Bøde for ulovligt dæk - hvad koster det?
Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 21-05-08 12:38

Blev stoppet af en civil politibil i dag. De havde heldigvis ikke måleudstyr
med, så de snuppede mig i stedet for et ulovligt bagdæk, der er slidt helt
ned. Har endda lige bestilt et nyt i mandags :(

Nogen der ved hvad det koster? Politimanden vidste det ikke.

--
Lars Bjerregaard
TL1000R

Fra : Rene´

Dato : 21-05-08 06:15

Lars Bjerregaard skrev:
> Nogen der ved hvad det koster? Politimanden vidste det ikke.
>
> --
> Lars Bjerregaard
> TL1000R
> Tidligere CBR600

500 kr ifølge dette.:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/p669_0106.pdf

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 21-05-08 06:57

On 21 Maj, 14:15, Rene´ <ren....@get2net.dk> wrote:

> 500 kr ifølge dette.:http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE6...

Det var billigt for et nyt bagdæk til en TL1000R. ;-D
(sorry - ku ikk la vær)
--
Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ole

Dato : 21-05-08 14:18

Niels.Pein@gmail.com wrote:

> Det var billigt for et nyt bagdæk til en TL1000R. ;-D
> (sorry - ku ikk la vær)
> --
> Niels
> Bandit 1250 SA

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 21-05-08 22:01

>Det var billigt for et nyt bagdæk til en TL1000R. ;-D
>(sorry - ku ikk la vær)

Hehe... nu bliver det så bare 1500 for et nyt dæk i stedet for de 1000.
Kunne jo bare have ladet cyklen stå i garagen indtil det nye dæk kommer hjem
fra Tyskerlandet... men vejret er jo godt

Brian - Sort Ford Mondeo i Viborg.

Fra : N/A

Dato : 21-05-08 14:18

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 21-05-08 07:21

On 21 Maj, 13:37, "Lars Bjerregaard" <l...@bjerregaard.in> wrote:
> Blev stoppet af en civil politibil i dag. <

Hvor? Og hvilken bil??

Fra : kop

Dato : 21-05-08 19:01

"Nogen der ved hvad det koster? Politimanden vidste det ikke.

...... i værste fald koster det livet!...

kop

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-08 22:22

> "Nogen der ved hvad det koster? Politimanden vidste det ikke.
>>
> ..... i værste fald koster det livet!...

Nu er der jo slidt og slidt så tag lige brød til ...

På et bredt (bil)dæk har man brug for mønster for at kunne lede vandet væk.
Det har man slet ikke i samme grad på et motorcykeldæk. Det er egenligt også
afspejlet i loven da der "kun" skal være 1mm mønster på en mc mens 1.6mm på
mønster på bil.

Mange af os slider også mest på midten af dækket og så er der jo masser af
mønster tilbage på siderne til brug i sving hvor man jo hurtige når grænsen

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-05-08 07:54

Anders Majland wrote:
> Nu er der jo slidt og slidt så tag lige brød til ...
>
> På et bredt (bil)dæk har man brug for mønster for at kunne lede
> vandet væk.

Hvad er det for noget vand du snakker om. Det er da tørvejr!

Står man egentlig ikke bedre fast på et "slick"-dæk end et med masser af
mønster, når det er sådan et vejr som vi er velsignet med i disse dage?

/jim

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-05-08 09:37

> [...]
> væk. Det har man slet ikke i samme grad på et motorcykeldæk. Det er
> egenligt også afspejlet i loven da der "kun" skal være 1mm mønster på en

Ja, det der med hvor langt man skal/bør slide dækkene ned er et godt
spørgsmål.
Personligt mener jeg ikke at man skal slide dækkene helt ned til de 1.6
/ 1.0 mm som loven foreskriver, men hvordan er det lige man forklarer
konen det når jeg nu har sendt bilen på værksted for bl.a. at få
monteret nye dæk - selvom der stadig var 2 mm mønster tilbage ?

Christian

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-05-08 09:53

Christian Stidsen wrote:
> [...]
> konen det når jeg nu har sendt bilen på værksted for bl.a. at få
> monteret nye dæk - selvom der stadig var 2 mm mønster tilbage ?

I et ligeværdigt, respektfuldt forhold - fortæl at dækkene er for
farlige ved kraftig regn.

Som tøffelhelt - fortæl at karkassen var mørnet, luften var blevet
gammel, slidbanen var ved at løsne sig eller at ABS'en ikke fungerede
pga. uens slidte dæk. Vælg citat udfra fruens vidensniveau

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 19:17

On Thu, 22 May 2008 10:53:09 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>I et ligeværdigt, respektfuldt forhold

I et havffernoget?

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-05-08 07:35

Bt wrote:

> I et havffernoget?

Et forhold hvor manden har for meget østrogen, eller fruen er på
testosteron

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-05-08 16:33

Bt skrev:

> I et havffernoget?

