Kørekort
Fra : Tau

Dato : 18-05-08 19:46

Jeg kunne selvfølgelig spørge i jura, men jeg foretrækker almindelige
mennesker. Jeg har solgt en motorcykel. Ham der har købt den har ikke
kørekort endnu, Må jeg overlade ham nøglerne, da han nu er den nye ejer?
Det er vel dybest set ikke mit problem, om han kører hjem på den, hvis han
altså gør dette.
Hvad mener panelet?

Poul

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-08 19:55

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ejer?
> Det er vel dybest set ikke mit problem, om han kører hjem på den, hvis

Man skal ikke være i besiddelse af kørekort til et køretøj for at have
det registreret i sit navn.
Det er ejeren af køretøjet der er ansvarlig for at føreren har styrebrev
til samme.
Da du ikke længere er ejer af køretøjet er det sådan set ikke dit
problem.......
Jeg ville opfordre køber til at fragte cyklen hjem på en trailer, eller
finde en , af politiet, godkendt pilot.

Har han købt en cykel han ikke har prøvekørt ?
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Per

Dato : 18-05-08 19:54

Tau wrote:
> [...]
> kørekort endnu, Må jeg overlade ham nøglerne, da han nu er den nye
> ejer? Det er vel dybest set ikke mit problem, om han kører hjem på

Du er ikke juridisk ansvarlig for hvad han gør med Mc´en når han har købt
den.

Når vedkommende har købt maskinen er det hans og ikke din...= hans eget
ansvar helt og holdent.

Sørg for at lave en slutseddel så du har evt. beviser i orden, hvis der
skulle ske noget.

Her er relevant § fra færdselsloven

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet
oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et
motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke
lovligt kan føre køretøjet.

Du må således ikke lade ham få en prøvetur, men er den solgt så er det ikke
dit problem.

Selvom man har fået frakendt kørekortet kan man sagtens købe, indregistrere
og eje en mc/bil

Jeg tager ikke stilling til det moralske her

mvh. Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-05-08 21:21

Tau wrote:
> [...]
> Det er vel dybest set ikke mit problem, om han kører hjem på den, hvis han

Jeg mener ikke at du har noget juridisk i klemme, men da det ikke er det
eneste der tæller, vil jeg ikke undlade at spørge hvordan du vil have
det hvis køber bliver klippet i en vigepligtsulykke på vej hjem?

--
vh
Torben

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-08 22:00

> Jeg mener ikke at du har noget juridisk i klemme, men da det ikke er
> det eneste der tæller, vil jeg ikke undlade at spørge hvordan du vil
> have det hvis køber bliver klippet i en vigepligtsulykke på vej hjem?

Dén er sgu under bæltestedet !
Hvordan vil du have det hvis du sælger en bil og køber på vej hjem kører
en børnehave på tur i smadder ?
Skal vi ikke lade folk tage ansvaret for deres handlinger og droppe
barnepige-syndromet ?
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 07:44

Brian Sørup wrote:

> Dén er sgu under bæltestedet !

Vrøvl. Det er blot at gennemtænke risici før en handling.

> Hvordan vil du have det hvis du sælger en bil og køber på vej hjem kører
> en børnehave på tur i smadder ?

Hvis jeg har lugtet ølånde ved overdragelsen, så vil jeg føle et vist
ansvar. Ville du ikke? Ville du undlade at melde en spritbilist der
kørte i det område dine børn færdes i?

> Skal vi ikke lade folk tage ansvaret for deres handlinger og droppe
> barnepige-syndromet ?

Jeg anbefaler ingen steder at han skal beholde nøglerne, jeg foreslår
blot at han gør sig klart om han vil føle sig ansvarlig hvis der sker
noget. For hans egen skyld.

Hvis du mener man skal tage ansvar for sine handlinger, hvorfor skal man
så ikke tænke over at køber ikke har kørekort (som spørger jo gør)? Din
holdning er jo at lade stå til IMHO. Eller hvad mener du egentlig?

--
vh
Torben

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-05-08 19:51

> Vrøvl. Det er blot at gennemtænke risici før en handling.

Der er jo ingen risici for sælger - hvad er det han skal tænke igennem ?

> Hvis jeg har lugtet ølånde ved overdragelsen, så vil jeg føle et vist
> ansvar. Ville du ikke? Ville du undlade at melde en spritbilist der
> kørte i det område dine børn færdes i?

Hvorfor skal der nu lige pludselig blandes sprit ind i diskussionen ?

