Honda CBR600 vs. Suzuki GSX-R 600 vs. ??
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-08 22:08

Hej gruppe,

Jeg skal i en alder af snart 28 have mit MC kørekort så jeg lovligt
kan fremføre et sådan køretøj

Jeg er ude efter en smart cykel (dvs. race-stil, ikke chopper) med
"hurtigt" design og omkring de 100Hk (gerne mere, helst ikke mindre).

Vi taler brugt og vi taler max. 65kkr.

Jeg har kigget lidt på de to nævnte cykler i subject - de har begge
det design jeg går efter - hvad er der ellers i det segment?

Forsikring er ikke et issue.

Jeg skal ikke på de store rejser - det er primært som søndagslegetøj
og træfcykel hvor man mødes med ligesindede her i landet.

Mvh
Martin

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 19-05-08 15:33

On May 19, 11:07 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>
> Jeg har kigget lidt på de to nævnte cykler i subject - de har begge
> det design jeg går efter - hvad er der ellers i det segment?

Yamaha FZR600R '94-'96 (ikke US modellen).

Fin cykel med 100HK, sportslige køreegenskaber og nutidige
dækstørrelser, ligner en YZF750R.

Praktisk talt samme cykel som Thundercat'en, bare anden kåbe (og lidt
andre småting).

--

// brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-08 22:45

>Yamaha FZR600R '94-'96 (ikke US modellen).

Er det sådan en her?

http://home20.inet.tele.dk/kwi/motorcykler/fzr600r/fzr600r_1.html

>Fin cykel med 100HK, sportslige køreegenskaber og nutidige
>dækstørrelser, ligner en YZF750R.

Når du skriver nutidige dækstørrelser er det så noget jeg skal være
opmærksom på?

Den ser fin ud - omend farven er tudegrim på billedet.. hehe.

Jeg må hellere lige nævne mit korpus længde... knap 190cm .. kommer
jeg til kort på denne og/eller de andre omtalte?

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 19-05-08 23:09

On May 19, 11:44 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>
> Jeg må hellere lige nævne mit korpus længde... knap 190cm .. kommer
> jeg til kort på denne og/eller de andre omtalte?

Det er faktisk næsten de farver jeg har haft den i :) De fås også i
sort.

Her er i øvrigt min gamle: http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=12559&m=full

Angående dækstørrelser, så kører f.eks US modellerne med 18" baghjul
(17" på ikke US) og det kan godt være lidt besværligt at finde nyt
sportsligt gummi i 18". Jeg gætter på at det ikke er de eneste ældre
cykler hvor den problemstilling er der.

Der vil nok altid være mindre plads på en sports cykel end en touring
og jeg er selv kun 176cm, men efter min mening er der faktisk rimeligt
meget plads på FZRR'en. Man sidder i øvrigt bedre end på min nuværende
SV1000S.

--

// brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-08 09:43

On Mon, 19 May 2008 22:09:12 -0700 (PDT), Brian Lund Larsen

>Det er faktisk næsten de farver jeg har haft den i :) De fås også i
>sort.

Fåes den ikke i andre kombinationer end de to?

>Her er i øvrigt min gamle: http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=12559&m=full

Designet er sq flot.. det kan jeg godt lide.

Der er så meget at vælge imellem.. og så alligevel ikke da jeg kan
være træls kræsen mht design.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-05-08 10:00

Brian Lund Larsen wrote:
> [...]
> (17" på ikke US) og det kan godt være lidt besværligt at finde nyt
> sportsligt gummi i 18". Jeg gætter på at det ikke er de eneste ældre

160/60-18 fås i Metzeler Z4 og Z6, Bridgestone BT016 og BT021, Pirelli
Diablo Strada, Michelin Pilot Road og andre. Det er sportsligt nok til
mig, så jeg er glad for størrelsen på min FJ med FZR1000 Genesis hjul.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 20-05-08 11:12

Fra : Armand

Dato : 20-05-08 21:18

Brian Lund Larsen skrev:

> [...]
> (17" på ikke US) og det kan godt være lidt besværligt at finde nyt
> sportsligt gummi i 18". Jeg gætter på at det ikke er de eneste ældre

Får man fat i en endnu ældre FZ600, er fordækket 16", hvilket giver
samme problemer omkring dækvalget dér!