Ligeværdigt forhold!
Nemlig, sådan et er jeg i, og _jeg_ ender altid med det sidste ord!

....(ja skat, jeg skal nok..)

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-05-08 10:33

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forklarer konen det når jeg nu har sendt bilen på værksted for bl.a.
> at få monteret nye dæk - selvom der stadig var 2 mm mønster tilbage ?

Køber hun heller ikke nye sko, før sålerne er slidt hel ned?

Michael D

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-05-08 12:25

Michael Dahlberg wrote:
> Køber hun heller ikke nye sko, før sålerne er slidt hel ned?

Købe sko??? Hun kan skære sig et par udmærkede sko af de gamle dæk, kan hun.
Der er masser af kilometer tilbage i dem.

/jim

Fra : Anders Majland

Dato : 22-05-08 13:19

> [...]
> det når jeg nu har sendt bilen på værksted for bl.a. at få monteret nye
> dæk - selvom der stadig var 2 mm mønster tilbage ?

Det er stadig meget stor forskel på om det er et smalt motorcykeldæk eller
et bredt bildæk. Det er som Niels skriver nok ikke kun marketings
afdelingerne der har dikteret mønsteret på moderne sports og touringdæk.

Hvis jeg skifter før dækket er slidt ned til slidgrænsen er det ikke ahs
gummiets greb mod asfalten men fordi dækket er slidt "uheldigt". Så i
praksis slider jeg bagdækket op men skifter fordækket når det er blevet for
savtakket ...

Ved meget kraftigt nedbør kan man også have brug for mønsterets drænende
effekt på et mc dæk, men prøv at lægge mærke til hvor våd en road racing
bane skal være før regnvejrsdækkene skal i brug.

Fra : KentBM

Dato : 22-05-08 17:31

Christian Stidsen skrev:
> [...]
> konen det når jeg nu har sendt bilen på værksted for bl.a. at få
> monteret nye dæk - selvom der stadig var 2 mm mønster tilbage ?
Jeg skal virkelig være på røven økonomisk, hvis dækkene ikke bliver
skifte før der kun er 2mm tilbage. Akvaplaning er en grim ting.

--

Kent

Fra : Anders Majland

Dato : 22-05-08 18:31

> Jeg skal virkelig være på røven økonomisk, hvis dækkene ikke bliver skifte
> før der kun er 2mm tilbage. Akvaplaning er en grim ting.

Og du har prøvet at aquaplane på en mc ?
I givet fald var dækdimensionen og hvilket dæk/hvor meget mønster

/A

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-08 15:59

On Thu, 22 May 2008 19:31:04 +0200, Anders Majland wrote:

> Og du har prøvet at aquaplane på en mc ?
> I givet fald var dækdimensionen og hvilket dæk/hvor meget mønster

Det har jeg, på forhjulet af BM33'eren. Til oplysning, det var et Dunlop
3.60*19, som var stortset nyt. Det skete ved en 40-50 Km./t. i styrtregn.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 22-05-08 02:10

On 22 Maj, 08:53, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid> wrote:

> Hvad er det for noget vand du snakker om. Det er da tørvejr!
>
> Står man egentlig ikke bedre fast på et "slick"-dæk end et med masser af
> mønster, når det er sådan et vejr som vi er velsignet med i disse dage?

Moderne dæk til gade og sportstouring har jo næsten ingen mønster i
forhold til i gamle dage, og der er vel en grund til at det udvikler
sig derhen. Stor afstand mellem riller, så store flader er helt
glatte, så man stort set aldrig for 15 år siden. Men de nye dæk står
jo glimrende fast.
Og jeg har hørt en hel del på Metzeler Enduro 3 som har masser af
mønster, og der er bremselængden mærkbart forøget på tør asfalt, men
til gengæld kan de bruges i let terræn.
Jeg har også prøvet at slide dæk, specielt bagdæk, helt ned til 0
mønster på midten, og har kunnet konstatere at det går aldeles
problemløst, selv i regnvejr. Men ok, kan man se noget der ligner
lærred, så er det vel på tide at luske ned til forhandleren efter et
nyt.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 01-06-08 11:44

Den Wed, 21 May 2008 13:37:50 +0200 skrev Lars Bjerregaard:

> [...]
> er slidt helt ned. Har endda lige bestilt et nyt i mandags :(
>
> Nogen der ved hvad det koster? Politimanden vidste det ikke.

Ja, i bedste fald kunne det jo have kostet dig liv og førlighed + evt.
uskyldige der kom i vejen for en ukontrollerbar mc.
Man skal da vistnok være lettere retarderet for køre på sådan et dæk.

Karl Erik.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-08 12:40

> Ja, i bedste fald kunne det jo have kostet dig liv og førlighed + evt.
> uskyldige der kom i vejen for en ukontrollerbar mc.
> Man skal da vistnok være lettere retarderet for køre på sådan et dæk.

Prøv lige at hele tråden igen - burde du måske have gjort inden du skrev så
stupidt et indlæg.

/A