> [...]
> man så ikke tænke over at køber ikke har kørekort (som spørger jo
> gør)? Din holdning er jo at lade stå til IMHO. Eller hvad mener du

Hvis køber af MC'en har påtænkt at køre uden pap gør han det nok
alligevel selvom han fragter geden bort fra din matrikel på en trailer.
Skal du så (stadig) være barnepige på køber efter han er kommet hjem med
dyret og indtil han har fået styrebrevet iorden ?

Jeg vil ikke lade stå til, men der er IMO ingen grund til at bruge en
masse krudt på at forhindre noget du ikke *kan* forhindre.......

Der må være en grænse for hvad man kan lastes for, eller skal
bilproducenterne betale erstatning til dem der kommer til skade / kommer
af dage i deres produkter ?
De kunne jo bare lade være med at bygge skidtet !
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 21:11

Brian Sørup wrote:

> Der er jo ingen risici for sælger - hvad er det han skal tænke igennem ?

For nogle kan der være et psykologisk efterspil (du har sikkert hørt om
ubegrundet skyldfølelse før). Det er det jeg mener man bør vurdere i
situationen.

> Hvorfor skal der nu lige pludselig blandes sprit ind i diskussionen ?

Fordi at søge mod grænser ofte bringer klarhed over hvilken holdning man
har til et emne, og hvor grænsen går. Vi har alle en bagatelgrænse - det
eneste jeg foreslog spørger var at han gjorde sig klart hvor hans
personlige grænse gik.

> Hvis køber af MC'en har påtænkt at køre uden pap gør han det nok
> alligevel selvom han fragter geden bort fra din matrikel på en trailer.

Jeg kan levende forestille mig en situation hvor en købekløeramt
ungersvend med et næsten færdigt kort bare _vil_ have handelen i hus og
cyklen hjem på matriklen - i det tilfælde kan man jo hjælpe staklen med
at fragte cyklen hjem. I det eksempel ville det gøre en forskel. Men det
er spekulation - det handler om at gøre sig det krystalklart om man kan
se sig selv i øjnene efter et "worst case scenario".

> Skal du så (stadig) være barnepige på køber efter han er kommet hjem med
> dyret og indtil han har fået styrebrevet iorden ?

Nej det mener jeg ikke. Har du læst mine indlæg så er du vel ikke i
tvivl. Min "barnepigementalitet" går på at beskytte spørger, ikke så
meget køber - jeg formoder at høn er voksen.

> Jeg vil ikke lade stå til, men der er IMO ingen grund til at bruge en
> masse krudt på at forhindre noget du ikke *kan* forhindre.......

Jeg taler om den del man _har_ indflydelse på. Primært ens egen psyke.

> Der må være en grænse for hvad man kan lastes for, eller skal
> bilproducenterne betale erstatning til dem der kommer til skade / kommer
> af dage i deres produkter ?

Næh - kun hvis de har udvist forsømmelighed.

> De kunne jo bare lade være med at bygge skidtet !

Nu bliver det nærmest filosofisk - tror du Henry Ford kunne have ladet
være?

--
vh
Torben

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-05-08 21:42

> [...]
>
> Næh - kun hvis de har udvist forsømmelighed.

> Nu bliver det nærmest filosofisk - tror du Henry Ford kunne have ladet

Næh - det tror jeg ikke.
Skal vi ikke slutte diskussionen her - jeg tror ikke vi bliver helt
enige selvom vi begge to er rimeligt fornuftige mennesker...

--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Tau

Dato : 19-05-08 06:25

"Torben Scheel"
> eneste der tæller, vil jeg ikke undlade at spørge hvordan du vil have det
> hvis køber bliver klippet i en vigepligtsulykke på vej hjem?

> [...]

Den er sku for langt ude. For ca 15 år siden var der en spritbilist der
bakkede ind i min bil, med min kone som fører, vi holdt i en kø der skulle
dreje til venstre.( Jeg sad ved siden af og havde fået for meget at drikke i
forbindelse med et rejsegilde.) Det var grønt lys, men føreren af bilen
kunne ikke finde gearet. Efter en stund blev der grønt lys igen og han
gentog nummeret med at rulle baglæns ind i mig. Jeg stod ud for at hjælpe
ham og kunne se at den brændert var stor. Min plan var bare at hjælpe ham
over krydset, så trafikken igen kunne glide. Lige pludseligt hørte jeg en
røst bag mig, hvor en mc betjent spurgte mig, om jeg havde problemer. Jeg
havde ikke, men det havde føreren. Han blev anholdt og kørt væk. Samme aften
hængte han sig i cellen, og så var det slut for ham. Havde jeg fået ham over
var han måske kørt hjem uden problemer men nu tog han livet af sig selv
istedet.
Hvordan tror du jeg havde det, da jeg læste at han var død. Jeg kan ikke
tage ansvaret, for alle de tåbeligheder der findes her på jorden, og jeg
havde ikke hældt sprutten ned i halsen på ham.
Men bortset fra det, så har jeg fået svar på mit spørgsmål, tak for det.

vh
Poul

Fra : Ralph Køster

Dato : 19-05-08 07:28

Fedt du havde en historie der fik Torben Scheel's tåbelige "worst case
scenario" til at falde totalt til jorden.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 07:35

Ralph Køster wrote:
> Fedt du havde en historie der fik Torben Scheel's tåbelige "worst case
> scenario" til at falde totalt til jorden.

