Typebetegnelser
Fra : Ralph Køster

Dato : 25-05-08 05:46

Nogen der kender en side hvor man kan se hvad alle de betegnelser står for
på MC'er.

CB
CBR
CBX
GSXR
GSXF
osv. osv...

Ralph.

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 25-05-08 07:08

> Nogen der kender en side hvor man kan se hvad alle de betegnelser står
> [...]

Der er ikke noget generelt at sige om de betegnelser,da det bare er model
navne,ligesom f.eks Mazda 626,323 o.s.v.
Det eneste du kan tyde noget ud fra,er det tal eller bogstav som nogen gange
kommer til sidst.
Feks CBR600F1
Der siger tallet noget om hvad årgang/model det er.
Men du skal have fat i stelnummeret, for helt at kunne sige noget om
modellen.
Det eneste generelle man kan sige,er nok at et "R" sidst i modelbetegnelsen
står for Race og viser at mcen er sportslig orienteret.
Mvh
Rasmus H Husqvarna TC 610 (hvor C står for cross)

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-05-08 09:16

"Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det eneste generelle man kan sige,er nok at et "R" sidst i
> modelbetegnelsen står for Race og viser at mcen er sportslig

Det er jeg nu ikke enig i, men det er desværre ikke til at overskue
fordi det er forskelligt fra fabrikant til fabrikant.
http://www.namedevelopment.com/articles/motorcycle_names.html
Læs lidt ned, der er eksempler på nogle Honda og BMW forkortelser bl.a.
(Desværre ikke helt fejlfri, da BMWs K(ompakt) serie også omfatter en
enkelt 3-cylindret motor)
Men en enkelt side, der omfatter alle forkortelser ... Desværre

Michael D

Fra : Armand

Dato : 25-05-08 10:48

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> http://www.namedevelopment.com/articles/motorcycle_names.html
> ... der er eksempler på nogle Honda og BMW forkortelser bl.a....

Og så alligevel ikke. Selvom der (sikkert) er nøje kalkulerede
markedstrategiske bevæggrunde, så er der f.eks. ingen umiddelbar logik i
hhv. Suzuki's og BMW's brug af "GS"(*)
En almen liste er således ganske umulig at fremstille!
Hvis man ønsker overblik over typebetegnelser og mc-typer, kræver det
deværre hård indarbejdet indsigt, som umuliggøres af f.eks. Honda lader
en typebetegnelse følge en motor (á. VT, for V-twin), som sidder i vidt
forskellige motorcykler som:
VT500C ("costum") <http://www.kerrlake.com/ramsey/shadow1.jpg>
VT500E ("Euro-line")<http://i1.ebayimg.com/07/i/000/f1/6e/28e1_1.JPG>

(*):
Da Suzuki begyndte at producere firetaktere, benyttede de GS som en
enkel fortsættelse af den (fra automobilverdenen kendte) GT-betegnelse
som alle deres (totakts-)motorcykler hidtil havde haft; hvorimod BMW
bruger designationen på deres off-roadere ud fra en forkortelse af
Gelände (landskab) og Strasse (gade).

--
Armand.

Fra : Niels Jørgense

Dato : 25-05-08 11:14

> [...]
> deres (totakts-)motorcykler hidtil havde haft; hvorimod BMW bruger
> designationen på deres off-roadere ud fra en forkortelse af Gelände

Hej Ralph.

Jeg ved ikke om du kan bruge denne side, men det er en wikipedia,
her har jeg fundet mange nyttigt info, i min søgen efter MC.
http://cyclechaos.com/wiki/Motorcycle_Wiki

Men husk det er os "bruger" som selv har indtastet hvad der står siden,
så det er måske ikke alt som passe.

Jeg bliv lidt nysgerrig over at du leder efter typebetegnelse,
jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre herinde som ved
hvor man finder typegodkendelse, især med henblik på import af MC.

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Niels Jørgense

Dato : 25-05-08 11:37

"Niels Jørgense" <nijo@tech2media.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre herinde som ved
> hvor man finder typegodkendelse, især med henblik på import af MC.

Fandt selv info om typegodkendelse
se punkt 2. Anmeldt EF-typegodkendelse.
http://www.fstyr.dk/sw25808.asp

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-05-08 12:14

KLIP>

> [...]
> som alle deres (totakts-)motorcykler hidtil havde haft; hvorimod BMW
> bruger designationen på deres off-roadere ud fra en forkortelse af

Ja, og endnu værre BMWs brug af ST der er
K1200 ST = Sports Tourer
F650 ST = Strasse

Tja, sådan er der jo så meget!
Men en komplet oversigt over samtlige fabrikkers mere elle mindre unikke
betegnelser ville da være interessant.
Den kunne passende udgives med et bind om måneden over 10-12 år, og der
efter kunne der passende komme rettelsesblade of supplementer de næste
par årtier;--)
Nåe nej, i denne vor elektroniske tidsalder er oplysningerne allerede
tilstede, de skal blot findes og samkøres.

Michael D

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 25-05-08 05:35

On May 25, 12:13 pm, "Niels Jørgense" <n...@tech2media.dk> wrote:

> [...]
> jeg kunne godt tænke mig at høre om der er andre herinde som ved
> hvor man finder typegodkendelse, især med henblik på import af MC.

Jeg ringede til Yamaha da jeg skulle bruge et typegodkendelses nummer
på min FZR600R, talte med en flink dame der slog det op.

--
// brian - SV1000S K6