> Der vil nok altid være mindre plads på en sports cykel end en touring

De (nu) tre nævnte er nok meget ens deromkring!
Det skulle da lige være: Jeg hár været på nakken af en "YZF"600, men det
er sgisme længe siden, hvorfor jeg ikke kan vægte déns kørestilling i
forhold til Barbie's. Men efter at jeg sidste år fik prøvesiddet "den
glemte 750'er": YZF750, og forskrækkedes over sædehøjden, og ikke mindst
kombinationen med det "klassisk lave" sports-styr, kunne jeg frygte at
600'eren ligeledes er bygget "gammeldags sportsligt" :-/

Er der nogen der har været på ryggen af dem begge kort efter hinanden,
og kan be/af -kræfte??

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 20-05-08 10:00

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 20-05-08 04:01

On May 20, 10:59 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Diablo Strada, Michelin Pilot Road og andre. Det er sportsligt nok til
> mig, så jeg er glad for størrelsen på min FJ med FZR1000 Genesis hjul.

Jeg er ret sikker på at 600'eren skal køre med 150/60-18. Det kan godt
være man så kan krænge 160 på, det ved jeg ikke noget om :)

--
// brian

Fra : Rene Joergensen

Dato : 20-05-08 11:09

Brian Lund Larsen <brian.lund.larsen@gmail.com> wrote:

> Jeg er ret sikker på at 600'eren skal køre med 150/60-18. Det kan godt
> være man så kan krænge 160 på, det ved jeg ikke noget om :)

På FZR600 (uden R), kan der sidde 160/60, men det anbefales ikke da det
forringer køreegenskaberne. Originalmonteringen er 140/60, men der er
udvalget ikke eksisterende. Jeg kører med 150/60-18 på min.

--
-René

Fra : Armand

Dato : 20-05-08 22:16

Rene Joergensen skrev:

> På FZR600 (uden R), kan der sidde 160/60, men det anbefales ikke da det
> forringer køreegenskaberne. Originalmonteringen er 140/60, men der er
> udvalget ikke eksisterende. Jeg kører med 150/60-18 på min.

Der er ingen af årgangene med 18" baghjul der er født med bredere dæk
end 130mm :-|
Det er lidt en generations-sag, derved at 130/80 og 130/70 var den
almindeligt brugte dækdimension på modeller med 18" baghjul fra samme
tid - Eks.vis: VFR750 og GPZ900R!

150'er dæk har altid været brugt som porno på samme modeller; men prøv
lige at måle hvor bredt (smalt?) at dit 150'er i realiteten er og vurder
så lige hvor den manglende bredde befinder sig - Og om ikke et 130'er
der i modsætning til porno-dækket bevarer sin medfødte krumning egentlig
er billigere; bedre og ligeså pænt (for den der ikke har læst størrelsen
på dæksiden) :-/

--
Armand.

Fra : Ole Hansen

Dato : 21-05-08 08:46

Armand wrote:

> [...]
> Det er lidt en generations-sag, derved at 130/80 og 130/70 var den
> almindeligt brugte dækdimension på modeller med 18" baghjul fra samme

http://www.fzrarchives.com/fzr600/the_bike/specifications1.html siger
140/60/18

--
Ole Hansen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 21-05-08 08:55

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Der er ingen af årgangene med 18" baghjul der er født med bredere dæk
> end 130mm :-|

Der tager du fejl Armand. 140/60 er originalmonteringen på min fra '93.
Hvilket også understøttes af MC-revyen for det pågældende år.

> [...]
> der i modsætning til porno-dækket bevarer sin medfødte krumning egentlig
> er billigere; bedre og ligeså pænt (for den der ikke har læst størrelsen

Porno er jeg ligeglad med (ellers var der nok meget mindre gaffa på min
MC). Jeg har kun sat på 150/60 på for at have noget mere at vælge
imellem. Men hvis 130/70 passer lige så godt, og ovenikøbet er 50 øvro
billigere, er jeg da helt klart fristet af det når det næste dæk er
slidt op.

--
-René

Fra : Armand

Dato : 21-05-08 15:28

Rene Joergensen skrev:

> Der tager du fejl Armand. 140/60 er originalmonteringen på min fra '93.
> Hvilket også understøttes af MC-revyen for det pågældende år.

You're damn right
Jeg synes ellers at jeg havde surfet hele rækken igennem; men nu ser jeg
at selv den tidligste "YZF"600 var med 18" baghjul og det bredere dæk!

