D. Johnson skrev:
>
> Hvad er egentlig ideen med flydende skiver? . Jeg kan se, jeg har samme
> type på min Bandit,
> er der nogle fordele frem for det gamle system - nu ved jeg ikke hvor
> længe flydende har været i brug.
>
Hvis du kigger efter hvor tykke skiverne er på gamle klassiske
70'er-modeller. F.eks. Suzuki GT750 eller Kawasaki Z1/900, så vil du
opdage at moderne skiver nærmest er papirstynde i forhold til
Årsagen hertil er enkel: Det gavner affjedringen og dermed vej-kontakten
at lette alt der ligger "under fjederen" - Den såkaldte u-affjedrede
vægt, og med stigende sportslighed er kravene til bedre vejkontakt
steget hvorved at alle dimensioner omkring fælg; aksel; skive og
teleskop er stadigt minimerede.
En så tynd skive vil åbenlyst ikke kunne optage nær så meget varme og
vil derfor hurtigt komme til et punkt hvor varmeudvidelse formedelst
krøller skiven fordi mer-længden ikke kan "slippe væk".
Ved at adskille skiven fra navet med en løs samling er skiven blevet en
ring som ved varmeudvidelse kan blive større med den eneste følge at
forbindelsen til navet blot bliver lidt løsere
Derfor!
--
Armand.