Hold da op en reaktion. Jeg bad blot spørger over at reflektere over
det. Hvis man kan kan se sig selv i øjnene bagefter "worst case", så er
der ingen grund til at tænke mere over det, men hvis man er typen der
tager skylden på sig kan sådan en situation give mén. Problemet kan jo
løses ved at levere MC'en for køber. Derefter er man helt fri for ansvar.

--
vh
Torben - der fornyligt afviste at låne sin MC ud til en ven der ikke

Fra : PMH

Dato : 19-05-08 07:58

> Problemet kan jo løses ved at levere MC'en for køber. Derefter er man helt
> fri for ansvar.

Hvad er det for noget vrøvl..

Hvor ligger forskellen lige..??

Hvis du leverer mc'en til køber på hans bopæl, og derefter
giver ham nøglen i hånden.
Hvis han så starter cyklen og kører inden du tager afsted, hvor
er så forskellen på, om han henter, eller du bringer..???

PMH

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 08:18

PMH wrote:

> Hvad er det for noget vrøvl..
>
> Hvor ligger forskellen lige..??

Forskellen ligger i at han er nød til at få den transporteret hjem.

> Hvis du leverer mc'en til køber på hans bopæl, og derefter
> giver ham nøglen i hånden.
> Hvis han så starter cyklen og kører inden du tager afsted, hvor
> er så forskellen på, om han henter, eller du bringer..???

Så tager han uden at være presset af omstændighederne ansvaret for at
køre uden kort.

Men som nævnt, du har ikke juridisk ansvaret i nogen af tilfældende, mit
indlæg var blot et forsøg på at hjælpe. Brug det eller kassér det, men
til en anden gang kunne jeg godt undvære en spand lort for ulejligheden.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 08:23

Torben Scheel wrote:

> Men som nævnt, du har ikke juridisk ansvaret i nogen af tilfældende, mit
> indlæg var blot et forsøg på at hjælpe. Brug det eller kassér det, men
> til en anden gang kunne jeg godt undvære en spand lort for ulejligheden.

Nå, ja. Du er ikke Poul/Tau. Blot en anonym skribent, der ikke behøver
stå ved sine udtalelser. Så forstår jeg bedre din "ophidselse" - jeg
håber det hjalp dig.

--
vh
Torben

Fra : PMH

Dato : 19-05-08 09:11

> [...]
> ved sine udtalelser. Så forstår jeg bedre din "ophidselse" - jeg håber det

Hva er nu det for noget pis at fyre af..
Jeg har da ikke på noget tidspunkt været ophidset, før nu..!!

Jeg er vel ikke mere anonym end du selv er, og jo jeg står ved
mine udtalelser, men nu var det jo et spørgsmål jeg stillede dig.
Men hvis du er så nærtagende og ikke kan lide anonymitet, så
kommer det nok bag på dig, at det er en del af usenet.

Hvis du sælger en bil, spørger du så også køberen om du
må se hans kørekort inden han kører hjem i sin EGEN bil han
lige har købt og betalt..??

PMH

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-08 12:05

PMH wrote:
> Hvis du sælger en bil, spørger du så også køberen om du
> må se hans kørekort inden han kører hjem i sin EGEN bil han
> lige har købt og betalt..??

Normalt vil køber gerne have en prøvetur inden han smider skillingerne. Og
så beder man selvfølgelig om at se pappet først.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 12:39

PMH wrote:

> [...]
> Men hvis du er så nærtagende og ikke kan lide anonymitet, så
> kommer det nok bag på dig, at det er en del af usenet.
ym end
Min identitet kan du slå op hvorsomhelst. Min mailadresse er valid. Mon
ikke jeg er mindre anon dig.

Det jeg ikke kan lide ved anomymitet på usenet er at det ofte fører til
personangreb, nedladende indlæg osv. - i det hele taget er det
ødelæggende for en meningsfuld debat.