Når man sådan kigger på hvorledes at dækdinemsionerne har ændret sig op
igennem 80'erne, er det bemærkelsesværdigt at 120/60-17 hhv. 160/60-17
har været en nærmest fast brugt kombination gennem tilnærmelsesvis 2
årtier

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 21-05-08 20:18

> You're damn right

Uha .. Jeg vidste noget Armand ikke vidste. Jeg sætter et kryds i
kalenderen

> Jeg synes ellers at jeg havde surfet hele rækken igennem; men nu ser jeg
> at selv den tidligste "YZF"600 var med 18" baghjul og det bredere dæk!

Men kan jeg bruge et 130-profil på min som er født med 140?

--
-René

Fra : Armand

Dato : 21-05-08 21:12

Rene Joergensen skrev:

> Men kan jeg bruge et 130-profil på min som er født med 140?

Egentlig ikke, for et 130/80-18 er beregnet til (kun) 3" bred fælg og
din (93'er?) er født med en 4½"!
Forøvrigt løjerligt at der deromkring er et misforhold mellem min
dæk-bibel og std-monteringen, derved at et 140'er burde nøjes med 4"
fælgbredde. Under alle omstændigheder gør dét fælgen endnu bredere end
dét en 130/80 fornøder!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-05-08 06:30

Armand wrote:

> [...]
> dæk-bibel og std-monteringen, derved at et 140'er burde nøjes med 4"
> fælgbredde. Under alle omstændigheder gør dét fælgen endnu bredere end

Hvis det vitterligt er en 4½", så er det samme størrelse som FZR1000
Genesis 1986-1988 der har 160/60-18. Dækket vil altså passe til
_fælgen_, men ikke nødvendigvis til _cyklen_

Men udvalget af dæk i den størrelse er ikke så ringe.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-05-08 11:12

Brian Lund Larsen wrote:

> Jeg er ret sikker på at 600'eren skal køre med 150/60-18. Det kan godt
> være man så kan krænge 160 på, det ved jeg ikke noget om :)

Det begrænser udvalget noget . Mit baghjul er 4,5" - der passer
160/60 fint. Hellere et lidt for bredt Z6 end et Marathon 880 der passer
- selvom det er pest og kolera at vælge det mindst ringe..

--
vh
Torben

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 20-05-08 15:58

On May 20, 10:17 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> 600'eren ligeledes er bygget "gammeldags sportsligt" :-/
>
> Er der nogen der har været på ryggen af dem begge kort efter hinanden,

Jeg har desværre ikke prøvet en 750'er, men man sidder mere "nede i"
600'eren end man gør på min SV.
Ligeledes føles clip-ons på 600'eren at være placeret højere. Jeg var
faktisk noget overrasket over hvor sportslig sidde positionen på
SV'eren var første gang jeg prøvede den.

--
// brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 09:36

>Jeg har kigget lidt på de to nævnte cykler i subject - de har begge
>det design jeg går efter - hvad er der ellers i det segment?

Hvis jeg UDELUKKENDE kigger design.. så savler jeg mest over
Honda'en.. især i F3 og F4 udgave.

Er det et dårligt valg med sådan en, især hvis jeg vælger en F2 over
en F3'er ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-05-08 09:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Er det et dårligt valg med sådan en, især hvis jeg vælger en F2 over
> en F3'er ?

CBR er altid et godt valg, men ikke altid et godt køb (guld kan købes
for dyrt).

Nogle kalder CBR for MC'ens Corolla - absolut stabil og lidt
kedelig/forudsigelig/komfortabel. Rasende hurtig i forhold til enhver
Corolla, selvfølgelig

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 10:44

>CBR er altid et godt valg, men ikke altid et godt køb (guld kan købes
>for dyrt).

Jeg fornemmer lidt at CBR'en er dyrere end dens konkurrenter pga.
rygte og ry.

Problemet er blot jeg ikke aner hvad en fair pris er.. jeg kan sagtens
stå og kigge på en der har gået 30kkm og er fra 1996 pris 65k og synes
det er et godt køb, men for den kyndige er den måske 10k for dyr... og
det aner jeg jo ikke

>Nogle kalder CBR for MC'ens Corolla - absolut stabil og lidt
>kedelig/forudsigelig/komfortabel. Rasende hurtig i forhold til enhver
>Corolla, selvfølgelig

Stabil er vigtigt.. komfortabel ligeså... forudsigelig? Joh hellere
det end jeg ligger ned i første sving.

