og jeg har på fornemmeren, at
jeg er bedst tjent med en ny. Det er bla som om, den "binder", når den er
udløst. Dvs. "hjulet" med fjedermekanismen sidder nærmest fast. Sådan mener
jeg ikke, at det skal være.
Det er vist rimeligt udbredt at montere en manuel strammer på denne motor.
Det må jeg lige undersøge lidt nærmere...
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Emil (01-06-2008)
| Kommentar Fra : Emil |
Dato : 01-06-08 14:15 |
|
On Jun 1, 2:33 pm, "Morten Stud" <stu...@gmail.com> wrote:
> Jeg skal lige ha' taget et closer look på den, og jeg har på fornemmeren, at
> jeg er bedst tjent med en ny. Det er bla som om, den "binder", når den er
> udløst. Dvs. "hjulet" med fjedermekanismen sidder nærmest fast. Sådan mener
> jeg ikke, at det skal være.
De fleste knastkædestrammere kan kun gå en vej (ud). Når kæden er
blevet løs, så bliver den jo ikke stram igen af sig selv.
| |
|
|