> Hvis du sælger en bil, spørger du så også køberen om du
> må se hans kørekort inden han kører hjem i sin EGEN bil han
> lige har købt og betalt..??

Nej. Men omvendt (som Tau/Pouls eksempel) hvis jeg tilfældigvis har
_viden om at han ikke har et kørekort_, så ville jeg fraråde ham at køre
bilen selv, og måske lufte tanken om en politianmeldelse hvis jeg blev
bekendt med at han kørte rundt uden kort. Mine børn og deres
klassekammarater færdes i kvarteret. Andres børn færdes ved hans
destination. Jeg kalder det at tage ansvar, andre kalder det at lege
betjent. YMMV.

Forskellen på de 2 scenarier er at når man har _viden_ om et problem er
man moralsk forpligtet til at tage stilling (til om man vil handle). Man
er ikke moralsk forpligtet til at skaffe sig den viden, qua at man som
udgangspunkt bør tro det bedste om folk.

--
vh
Torben

Fra : PMH

Dato : 19-05-08 14:54

> Min identitet kan du slå op hvorsomhelst. Min mailadresse er valid. Mon
> ikke jeg er mindre anon dig.

Kald det hvad du vil, jeg har bare som så mange andre, valgt ikke at
have min mail adr. offentlig tilgængelig her, pga. at jeg ikke gider at
bombarderes mere med spam end højest nødvendig.

> Det jeg ikke kan lide ved anomymitet på usenet er at det ofte fører til
> personangreb, nedladende indlæg osv. - i det hele taget er det ødelæggende
> for en meningsfuld debat.

Det er så din mening, men sådan er det bare på usenet, til glæde
for nogen og til irritation for andre. Det står folk fuldstændig frit
for om de vil have offentliggjort deres mail adr.eller ej.
Hvis du mener at det er nedladende eller personangreb, at jeg skriver
"hvad er det for noget vrøvl" endda efterfulgt af en smiley
Så går du godt nok efter min mening, i endog meget små sko..

PMH

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 15:04

PMH wrote:

> Det er så din mening, men sådan er det bare på usenet, til glæde
> for nogen og til irritation for andre. Det står folk fuldstændig frit
> for om de vil have offentliggjort deres mail adr.eller ej.

Jeg har ikke sagt at det ikke står dig frit. Men du hævdede at jeg var
ligeså anonym som dig.

> Hvis du mener at det er nedladende eller personangreb, at jeg skriver
> "hvad er det for noget vrøvl" endda efterfulgt af en smiley

Selvfølgelig mener jeg ikke det. Det er en generel betragtning, og en
veldokumenteret effekt ved skriftlig anonym debat.

> Så går du godt nok efter min mening, i endog meget små sko..

Str. 46

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-05-08 15:27

Torben Scheel skrev:
> [...]

> Selvfølgelig mener jeg ikke det. Det er en generel betragtning, og en
> veldokumenteret effekt ved skriftlig anonym debat.

Og en væsentlig årsag til at denne NG _normalt_ fungerer aldeles
fortrindeligt - vi mødes faktisk om vores interesse, det er da også
sjældent dem man mødes med der skaber sig tosset, og falder igennem.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 19-05-08 15:35

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Og en væsentlig årsag til at denne NG _normalt_ fungerer aldeles
> fortrindeligt - vi mødes faktisk om vores interesse, det er da også
> sjældent dem man mødes med der skaber sig tosset, og falder igennem.

Hø-hø, jeg vil ellers godt kunne være leveringsdygtig i pinlige optrin,
hvis vi mødes.

Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-05-08 16:22

Michael Dahlberg skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Hø-hø, jeg vil ellers godt kunne være leveringsdygtig i pinlige optrin,
> hvis vi mødes.

Ohh jo, lige _der_ plejer jeg gene hjælpe -
med det gør jo kun NG endnu bedre - mon der er nogen der tager initiv
til et DFM Meet'n'Greed hen over sommeren?
Sidst jeg var til Meet'n'Greed fik jeg næsten 1000 km på tælleren hen
over den weekend

Fra : Armand

Dato : 19-05-08 21:20

Michael Dahlberg skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Hø-hø, jeg vil ellers godt kunne være leveringsdygtig i pinlige optrin,
> hvis vi mødes.

Hæ!
Der er faktisk lagt en standard ved lejlighed (noget med snaps der går
hårdere i blodet på "nogen"), som kræver sit at matche!

--
Armand.

Fra : PMH

Dato : 19-05-08 18:35

> Jeg har ikke sagt at det ikke står dig frit. Men du hævdede at jeg var
> ligeså anonym som dig.