Hurtig er også vigtig.. ikke fordi jeg skal køre ræs hver dag, men
fordi jeg kender mig selv så godt til at hvis den er for svag så
bliver den for kedelig for mig og jeg bliver hurtig træt af den.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 11:23

jammen hvad med en F4 indregistreret i 2002, kun 12K km for 92K5 kr, det
syndes jeg da persomlig er et godt bud, frem for en 12 år gamme F3..

/Peter V

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 11:29

On Thu, 22 May 2008 12:23:11 +0200, "Peter Vistesen" <peter snabela
vistesen punktum dk> wrote:

>jammen hvad med en F4 indregistreret i 2002, kun 12K km for 92K5 kr, det
>syndes jeg da persomlig er et godt bud, frem for en 12 år gamme F3..

Det lyder heller ikke tosset nej, men prisen er for høj.

Hvis jeg skal have MC er det max 65k og så må jeg prøve at se på de
muligheder der ligger inden for den prisramme

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 11:40

Hvad med Kawazaki, fx. ZZR600 eller Ninja 600ccm ?

Er det noget man skal holde sig fra?

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 22-05-08 08:27

On May 22, 12:28 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Hvis jeg skal have MC er det max 65k og så må jeg prøve at se på de
> muligheder der ligger inden for den prisramme

Den rigtige pris på en FZR600R burde i øvrigt være lige omkring de
50K.

Jeg importerede selv i 2005 og kom af med ca. 56.000 i alt efter jeg
fik noget afgift tilbage, solgte den for det samme efter 1.5 år.
Hvis man er villig til at hente den i tyskland burde det kunne gøres
endnu billigere nu.
Prisen i tyskland er vel omkring 15.000 og afgiften ville jeg skyde på
ligger omkring 32.000-35.000 nu.

Efter min mening får du mere for pengene end en tilsvarende CBR som
åbenbart må være lavet halvt af guld, med de priser folk giver for
dem :)

Fra : MKS - 74

Dato : 22-05-08 20:11

On Thu, 22 May 2008 07:27:20 -0700 (PDT), Brian Lund Larsen
<brian.lund.larsen@gmail.com> wrote:

>Den rigtige pris på en FZR600R burde i øvrigt være lige omkring de
>50K.

Hold da op - Det er da alt-alt for dyrt så, jeg har lige fået en 1995
CBR600 PC31 på gaden for 46 kkr . Bustet lig så hører jeg nogle
tænke/mumle.....well døm selv -

http://cbr600.dyndns.dk/CBR600PC31.jpg

CBR600'ere _behøver_ ingenlunde at koste mere end konkurrenterne,
selvom de er bedre....

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 23:45

>Den rigtige pris på en FZR600R burde i øvrigt være lige omkring de
>50K.

Billig billig :)

>Efter min mening får du mere for pengene end en tilsvarende CBR som
>åbenbart må være lavet halvt af guld, med de priser folk giver for
>dem :)

Mit problem er bare at CBR'en lige er i øjet hos mig (95/100 point)
hvor fx. FZR halter tilbage med kun 80/100 point.

Jeg tror jeg må få indkøbt det tøj og hjelm jeg skal bruge og så
anskaffe mig det styrepap - så kan jeg da tage lidt rundt og prøvekøre
noget - hvem ved måske jeg slet ikke kan sidde på en CBR :-/

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-05-08 07:23

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg tror jeg må få indkøbt det tøj og hjelm jeg skal bruge og så
> anskaffe mig det styrepap - så kan jeg da tage lidt rundt og prøvekøre
> noget - hvem ved måske jeg slet ikke kan sidde på en CBR :-/

Præcis. Du skulle nødig lave en "Santa Fe" igen

Prøv, prøv og prøv. Og find Bager's artikel om førstegangskøb. Nå skidt
- her :
http://www.tenere.dk/Artikler/k%C3%B8bsvejledning/k%C3%B8bsvejledning.htm

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-08 10:49

>Præcis. Du skulle nødig lave en "Santa Fe" igen

Den kunne jeg da sagtens sidde i

>- her :
>http://www.tenere.dk/Artikler/k%C3%B8bsvejledning/k%C3%B8bsvejledning.htm

Kigger

Fra : Armand

Dato : 22-05-08 18:12

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hvis jeg UDELUKKENDE kigger design.. så savler jeg mest over
> Honda'en.. især i F3 og F4 udgave.
>
> Er det et dårligt valg med sådan en, især hvis jeg vælger en F2 over
> en F3'er ?

På en måde er der ikke så stor forskel mellem en F2'er og en F3'er, som
der er videre til F4'eren :-/
For hver modeller der et lille spring opefter i effekt, hvormed man
burde kunne leve foruden. Til gengæld er der væsentlig forskel på
designet, der tydeligst afstikker omkring indsugnings-åbningernes design:
På F2'eren et par lange furer langs hver side af kåben, der ender i
indsugningshullet - jeg har altid tænkt på at der magler et lille
udstikkende rør dér: á en maskinkanon på en jetjager!
På F3'en er indsugningshullerne trekantede og ligger helt fremme under
forlygten!
På F4'eren er det et par ovale rørender der sikker frem fra kåbens
yderside lige bag forkanten og rækker frem foran kåbens forkant!

Selvom jeg oplever F4 som en af de mest harmoniske motorcykler jég har
kørt på og jeg personligt ejer en F2, hælder jég blandt de her nævnte
mest til F3'ens design!

--
Armand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 23:43

>På en måde er der ikke så stor forskel mellem en F2'er og en F3'er, som
>der er videre til F4'eren :-/

Nej det virker primært som kosmetisk næsten?

>Selvom jeg oplever F4 som en af de mest harmoniske motorcykler jég har
>kørt på og jeg personligt ejer en F2, hælder jég blandt de her nævnte
>mest til F3'ens design!

Jeg er helt syg med F4'eren med F3'eren tæt efter.. F2'eren er også
rigtig flot hvorimod F1'eren er .. undskyld mit fransk.. tudegrim..
men okay den ER også gammel.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 22-05-08 14:16

On 22 Maj, 21:10, MKS - 74 <mks74t...@gmail.com> wrote:

> Hold da op - Det er da alt-alt for dyrt så, jeg har lige fået en 1995
> CBR600 PC31 på gaden for 46 kkr . Bustet lig så hører jeg nogle
> tænke/mumle.....well døm selv -
>
> http://cbr600.dyndns.dk/CBR600PC31.jpg

Rigtig pæn og en god pris. Er det ved import?

> CBR600'ere _behøver_ ingenlunde at koste mere end konkurrenterne,
> selvom de er bedre....

Og en smule corolla kedelige :)

--
// brian - SV1000S K6 (ja ja, jeg ved godt den også er pænt
almindelig, for ikke at sige at man næsten ikke kan runde et hjørne

Fra : MKS - 74

Dato : 22-05-08 21:41

On Thu, 22 May 2008 13:15:38 -0700 (PDT), Brian Lund Larsen
<brian.lund.larsen@gmail.com> wrote:

>Rigtig pæn og en god pris. Er det ved import?

Da der ikke bliver lavet CBR600'ere i DK så ja . (ja også
parallel/egenimport)

>Og en smule corolla kedelige :)

He-he, jah når man ikke kan finde på andet .

Mener du seriøst at en FZR600 er mere spændende eller bedre? I så fald
fair nok, men absolut totalt uenig (IMO er det eneste den er ...at den
er mere sjælden, ikke dårlig men CBR-klasse nej) - Ja der er tonsvis
af CBR600'ere, der er den mest succesfulde sportscykelserie der
nogensinde er produceret og hvis det afskrækker at den er så alm. og
man gerne vil skille sig lidt ud, skal man givet købe noget andet -
Som gadecykel er en F'er tæt på ideel IMO (F3 og F4 ville jeg nok
foretrække), sjov og absolut ikke på nogen måde kedelig (alm er noget
ganske andet) og høj-høj kvalitet, uden på nogen måde at være
voldekstrem som mange af dagens 6'ere, så man _også_ kan holde ud at
køre lidt længere på den, min er indkøbt til eet specifikt formål,
nemlig en sjov tur ned gennem Europa (i selskab med en F4'er ) på
en cykel der (stort set) kan alt.... til bane foretrækker jeg dog idag
en RR.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-08 00:27

Du skulle vel ikke have et 20K kr fladskærmstv klar til at indgå i handlen,
få så er du jo ved at være på det pris nived du eftersøger..
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54910621

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-08 01:13

On Fri, 23 May 2008 01:27:12 +0200, "Peter Vistesen" <peter snabela
vistesen punktum dk> wrote:

>Du skulle vel ikke have et 20K kr fladskærmstv klar til at indgå i handlen,
>få så er du jo ved at være på det pris nived du eftersøger..
>http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54910621

Jeg har en knallert-45 jeg kan lade indgå i handlen