Ligesom du hævdede dette:
Citat: "Blot en anonym skribent, der ikke behøver
stå ved sine udtalelser."
Citat slut.
Det var det der pissede mig af.
Man er vel ikke mindre seriøs, eller løber fra sine udtalelser,
bare fordi man har valgt ikke at offentliggøre sin mail adr.

Men skal vi nu ikke lade det ligge, og lade snakken handle om
det vi alle her går op i, nemlig de 2 hjulede bæster der hvert år
giver os så mange fornøjelser..

Jeg har iøvrigt idag lige været en tur hos den lokale Yamaha pusher,
og bestilte i den anledning lige en ny FZ-1 - S
Så hvis alt går vel, så skulle den gerne være klar til levering fredag..
Føj, hvor jeg glæder mig.. )))

> Str. 46

Så burde der jo være plads, hvis foden er lidt mindre..

PMH

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 20:44

PMH wrote:

> Men skal vi nu ikke lade det ligge, og lade snakken handle om
> det vi alle her går op i, nemlig de 2 hjulede bæster der hvert år
> giver os så mange fornøjelser..

Det er vedtaget! Stridsøksen er begravet (man bliver så pacifistisk af
en god Schwarzbier (burp) )

> [...]
> og bestilte i den anledning lige en ny FZ-1 - S
> Så hvis alt går vel, så skulle den gerne være klar til levering fredag..

Tillykke! Dejlig maskine. Min genfødte FJ der vel kan betragtes som en
fjern forfader har nærmest slået min TDM 900 af pinden - de kan et eller
andet med smidige R4ere hos Yamaha. Javel, V2 karakteristikken er da
meget hyggelig - men jeg mangler åbenbart den Patina dom et gammelt bæst
af en MC har.

> Så burde der jo være plads, hvis foden er lidt mindre..

Der er fyldt godt ud - jeg er færdig med at krumme tæer for i dag

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-05-08 08:31

Torben Scheel skrev:

> [...]
> tager skylden på sig kan sådan en situation give mén. Problemet kan jo
> løses ved at levere MC'en for køber. Derefter er man helt fri for ansvar.

Lige i øjet Torben!
Min svoger har lige købt en VZ800, uden endnu at have erhvervet
føreretten til MC. Sælger leverede MC'en på adressen, så den pænt og
nysseligt kan sættes i garagen til han har bestået prøven om et par uger
(forhåbentlig ) ... og minsanten om ikke svoger er en lovlydig
borger, der har overladt alt testkørsel til undertegnede, for ikke at
komme i konflikt med loven.

Nydeligt eksempel på en det magter at tænke lidt længere end til sin
egen røv.

Så samfundet består _også_ af lovlydige og samvittighedsfulde borgere.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-08 08:37

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> egen røv.
>
> Så samfundet består _også_ af lovlydige og samvittighedsfulde borgere.

Tak for støtten. Rart at vide at man ikke er alene med sin
"barnepigementalitet" *LOL*

--
vh
Torben

Fra : PMH

Dato : 19-05-08 07:29

> [...]
> var det slut for ham. Havde jeg fået ham over var han måske kørt hjem uden
> problemer men nu tog han livet af sig selv istedet.

Sørgelig historie, og dog..

Hvordan tror du at du ville have det, hvis du havde hjulpet
ham over krydset, i den tro at han havde listet den hjem,
men at han så istedet havde pløjet en familie ihjel i sin
brandert efterfølgende...??
Her tog han dog sin egen beslutning, på en måde der kun
gik ud over ham selv.

Hvis det var de tanker han gik med, så kunne han også have
fundet på at gøre en ende på det i trafikken, ved evt. at trække
over i modkørende vejbane og ende frontalt i en anden bil, og så
havde han måske taget flere med i faldet.

Ingen tvivl, du gjorde det helt rigtige.

PMH

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 19-05-08 12:59

Kørekortet i sig selv er jo ingen garant for at føreren af et motorkøretøj
i trafikken gør skade på andre mennesker. Den chauffør som i stor kassevogn
med lillemor + børn, i tæt trafik på motorvejen, med 130 km/t i yderbanen
kører een meter fra min bagkofanger og overhaler indenom før jeg når at
trække ind, har da helt sikkert kørekortet i orden.
Sikkerheden - eller manglen på samme - er fuldstændig afhængig af
indholdet i hovedet bag de hænder som fatter om rattet eller styret. -
Uanset et papirbevis for en bestået prøve.

M.V.H.
Palle

Fra : Stephan G

Dato : 19-05-08 15:02

Hvis man leverer til køber har man jo også lige mulighed for at sige
farvel (og fuck dig) til sin kære tidligere mc.
Mvh stephan